vraagje ik kom er niet echt uit .
is weinig kv beter of veel kv? ...
Een elektromotor heeft maar één K
v,
veel of
weinig kun je dus niet zeggen.
K
v staat gelukkig niet voor kilovolt

doorgaans best wel dodelijk, maar voor
velocity Konstante (1/K
v is de
generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental).
De waarde van de
Kv constante, uitgedrukt/gemeten in rpm/volt,
zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = K
v x spanning. Het gaat om welk toerental de motor zal gaan draaien.
Een motor van 10Watt, een motor van 100kWatt (denk 1:1 automotor) en een 1megaWatt motor (denk 1:1 trein) kunnen alledrie dezelfde K
v motorconstante hebben.
Zoals gezegd, een motor heeft slechts één K
v en die K
v constante zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als
motor heeft/is 1000Kv. K
v is geen
meet-eenheid (zoals meter, seconde, ampère, kilogram), het is een
grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000K
v is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
K
v (generatorconstante) = 1000rpm/volt.
Ook het nodige te vinden in deze e-vlieg inleiding. Bespaart crashes, kapotte regelaar, motor en accu.
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)