hoeveel KV

vraagje ik kom er niet echt uit .

is weinig kv beter of veel kv?

bijv. 1300kv of 700kv

hoeveel kv zou ik bijvoorbeeld nodig hebben voor een quadcopter van 1200 gram?

sorry maar ik kon het echt niet vinden

De reden dat je het niet kan vinden is dat er geen eenvoudig antwoord op bestaat. Combineren van motoren met props (en 3S/4S/.. batterijen) lijkt een beetje "black art".

KV is trouwens lang niet de enige waarde die telt voor een motor, het vermogen is minstens even belangrijk. Met een 1300KV motor die maar 50W trekt ben je ook niks.

Het beste is dat je wat experimenteert met dit tooltje:

eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Dan kan je zien wat de invloed is van motoren en props op je flight time, hover %, hoeveel je kan liften etc. Over het algemeen, hogere KV betekent kleinere props en/of props met een lagere spoed. Lage KV is het omgekeerde. Kleine props zorgt oa voor snelle reacties, ideaal voor acro, grote props geven je in het algemeen iets betere flight time. Heel veel meer weet ik er ook niet van.

Een quadcopter van 1200gr op 3 en 4S zou rond 1000kv prima zijn! 4s op 8' en 3s met 8 of 9' props.
Een 700kv motor zou enorme props nodig hebben en minstens 4S om hier tot zijn recht te komen.

Die zijn OK, maar 150W. Ik weet niet wat de rest van je setup is namelijk? Wat voor frame is het en hoe zwaar moet het allemaal worden?
Wat voor lipo en welke props wil je vliegen? Dat bepaalt je setup namelijk.

Ik zou niet graag iets kopen waarvan de volledige specs niet gegeven worden, of beschikbaar zijn in ecalc, anders kan je in ecalc niet simuleren.

Ik weet ook niet of je 1200gr AUW gaat halen met dat frame.Lees ik dat goed dat het frame alleen 523gr weegt?

Anyway, ik heb hier iets gesimuleerd voor je:
eCalc - xcopterCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

Dat is met turnigy 2830-11 1000KVs. Die zijn goedkoop, populair en dacht ik in stock by HK. Het gewicht zonder batterij en motoren heb ik op 650gr geschat, en dan haal je ca 11 minuten hover met 3300Mah batterijen, 10x47 SF props en op 47%. Heb je nog reserve om er later wat FPV spullen op te zetten, een HD camera en evt een grotere batterij (4S kan ook met die motoren, maar dan moet je wel kleinere props steken)

Met die 150W motortjes ga je maar krap zitten denk ik. Het zal allicht wel gaan, maar veel reserve om gadgets bij te hangen heb je niet. Kan je beter een paar dollar meer uitgeven in het begin.

vraagje ik kom er niet echt uit .
is weinig kv beter of veel kv? ...
Een elektromotor heeft maar één Kv, veel of weinig kun je dus niet zeggen.
Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :) doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante (1/Kv is de generator constante, opgewekte spanning bij toerental, spanning/toerental).

De waarde van de Kv constante, uitgedrukt/gemeten in rpm/volt, zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de motor zal gaan draaien.
Een motor van 10Watt, een motor van 100kWatt (denk 1:1 automotor) en een 1megaWatt motor (denk 1:1 trein) kunnen alledrie dezelfde Kv motorconstante hebben.

Zoals gezegd, een motor heeft slechts één Kv en die Kv constante zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen meet-eenheid (zoals meter, seconde, ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstante) = 1000rpm/volt.

Ook het nodige te vinden in deze e-vlieg inleiding. Bespaart crashes, kapotte regelaar, motor en accu.
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)

Back