Hoe kan ik een geschutstoren 290 graden laten draaien

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Herby63, 4 sep 2021.

1. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Omdat ik meer dan 1 servo aangesloten heb (voor deze test 3, gebruik ik een externe voeding voor de servo's, dus niet via de Arduino, dus daaraan kan het niet liggen

om en bij de 2103, licht variërend, maar ik heb ook eens de servoreverse in de zender geprobeerd, waardoor alle waarden spiegelen rond 1500µs, en dan is de syncpuls ongeveer 938, ook weer licht variërend.

Het is niet de servo die maar 20° uitslag vertoont, maar de pots van de multipotmodule bereiken de waarden 940 en 2100 al bij een verdraaiing van 20°, meer verdraaien geeft geen verdere verlaging of verhoging van de puls.

.

2. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dat is wel heel vreemd, dat zou dan duiden op een verkeerde aanpassing van de multiprop aan de zender. 20 graden naar elke kant is zo ongeveer wat een stick-pot doet, maar dat kan voor de pots in de Multiprop toch niet de bedoeling zijn?

3. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dan vraag ik me af, hoe die pots aangesloten zitten.
    Als variabele weerstanden of als variabele spanningsdelers?

4. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
  5. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Bruno van Hoek , sorry geen idee, zoveel ken ik niet van elektronica :(

@max z
    update,
    na het lezen van de helft van de uitleg van Corrien, heb ik de handleiding van de zender er bij genomen en stel ik vast dat voor de kanalen 7 en 8 de MULTI moet geactiveerd worden. Deze stonden nog uit. Ik heb daar in het verleden geen acht op geslagen omdat ik wel degelijk 8 pulsen per kanaal kreeg.
    Na test blijkt de toestand heel licht veranderd:
    Syncpuls geeft nu (na uitvoeren REVerse op deze kanalen) een waarde van 920 (licht fluctuerend, en de 8 pulsen gaan van 920 tot 2080 (ook licht variërend).
    De pulsen lijken dus globaal met zo'n 20µs ingekort te zijn.
    De pots hebben nog altijd het voormelde verschijnsel. Ik ga die uitleg over de aansluiting en het gebruik van een 82Kohm resistor dus maar eens heel aandachtig doorlezen.
    Wat zou ik doen zonder jou om me steeds weer de goede richting te wijzen. :thumbsup::worship:

6. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Nou, nou...
    Ik zie de noodzaak van de reverse niet zo. Het scheelt een heel klein beetje in de herhaaltijd, maar daarentegen spreekt de sync op ieder klein stoorpulsje aan. Ik zou dan in ieder geval een dubbele voorwaarde voor die syncpuls in de code zetten, bijvoorbeeld tussen 900 en 930, en de normale pulsen beperken tot vanaf 950.

Maak je geen zorgen over een iets verminderde uitslag, het bereik moet toch uitgerekt worden om optimaal van jouw speciale servo's gebruik te maken.

7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Eureka, Jan (Corrien) geeft postuum nog altijd de oplossing, een voorlopige aansluiting in de zender gemaakt met een 82K resistor op de enkele draad die van de multiprop module op kanaal 8 aangesloten wordt, en de minimale waarde (+-1065) en de maximale waarde (+-1945) worden kort voor de maximale uitslag gemeten.
    Syncpuls tussen 950 en 960

8. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Aanvullend op voorgaande test heb ik de 82K resistor voor de eerstvolgende lagere waarde, nl een 75K resistor.
    De pot blijft op de zelfde plaats van waarde veranderen, dus op enkele graden voor het eindpunt, en de uitgelezen waarden zijn:
    syncpuls = +-917
    kanaalpuls min = +- 1035
    kanaalpuls max = +-1975
    Ik denk dus dat ik veilig de 75K resistor ertussen kan solderen

De pulsen liggen ook ver genoeg verwijderd om een stabiel onderscheid te kunnen maken tussen sync- en potpulsen.

Laatst bewerkt: 13 aug 2022
  9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Voor de volledigheid, de eveneens aangesloten multiswitch module op kanaal 7 geeft volgende waarden:
    Syncpuls = 2065, reverse heeft er geen invloed op, blijft altijd deze waarde
    schakelaar omlaag = +-1835
    neutraal = +-1500
    schakelaar omhoog = +-1175
    Goed om te weten, maar voorlopig niet nodig voor het bedienen van de geschutstorens.

10. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Wat zijn de waarden als je geen REV instelt? (pots op kanaal 8)

11. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Maar... je weet toch nog wel hoe je die potmeters hebt aangesloten? :rolleyes:
    Met twee of met drie draden? Je weet toch nog wel hoe je dat hebt gedaan?
    En welke waarde heb je voor die pots gekozen?

12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Je geeft me te veel credit,
    Het is een standaard Robbe Futaba multi-prop module No F1512
    1 stekker met 3 draden moest in de Multi OP aansluiting
    en 1 stekker (model van servostekker) heeft alleen in de middelste pin een draadje, en dat moest ik volgens de handleiding van de multi-prop module op kanaal 7 of 8 aansluiten.
    Veel potwaarde kon ik dus niet kiezen.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @max z
    IT'S ALIVE :)
    met jou code en 8 servo's,
    stabiel, geen jitterende servo's
    elke servo reageert proportioneel op de verdraaiing van de bijhorende pot, en alle andere blijven mooi staan
    Wel is er een kleine vertraging en een snelle beweging, waardoor de beweging schokkerig overkomt, maar dat is een volgende fase,: reisweg en rotatiesnelheid.

14. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Nu is het me duidelijk.
    Het is een printplaatje dat de potmeterspanningen (op de middentaps), multiplext (snel om de beurt naar de uitgang doorschakelt).
    Dat signaal heeft dus een verkeerde (=50%) middenstand en ook is het verschil tussen 100% en 0% te klein. (zoals dat normaal van een pot uit een stick komt)
    Met een oscilloscoop (kan een heel simpele zijn zoals die van mij) is dat vrij eenvoudig vast te stellen.
    Pas dan kunnen we iets verzinnen om dat signaal dusdanig te manipuleren, dat er aan de ontvangerkant weer iets bruikbaars te voorschijn komt.
    Hier zie je bijvoorbeeld een 6 kan CPPM signaal, waar de pulstijd van kanaal 4 (de tijd tussen naaldpuls 4 en 5, ook af te lezen op het pulstijdmetertje - in microsec.) op en neer springt tussen 1022 en 2022 microseconden.
    Door een foefje in de encoder wordt kanaal 1 bij 1x schakelen en vasthouden van de neutraalwaarde 1500 micro's omlaag gestuurd naar de juiste waarde voor "rechts roer" en bij kort aantippen, dan weer schakelen en vasthouden naar 1500 + de uitslag (= "links roer"). Te zien bij kanaal 1 (tussen puls 1 en 2).
    Ik heb ook een pulslengte detector gemaakt (hier in het nano borje rechts boven) die reageert op die pulslengte veschillen.
    Zoals je ziet, 1500 > LEDjes uit, 1500 - stuurwaarde > stuurboord (groene LED), 1500 + stuurwaarde > bakboord (rode LED).

Voor jouw geval (maar pas als we de -analoge , in volts, dus- signaalwaardes kennen die nu over dat ene draadje naar je kanaal 7 gaan), zou manipuleren daarvan met een paar onderdelen mogelijk moeten zijn.

Laatst bewerkt: 13 aug 2022
  15. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dat is inmiddels opgelost, zie post 88 en het huidige resultaat in post 93

16. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
  17. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Reisweg heb ik klaar staan om uit te proberen, maar ik wil eerst nog weten met welke waardes je verder wilt gaan, de REV-waardes uit post #88 of (mijn voorkeur) de NORM-waardes. In het laatste geval moet ik de waardes nog te zien krijgen.
    Tenzij je zelf verder wilt pionieren in de arduino-kunst natuurlijk.....wat je wilt, mijn support houd je.

18. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Bruno van Hoek
    Ik heb geen oscilloscoop, zelfs geen eenvoudige of budgetvriendelijke, daarom gebruik ik graag de serial monitor om de waarden uit te lezen.

19. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    de waardes uit post 88 graag, het enige verschil is denk ik dat bij de NORM-waarden de syncpuls hoog is, maar ik zou dat moeten testen om de precieze waarden te achterhalen, na het solderen van de 75K-weerstand.
    Ik kan wel wat proberen te tweaken, maar in dit geval doe ik graag beroep op jou expertise.
    Waarvoor mijn onmetelijke dank. :thumbsup:

20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @max z
    toch enkele vraagjes, om mijn inzicht te vergroten:
    - overal lees ik dat voor het uitlezen van een PPM-signaal enkel pin 2 en 3 op de UNO geschikt zijn, jij gebruikt pin 4, en hoewel het feilloos werkt, vraag ik me af waarom je pin 4 verkiest boven 2 of 3?
    - overal lees ik dat je servo's aanstuurt met pins met een "squigly", maar jij gebruikt pin 5 tot 12, waarbij pins 7, 8 en 12 die niet hebben, en ook hier werkt het goed.

Deel Deze Pagina