Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 mei 2024.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik heb ook niet alle data die je nodig heb.
    Mijn hybride warmtepomp heeft trouwens netto ergens rond de 2800 euro gekost incl installatie dus die was zo terug verdient 2 jaar geleden.
    In de winterdag heeft hij een keer 16 kwh in 24 uur gebruikt.
    Dan vriest het buiten.
    Max wek ik rond de 30 kWh per dag op.
    Maar eind december heb ik wel eens dagen van 0.3 kWh.
    Of grid is niet rendabel.
    Hier of daar kan ik nog wat bezuinigen door de wekkers uit te schakelen maar we willen nog wel een beetje leven;)
    Met een 5 kwh accu kan ik natuurlijk wel snachts lekker de airco aan houden.

Verder vind ik het wel leuk om met jullie hulp een beetje na te denken over het energie gebeuren.
    Ik denk dat wij in een aardig doorsnee huis wonen.

Pas hoorde ik iemand ook een leuke optie die misschien wel zinvol is.
    Hij zei ik ga 2 panelen op 1 micro omvormer zetten.
    Dan knijpt hij in de zomer maar in de winter heb je het dubbele.

Mijn uitgangspunt blijft zo goedkoop mogelijk elektra in huis.
    Het mag best wat kosten maar moet wel in 5 a7 jaar terug te verdienen zijn.
    De leeftijd gaat ook tellen.

2. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Maar zolang je geen variabel tarief hebt, is ieder manier van knijpen/uit zetten, gewoon verlies, nu omdat we salderen, en straks omdat je wat krijgt voor terug leveren.
    En al is het misschien minder als nu met salderen, het is altijd meer dan uit zetten.
    Al mag van mij het salderen blijven ;)

3. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daarom wil ik nu ook geen beslissing nemen.
    Stel dat we 9 cent blijven krijgen dan gooi ik mijn panelen van het dak van het huis op de garage en op het huis nieuwe.
    Maar ik denk dat ze iets gaan verzinnen dat het straks geld gaat kosten om terug te leveren.
    Anders gaat iedereen die truck doen natuurlijk.

4. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ik zit te denken om een airco aan te schaffen die ook kan verwarmen. Mijn 12 panelen leveren genoeg op op het platte dak.

5. Aeroplaniga

Aeroplaniga

Lid geworden:
    3 jan 2021
  6. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dat is denk ik de goedkoopste en handigste oplossing.
    Ik heb sinds 2017 2 Chinese airco's.
    Kosten 350 euro per stuk.
    Moet er wel gelijk bij zeggen dat de temperatuur niet zo goed te regelen is.
    Maar ze doen het nog steeds goed.
    Het eerste jaar heb ik ze gebruikt als verwarming.
    Toen gelijk het verbruik vast kunnen stellen.
    De warmtepomp gebruikt ongeveer evenveel maar nu met de vloerverwarming wat weer lekker aanvoelt.
    De airco gebruikte ongeveer evenveel.
    Als het nu wat harder vriest doe ik de airco er soms even bij ( vooral als mijn 90 jarige moeder op bezoek is die wil het graag 23 + graden hebben)

7. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    ik wacht de hele rataplan eens mooi af, techniek en regelgeving veranderd, verbeterd en verslechterd om de haverklap.
    politiek veranderd steeds en is niet stabiel.

salderen gaat nog tot 2027 minimaal, tegen die tijd zijn er weer talloze opkossingen bijgekomen.
    en als ze dingen door je strot gaan duwen is er nog dik kans dat ik al die panelen loskoppel, en alleen accus laad, en dan helemaal los ga, en alleen als de accus leeg zijn van het net neem.

ik voel me flink genaaid met die kut panelen, en als ik dit had geweten waren ze er nooit gekomen.
    gelukkig draai ik nog terug op oude meter en zijn ze allang betaald.

8. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Nou ik ben toch blij dat ik de panelen heb.
    Samen met mijn hybride warmtepomp en vloerverwarming wat rond de 10.000 euro gekost heeft al 20.000 bespaart.
    Dat heeft meer opgeleverd dan het geld op de bank zetten.
    Wat de toekomst brengt weten we inderdaad niet.
    Maar dat ligt ook aan ons stemgedrag.
    Als wij iedere keer op dezelfde partij zouden stemmen dan zal er minder veranderen denk ik.
    Ik ga ook niets veranderen.
    In januari is ons contract afgelopen dan kijken wel weer verder wat voor ons het voordeligste is.

9. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Ik begrijp niet waarom je ze niet zou neerleggen met deze historie en politiek. De doelstelling van panelen is nooit geweest dat het geld oplevert maar dat er in de toekomst minder CO2 uitstoot komt.

Daarbij is dat wijzelf bijvoorbeeld 3 jaar terug 5k aan zonnepanelen hebben betaald en dit is over 2 jaar ruim terugverdiend als de saldering stopt. De resterende levensduur van 15 jaar kunnen we alleen maar geld erop verdienen en daarmee millieu verbeteren.

We hebben al 8 jaar een warmtepomp, deze is toevallig al terugverdiend omdat iemand een oorlog wilde starten maar anders was deze na 10 jaar terugverdiend.

De woningwaarde is aanzienlijk toegenomen door verbetering van het label en de voorzieningen. Daarmee kunnen we alle investeringen verdedigen, de beperkte investering is nu als woningwaarde altijd terug te krijgen.
    Een huis zonder voorzieningen is eigenlijk "ouderwets", alhoewel momenteel alle huizen prima verkopen.

10. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Nou voor het milieu doe ik het niet meer hoor, in die bang makerij geloof ik al lang niet meer.
    Al probeer ik het milieu wel te ontzien door op lpg te rijden ipv electrisch.
    Nu hoeven de kinderen minder in de mijnen lithium te delven.
    En kan ik het schone afval product van de olie goedkoop tanken.
    Helaas moet je als je schoner rijd wel meer wegenbelasting betalen.
    Als het zover gaat komen dat de panelen geld gaan kosten trek ik de stekker er uit.

11. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Het is naar verwachting niet zo dat stroom terugleveren geld gaat kosten, er komt vanzelf een teruglever vergoeding van x cent, bijvoorbeeld 3-5 cent.
    In de tussenseizoenen bespaar je stroom afname van ca 25 cent.

Daarmee loopt de terugverdientijd op naar een realistische 10-15 jaar denk ik.
    maar iedereen die eerder heeft aangeschaft heeft het er zo uit.

12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Als u gelijk heeft zal dat het einde betekenen van bijna alle zonnepaneel bedrijven.
    Dan zal op een enkeling na niemand meer panelen plaatsen.
    In 2012 of eind 11 vond ik 8 jaar al best lang.
    Straks zullen denk ik, de bedrijven als paddestoelen uit de grond schieten, die slimme oplossingen verzinnen om zoveel mogelijk stroom uit de zonnepanelen direct te gebruiken.
    Daar zullen we dan maar op wachten.
    3 jaar geleden werd hier de straat opgehoogd.
    De riolering werd vernieuwd.
    Ik vroeg en de stroom kabels dan?
    Is niet nodig werd er gezegd.
    Nu willen ze het alsnog doen hahahahaha.
    Je neemt de beleidsmakers toch niet meer serieus hahahahaha.
    Ze willen warmtepompen om te douchen.
    Daar heb je hele grote boilers voor nodig die veel ruimte in beslag nemen en afkoelen als je geen water gebruikt.
    Als je nu meet af kan nemen neem je een doorstroom verwarmer dan is dan goedkoper maar ja dan kan dan stiekem weer niet vanwege je aansluiting.
    Ik wilde even spuien hahahaha

13. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    beleidsmakers zijn ook geen technici. meeste grote stroomaansluitingen worden in 2031 weer beschikbaar voor meer capaciteit, dan gaat het om utiliteit in bepaalde gebieden.
    Voor diverse plaatsen worden nieuwe trafo's geplaatst om de stroom te kunnen distribueren, een wat grotere plaats heeft zomaar 50-100 trafo's extra nodig.
    alle trafo's moeten ook volgens voorschriften worden geplaatst, vergunningen, inspraak van omwonenden etc.
    Zo ben je wel even bezig voor het allemaal mogelijk is.
    Maar gelukkig gaat bij ons in de straat de omvormer nog niet uit als iedereen zonnepanelen in de zon heeft. Tot op heden heb ik geen problemen en mogelijkheid voor extra afname op 3 fasen.

14. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Dit is wel erg interessant om in de gaten te houden.

15. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Is in ieder geval ook best betaalbaar met 2,7 kWh accu.
    Enige is dat hij geen stroom kan terugleveren.

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Niet naar het net maar wel in huis toch, of heb ik het verkeerd begrepen?
    Wat ik zelf jammer vind is dat je als je er 2 koop ze op verschillende groepen moet zetten anders is de max 800 watt.
    Met 2 en 1600 watt kan je veel pieken aan.
    Ik denk dat ik dan in ons huishouden al heel veel meer eigen stroom kan gebruiken, maar er komen nu dus al meer oplossingen.
    Eneco schijnt ook na de zomer met iets nieuws te komen.
    Ik ben benieuwd of daar ook een accu bij zit.
    Bovenstaande accu is in iedergeval betaalbaar en makkelijk te installeren.

Laatst bewerkt: 27 jun 2024
  17. AGK

AGK

Lid geworden:
    11 feb 2020
    Niet interessant, hier nog steeds de oude Landis en Gyr draaischijf meter.(panelen installatie 2012 14 st totaal opbr p/j 3200 KW, eigen gebruik nu p/j 2400 KW, m.a.w. ze zijn al 2,5* terug betaald)
    Je moet exact zoveel maken dan dat je gebruikt, nu wordt nog tot 1000KW levering p/j gesaldeerd maar dat duurt nog tot 2027 en daarna pas afbouw salderen, was eigenlijk tot 2017 bedoeld dat salderen dus dat is al een meevaller gebleken.
    Alleen interessant zijn thuis accu’s om helemaal van het grid af te komen, dan mag een KW/u capaciteit m.i.z. niet meer dan +/- 200€ kosten om de investering er nog uit te krijgen in een overzichtelijke tijd.
    Denk aan 5 jaar max, politiek kijkt niet verder dan 4 jaar en dan gaat het vooruitstrevend inzicht weer opspelen.
    Dus de home wizzard is gewoon een speeltje voor mensen die helaas al zo’n onbetrouwbaar digitaal telwerk monster in de meterkast hebben hangen om eigen lever en koop tarief te beïnvloeden.(waarmee de overheid kan meekijken en de energie maatschappij je omvormer vanaf afstand kan uit en inschakelen)
    CO2 reductie? zijn op andere gebieden grotere reductie’s te behalen dan op huishoudelijk nivo.
    Kerncentrales of zo? Ook weer zo’n politiek dingetje, zelfs de ‘groenen’ willen er nu over praten?
    Bouwen kerncentrale Europa? geschat minimaal 10 jaar??? Willen we echt wel CO2 reduceren op politiek nivo???
    Frankrijks energie productie bestaat voor +/- 70% uit kernenergie, dit al vanaf begin jaren 60’, die fransen zijn zo dom nog niet.

Demaic vindt dit leuk.
  18. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik verwacht dat de draaischijf op termijn vervangen moet worden, anders krijg je geen stroom meer.
    Zelf moest ik een nieuwe digitale meter omdat mijn vorige meter niet terug kon leveren.(was al wel digitaal met 2 telwerken)
    Zelf ben ik van mening, dat de stroom leverancier in ieder huis voor de meter, een accu zou moeten plaatsen, zei hebben een leverplicht en hebben het net laten verouderen.
    Door in ieder huis een relatief kleine accu te plaatsen zou je de pieken wat glad kunnen trekken.
    Maar als het voor mij voordeliger is om een accu te kopen, koop ik een accu.
    Zo simpel is dat.
    Wat ze in Frankrijk doen, heb ik niets aan.
    Ik betaal hier wegenbelasting en om naar onze vakantie bestemming in Frankrijk te komen, betaal ik daar nog een keer wegenbelasting.
    Fransen betalen hier niets.
    Daar kan ik toch ook niets aan veranderen.

19. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Uiteindelijk gaan ze dan ook gewoon de transportkosten verhogen om de accu te betalen.
    Maar misschien is het goedkoper dan kabels trekken, alhoewel je in de winter weinig aan een accu hebt.

20. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Daar heb je gelijk in.
    Al heb je per huis maar weinig nodig om de pieken af te vlakken.
    Als in de winter de zon schijnt lever ik toch nog wel wat terug dan kan ik dan mooi zelf weer gebruiken.
    De eerste kwh accu bespaart het meeste.

Deel Deze Pagina