Hoe Stroom meten?

Hoe kan ik met een multimeter het stroomverbruik meten van een brushles motor? Of moet ik daarvoor een ander toestel hebben?

Tja, het makkelijkst is een apparatje wat je tussen de accu en regelaar stopt.
Die werkt met een shunt weerstand.

De betere multimeters kunne tot 10 amps meten, maar daar gaan wij al flink overheen meestal.

Een ampere tang is ook een oplossing, alleen dat zou je dan weer bij de accudraad moeten doen, niet bij de motordraden, want die worden anders aangestuurd.

Wie weet hebben anderen nog ideeen ?

Zoek op amperetang.
Dan kom je alles te weten wat je wil weten.
Ook zal je dan zien dat er loggers voor zijn.

Voor minder dan €25,- heb je een prachtige UT203 van UNI-T op de mat liggen:

ut203 items - Get great deals on Business Industrial, Electronics items on eBay.com!

2008324171016.jpg

Op 40amps toch wel een aardige foutmarge!

Edit was op wisselstroom, dat gebruiken we toch niet....
Gelijkstroom:

40A/400A ± (2% +5)

Stel je hebt 40 amps, dan kan het ook nog eens 35 zijn of 45 amps.! Procentueel gezien heel wat! Daar komt ook nog eens 2 procent overheen...

Of ik mis iets....

Dat van die +5 wist ik dus ook niet, maar dat staat voor het aantal digits in het display. Dit zegt helaas niets over de nauwkeurigheid, want veel belangrijker is de resolutie. 1mA zou natuurlijk mooi zijn.

Hallo allemaal,

Ik zal en mag hier ook even op in haken.
ik lees net volgens mij als ik het goed zeg dat er een digit in zit van 5.
zoals ik het bekijk is het toch echt zo dat dit type Ampere meter maar een digit van 4 heeft.
Echter heb ik dit ook even na gekeken op het net en daar zie ik ook maar 4 digits en symbolen zijn dus geen digit in cijfers.

Dan even over de nauwkeurigheid van de meter.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een meter van om en na bij 25 a 30euro de juiste waarde aangeeft tot de 1mA nauwkeurig aan toe.
Ik werk zelf bij een scheepvaart bedrijf waar wij wel van dit soort metingen doen en waar ook maar 1mA verschil of zelf nog minder in mag zitten en deze metingen doen wij met meters die een prijskaartje hebben waar we u tegen zeggen en dat is dan ook tevens niet leuk meer voor onze hobby.
want als we dat moeten gaan aankopen voor thuis dan mogen we echt wel een hele dikke portomonee hebben met echt geld.

mvg,

Frans

+1 voor de Wattmeter zoals Johan hem suggereert. Eenmalige aanschaf waar je veel plezier van hebt. Meten is weten en als hij je 1x een uitgebrande motor of regelaar bespaard (wat hij zal doen), heb je hem al terugverdiend.

Groet,
Gerben

Die +5 digit wil zeggen, op de laatste digit
4 digits : Dus met wat geluk 2 achter de komma?, (40,00a) want dan is het een retestrak ding!

Met 4 digits op word dat 100,0 amps. Word dus een afwijking van maar een halve amp. Plus nog wat procent, maar zoals gezegd da tis dan meer dan nauwkeurig genoeg voor onze hobby.

Toch nog iets verder gezocht.

Hier staat het hele verhaal. Behoorlijk complex gebeuren.
How to Determine Digital Multimeter Accuracy

Zoals ik het nu begrijp staat (2% +3) voor % afwijking van de gemeten waarde. + 3 staat voor de maximale afwijking van het laatste nummer van de gemeten waarde. In het voorbeeld van Emil:

40A/400A ± (2% +3)

Stel je hebt 40 amps, dan kan het ook nog eens
40*0.98= 39.2 - 0.3 = 38.9VDC tot
40*1.02= 40.8 + 0.3 = 41.1VDC zijn.

De manual van de UT203:
http://www.ageta.hu/pdf/UT203204.pdf

Precies Prop-er zo zit het met de nauwkeurigheid van meetapparatuur. Met de analoge meetapparatuur had je een meet onnauwkeurigheid en een aflees onnauwkeurigheid. De meet onnauwkeurigheid wordt bepaald door de gebruikte onderdelen en de gebruikte elektronische schakeling. De aflees onnauwkeurigheid wordt bepaald door de wijzer dikte en de schaalverdeling waar de wijzer overheen gaat.

Bij digitale apparatuur heb je nog steeds de meet onnauwkeurigheid die bepaald wordt door de gebruikte onderdelen en de gebruikte elektronische schakeling. De aflees onnauwkeurigheid bestaat niet meer omdat je de meetwaarde in cijfers af kan lezen.
Daar gaan vele dus de mist in. Ook de digitale schakeling heeft een bepaalde nauwkeurigheid waarmee iets weergegeven kan worden. Door diverse oorzaken kan de waarde op het scherm makkelijk een paar digits afwijken van de juiste waarde. Vandaar dus die aanduiding ±2% +3. Die laatste +3 digits worden zeer vaak vergeten. Op dit soort metingen hebben die digits toch nog een behoorlijke invloed.

Helaas is er met deze meter nog meer "mis". Hoewel eigenlijk niet met de meter maar met de meet methode. Deze Ampère tang kan alleen alleen wisselstroom meten, om precies te zijn sinusvormige wisselstroom.
De stroom die door de motorregelaar uit de accu wordt getrokken is een pulserende gelijkstroom. Die pulsen LIJKEN het een beetje op wisselstroom maar dat is het dus niet! Hierdoor ontstaan er behoorlijk grote meetfouten waardoor deze meter eigenlijk onbruikbaar is.
Het gaat veel te ver om uit te leggen hoe dat komt maar de mensen hier die meer van de elektronica afweten weten wat ik bedoel.
Om deze reden is het verstandiger om zo'n speciaal voor dit doel bedacht apparaatje te kopen. Ze kosten niet eens zo gek veel en zijn duidelijk nauwkeuriger dan een stroomtang zoals deze. Natuurlijk zijn er wel stroomtangen te koop waarmee je de stromen van onze regelaars wel goed kan meten. Helaas hangt daar een heel ander prijskaartje aan.

Laatst bewerkt:
Hallo Ernst,

Ik had al gehoopt dat je ons te hulp zou schieten.
Goed om te weten hoe het nu zit.

Overigens kan de UT203 ook DC gelijkstroom meten. (Het is wat onduidelijk te zien, maar naast de keuzeschakelaar staat een symbooltje dat zowel wissel als gelijkstroom aanduidt. Standaard wordt DC gemeten, voor AC moet je een andere knop kort ingedrukt houden).

Als je enkel AC wilt meten zijn er op Ebay al vanaf $6,- stroomtangen te koop. Een DC exemplaar is beduidend duurder. Zelf heb ik een multimeter van het Chinese Uni-T gekocht, waar ik zeer tevreden over ben.

Vincent

Ernst en Vincent,

En wat als je nu aan de primaire kant (tussen lipo en en esc.) van de regelaar meet? Dan is er geen sprake van enige pulsering. Je meet dan wel mede het gebruik van de ontvanger ende evt. servo's. Maar dat doet de Watt meter ook.

Voldoet de Ampere tang dan? Een voordeel van de tang is dat je snel even langs één draad kunt meten. Bij de Wattmeter moet je met passende stekkers werken.

groet,

Erik

@ Ernst:

Bij de specs staat ook:

Basic functions Range Basic Accuracy
DC voltage 400mV/4V/40V/400V/600V ± (0.8% +1)
AC voltage 4V/40V/400V/600V ± (1% +5)
DC Current 40A/400A ± (2% +5)
AC current 40A/400A ± (2% +12)

Wil dit zeggen dat "wij" dit apparaat kunnen gebruiken om de stroom te meten tussen accu en regelaar, of werkt dat niet ?
"Onze" accu's leveren toch DC ?

Dus als ik een Amperetang koop die AC én DC kan meten zit ik toch goed ?

Back