Hoeken zagen bij houtbewerking.

Tot voor kort had ik een cnc machine die hoekjes in hout ook echt hoekig maakte. Ik gebruikte de machine te weinig en heb hem dus weggedaan.

Nu had ik graag wat tips voor het verwerken van hout met een figuurzaag (automatisch).
Stel, je hebt een figuur welke je uit hout wil zagen. Aangezien alles op schaal is, is het vaak priegelwerk. Als ik nu zaag komt ik vaak hoekjes tegen die ik gewoon niet hoekig krijg (meer halfrond). Buitenkant gaat nog wel, maar bijvoorbeeld kleine inkepingen van een 5 mm is bijna niet te doen.

Zijn er technieken en/of speciale hulpstukken voor bijvoorbeeld de "dremel" verkrijgbaar die juist die kleine hoekjes ook echt hoekig maken / krijgen?

Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is uitgelegd zo.

en als je de (binnen-)hoek eerst rond uitzaagd en daarna van alle kanten de hoek gaat benaderen??
ik weet niet hoe ik het duidelijk uit moet leggen, ga even een schetsje proberen te maken ;)

sorry, ik krijg de afbeelding niet naar boven geladen. ik bedoel in ieder geval dat je eerst het stukje rond uitzaagd en daarna pas van de ronde hoekjes, hoekige hoekjes gaat maken. :confused:duidelijk?:confused:

gewoon een(vierkant/rechthoekig) freesje, en dan vanaf de insteekkant gaan bewerken... dus vanaf de zijkant zegmaar.

gewoon een(vierkant/rechthoekig) freesje, en dan vanaf de insteekkant gaan bewerken... dus vanaf de zijkant zegmaar.

Dit begrijp ik echt niet, maar wat wingman bedoelt denk ik wel:

1300730210_resized.jpg

Als je het grijze wilt hebben, eerst zagen volgens de rode lijn, en dan volgens de blauwe met pijl de rechte hoeken erin zagen.

Groet,

Ad Bakker

juist, dat is precies wat ik bedoelde en ook getekend heb, komt echt helemaal overeen die tekening :o ik kreeg 'm alleen niet ge-upload

mijn dank is groot, nu spreekt het tenminste ook nog tot de ver-beeld-ing

Dit begrijp ik echt niet, maar wat wingman bedoelt denk ik wel:

1300730210_resized.jpg

Als je het grijze wilt hebben, eerst zagen volgens de rode lijn, en dan volgens de blauwe met pijl de rechte hoeken erin zagen.

Groet,

Ad Bakker

Ja, dat is exact mijn probleem! maar het recht inzagen lukt ook wel, maar om het zaagje vervolgens recht op de horizontale lijn te krijgen lukt vaak niet i.v.m. de beperkte ruimte. Ik heb zojuist wat kleine vijltjes gehaald, kijken of het werkt.

trouwens, Anko bedoelt gewoon een cilindrisch freesje en dat vanaf de ingang van het gleufje (onderkant van tekening van Ad Bakker) naar binnen steken.

full

Eerst de groene , dan de rode vanuit de circel links beginnen tot je om de hoek kan met het figuurzaagje .

Als laatste de blauwe.

Inkepingen van 3 mm is geen probleem zo.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat is exact mijn probleem! maar het recht inzagen lukt ook wel, maar om het zaagje vervolgens recht op de horizontale lijn te krijgen lukt vaak niet i.v.m. de beperkte ruimte. Ik heb zojuist wat kleine vijltjes gehaald, kijken of het werkt.
Als de inkeping zo smal is dat de truc van wingman niet gaat, moet je gewoon een aantal inzagingen maken parallel aan de zijkanten van de inkeping. Met iedere snede haal je dan een paar mm weg.
Zo kan je eerst die zaagsnede met de ronde hoeken maken, en dan die hoeken weghalen door een paar zaagsneden naast mekaar te maken.

Overigens, ik weet niet wat voor materiaal je verwerkt, maar sinds enige tijd pak ik geen figuurzaag meer voor triplex tot 2 mm, maar een stevige schaar... (en dan haal ik die hoekjes weg met een hobbymes)

populieren triplex tot 3mm doe je idd rustig met het mes behalve als er rondingen in zitten .vliegtuig (berken) triplex doe je dus echt niet met het mes, ze noemen het wel triplex maar zelfs 3mm dik bestaat uit 6 lagen .

maar dan nog als je een goede figuurzaag hebt (electrisch) en de juiste blaadjes (geen habbiebabbie zooi). dan kun je rustig inzagen tot de 90 graden hoek ,draai het werkstuk 90 graden en zaag verder die ronding die het zaagje achterlaat is niet groter dan een boortje van 1mm.

Ik heb in mijn figuurzaag-machine een metaalzaagje gezet die hebben fijnere tanden lekker strak opgespannen en die zaagt haakse hoeken.

groetjes Johan

populieren triplex tot 3mm doe je idd rustig met het mes behalve als er rondingen in zitten .vliegtuig (berken) triplex doe je dus echt niet met het mes, ze noemen het wel triplex maar zelfs 3mm dik bestaat uit 6 lagen .
Het aantal lagen bepaalt volgens mij niet de weerstand tegen snijden... de dikte natuurlijk wel. Het aantal lagen bepaalt wel de neiging tot splijten (veel lagen is fijn als je wilt snijden of knippen).
Rond snijden is lastig, maar rond knippen gaat (binnen zekere grenzen, ik zei al, tot plm. 2 mm) prima.

Het aantal lagen bepaalt volgens mij niet de weerstand tegen snijden... de dikte natuurlijk wel. Het aantal lagen bepaalt wel de neiging tot splijten (veel lagen is fijn als je wilt snijden of knippen).
Rond snijden is lastig, maar rond knippen gaat (binnen zekere grenzen, ik zei al, tot plm. 2 mm) prima.

vergeet vooral de houtsoort niet . populier is zeer prettig verwerken en prima geschikt .tevens ook zeer makkelijk bij de gamma te halen voor zeer weinig (wel de juiste plaat uitzoeken zonder knoest )

bij de cruciale punten gebruik ik dan vliegtuig triplex (vleugelverbinders ,motorschotten,etc ) en als het even met populier af kan dan daar de spanten van en evt rompzijkanten (als het toestel enigzins robuust moet zijn ) anders balsa .

Bedankt voor de tips!

Zoals door sommige beschreven ben ik nu mijn werkstukken aan het draaien zodat er een klein bochtje ontstaat.

Ik dacht altijd dat dit slecht was voor de zaagjes, dat ze krom werden door het draaien. Maar waarschijnlijk komt dat door mijn herrineringen aan de goedkope handzaagjes van school haha.

Tot nu toe blijft het zaagje gewoon recht.

Nogmaals bedankt!

mocht het toch gebeuren dat je zaagjes krom worden (plastisch verdraaien), dan kun je ook nog het werkstuk draaien terwijl je een zagende beweging maakt, die zich niet verder het hout in werkt en die (zo goed als mogelijk) verticaal is.

Bedankt voor de tips!

Zoals door sommige beschreven ben ik nu mijn werkstukken aan het draaien zodat er een klein bochtje ontstaat.

Ik dacht altijd dat dit slecht was voor de zaagjes, dat ze krom werden door het draaien. Maar waarschijnlijk komt dat door mijn herrineringen aan de goedkope handzaagjes van school haha.
Zolang je zorgt dat je niet vervelende frictie krijgt maar echt een zaagbeweging maakt gaat het inderdaad prima. Dat spul breekt pas als je het forceert en dat zie je al snel als je zaagje niet goed gespannen is en bijvoorbeeld inveert. Die van school waren blijkbaar of misbruikt of gewoon niet goed ingespannen.

Back