hoe een pulsteller ombouwen tot een frequentieteller?

kollega's

ik heb een pulsteller (counter) 2231 van crouzet....(zie foto)
dit toestelletje meet het aantal pulsen die binnenkomen

crouzet1.jpg

kan ik deze teller ombouwen zodat ik een aantal pulsen per minuut (= toerental) kan meten?

heeft iemand een idee ?

vriendelijke groeten
steffe

reset puls, dan voor 1 minut een poort open zetten om telpulsen door te laten en dan poortje dicht....

Sorry Steffe maar ik ben bang dat dit niet zal lukken. De meeste van deze tellers zijn daar te traag voor. Als deze teller tot minimaal iets van 500Hz kan tellen dan zou hij bruikbaar kunnen zijn.
Een ander (veel belangrijker) probleem is dat deze tellers meestal geen HOLD functie hebben. Dat betekend dat het display de teller op de voet volgt. Tijdens het tellen zie je het display oplopen. Dan moet de teller gereset worden om de volgende telling te kunnen doen. Je krijgt dan het probleem dat je de gemeten waarde niet af kan lezen.
Een "echte" toerenteller werkt als volgt. Gedurende een bepaalde tijd wordt er een poort open gezet en kunnen de pulsen een teller aansturen. Die teller zal dan oplopen. Als de juiste meettijd voorbij is zal de poort dicht gaan en stopt de teller. Dan wordt de waarde van de teller overgenomen door het display en je kan het toerental aflezen. Ondertussen wordt de teller gereset en wordt de poort weer open gezet voor de volgende meting.
Tijdens die meting blijft de vorige waarde op het display zichtbaar en kan je die aflezen. Pas als de volgende meting voorbij is wordt de nieuwe waarde van de teller overgenomen door het display en kan je de volgende waarde aflezen.
Deze teller heeft dus die overname functie niet en daardoor kan je de gemeten waarde zo goed als niet aflezen. Met andere woorden hoogstwaarschijnlijk onbruikbaar.

Ernst,

Dank voor de info.
Ik zal dan maar verder op zoek gaan naar een zelfbouw frequentie meter met digitale aanduiding..... (maar wel één zonder PIC)

Een prettige werkweek verder
groeten
steffe

Steffe,

Wat wil je gaan meten? Een toerental? Hoe wil je dat gaan meten? Er bestaan toch toerentalmeters?

Vertel eerst eens wat je wil gaan meten, op welk voer-, vaar- of vliegtuig, wat voor een motor (elektro of brandstof) enz enz.

Dit is niet om lullig te doen, maar om een beetje inzicht te krijgen in wat je PRECIES wil. Met deze pulsteller gaat het je in elk geval niet lukken (zonder schema).

Groetjes,
Mischa

Hallo Mischa,

Samen met modelbouw zit het maken van elektronische schakelingen mij ook in het bloed.
Toch een uitdaging om "eenvoudige" meetinstrumenten zelf te maken he....

Doel van mijn draadje is om een digitale toerentalmeter (= frequentie meter) te maken om het prop toerental te meten van elektro kisten (van 100 tot +- 20.000 tr/min)

Vriendelijke groeten
Steffe

Dan zou ik het idee om iets aan te schaffen gewoon laten zitten.

Een simpele PIC, een LDR en een 2x20 displaytje is zo ongeveer alles wat je nodig hebt. Er zal misschien nog een 5tal andere componenten bijkomen.

Als je picbasic gebruikt (www.picbasic.nl) is het programmeren ook nog eens supersimpel. Dit programmeren kun je doen middels een zelfbouw programmertje wat misschien 3 euro aan onderdeeltjes kost.

waarom persé zonder pic? daarmee maak je het jezelf een stuk lastiger..

hezik zei:
waarom persé zonder pic? daarmee maak je het jezelf een stuk lastiger..

tja.....Hezik...
van PIC's en het programmeren ervan ken ik helemaal niets...... :cry: :cry: :cry:
ik ben nog van die tijd van "gewone" IC's.....

tewaar...als je mij kunt overtuigen om het toch te wagen met een PIC.....

groeten
steffe

Als je dan toch die weg gaat bewandelen verdiep je dan AUB in Atmel AVR in plaats van PICs.
AVR is logischer, sneller, er is een GCC compiler, en mocht je assembly willen programmeren; niet die f*ck**g bank/pages.

hommer: bij een groter project zou ik je zondermeer gelijk geven. Voor een project als dit niet.

De PIC is, zeker met picbasic als taal, veeeeeeel eenvoudiger voor dit project. GCC/Assembly is gezien steffe's opmerking over niet willen programmeren niet van toepassing. Daarnaast heb je een duurdere programmer nodig en is de chip duurder.

'de standaard pic' koop je bij elke electroboer voor pak-m-beet 5 euro, de programmer kost je in totaal maximaal 5 euro. Voor 10 euro ben je dus klaar. Schermpje van 15 euro erbij, 5 euro aan losse componentjes en 5 euro voor een printje.

Totaal is dat dan 35 euro, inclusief programmer. Dat ga jij met Atmel nooit redden.

pic-avr discussies zijn overal te vinden... hier gaat het om een frequentieteller

afgezien dat welke methode je ook kiest, het is telkens mogelijk: volledig analoog, analoog/digitaal, al dan niet met digitale discrete componenten (tellers/bcd encoders/..) of met een microprocessor (avr/pic/arm/8051/..)

Ik vind een oplossing met discrete componenten ook heel leuk en dit is zeker het goedkoopste. Je moet er ook geen programmeertaal voor aanleren etc etc. Tegenwoordig kan je geen schema meer vinden waar géén processor in zit... En voor dit project is een processor overkill.

Een teller die gereset wordt, loopt 1s, de data wordt gelatched in flip-flops, decoder erop en naar 7 segments display. Presto.
Met een paar timertjes, wat digitale logica en de display perfect te doen...

Wat is de specificatie van je ingangssignaal?

mvg,
Maarten
(ook PIC gebruiker hoor ;-))

Even een ander idee wellicht:

Kijk eens op de site van Conrad, tik hier in de zoekfunctie eens in: 128716 - 89.

Voor die € 25,- ga je toch niet zelf zitten prutsen?

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Mischa

Ik herinner me een IC dat ik in het verleden nog wel eens gebruikt heb. Dat IC heeft bijna alles aan boord wat je nodig hebt.
Het enige wat je zelf moet maken is een clockgenerator die de nodige stuursignalen maakt. En een schakeling die de pulsen oppikt en bruikbaar maakt voor dit IC.
Ik weet niet of het nog wel leverbaar is maar wat je nodig hebt is de 74C925. Kijk maar eens in de DATASHEET of hij bruikbaar is. Met eventuele vragen kan ik je misschien wel helpen.

met alle respect, een oplossing met discrete componenten is ZEKER NIET goedkoper, omdat je veel meer componenten nodig hebt.

Dat ben ik helemaal met je eens Hezik maar Steffe heeft aangegeven dat hij liever NIET met een PIC of zo iets aan de gang wil.
Daarom geef ik een type nummer van een IC waar het overgrote deel van de benodigde schakeling al in zit.
Persoonlijk bouw ik ook nog steeds het liefst met "losse" onderdelen omdat ik daar gewoon veel meer me kan. Die PIC's en dergelijke gaan ook mij net iets te ver. Als ik niet anders kan dan moet het, maar liever niet. :wink:

ik heb een uitspraak gedaan over het goedkoper zijn van een oplossing met discrete componenten, ik zal dus de schuld op mij nemen ernst ;-)
hoe duur het wordt hangt af van je uiteindelijke oplossing en hoeveel je er wil maken (ik veronderstel één?)

vraag is ook wat de bedoeling is van het project. Waarop wil je bvb de uitlezing doen? Een 7 segments display heb je voor nog geen €1 of zelfs gratis uit afbraak (ik heb bvb nog de ingewanden liggen van een oude weegschaal).

Back