Hoe moeilijk/makkelijk vliegt een DJI Phantom 4

Heren,

Ik lees vele lovende testen ivm de Phantom 4. Ik ben al een hele tijd aan het denken om zulks speelgoed aan te schaffen, Dit zou een prima aanvulling zijn voor mijn video en fotografie hobby. Ik heb echter geen goede RC vliegervaring, ik heb enkele vliegtuigen gehad, echter zit ik met het probleem dat ik een heel slecht 3d inzicht heb. Moeilijk te omschrijven, maar mijn diepte zicht is niet goed. Ik heb weinig of geen weet of een voorwerp zich van mij verwijderd of dichter komt. Nu lees ik in de artikels dat er een soort hulp is met name return home, en dat het hooveren vrij gemakkelijk gaat. Omdat ik denk dat zo'n Phantom ook langzaam kan vliegen en er een anti-collision elektronika in zit lijkt het me wel dat het een geschikt toestel is. Maar eerst wil ik graag wat meningen van doorwinterde vliegers, daarom dit draadje geopend. Ik kijk uit naar de reacties.

mvg

Dirk

Goeiedag.
De meningen zullen ongetwijfeld nog volgen, maar hierbij toch even de mijne en ongezouten...........
Ik begrijp je idee van het graag willen vliegen met een Multicopter als de Phantom 4 vanwege de video en fotografiehobby die jij hebt.
Maar je hebt tot op heden dus nog geen enkele ervaring met een Multicopter en het vliegen ermee.
Nou is het vliegen ermee doorgaans geen lastig iets vanwege de hulpmiddelen die er vaak opzitten, maar toch is het wel prettig als je een Multicopter in manuele toestand kunt overnemen indien de hulpmiddelen ermee uitscheiden.
Het feit dat jij waarschijnlijk een Multicopter niet op zicht kunt vliegen maakt jou dus erg veel of geheel afhankelijk van die hulpmiddelen zoals return to home of het vastzetten op GPS zodat het toestel zelfs blijft hangen in windkracht 6.
Mijn mening: zelf zou ik nooit en te nimmer 100% willen vertrouwen op de hulpmiddelen.
De kans dat het toestel kuren gaat vertonen is uiteraard altijd aanwezig en dan wil ik het manueel kunnen overnemen en via los vliegen het toestel onder controle kunnen houden.
Het feit dat het een DJI Phantom 4 betreft doet daar geen afbreuk aan.
Wat ik zou doen in jouw situatie, want ik begrijp dat het vliegen met een Multicopter en dan filmen erbij erg leuk kan zijn is dit: Ik zou gaan vliegen en filmen met een vliegmaatje erbij.
Daarmee sta je als beginnende vlieger niet helemaal alleen ervoor.
Met name als er wel storing optreed en jij het toestel niet manueel kunt redden dan is je vliegmaat erbij die dat dan wel kan doen.
Met name in den beginnen lijkt me dat een hele goede oplossing.
Succes met de hobby straks en hoop dat het goed gaat komen.
Vr Gr Erwin

Erwin,

bedankt voor de reactie, en wat betreft een "vliegmaatje" dat is geen probleem. Echter lees ik nu dat het verboden is om over weides te vliegen zonder vergunning. Is zo'n vergunning/brevet moeilijk te halen? Ik zie dat je van Nederland bent, is dat bij jullie ook zo?

Dirk

Hmmm, het heeft te maken met gewicht,begrijp ik. nu weegt een Phantom 4 1380 gram. Iets teveel dus, en een Phantom 3 weegt 100gr minder. Is dat met of zonder batterij? Weet iemand dat?

mvg

Dirk

Hoi Dirk.
Ik kan jou helaas niet op al je vragen antwoorden geven, omdat ik een pure wildvlieger ben en niet bij modelbouwclubs vlieg en ook niet helemaal up to date ben omtrend de regelwetgeving.
Voordat ik wellicht domme dingen ga zeggen hoop ik dat er Forumleden zijn die wel de juiste antwoorden kunnen en willen geven op jouw vragen.
Wat betreft het vliegen over weides is ook hier in Holland niet altijd legaal mogelijk.
Naar mijn weten zal het vast wel worden gedaan door wildvliegers, maar de gebieden waarover we nu praten zijn vaak staatbosbeheergebied en dus verboden om met welk RC model te bevliegen.
Ik heb in elk geval in het verleden wel de boswachters naast me hebben staan toen ik daar aan het vliegen was.
Wat die vraag van jou betreft over vergunningen kan ik jou helaas weinig op antwoorden, omdat ik me daar nog niet mee bezig heb gehouden.
Zelf vlieg ik op gebied van de boer met toestemming en op plekken buiten de bebouwde kom waar het doorgaans wel is toegestaan.
Het ligt er hier in Holland ook aan in welk gedeelte men woonachtig is.
Zelf woon ik in het oostelijke gedeelte en daar zijn doorgaans wel mooie wildvliegplekken voorhanden.
Als iemand in Rotterdam of Amsterdam zou wonen, dan denk ik dat die persoon net even iets verder zou moeten rijden om een soortgelijke vliegplek te vinden waarvoor ik maar 10 minuten voor hoef te fietsen.
De verschillen zullen dus duidelijk moge zijn.
Ik had gehoord dat het in Belgie verboden is om buiten clubverband te mogen wildvliegen.
Klopt dat?
Dus indien ik gelijk heb dan mag je dus als Belg niet even naar een veldje om je RC toestel te testen of om ermee te vliegen.
Dat zou wel erg balen zijn lijkt me.
Vr Gr Erwin

Dirk, kan je de specs van de Phantom 4 niet Googlen?
Of even een belletje naar een modelbouwwinkel?
Dan weet je het gauw en duidelijk.

Wel fijn dat jij een vliegmaatje hebt.
Dat scheelt letterlijk een slok op een borrel.
Indien jij straks die Phantom 4 aanschaft dan kan je mooi met 2 man de machine testen en ben je niet alleen indien er iets fout gaat.
Overigens........we hebben het nu over een Phantom, maar heb jij wel eens gekeken en info opgezocht omtrend de Yuneec Multicopters?
Die schijnen het dus ook super te doen en zeker net zo goed.
Wellicht eens een idee om ook daar info over te vergaren.
Succes.
Vr Gr E

Dirk, kan je de specs van de Phantom 4 niet Googlen?
Of even een belletje naar een modelbouwwinkel?
Dan weet je het gauw en duidelijk.
De specs heb ik van DJI, echter geen gegevens of het gewicht met of zonder batterij is. Alhoewel het niet veel uitmaakt, een lichtere batterij is niet van toepassing omdat het geen standaard LiPo is.
mss toch maar aan wildvliegen denken, ik wil toch alleen maar in de natuur vliegen om te filmen. Ik heb geen idee hoe ik aan een licentie kom, Daar zal ik vanavond eens achter zoeken.

Dirk

Hoe moeilijk/makkelijk vliegt een DJI Phantom 4

Goedemorgen Dirk.

DJI Phantom 4 vliegt makkelijk. Het lezen van de handleiding is ruim voldoende om hem gecontroleerd te starten, te vliegen en te landen.
Gezond verstand is nodig om dit veilig en verantwoord te doen.

Phantom 4 is een aanrader. Haal hem bij droneland, één van de weinige met kennis en ervaring, ook voor je regelgeving vragen, en ook voor je eventuele reparaties als het nodig zou zijn.

In nederland is het op dit moment toegestaan vrij te vliegen, met een paar spelregels:
- Toestemming van de eigenaar van de grond waar je boven vliegt (dus niet alleen waar je opstijgt..)
- niet boven/in de buurt van bebouwing
- niet in de buurt / boven mensen vliegen.
- niet in een CR (controlled regio, veiligheidsgebied van een vliegveld) vliegen.
Er zijn meer regels, maar dit zijn de belangrijkste. Dankzij deze regels mag je dus nooit boven een natuurgebied vliegen, aangezien men je er gewoon simpelweg nooit toestemming voor geeft.
meestal sluiten de regels van de beheerder afstandsbestuurd publiek al uit.

In Belgie was de belangrijkste regel vrij simpel voor zover ik weet:
- Je mag alleen op toegewezen gebieden vliegen.
En de enigste mensen welke een toegewezen gebied onder beheer hebben, zijn clubs.

Dit is natuurlijk ff zwart/wit..
gewichten zijn naar mijn weten niet meegenomen in de regelgeving. dus een vliegapparaat van 100gr zou dan net zo schadelijk zijn als een 20kg apparaat.
in de verzekering heeft men (in nederland) een uitsluiting voor bestuurbare zaken zwaarder dan 25 kg.

Maar vraag het inderdaad ff na.
verder vliegen de dji's met de coming home en hold functies doorgaans zeer simpel.
in de makkelijkere modussen hoef je niet eens te weten wat de voor en achterkant van het toestel is, stuurt altijd waar je heen stuurt.
"normaal" draait dat met het verdraaien van het toestel.

Ok, Ik ben al een stuk verder met opzoek werk, echter kan ik nergens vinden hoe ik in Belgie een licentie kan krijgen. In Oostende is er wel een bedrijf, echter geen prijzen te vinden op de site en Oostende is me wel iets te ver,.
Blijkbaar is er een hiaat in deze sector. Als iemand een tip of adres heeft, ( liefst Limburg) dan hoor ik het graag

Net gevonden dat de richtprijs voor klasse 2 zowaar 1000€ bedraagt, slik, dat is niet min.

Dirk

Laatst bewerkt:
Dirk, ik mag het wellicht niet zeggen, maar ben blij mijn RC hobby niet in Belgie te hoeven uitvoeren.
Hier in Holland zijn ondanks alle regels de mogelijkheden toch meer dan in Belgie.
Waar we staan over een aantal jaren betreffende de regelwetgeving ten aanzien van RC modellen hier in Holland heb ik nog geen idee van, maar houd wel mijn hart vast.
Hoop dat jij uiteindelijk straks kunt doen met je komende Phantom 4 wat jij ermee wilt gaan doen Dirk.
Succes kerel en mijn zegen heb je.
Vr Gr

Ik vlieg geregeld met mijn Goblin 700 (175cm span), ook op een veld waar soms politie passeert. Die mannen kijken eens en verder niets. Een dji is een stuk kleiner en weegt 1/5 v mijn Goblin.... De regelgeving is 1 zijde , toepassing ervan de andere. Zolang je niet over privé terreinen en of tuinen vliegt is er geen probleem... als je natuurlijk op een volle parking of midden in de stad vliegt is het andere koek! Op einde vd rit ben je zelf verantwoordelijk. .
Zoals je zegt, die phantom is speelgoed (Qua moeilijkheidsgraad), de RTH is een veiligheid en een gemak (mits correct ingesteld) , maar zoals gezegd in eerste reactie. Zorg dat je hem ten allen tijde correct kan besturen.. kopen die handel en je hobby naar het volgende niveau nemen!

Dus beste Dirk, ons advies: zo spoedig mogelijk een mooie drone aanschaffen en lekker van genieten.
Je leeft maar ene keer en de zomer is ook met een vloek en een zucht voorbij.
Over dik 3 maand dan kalft het alweer gauw af en voordat je het weet zit je alweer in het najaar gevolgt door de shit winter.
DIT is HET seizoen om flink te kunnen en mogen genieten van deze meer dan geweldige hobby.
De meesten van ons ervaren dat in elk geval wel zo.
Dus NIET langer uitstellen en lekker gaan genieten!!
Succes met je toekomstige drone en met het maken van mooi beeldmateriaal.
Vr Gr Erwin

Heren, heren rustig.... :-)
Dit is duidelijk de meest enthousiaste soort modelvliegers van de hele club. Super om zoveel positiviteit te zien.
Ik ga idd asap een drone kopen, het wordt een DJI, maar zit nog in dubio wat betreft het model, waarschijnlijk wordt het de Phantom 4, maar de Phantom 3 professional maakt ook nog kans, daar ben ik nog niet over uit. Ondertussen staat er een buks van mij te koop, en als die weg is komt de drone.
Hier in België is het momenteel zo dat er zoveel water dat ik drijvers zou moeten monteren alvorens te vliegen. Wat niet weg neemt dat ik nu vele mooie opnames zou kunnen maken.

mvg

Dirk

Goedemorgen Dirk.

DJI Phantom 4 vliegt makkelijk. Het lezen van de handleiding is ruim voldoende om hem gecontroleerd te starten, te vliegen en te landen.
Gezond verstand is nodig om dit veilig en verantwoord te doen.

Phantom 4 is een aanrader. Haal hem bij droneland, één van de weinige met kennis en ervaring, ook voor je regelgeving vragen, en ook voor je eventuele reparaties als het nodig zou zijn.

Precies!

Droneland is me iets te ver om te gaan halen, maar ik kan naar T oemen inDen bosch of naar Quadcoptershop in Sittard, deze winkels zijn maar een klein uurtje rijden.

mvg

Dirk

Zou toch maar iets verder rijden naar Drone land of naar de Quadcoptershop, heb geen ervaring met die 2, maar die andere wel zeg er niets over oké.
Groetjes Rene

Back