Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

grotere pinion, zet er maar gerust de 28 op, de word er bij geleverd toch?
gebruik ook google maar eens. de rustler is genoeg over te vinden
60 / 70 graden is nog net acceptabel
 
PK heeft klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt, of de uitleg te veel willen versimpelen. Vandaar mijn vraag. Ze hebben het daar over commutatie-frequentie. De chopping/pwm-frequentie is hoger (8, 16, 32kHz) dan commutatiefrequentie (toerental x magneetpolen / 2 / 60). Chopping-frequentie heeft beetje invloed op temperatuur, commutatie is daarin al verdisconteert.

Is die chopping frequentie echt zo hoog bij die brushless regelaars? Bij brushed is 1 kHz al hoog als PWM frequentie, soms zie je 1.5 kHz of 3 kHz, maar dan houdt het wel op. Verbaast me dat het dan bij brushless begint bij 8kHz, een stuk hoger.
 
Ja, en soms staat ook nog 24kHz in het rijtje. 24 en 32kHz zijn voor motoren zonder stator, luchtspoelen. Die hebben een veel lagere zelfinductie en hogere Kv. Hogere chopping-schakelfrequentie nodig vanwege het hogere toerental en om stroom nog een beetje vlak te houden, met kleine ripple.

Zie
G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
-> course
-> chapter 9

f9.2r.jpg
 
Lijkt toch een beetje algemeen verhaal, gelden die frequenties dan gegarandeerd ook voor motor en regelaars die puur voor de modelbouw zijn ontwikkeld, en waar budget mogelijk meer een rol speelt dan bij industriële toepassingen? Ik kan me zo voorstellen dat ze bij modelbouw sneller genoegen nemen met een iets goedkopere oplossing en dat een lagere frequentie en daardoor iets minder gelijkmatige spanning naar de motor dan op de koop toe genomen wordt.

Wat ik dan niet snap is waarom een tijd terug een pwm frequentie van 1kHz bij brushed al blijkbaar genoeg is om een mooie gladde spanning te krijgen (was vaak een verkoopargument bij oudere regelaars, "hoge" frequentie, motor loopt beter, koeler, etc) Dat er dan bij brushless, waarbij het enige verschil is dat de commutatie elektronisch gebeurt, maar je verder nog steeds afwisselend spoelen onder stroom zet, daar ineens een veel hogere frequentie voor nodig zou zijn, tot wel ruim 30 keer zo hoog.
 
De link is inderdaad algemeen, ter leringhe ende vermaek. Maar kijk eens bij de specs van Plettenberg, YGE, Neu/CastleCreations, Kontronik etc. regelaars voor hun chopping-frequenties. Kijk ook eens naar Kv van de slotless Kontronik Tango motoren, veel hoger dan gewone motoren.

Ik weet niet waarop de frequenties bij borstelmotoren waren gebaseerd. Kostenoverwegingen? Toen hogere zelfinductie t.g.v. meer windingen t.g.v. toenmalige zwakkere magneten? Toen ferriet-magneten, nu neodymium.

Ripple op stroom zorgt voor verliezen vanwege P=I²xR. Zoals het meer benzine kost om met wisselende snelheid een bepaalde afstand af te leggen i.p.v.met constante snelheid.
 
Als ik met mijn rustler vxl met 25/36 gearing en stock banden een volle 2s lipo van 4000 mah leeg rij is de lipo koud, de regelaar een beetje warm en de motor meestal tussen de 60-70 graden.
als ik mijn vinger er dan opleg haal ik hem er snel weer af.
is deze temperatuur normaal?

Gemeten met je vinger? Hoe weet je dan dat ie 60-70 graden is... Kan net zo goed minder of meer zijn. Voor goede metingen gebruik je een tempgun.
 
Praat je wel over de duurdere motoren/regelaars, ik kan me zo voorstellen dat een regelaar van een paar tientjes uit Hong Kong iets of zelfs flink wat lagere specs erop na zal houden qua frequenties, kunnen ze wat goedkopere transistoren gebruiken, en de extra warmte voeren ze dan wel af met een fannetje op het koelblok. En als die goedkope regelaars inderdaad lagere frequentie hebben, is de verhouding tussen extra warmte ontwikkeling door hoger motortoerental (commutatie-frequentie), en de warmte die altijd al wordt ontwikkeld door de chopping frequentie anders en speelt deze mogelijk meer een rol.
 
Gemeten met je vinger? Hoe weet je dan dat ie 60-70 graden is... Kan net zo goed minder of meer zijn. Voor goede metingen gebruik je een tempgun.


het is gemeten met een temp gun.
zo kwam ik erachter dat hij altijd rond de 60-70 graden is.
maar als ik hem heb gemeten en hij is 70 graden en dan mn vinger erop leg,dan haal ik hem er snel weer af.
 
Als je dat meet, waarom zou je dan je vinger erop leggen :confused:??? Als je weet dat ie 60-70 graden is dan leg je je vinger er toch niet op?
 
Ligt misschien aan mij maar zie het nut er niet van in... Als je de temp eenmaal weet nadat je een accu leeg heb gereden is het de volgende keer net zo en hoef je het echt niet meer te checken hoor.

Rijdt je ineens op een dag dat het heel warm buiten is, dan moet je gewoon je tempgun meenemen om zeker te zijn van de temperaturen.
 
Met de vinger meten heb je niets aan. Je voelt misschien het verschilt tussen 30 en 70, maar tussen 70 en 80 graden zal je echt geen verschil voelen.
 
dan heb ik vergelijkings materiaal.
fijn hoor daar krijg je vuurvaste fingers van maaar...

schei maar uut met vingeren, je kan beter met de vingers ergens anders in zittn.
temparaturen doe je met een thermometer
zolang je wagen niet in de temp beveiliging slaat is het goed toch?

mijn rc wagens lopen op rook wist je dat wel..? helaas is het wel gedaan met de pret als de rook eruit komt...

have fun
 
En je motor kan al kapot zijn voordat je rook gaat zien, als die te heet wordt, raken de magneten hun kracht kwijt, en is de fut er snel uit, maar kan de motor er nog perfect uitzien.
 
gaat dit over brushed of brushless?
Is my Motor/Speed Controller/Battery Pack Too Hot? - 02.01.2006, 09:41 AM 2006 ....?
 
waarom is max-temp-motor deze gesloten?
beetje jammer

ik zeg dat de volgende 3 regels redelijk kloppen maar dat gaat dan over mijn

LRP BLAST BX2
26t pinion
sidewinder v2 4600
redelijk losse slipper

De motor blijft handwarm +-45graden met de 26t pinion in tegenstelling tot de 25t pinion +- 80 graden

Although not always true, a rule of thumb is:

Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top