Mad Monster zei:
Enkele weken geleden had iemand van onze club zo'n horloge met hoogtemeter gekocht (Belgische Aldi, voor ik meen iets van 45 euro).
In een superlichte (6 kg) 2,4 meter Twinny (dubbeldekker) gemonteerd en vervolgens tot de absolute zichtgrens gevlogen......wat achteraf ruim 1300 meter bleek te bedragen.
Het schatten van de hoogte bleek ook zeer moeilijk. Bij een eerste test tot 700 meter (gemeten) dachten de meeste mensen dat het model een stuk lager zat (schattingen 350 tot 500m).
Overigens stukje uit de regelementen over de officieel toegelaten vlieghoogten voor modellen (tot 20 kg);
Artikel 6, radiografisch bestuurde modelvliegtuigen
1) Een radiografisch bestuurd vliegtuig mag niet hoger vliegen dan 300 meter boven grond
of het water.
2) Een radiografisch bestuurd modelvliegtuig dat is voorzien van een verbrandingsmotor
of een elektromotor mag niet hoger vliegen dan 100 meter boven de grond of het water.
Oftewel zwevers zonder motor tot 300 meter en ALLES andere tot max 100m hoogte ........
Oeps :roll:
Dat is de oude regeling.
in de nieuwe regeling modelvliegen is alles gelijk getrokken en mag alles tot 300 meter.
Nieuwe regeling is als volgt...
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig een luchtvaartuig van geringe afmeting,
waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt.
Artikel 2
Voor een vlucht met een modelvliegtuig gelden in afwijking van hoofdstuk III van het Luchtverkeersreglement
de volgende regels:
a. de vlucht wordt uitgevoerd in overeenstemming met de algemene vliegvoorschriften;
b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er
vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het
luchtruim daaromheen;
c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig;
d. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;
e. het is verboden voorwerpen of stoffen te verwijderen tijdens de vlucht, met uitzondering
van zand, water of voorwerpen waarvan de massa niet meer is dan 200 gram per
voorwerp overeenkomstig door de Minister van Verkeer en Waterstaat op grond van
artikel 13 van het Luchtverkeersreglement;
f. een ander modelvliegtuig of een net of doek mag worden gesleept;
g. kunstvluchten mogen worden uitgevoerd;
h. het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing
ontstaat, tenzij tussen de bestuurders vooraf hierover afspraken zijn gemaakt;
i. de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen
voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is;
j. voor een vlucht wordt geen vliegplan ingediend;
k. gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan;
l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of
het water in luchtruim met klasse G, mits
1°. voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein
of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is
verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing;
HDJZ/LUV
2
2°. voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele
of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelvliegtuig meekijkt
om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of
het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militair luchtvaartterrein
waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen
wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt
inzake separatie;
n. vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits een convenant is gesloten
met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder
zich houdt aan de afspraken in dat convenant;
o. de regels voor een radioverbinding met een luchtverkeersleidingsdienst gelden niet;
p. de regels voor de bediening van boordapparatuur voor het beantwoorden van vragen
door radargrondstations gelden niet;
q. de regels voor de navigatie- en telecommunicatie-installaties waarmee een luchtvaartuig
voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is uitgerust, gelden niet.