Hoellein Callistic

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Maarten Engelhardt, 13 jan 2006.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Maarten

    Ik heb over kunnen nemen een Feigao EHS B20-3625-16L en een Maxon vertraging. Deze combinatie moet ik middels een aluminium plaat nog pas maken want standaard past het niet op elkaar. Deze setup is ook eigenlijk teveel van het goede. Ik denk dat half gas straks voldoende is om onder een hoek van 45 graden richting hemel te gaan.
    We zullen zien.
     
  2. Ik zat zelf te denken aan een Typhoon 15/10, maar de diameter van die motor ... ben bang dat dat niet gaat passen.
     
  3. Stijgt de Callistic ook nog goed (redelijk snel) met deze vertraagde 400?
     
  4. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.033
    Locatie:
    Sassenheim
    In mijn ogen wel.
    Hollein adviseert zelf ook een vertraagde (goedkope) oplossing.
    Zal echt wel goed gaan.
    Misschien er nog andere ervaringsdeskundigen hier, mijn clubgenoten komen hier niet :cry: anders hadden zij je een antwoord kunnen geven.

    Hans.
     
  5. @ Theo,

    Denkt je dat de Callistic ook als HLG dienst zou kunnen doen

    :?:
     
  6. Ik overweeg nu een Roxxy BL 2827/34 van Robbe mee te nemen uit Dortmund, lijkt me een leuk motortje voor de Callistic.
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Maarten,

    Sorry, ik lees nu pas je vraag over de Callistic en HLG. Iedere zwever kun je als HLG starten natuurlijk en als je 1 keer een DLG gegooid hebt zul je direkt jou vraag met nee beantwoorden. Ik vind moeilijk aan te geven wanneer iets een HLG toepassing heeft. Ook mijn easyglider kan ik met een speerworptechniek redelijk hoog gooien.
    Aangezien de Callistic nog zit te wachten op zijn bespanning met mooie transparante oracover heb ik nog geen vliegervaring met deze zwever en kan ik niets over HLG/DLG toepassingen vertellen. Ik denk op voorhand dat het profiel niet geschikt is voor DLG-toepassingen.

    Als je eens op een goedkope manier kennis wilt maken met DLG zou ik een Kiss bouwen. Dit is een beproefd model wat voor ongeveer 25 euro te bouwen is. Zelf wil ik naast de nu in aanbouw zijnde SuperGee ook nog zoiets bouwen. Dan wel op de Japanse manier zoals de Lady Dragon. Ongelofelijk wat lui uit zoiets simpels halen.

    Van een bouwverslag van de Callistic is niets gekomen. Het model is zo snel gebouwd dat tegen de tijd dat je aan foto's zit te denken je het spul al in elkaar hebt zitten. :lol:
     
  8. Ik ken dat, in het enthousiastme vergeet ik ook meestal te fotograferen :oops:
     
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Stiekum gespot 8) . Dat lijkt op een Callistic, en die piloot ziet er ook uit als een bekende :wink:
    [​IMG]

    Gr.A.
     
  10. Wat een mazzel dat je net op de juiste plek, op het juiste moment was Aaalie :yes:
     
  11. Ik ga trouwens proberen mijn leven te beteren bij het bouwen van mijn Weasel-Pro, die ik besteld heb :rolling:
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Tja zaterdag de eerste vluchten met de Callistic.

    Hij heeft erg lang (te lang) klaargelegen voor bespanning. Ik zag er enorm tegen op. Ik heb namelijk een enorme hekel aan coveren. Jarenlang heb ik het gedaan met de strijkbout van moeders de vrouw. Uiteindelijk heb ik afgelopen week een klein cover-boutje gekocht. Wat een genot. Ik vergelijk het met het schilderen van de kozijnen met een grote witroller of met een mooie varkensharen kwast. Je krijgt het er veel netter op. Ik heb wel vanwege de behoorlijke camber de onderzijde van de vleugel voorbehandeld met balsafix voor een betere hechting.

    Het weer was niet echt best zaterdag. Harde lastige wind en erg turbulent. De uitslagen op hoogte en vooral richting heb ik veel groter dan in de handleiding, gelukkig. Ter plekke nog even 3 euro in de neus om het zwaartepunt goed te krijgen en na twee handstarts het gas erop en omhoog. De prop was voor de motor met vertraging veel te klein. Daarom klom hij slecht en was het heel langzaam tegen de wind in kruipen zonder echt hoogte te maken.

    Eigenlijk wil ik het hier even bij laten. Het zou niet eerlijk zijn om al een oordeel te geven. Verkeerde propkeuze en omdat ik m'n lenzen niet in had kon ik weinig meer dan een paar rondjes draaien.

    Inmiddels zit er andere prop op en zal ik onder betere omstandigheden eens zien wat dit kistje te bieden heeft.

    @@mooie foto Aldert@@
     
  13. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    Knikkende knieen zo voor de eerste vlucht :wink: .
    [​IMG]


    Groetjes van Aldert
     
  14. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.935
    Locatie:
    Zierikzee
    Mijn callistic is momenteel onderweg.
    Dus nog even geduld hebben.

    Ik ga de callistic vliegen met een hacker buitenloper A20-22L
    op 3 lipo (Hacker 1800 mah) 8 x 5 klapprop

    Dit zal ongetwijfeld goed klimmen.
    Vorige week besteld bij Hoelein.

    Ik hou jullie op de hoogte.


    Groet: Adrie :D
     
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Gisteravond met het vaste clubje even lekker vliegen. Aan de grond windstil en op redelijk hoogte geschat kracht 2.
    Ditmaal CG precies op 55mm en een grotere prop. Kijk dat lijkt erop, gas erop en lekker stijgen. Mooi rustig onder een redelijke hoek. Bovenin gas dicht en heerlijk zweven. Geweldig zoals dat ding glijdt. Hij is wat sneller onderweg dan de Spectra en de Eon 600 (zijn voorgangers in mijn geval) maar niet vervelend snel. Net lekker genoeg om het hele vlieggebied af te zoeken naar thermiek.
    Aldert en Martijn waren met hun Blaster aan het DLG'en. Qua glijhoek kan hij de competitie aan met deze kistjes. Hebben we even getest :wink:
    De uitslag op het richtingsroer zou ik zo groot mogelijk houden en niet de 15mm zoals aangegeven.

    Voor dit geld krijg je denk ik geen kist die beter vliegt, een mooier silhouet heeft, en zo heerlijk bouwt. Kortom een aanrader :!:
     
  16. Attila

    Attila Guest

    Niets dat beter vliegt?
    Hmm ik heb liever de Libelle reeks van AFF
    Die is net iets kleiner en kan tegen een beetje wind.

    Callistic heeft veel last met windkracht drie.Maar is een zaligheid bij zacht weer, dat wel...

    Overgens ne Typhoon 15 past toch netjes in de neus?
    Ik zou er geen Lipo's insteken, te licht is daarom nu ook weer niet beter, een zwever mag iets van gewicht hebben, zeker om tegen een beetje wind te kunnen...
     
  17. sandrover

    sandrover

    Lid geworden:
    24 mei 2006
    Berichten:
    67
    Je kan de Callistic kopen in 2 versies: de standaard en de elektro-uitvoering. Ik kocht hem een heel tijdje geleden bij Hollein in de standaard uitvoering. Hij is nog niet uitgepakt. Ik zou hem evenwel nu toch graag met een motor uitrusten. Kan dit nog en welke configuratie (motor, prop, regelaar, batterijen) is dan aanbevelenswaardig?
     
  18. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.935
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.

    Natuurlijk kun je hem electrisch maken, je moet dan wel de romp aanpassen.

    Ik heb de callistic zelf nog niet gebouwd.

    Ik heb bij Hoelein alles besteld maar nog niet binnen.

    Ik ga hem vliegen met de Hacker A20-22L buitenloper met 3 lipo 1800 mah Prop 9 x 6 of 8 x 5 Regelaar Hacker X20

    Groet Adrie :D
     
  19. sandrover

    sandrover

    Lid geworden:
    24 mei 2006
    Berichten:
    67
    Wat bedoel je precies met 'de romp aanpassen'?
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.935
    Locatie:
    Zierikzee
    Een planeta 400 is smaller dan een buitenloper.
    Je zult afhankelijk van de aandrijving die je wilt gebruiken de romp aan moeten passen .

    Maar je hebt de standaard zweefversie. Staat er op de tekening geen mogelijkheid om een motor in te bouwen?? :D
     

Deel Deze Pagina