Hoe hoog mag je NiMH accu laden?

• Topicstarter Topicstarter Otties
  • Startdatum Startdatum
O

Otties

Guest
Hoi,
Ik heb net voor mijn zoon een elektro off-the-road auto gekocht.
Daarbij heb ik een 8,4V 4200mAh NiMH batterij pack (7 cellen) gekocht.
Werkt prima.
De lader die ik heb gekocht (delta piek heet het geloof ik) schakel vanzelf op Trickle charge. Mooi.
Maar nu kan ik de lader op 1A of 2A schakelen. 2A is natuurlijk sneller, maar op de handleiding van de lader staat dat je capaciteit van de accu keer 0,4 moet doen voor de laadstroom (dus 4200*,04=1050mA). Dus laden op 1A.
Kan ik echter de pack ook op 2A laden?
Zo ja, waar moet ik dan eventueel op letter?
Of beter toch maar op 1A blijven??

Erg bedankt!

Marco

Hoi Marco

Kun je mij vertellen wat voor cellen het zijn (van welk merk)?

Je accupack bepaald hoe snel je het mag laden, niet je lader. Als het goed is kun je die informatie op de accu zelf terugvinden. En anders op de website van de verkoper/fabrikant.
Er zijn zat NiMh packs die je met 2C (2x de capaciteit; een accu van 4000 mAh mag je dan met 8A laden) mag laden, dus in iets meer dan een half uur. Beter voor de levensduur is 1C; dat zou bij zo'n accu dus 4A zijn.

Maar nogmaals, dan moet je weten wat voor accu je hebt.

Wat ik zelf als stelregel aanhoudt voor NimH accu's is het volgende :

Zodra je weinig stroom gaat gebruiken van de accu, enkelt een ontvanger en wat servotjes, dan laad je hem ook (langzaam) op een laag amperage.

Ga je er elektromotoren en dergelijke op aansluiten, en dus veel stroom vragen van je accu, dan moet je er een hoog amperage instoppen (snelladen)

Dus bij weinig stroom eruit, weinig stroom erin.
En bij veel stroom eruit, veel stroom erin.

Merk batterijen

Bedankt voor jullie reacties.:D
Het is een accu pack van Conrad. Staat er ook zo op: Conrad energy.
NiMH 4200 mAh, 8,4V met 7 cellen
Meer kan ik er niet over vinden!
Wordt aangesloten op een off-the-road auto met een (geloof ik) 540 motor.

Marco

Je kan hem makkelijk op 2A laden.
capaciteit is 4200 mah en laden doe je met 2A, dus de helft van de capaciteit.
Dit moet geen problemen geven.
Laadtijd bij een lege accu is dan ongeveer 2 uur.

Mocht je verder willen in de modelbouw zou ik wat geld uitgeven en een goede lader kopen.
Graupner Ultramat of Robbe Peak.
Dit zijn laders die de cellen automatisch kunnen laden en de laadtijd zeker terugbrengen naar 1 uur of minder.

Gert-Jan

Ik wil hier ook even op inhaken ik heb bij mijn heli een nimh bat en daar staat op
8.4 v 650mah/10c
Met hoeveel mah kan ik die het beste laden en wat houd de 10c dan in ?
Groetjes William

10C is de discharge current. dit houdt in dat je 10x de capaciteit van je accu mag ontladen

650 * 10 = 6500mA = 6,5A discharge.

het beste kan je deze accu laden met max 650ma 1C. minder mag altijd.

hey,
ik heb een NiMHpack met 5 cellen, 6V en 4300mAh. hoe hoog kan ik die maximaal laden?
de keuzes op de lader zijn. 0,5mAh, 1,0mAh, 2,0mAh, 3,5mAh of 5,0mAh

thx

mvg joey

Hallo Joey,

Welke cellen zijn het AA, of sub-C?

Dat maakt namelijk wel degelijk wat uit...

Gezien de capaciteit gok ik op sub-C en die kun je, als het een fatsoenlijk merk is, wel laden met 3,5 of 5A, mits de lader een delta peak afschakeling heeft.
Welke lader heb je?

Als het een nieuw pakket betreft; éérst formeren met een lage laadstroom gedurende 20+ uur (0,5A wordt dat in jouw geval), zodat alle cellen een gelijke lading hebben.

Groeten, Jan.

mA = milliAmpère : stroom
mAh = milliAmpèrehour : stroom gedurende een uur = lading = capaciteit.

Lader laadt Ampère, accu heeft capaciteit in mAh.

Welk merk/type accu's?
Welk merk type/lader heb je?
Het rijtje mogelijke laadstromen dat je opgeeft, klopt niet want het is niet logisch.

Verplicht leesvoer, verbetert de levensduur van accu's aanzienlijk
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> De 2 NiMH/NiCd faqs

Hallo Joey,

Welke cellen zijn het AA, of sub-C?

Dat maakt namelijk wel degelijk wat uit...

Gezien de capaciteit gok ik op sub-C en die kun je, als het een fatsoenlijk merk is, wel laden met 3,5 of 5A, mits de lader een delta peak afschakeling heeft.
Welke lader heb je?

Als het een nieuw pakket betreft; éérst formeren met een lage laadstroom gedurende 20+ uur (0,5A wordt dat in jouw geval), zodat alle cellen een gelijke lading hebben.

Groeten, Jan.

hoi jan,

ik weet niet precies wat voor cellen het zijn. op mijn lader staat wel delta peak maar ik weet niet of dat een afschakeling is ofzo.mijn lader weet ik even niet zal ik effe zeggen als ik thuis ben. en de accu heb ik al langer.

mvg joey

mA = milliAmpère : stroom
mAh = milliAmpèrehour : stroom gedurende een uur = lading = capaciteit.

Lader laadt Ampère, accu heeft capaciteit in mAh.

Welk merk/type accu's?
Welk merk type/lader heb je?
Het rijtje mogelijke laadstromen dat je opgeeft, klopt niet want het is niet logisch.

Verplicht leesvoer, verbetert de levensduur van accu's aanzienlijk
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> De 2 NiMH/NiCd faqs

het staat toch egt zo op mijn lader ik kan anders wel een foto maken van de lader.

mvg joey

Het laden is een chemisch proces en dat heeft een maximum snelheid.
Je kan 'm wel met 2 Amp volladen maar als de accu dat niet bij kan houden dan zit ie simpelweg niet vol ondanks dat het voltage wel hoog is en de lader dan denkt dat hij vol is (De delta piek is bereikt).
Je accu wordt dan ook erg warm, als hij niet warm wordt dan zit je nog goed.
De echt slimme laders hebben ook een temperatuur sensor, die schroeven de amperage op tot de temperatuur te hoog wordt.

Mijn ervaring en die van mijn RC buddy's: NiMh rustig laden, dan zitten ze voller.
Dit hebben wij zelf ondervonden, het scheelde soms wel 5 tot 10 minuten met dezelfde accu's!

Bovenstaande verklaard waarom.

Laatst bewerkt:
Het laden is een chemisch proces en dat heeft een maximum snelheid.
Je kan 'm wel met 2 Amp volladen maar als de accu dat niet bij kan houden dan zit ie simpelweg niet vol ondanks dat het voltage wel hoog is en de lader dan denkt dat hij vol is (De delta piek is bereikt).

Mijn ervaring en die van mijn RC buddy's: NiMh rustig laden, dan zitten ze voller.
Dit hebben wij zelf ondervonden.

Bovenstaande verklaard waarom.

k thanks maar aangezien mijn info. op hoeveel kan ik hem dan het beste laden. ik wil het meeste uit mijn accu halen.

mvg joey

Dan kun je het best voor 3,5 amp gaan, 5 amp. mag ook hoor, gewoon even proberen wat het best bevalt. Met 5 amp. is hij in een uurtje klaar. Handig als je snel wilt gaan rijden.

Als je de dag/nacht ervoor wilt gaan laden, dan zou ik voor de 3,5 amp gaan, heb je even wat meer duur van de accu.

Rustig laden, hoeveel is dat? 500 mA bijvoorbeeld?

@Otties: Is dat die Voltcraft lader van C.? Dan heb ik die ook. Mijn ervaring is dat hij soms te vroeg afslaat bij accu's met wat hogere capaciteit.

Back