Hoe regelaar beter ontstoren

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Han, 2 mei 2004.

  1. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    De ferrietkern, (ééntje maar) in mijn voorbeeld, heeft een ander doel: namelijk om eventuele HF (stoor)-signalen, gegenereerd door de snelle schakelpulsen van de regelaar, tegen te houden, te smoren, zodat ze de lange voedingskabel niet als antenne kunnen gebruiken.
     
  2. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Hej Han,
    ziet er netjes uit, dinsdag wil ik het wel eens live zien!! :!: :!: Kunnen we gelijk weer een paar meter film vol draaien! 8)

    gr10 wilco
     
  3. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Het komt de ontvangsteigenschappen ten goede als er ten minste 1 servo zonder ontstoorfilter wordt aangesloten! Vraag mij niet waarom, maar het is zo. Uiteraard neem je hiervoor de servo met het kortste snoer.
    Ik kan mij wel wagen aan theoretische bespiegelingen, maar dit blijft dan toch gokken. Om een of andere reden ziet de ontvanger het verschil tussen massa-potentiaal en ingangs-signaal dan toch beter.
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Nou Jan ik kan je gerust stellen, was 1 servo vergeten, namelijk die van de rem. Deze heeft geen ferrietkerntje. Voor de rest de motor draaid super. Ga nu de regelaar afstellen met Hacker programmeerbox, voor betere regeling.
    Werkt super.

    groeten Han.
     
  5. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zo even melden dat alles uitstekend werkte met hemelvaartsdag. De regelaar reageerde super op de commando's en deze was na een vlucht van 10 min totaal niet warm en de elco's ook niet.
    Verder nog een paar vluchten gemaakt, kon ook geen enkele hapering of storing waarnemen.
    Dus werkt alles na volle tevredenheid. En vliegt de lapidar al kwispelend door het luchtruim.
    Iedereen bedankt voor de meedewerking.

    Groetjes Han.
     
  6. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    Leuk dat je dit nog even zegt. :D
    En wat mij beterft graag gedaan!
     
  7. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Zo even een oud draadje naar boven halen.

    Nu 2 jaar later en vele vluchten later.
    Werkt alles nog perfect. :lol: :lol: :lol:

    Maar heb met mijn ductwin een ander probleem.
    Weet niet of het aan de lipo's ligt.
    Maar dat denk ik niet, omdat ze het op nicadcellen het ook doen.
    1 regelaar regeld terug bij bijna volgas.
    Het totaal aantal amperes gaat naar de 2 x 40=80 toe.
    Het lipo pakket moet makkelijk 100 amp aankunnen.
    Dus 2 motoren 2 regelaars 1 accupack.
    Zal het helpen als ik het zelfde uitvoer als hier boven.
    Want dat is zo gepiept.

    27-11-06
    Dit verhaal kun je wel vergeten.
    2 andere motoren nu en gescheiden accu's
    Gaat stukken beter.
    Al die grote stromen door 1 pakket gaat niet.
    Laat je maar niets wijs maken.
    Het systeem is nu wewl toegepast op dukkie.
    Maar dat heeft de zelfde reden als bij de Lapidar.


    Groeten Han.
     
  8. benvlieggraag

    benvlieggraag

    Lid geworden:
    4 sep 2002
    Berichten:
    598
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb bij mijn F 18 ook lange voedingskabels, en heb met motorloop veel minder bereik dan zonder. Bij mij is er één ding anders, ik vlieg veel volgas met dat jetje, zou die elco truc ook voor mij werken?
     
  9. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Ben.

    Je kunt het proberen.
    Vlieg er al 2 jaar mee zonder problemen.
    Het kosten plaatje is nihiel.
    Zit ook zo inmekaar.

    Groeten Han.
     
  10. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Even omhoog gehaald.

    Want heb even een vraagje,

    Mn Schulze heeft 4 elko's van 25V
    mn Hacker heeft elko's van 50V

    Hoe wordt bepaald wat je nodig hebt ?

    Volts gelijk houden, capaciteit mag je hoger nemen ?
    Of beter om Voltage ook iets hoger te nemen ?

    Dit ivm het willen wisselen van elko's op andere regelaars van mij.
     
  11. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Gelijk nog maar een vraag :

    Zie net op de foto's van Han dat de elco's/elko's op de regelaar ZELF gewoon
    zijn blijven zitten ?

    hebben die een andere functie ? Deellastbestendigheid ?
    Of zijn die blijven zitten ivm garantie ?
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    hoe hoger het voltage, hoe beter ze filteren, tenminste dat dacht ik. ik denk niet dat het veel veerschil zal maken. (zolang je het voltage van de elco's maar boven dat van je accu's houd ;))

    ik denk dat hij uit gemak/zekerheid de originele heeft laten zitten, garantie is ook een mogelijkheid :)
     
  13. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Ik heb altijd begrepen dat de elco's op de regelaar zelf er vooral zijn
    als deellastbeveiliging ?

    En DAT is nou precies waar ik iets aan wil doen bij mijn regelaars.
     
  14. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Nu dit draadje boven water komt ben ik ook benieuwd. Ik dacht tot nu toe altijd dat extra elco's alleen nodig waren om de elco's op de regelaar te ontlasten. Toevallig heb ik een nieuw modelletje met knikstoring en dan kom je toch weer snel in het archief...
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Halo allemaal.

    Even als starter van dit wil ik wel even reageren.
    Van electronici heb ik nul ,,,, nul verstand.
    Daarom is een forum wel eens heel handig.
    Allevragen die vandaag gesteld worden staan in het antwoord van Ernst.
    Ik hen dit gedaan omdat ik nogal een grote kerncentrale aan boord heb.
    Zoals ik dat zelf altijd zeg.
    De stroomdraden zijn ook altijd lekker flexciebel na het vliegen.
    En alleen bij de start heb ik veel vermogen nodig om lostekomen.
    De rest vlieg ik halfgas of nog minder.
    De regelaar vind dit niet prettig.
    Heb een vlucht of 5 gemaakt zonder die elco's en het was toch niet mooi egaal zoals dat liep.
    Vandaar dit draadje.
    Ik wist dat er iets voor was.
    En dit is wat ik zocht.
    Tot nu toe meer dan 100starts verder heeft het systeem nog nooit gevaald.
    Neem zelfs in overweging om het straks ook in mijn beech tebouwen.
    Mijn vleugelrompvliegtuig heeft het nu ook.
    Maar daar kan ik vanzeggen dat het ook werkt al heeft die nog maar 2 vluchten hiermee heeft gemaakt.

    linkje naar de lapidar.

    Mijn Lapidar

    Groeten Han
     
  16. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Han :

    Heb beide topics (deze dus) en die over jou Lapidar gelezen.
    Maar heb nog steeds vraag over de elco's die origineel op de
    regelaar ZELF zitten.

    Hun functie is mij niet geheel duidelijk, vandaar.

    Zijn die er ter ontstoring! , of ter bescherming! van de rest van de regelaar, ivm deelbelasting ?
     
  17. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Solex.

    Hier is denk ik je antwoordt.
    En je moet de regelaar zelf ook niet wijzigen.
    Heeft niets met garantie temaken.
    Die is al vervallen als je zelf andere draden aan soldeerd.

    Groeten Han.
     
  18. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Oke, in mijn geval dus WEL de elko's in de regelaar zelf uitwisselen.

    Gaat in mijn geval minder om de storing, maar meer om de belasting. Vandaar.
     
  19. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Een paar elco's erbij is toch gewoon gemakkelijker?
     
  20. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Klopt.

    MITS de elko's in de regelaar dezelfde functie hebben.
    Wat IK dus niet weet omdat ik er domweg geen verstand van heb.
    En MITS diezelfde elko's in feite ook "buiten" de regelaar zelf zitten.
    (qua interne structuur)
    En DAT weet ik dus ook niet.

    Heerlijk hè, als iemand die er weinig vanaf weet toch vanalles wil ?
     

Deel Deze Pagina