Hoe bereken je de CG, balanceer je je nieuwe toestel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tediek, 26 jun 2006.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Er zit vooral veel 'staart' in de staart. Dat wil zeggen hout, bekleding, scharnieren, misschien zelfs een wiel? 8)

    Dat weegt allemaal wat, en de hefboom van het CG naar de staart is misschien wel 4 keer die naar het stuk lood in de neus . . . :?

    Waar zitten de wielen?

    Precies onder het CG?


    jan.
     
  2. tediek

    tediek Guest

    Jan, de wielen zitten net voor CG (ongeveer 4 cm)

    mvg, patrick
     
  3. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Wat gebeurt er als je een soort balanceer-bok onder het zwaarteopunt schuift?

    Blijft de staart dan nog op de grond staan? 8O

    Misschien beter om hem op de kop te hangen? :?


    jan.
     
  4. tediek

    tediek Guest

    Jan,

    wanneer ik hem op zijn kop hang, dan is het okay. wanneer ik niet mijn vingertoppen gebruik maar het eerste vingerkootje, dan is het ook redelijk.

    mvg, patrick
     
  5. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    hallo Patrick,

    Even een paar algemene zaken:

    - Balanspunt ligt nooit op 1/3 van de vleugelkoorde= namelijk 33,33 % en dit hoort tussen de 25% en 30% te liggen (hangt af van het soort model en soort vleugelprofiel). Nu zul je zeggen wat maken die 3,33% nou uit. Heel veel!! en zeker bij een onderdekker!

    -Bovendekker heeft een stabiel balanspunt, die balanceer je dus gewoon rechtop.
    -Onderdekker heeft een labiel balanspunt, die balanceer je dus altijd ondersteboven (dit om het stabiel te krijgen).
    -Middendekker kan op beide manieren, neem die, waarbij het model het stabielst blijft hangen.

    -Verder ligt het balanspunt niet automatisch tussen de 25% en 30% op de wortelkoorde, maar tussen de 25% en 30% van deaangrijpingskoorde=MAC, . MAC=Mean Aerodynamic Chord.
    Het aangrijpingspunt (ligt dus op de aangrijpingskoorde MAC en hangt af van de vleugelvorm:
    rechthoekig, trapeziumvormig, pijlstelling [i](naar voren of naar achteren).
    Het aangrijpingspunt is te berekenen of uit te tekenen [i](ouderwetse meetkunde). Formules hiervoor kun je vinden op internet,op deze thread al eerder vermeld, of: www.palosrc.com/instructors/cg.htm

    Voor je Corsair zul je dus eerst dit aangrijpingspunt moeten berekenen en voor je Corsair de waarde van 27% aan moeten houden (heb zelf ook een Corsair.

    groetjes,
    Jan Hermkens
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Precies, dat bedoel ik.

    :wink:


    jan.


    (Sorry, het is zo warm . . . :proost: )
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    In het programmaatje dat ik gebruik wordt gesproken over
    CG's bij een stabiliteit van 16% en 8%.

    Wat houden die percentages in?
     
  8. tediek

    tediek Guest

    Goedenavond, mijn Corsair heeft nu meerdere vluchten achter de rug. Vliegt geweldig. Wat een leuke kist. Bedankt voor jullie input. Dit heeft geweldig geholpen.

    mvg, Patrick
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Da's mooi om te horen. :p

    Komt 'ie ook naar de schaalmeeting?


    jan.
     

Deel Deze Pagina