Hoera ik heb een Blaster!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vinkie, 4 nov 2005.

  1. Vinkie

    Vinkie Guest

    Hoe meer zielen hoe meer vreugd Berrie!! Je zult er denk ik geen spijt van krijgen. DLG is echt erg verslavend leuk.

    Ondertussen weer wat meer "geblasterd" en wat progressie gemaakt. Ik heb veel gehad aan http://www.f3k-italia.it/filmati/Ghisalba_Trofeo_F3K-Italia_1.wmv omdat daar rond 1:04 een 5x vertraagde start inzit. Ik ben erachter gekomen dat mijn starts behoorlijk verbeteren als ik eerst mijn hoofd naar links draai en dan de draai inzet. De "gorilla" in het vertraagde filmpje doet dat ook enigzins.

    Ook heb ik vlak voor zonsondergang ervaring bij minder wind opgedaan. Onder die omstandigheden bleek na wat trainen anderhalve minuut (+/- 5 sec) per worp haalbaar. De truuk is ook om de rolroeren echt alleen te gebruiken bij het inzetten van een draai en verder alleen op richtingsroer en hoogteroer te vliegen.

    Tenslotte nog wat mijmeren over mijn hogere vlieggewicht. Ik ben erachter gekomen dat de Blaster met 24 dm2 een wat groter dan gemiddeld vleugeloppervlak heeft (bv. Highlight SAL = 21 dm2). Ervan uitgaand dat vooral vleugelbelasting bepalend is voor de vliegeigenschappen is het minder erg dan het lijkt. Mijn Blaster zit nu op 14.3 g/dm2 en dat is denk ik zo kwaad nog niet. Een Blaster met dezelfde vleugelbelasting als Theo's Highlight zou +/- 300g moeten wegen, ambitieus maar niet onmogelijk.
     
  2. Vinkie

    Vinkie Guest

    Na een paar weken nog wat aanvullingen:
    1) Ik ben er inmiddels op hardhandige wijze achter gekomen dat de voorlijst van de vleugel relatief gevoelig is. Bij het vangen (aan de "kop") glipte mijn hand een keer door vocht door tegen de vleugel. Deze barstte over 3cm breedte en de hele voorlijst zat een cm naar achter. Ik kwam wel wat te snel binnen maar was toch verbaasd... Met dunne cyano heb ik de voorlijst weer op zijn plaats gelijmd. De scheurtjes en deukjes in de glasvezel shell heb ik gerepareerd/versterkt door er een dun epoxy-vlies overheen te lamineren (tweee drupjes 30min epoxy aangespannen met huishoudfolie).
    2) Tsjonge wat is die laklaag dun.... zelfs een van te voren afgezwakt 3M plakbandje (doffe beschrijfbare tape) laat sporen achter omdat het de gekleurde laag opneemt. Omdat dit vooral op de rode onderkant een rol speelt zit ik er niet echt mee en rode Edding-stift helpt met camoufleren ;)
    3) De antenne had ik langs de rompbuis geplakt maar de Schulze ontvanger gaf telkens behoorlijke storing aan (worden geteld een weergegeven met LED) en ik had ook af en toe wel eens een tikje. Gedeeltelijk laten loshangen hielp maar nauwelijks en ook verspannen naar een staart-tip verbeterde weinig. Deze oplossingen geven ook meer weerstand. Daarom heb ik een antenne in de rechter vleugelhelft geplaatst, nl. een .010" el. gitaarsnaar gesoldeerd aan een verlengingsdraadje naar een klein stekkertje. Ik moet er nog wat meer mee vliegen maar geen tikken meer, de reikwijdtetest is beter (90m) en het aantal aangegeven fouten aanzienlijk lager. Ik heb de antenne ook met 20cm verlengd wat blijkbaar ook geen kwaad doet.
    4) Pff wat vliegt dit model goed :p wat dat betreft ben ik supertevreden. Mijn vliegtijden zonder thermiek wisselen behoorlijk per sessie (1min-1:30min) maar ik pak al regelmatig thermiek. Starten is wel een punt: ik gooi denk ik nog maar zo'n 30-35m hoog en dat kan véél beter... mijn voetenwerk is nog steeds prut waardoor de rotatie nog te sloom is. Omdat er ook weinig systeem inzit laat ik vaak iets te laat los wat natuurlijk ook hoogte kost.
    5) Mijn andere zwevers beginnen boos te worden wegens gebrek aan aandacht :D, ik ben nog lang niet uitgespeeld met DLG.
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  4. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Lol, 'k snap er niks van.
    Gaan de vleugels niet naar de kl... als je ze zo beetpakt en de lucht in werpt ??
     
  5. Vinkie

    Vinkie Guest

    Nee hoor! Deze modellen zijn loeisterk en kunnen daar tegen.
    Zoals gezegd ben ik er wel achter gekomen dat de Blastervleugel een wat gevoelige voorlijst heeft, en je moet ook uitkijken met druk op de vleugel. Heeft natuurlijk ook met gewicht te maken: het is vast wel mogelijk een bulletproof Blaster te maken maar wat heb je daaraan als ie 800g weegt ;)
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Dan is het ook geen DLG meer. Volgens de regelementen moet een DLG onder de 600 gram blijven
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hard genoeg gooien. :lol: Dan weegt ie zo de helft.
     
  8. Vinkie

    Vinkie Guest

    Inderdaad: dan wordt het meer wat voor een Hacker en een buikje vol cellen :lol:
     
  9. Vinkie

    Vinkie Guest

    Vandaag weer aardig geblasterd ondanks de natte sneeuw :D Vanwege de nattigheid glipte ie nog wel es iets voortijdig uit mijn verkleumde handen en ik wilde ook niet op mijn b%$ gaan, dus rustig aan. Afgezien van één 2,5 min uitschieter zelden meer dan 45s.

    Ik heb een fijne ontdekking gedaan: stomen! Zie dit filmpje http://www.rcgroups.com/articles/liftzone/2006/jan/1/bc_dent_remove.wmv
    Deze techniek is natuurlijk bedoeld voor vleugels met een schuimkern maar ik dacht waarom niet even testen. Het werkt verrassend goed op de Blaster, deuken en pitten verdwijnen en zelfs kleine scheuren in de schaal smelten weer aan elkaar. Na het nalopen van de voorlijsten voelt de hele vleugel ook stijver.
     
  10. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Waahhhh aan het smijten met dit baggerweer dan ben je echt een bikkel :xmas:
     
  11. Vinkie

    Vinkie Guest

    LOL :lol: Ja, het DLG-virus heeft me zwaar gegrepen :hammer:
    Hier nog een kleine sfeerimpressie van gisteren (thx Robbert!!)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. rdalsem

    rdalsem Guest

    Ja mensen die Martijn kan er wat van: :p
    Ik heb het afgelopen zaterdag ook eens mogen proberen, dat werpen is echt zwaar moeilijk om dat constant te krijgen en vergt veel training, maar het vliegen is zo relaxed.. Super
    :lol:

    Grtz Robbert
     

Deel Deze Pagina