Hoe regelaar beter ontstoren

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Han, 2 mei 2004.

  1. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    EDIT:
    Ik heb mijn eerste bericht op deze pagina van dit draadje wat uitgebreid met meer info.
     
  2. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    een foto als voorbeeld.

    Hier zitten er maar drie elco's in, uitbreiden naar wens.

    Goed isoleren; kortsluiting kan desastreuze gevolgen hebben... :blowup:
    [​IMG]
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Dit is de goede manier Gertjan! Die 2200uF is te groot zoals ik al schreef maar ik bedoelde hier te groot voor één condensator. Als je meerdere kleinere condensatoren paralel schakeld kan je ook aan 2200uF komen maar dan heb je geen last van de paracitaire inductie die één enkele grote condensator heeft. Die inductie kan in sommige gevallen voor veel problemen zorgen. Op deze manier zal dat niet snel gebeuren.

    Niels,
    Zoals Gertjan al schreeft ontstaan die hoge spanningen inderdaad door de inductie. Dat het zo hoog is is helemaal niet zo vreemd. Heb je wel eens de kabel van een bougie vastgehouden? De spanningsspuls die door de bobine opgewekt wordt kan wel tot 40000V oplopen en dat gewoon uit je 12V accu!!!!
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Jongens dit niveau heb ik niet. :oops:
    Moet ik dit er ook tussen hangen?
    Mijn motor draait altijd volgas en met 23 ampere en 32 cellen.
    Verder hetzelfde als Han
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Bertus, niets moet.. maar kwaad kan het volgens mij nooit.

    (ik zou er wel iets van een krimpkousje o.i.d. omheen doen)
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Waar een krimp kousje omheen Joost?
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    om de condensatoren
    http://www.solcon.nl/gjkool/extra-1/buffer-elco's.JPG

    stukje loos metaal en :blowup:
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Bertus,
    Heb jij last van storingen, af en toe vreemde ondefinieerbare bewegingen van je model?
    Niet? Dan ben je een gelukkig mens en is ontstoren niet nodig.
    Soms wel? Dan kan de oorzaak in storingen van de motor en of regelaar liggen. In dat geval moet je dit soort maatregelen nemen om die storingen zoveel mogelijk buiten de deur te houden.
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee ik heb nog geen tik gehad.
    Daarom wilde ik het graag weten.
    Als je geen storing of tikken heb kan het alleen erger worden.
    Maar ik dacht dat dit ook ging over, het behoud van je regelaar.
    Dat heb ik wel eens in een ander draadje gelezen.
    Maar er wordt niets warm, dan kan ik weer met een gerust hart gaan slapen :wink:
     
  10. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zo eindelijk effe tijd om te reageren.
    Na alles war hier is langsgekomen kan ik aan de slag.
    Zal eerst eens een proef doen op mijn rode dubbeldekker deze heeft weleens een tik.
    Dit is een kleine ingreep daar 1 elco en condensator in dit geval wel voldoende zal zijn.
    Verder zullen we morgen even inkopen laten doen voor wat draad elco's en condensatoren.
    Dit moet met mijn eigensoldeer kunde wel moeten lukken. En met zo'n mooi voorbeeld plaatje moet het lukken.
    Effe nog een bevestiging van Ernst of Gertjan.
    Is het nu het beste om toch de regelaar zo kort mogelijk bij de motor te doen????????
    Als het resultataat klaar is zal ik het op deze plaats tonen.
    Iedereen vriendelijk bedankt voor de uitleg, weer heel veel opgestoken.
    Kan als het weer straks weer beter is met een gerust gevoel vliegen met de Lapidar, die nu echt bijna klaar is. Nog even alles nog 1 keer in paketlak zetten en hij is vliegklaar voor dit seizoen.

    Veel groeten Han (electrofreak)
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Han, je hebt het goed begrepen, de afstand tussen de motor en de regelaar kan je het beste zo kort mogelijk houden. Dit komt echter niet super krities. Als je de draden een paar cm langer moet laten om op die manier de regelaar beter te kunnen monteren dan kan dat natuurlijk wel. Het wordt een ander verhaal als je de motor voorin en de regelaar ergens op de vleugel hebt zitten. Als dat nodig is voor het zwaartepunt dan kan je beter een klein stukje lood in de staart doen en de regelaar dichter bij de motor monteren.
     
  12. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Mijn persoonlijke mening:
    Met de juiste maatregelen aan buffelco's, ontstoring en voldoende dikke stroomkabels: ja!
    Ook omdat korte draden van controller naar motor de minste HF stoorstraling veroorzaken.

    Let goed op het voorkomen van sluiting bij de elco's en condensator,
    eventueel een strookje experimenteer printplaat tussen de elco's en de stroomlijnen. (pootjes van elco's + condensator door dit plaatje heen steken en dan pas solderen aan de stroomdraden)
    Dit om te voorkomen dat het aluminium kokertje van de elco's op de een of andere manier contact kan maken met de ongeisoleerde stroomlijnen, en zo sluiting veroorzaken.
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha die Ernst.
    Bedankt voor de snelle reactie we gaan er meteen werk van maken.
    Op de onderstaande link kun je het model bewonderen, vele foto's.


    http://groups.msn.com/electroflyingpage/lapidar.msnw
    zo wordt en is de sitiuate nu en zal ook zo blijven. met achterin de motor en regelaar.
    [​IMG]
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    bij mij zit hij in het midden.(tussen de motor en accu)
    Dichter bij de motor kan hij niet want dan zit hij buiten.
    Als ik mijn motor uitklap dat vind ik geen potje.
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Gertjan.
    Kan de elco's toch ook op de stroomdraden rechtstreeks solderen en stuk voorstuk inkrimpen.
    Heb al een proefje gemaakt met elco's op draad, gaat prima.
    Groeten Han.
    Ps je was me net voor.
     
  16. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Dat moet ook kunnen!
    Als kortsluitingspreventie goed jou aandacht heeft ben ik tevreden en gerust. :lol:
    Jij bent zo een uniek toestel aan het bouwen, ik zou het beslist niet op mijn geweten willen hebben dat ie uitfikt! :?
    Succes verder!
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    ontstoring regelaar

    Zo naar een zondagmiddag solderen is de klus geklaard.
    De onstorings set is gereed. Voor 10 euro onderdelen een tin en een printplaatje en krimpkous.
    De werkwijze: heb 2 stripjes printplaat van 9 bij 1cm gezaagd en toen tegenelkaar geplakt met een 2 mm latje ertussen, zo kunnen de condensatoren er mooi recht boven op met de minnen aan de enezijde en de plussen aan de andere zijde. Vervolgens een koperen stripje eroverheen van 1.5mm voor betere geleiding van de hogestroom.
    vervolgens alle draden eraan gesoldeerd en aan de regelaar bevestigd.
    Alles netjes ingekrompen in dik krimpkous, en klaar is Han.
    En alles werk perfeckt. Heb de ferrietring overgeslagen, dit komt later wel als er andere bedrading voor handen is. Hier volgen de foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    met groeten Han. Ps met dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt.
     
  18. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Wat mij betreft: perfect uitgevoerd, Han! :p
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    Netjes Han :D , dat zal prima werken denk ik. Hoogstwaarschijnlijk zal je hier geen ferriet kernen nodig hebben. Als je lange kabels naar je servo's hebt zal je ze daar misschien wel nodig hebben maar niet voor storingen van de motor. Die ferriet kernen zijn dan nodig om de ontvanger te vrijwaaren van zender signalen die via andere draden binnenkomt dan via de antenne. Dit kan de ontvangst namelijk erg nadelig beïnvloeden :evil: . Hierover is echter al eerder geschreven en doe ik nu hier niet meer.
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha die Ernst alle servo's en de regelaar hebben een ferrietkerntje dus 7 in totaal.

    groetjes Han.
     

Deel Deze Pagina