Hoe zo veel mogelijk zelf opgewekte stroom gebruiken?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 14 mei 2024.

1. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Hou het alleen bij denken, je betaald nu nog geen €13 euro per maand.
    Dat heeft id te maken met de terug gaaf energiebelasting die in 2024 ongeveer €631 euro bedraagt, dit is een vast bedrag.
    400 euro van dat bedrag gaat op aan netbeheerkosten, het resterend is afhankelijk van hoeveel energie je gebruikt, voor de elektra leverancier en wat dan nog over blijft is voor jezelf of mag je bij lappen.

Je hebt je voornemen begrenst op 2 paneeltjes en je wilt een configuratie die eigenlijk niet gebruikelijk is, het kan wel.
    Qua investering wel of niet gebruikelijk, er zijn slechtere investeringen, deze is tamelijk erg onverstandig.
    Je energie afname is te gering om goed te kunnen renderen, terug verdientijd zit op zo'n 20 jaar en dan mag er tussentijds niets buiten de garantie stuk gaan.

En dan heb ik het over een investering van zo'n vanaf 3k.
    Setje zonnepanelen met accu lader.
    inerter om 230V te maken.
    En een accu 12 of 24 of 48V.
    capaciteit 4kWh.

Of als je b.v. 4 paneeltjes kunt plaatsen, bij elkaar zo'n 1,6kWpiek dan zou je daar via een mppt lader een 48V 10kWh accu aan kunnen knopen en daar weer een 3kW inverter aan punniken.
    Je hebt een vaste net aansluiting, zet daar een dynamisch contract op.
    En regel het zaakje zo in, dat op het laagste uur tarief van de dag de accu wat bijgevoerd wordt.
    Normaal heb je hiervoor een permanente internet verbinding nodig, maar dat kan ook wel zonder, meestal is het elke dag zo rond de klok van 14:00 het laagste tarief en met een uurtje bij voeren wordt net dat ontbrekende dipje opgevuld.
    Dan kun je ook de hele zomer de wasmachine en wasdroger gebruiken en wordt er niet tussentijds op een duur moment overgeschakeld naar een hoog energie tarief.

Ik weet niet wat zonnepanelenkosten, exclusief de panelen en installeren van het hele zwikje, kost het aan elektronische doosjes en accu zo'n 4k

Als het een hobby van je is, doen is het om een lagere energie rekening te realiseren.
    Doe dan niets.

Laatst bewerkt: 11 aug 2024
  2. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  3. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    die had ik ook al gezien en leek mij ideaal om in de periode dat wij er niet zijn een ip camera en het internet modem te laten draaien terwijl de rest van de caravan zonder stroom staat.
    Daaruit kwam dan de optie om te kijken of het mogelijk is om het gehele jaar of grit te kunnen zijn daar.

4. prop-er

prop-er Forum veteraan

Lid geworden:
    18 sep 2004
  5. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Voor of grid is een accu nodig natuurlijk en de Home wizard accu kost niet enorm veel geld maar terugverdientijd zal wel oplopen met weinig verbruik.

Maarja, wie weet welke stroomprijs er over 5 jaar is dat weet ook niemand.

6. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik denk dat je nu dermate weinig betaald dat je dat nooit terug verdient.
    Maar een beetje rommelen kan natuurlijk nooit kwaad.
    Ik weet ook niet of ik de bestelde accu's terug ga verdienen, daarom heb ik maar 2 accu's gekocht ipv 4.
    Als de overheid nu maat eens transparant zou zijn welke route ze willen bewandelen met een minimaal termijn van 20 jaar dan kon je een plan maken, nu blijft het gokken en daar ben ik nu net niet zo'n voorstander van.

Nog even een aanvullende reactie op hierboven.
    Home wizard gaat bij Theo niet werken omdat deze 230 volt nodig heeft.

7. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Het vervelende is, als tie de ip camera en modem in de winter ook wil gebruiken dan heeft tie 2 van die home wizard accu's nodig en zo'n 1200W/piek aan PV vermogen.
    Bij die 2 accu's gaat het dan niet zo zeer om de hogere accu capaciteit, het probleem zit hem in het beperkt aantal zonuren per dag, z'n accu kan maximaal met maar 800Watt geladen worden.

Als je iets meer van de hoed en de rand weet m.b.t zon opbrengst, benamingen en afkortingen.
    kom je op deze site https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html een heel eind om een installatie te dimensioneren of om te beoordelen van wat met denkt of aan neemt ook realiseerbaar is.

8. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Geld verdienen door je zonnepanelen uit te zetten.

Zeeuwse huishoudens krijgen betaald als ze zonnepanelen uitzetten - https://nos.nl/l/2534117

9. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Leuk topic, ik ben zelf ook aan het kijken naar oplossingen om het eigen verbruik te vergroten. Heb nog een jaar de tijd dan loopt mijn contract zonder terugleverkosten af. Er liggen hier 20 panelen op het dak totaal 8900wp. 6x west 10zuid en 4x oost op zich aardige spreiding over de dag. Zeker de 6 op west doen het in de zomer lekker als je uit werk tuis komt en gaat koken enzo.

De panelen zitten op 4 verschillende 1 fase omvormers. Deze heb ik op verdeeld over fase 1 en 2. Om dat de spanning van fase 3 met zonnig weer naar 252V gaat en fase 1 en 2 zitten z'n 5 en 8volt lager blijven. Ik vermoed dat er veel huizen in de straat een 1 fase aansluiting hebben en de meeste met panelen toevallig op fase 3.

In de meter zit een dongel van Homewizzard en tussen de omvomers een tussen meter van Homewizzard.
    Ik draai Homeassistant waar je bijna alles wat draadloos of via internet gaat mee kan koppelen en aansturen ook het spul van Homewizard is gekopeld. Homeassistant weet dus hoeveel stroom er op elk moment wordt gebruikt en terug geleverd. En hierop kan je dingen sturen.

Voor douchen hangt er een boiler van 80liter. Ik heb een paar dagen getest door hem alleen rond de middag op te warmen en dan weer uit te zetten. We hebben dan genoeg water om s'avonds en de volgende morgen te douchen. Alleen als het bad wordt gebruikt is hij gelijk helemaal leeg.

Verwarmen van het huis gaat via een gas cv-ketel en vloerverwarming. In de woonkamer hangt een panasonic airco die ook kan verwarmen.

Het idee is om een boiler regelaar in de boiler te monteren waarmee je het verwarmingselement kan regelen tussen 0 en 2000W gestuurd van uit Homassistant. Conrad verkoopt hier een mooie ding voor wat je kan aansturen met 0-10V of PWM.

Hiermee kan het boiler vat worden opgewarmd met alleen overtollige zonne-energie. Daar is genoeg in een groot gedeelte van het jaar. De boiler wordt of hotfill op de cv ketel aangesloten of met een 3weg klep en een temperatuur regeling. Zo dat de cv-ketel bij kan springen voor de 2x per maand dat er een bad wordt gebruikt en er daar na nog gedouched moet worden.

Dit scheelt ongeveer 3kwh per dag wat je buffert in het watervat.

Accu weet ik nog niet, heb ooit brand gehad door een lipo als er iets komt dan in een schuurtje in de tuin maar zeker niet in huis of garage.
    Ik weet wel dat die thuis accus een bms hebben en veel veiliger zijn als een modelbouw lipo maar toch.

Misschien nog wat sturen op verwarmen met de airco als er zon is.
    Maar ik weet nog niet precies hoeveel er nodig is we hebben nog geen normale winter gehad in dit huis.

Het aantal panelen heb ik bewust veel hoger gedaan als wat we nodig hebben. 1e plaats om het verbruik van vorige winter te compenseren we hebben toen met enkelglas en overal kieren het huis warm moeten houden met elektrische kachels en een kleine 4000Kw/h op gestookt in alleen jan dec en feb. Het geld wat dat kost leg ik liever op het dak dan bij Innova ;) Punt 2 is dat ik denk als je meer panelen heb je eigen verbruik ook iets omhoog gaat vooral op dagen dat je maar een paar kw/h opwekt. En ze kosten nu ook bijna niets meer.

Mocht het zo ver komen dat terugleveren geld gaat kosten (ik verwacht van niet maar je weet het nooit.) kan ik de omvormers begrenzen via Homeassistant Zo dat ze alleen opwekken wat je gebruikt. De omvoermers zijn van Goodwe en kan je per 100W op en af regelen dat zit er standaard al in.

10. Alex Talsma

Alex Talsma

Lid geworden:
    30 apr 2003
    Hi, dank voor het uitleggen van jouw situatie. Leerzaam en inspirerend. Een paar vragen als dat mag:

verwarm jij winters nu nog met elektrische kachels? Hoe groot is die ruimte en welke kachels gebruik je dan?

en heb je misschien een link naar dat Conrad boiler geval?

11. djjr

djjr

Lid geworden:
    14 sep 2005
    https://www.conrad.nl/nl/p/kemo-m240-vermogensregelaar-module-230-v-ac-10-a-2164500.html?WT.mc_id=affiliates:tradetracker:feed:2164500&utm_medium=affiliate&utm_source=tradetracker&utm_campaign=308958&utm_content=Shoparize.com+Shopping

Dit is de regelaar welke ik wi gebruiken. Het is niet plug en play hij moet echt tussen het verwarmingselement komen. De boiler heeft elektronica die moet niet achter de vermogens regelaar. Je moet dus de boiler open maken en de bedrading aanpassen. Had ik dit eerder verzonnen was er een simpele boiler zonder elektronica gekomen dan kan het gewoon tussen de stekker. De huidige boiler heeft wifi en ik dacht die aan te sturen met homeassistant. Helaas is er nog geen koppeling gemaakt voor Eldom boilers en Homeassistant.

Offtopic mode
    Gelukkig hoeven we deze winter geen elektrische kachels meer te gebruiken. We hebben het huis 1,5 jaar terug gekocht . Het was echt een klus huis. Enkel glas met kieren gas kachels per ruimte. Oude geiser voor warm water. We hebben afgelopen winter in de garage geleeft als woonkamer / keuken daar hingen 2 stralingspanele van 500w en een elektrische radiator van 1500w. Slapen in een caravan op de oprit tot de slaapkamer klaar was. Nu is het huis voor groot deel klaar. Alles geïsoleerd nieuwe kozijnen met 3 dubbel glas, wtw ventilatie en vloerverwarming. Dus ik vermoed dat we iets minder gaan hoeven stoken. Airco in de woonkamer stookt ook lekker zuinig hadden we in vorige huis ook.

On topic mode

De airco is in de zomer ook ideaal overdag als de zon schijnt huis lekker koel houden met stroom die toch niets waard is.

Laatst bewerkt: 23 aug 2024
  12. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Vandaag weer een lekkere warme dag dus even veel warmte in de vloer geduwd. (Dat er maar veel warme dagen mogen volgen)

Op 1 januari begint mijn nieuwe contract met de terugleverkosten.
    In mijn geval gaat dat per 1000 kwh.
    Ik betaal dus per jaar van 1 tot 1000 kwh van 1001 tot 2000 kwh enz.
    Maar hoe ga ik nu het minste betalen?
    We hebben een hybride warmtepomp.
    Ga ik nu weer op gas stoken als het buiten onder de 4 graden is?
    Hoe bereken je dat, maar ook hoe regel je dat nu het beste in?
    Ik heb nu home wizard in huis dus kan slim schakelen.

Maar ga ik als het snachts onder de 4 graden wordt op gas stoken of op elektra?
    Of zet ik de warmtepomp snachts uit en stook ik als het overdag de temperatuur hoger is het huis weer warm?
    In maart hoop ik een thuis accu te krijgen dan wordt het misschien iets makkelijker (of juist moeilijker;))
    Hoe doen jullie dat?

13. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Momenteel kost een dag op gas stoken mij ongeveer € 2,50. Zou ik dat elektrisch doen ga ik richting € 10.

14. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Deze dag heb ik 10 kwh uur gebruikt maar dat komt mede omdat ik relatief goedkoop (vanwege de buitentemperatuur) veel warmte in de vloer kon duwen.
    Na morgen laat ik de temperatuur in de kamer weer wat zakken.
    Normaal heb je met een warmtepomp het beste rendement als je de temperatuur hetzelfde laat.
    Maar ja, als je voor de opgewekte stroom die je terug duwt maar 3 cent krijgt en 29 cent moet betalen die je van het net pakt kan je beter alles direct opmaken wat je op wekt.
    Nu heb ik via homewizard geprobeerd de warmtepomp aan te sturen, maar dan schiet hij in storing.
    Ik kan namelijk aansturen door de stroom die over heb direct aan te laten schakelen.
    Maar dat vind de warmtepomp niet zo leuk.

15. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Investering niet meegerekend, puur gekeken naar energie verbruik.
    Hoe zat het ook al weer.
    1 kuub aardgas heeft aan energie omgerekend van joules naar kWh daar van zo'n 8kWh van aan boord.
    1 kWh elektra via een warmtepomp maakt daar aan warmte zo'n 4kWh van.

1 kuub aardgas kost, zo'n laat ik het makkelijk houden, €1.25 dus je hebt voor die €2.50 2 kuub aardgas verstookt.
    2 kuub aardgas = dus ongeveer zo'n 16kWh
    Deel dit getal door de 4kWh van de warmtepomp, geeft mijn telraam 4kWh aan elektra aan.
    De elektra prijs per kWh ligt zo rond de 35 cent, bij dynamisch lag mijn rekening afgelopen jaar gemiddeld op zo'n 21 cent per kWh.
    Snel geteld, 4x35 = €1,40

Dus investering niet meegeteld, was je met elektra meer dan een euri goedkoper uit geweest, dan de hut warm stoken op aardgas.

Of maak ik hier een gigantische interpretatie / rekenfout?

16. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Het hangt erg af van de buiten temperatuur.
    Onder nul mag je al blij zijn als je 2 kw warmte uit 1 kwh 230 volt haal.
    Dan wordt het ineens een heel ander verhaal.
    Mijn warmtepomp staat standaard ingesteld als het buiten 4 graden is dat hij op gas over gaat omdat dat dan goedkoper zou zijn.
    Ik heb dat uitgeschakeld maar nu moet ik dat misschien heroverwegen.
    Of ik ga meer alleen overdag stoken maar dan koelt de vloer snachts best wel weer af.
    Ik vind het best moeilijk om de goedkoopste manier te vinden en dan het liefst nog automatisch.

Dynamisch is eigenlijk makkelijker, omdat je een dag van te voren de prijzen weet.

17. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja vroegha toen de prijzen nog normaal waren, sinds de afgelopen jaren met de fantasieprijsjes is zo'n statische regeling een puntje van aandacht om te controleren of het verkoop praatje nog wel opgaat.

hastalafisher vindt dit leuk.
  18. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Dig principe heb ik ook en ik heb geen dynamisch stroomtarief.
    Je kan dingen ook kapot rekenen met alle variaties, mijn regeling kan dat ook niet.
    Dacht even dat het over onze installatie ging die staat namelijk ook zo ingesteld.

In het algemeen stijgt de stroomprijs met de gasprijs mee dus klopt het wel aardig.

19. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik laat de warmtepomp denk ik ook maar gewoon aanstaan.
    Je wordt helemaal koekoek van dat rekenen.
    Om 100 euro per jaar meer te besparen moet je zoveel gedoe uithalen dat ik het nu maar even laat zoals het is.
    Ik heb niet voldoende technische kennis van de materie.

20. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    er zijn niet zoveel uren dat het echt koud is, meeste uren zitten wel tussen 2 en 16 graden als je de unit nodig hebt.

Bertus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina