Hollandair Libel

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 6 apr 2014.

1. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Ik hed inderdaad het spanpapier tussen twee lagen gewoon papier. Het bovenste vel had ik de letters op geprint om als snijshabloon te gebruiken. Ik gebruikte twee lagen spanpapier om meteen twee sets letters te hebben. En het spanpapier was dus eerst ook nog gespoten, dat maakt het ook makkelijker om te snijden zonder scheuren.

Als printer voor het spanpapier. gebruik ik een Epson inktjet. Die heeft vrijwel watervaste inkt. Maar er zijn meer merken die dat hebben en niet elke Epson heeft dat volgens mij. Ik heb eerder ook met een HP en een Canon spanpapier geprint en dat ging ook gewoon goed.

2. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Gisteren begonnen met het windscherm te maken. Eerst een mal van dik papier gemaakt, daarna uit een PET-bierglas het patroon geknipt. Waar gelijmd moet worden heb ik met een speld veel kleine gaatjes gemaakt en daarna het kunststof langs de randen een laagje verdunde bisonkit gegeven. Vanmorgen heb ik de bovenrand vastgelijmd aan het frame. Vanavond kan ik dan de rest doen.

Ik ga de vleugel afneembaar maken, gewoon met elastiek en pennen in de romp. Voor de proefvluchten zaterdag maak ik nog geen vleugelsteunen, dat komt later wel.

3. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk je wel een beetje uit bij de eerste vlucht? Wacht tot het niet te hard waait, zie onder....;)

Ik heb deze kist inderdaad nog zien vliegen als reclamesleper, in zo'n imposante 10 kistenformatie, samen met Tiger Moths, Piper PA-18's en Austers.
    Het had ook voordelen, in de buurt van het Ajax stadion te wonen....

4. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Het is inderdaad wel spijtig om hem zo te zien liggen. Door de kleurenfoto's van de crash kwam ik er overigens achter dat de registratie in het rood is. Mijn model is gebaseerd op de oorspronkelijke met boxermotor. Later is er deze lijnmotor ingezet. Geen idee of bij de boxermotor ook een zwarte bovenkant van de rompneus was aangebracht, zou eigenlijk wel logisch zijn.

Wout

5. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik meen op dit plaatje daar nog net een streepje zwart te zien:

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Even een correctie. De Libel is niet gecrashed! Het toestel stond buiten en was vastgebonden aan pennen in de grond. Er stak een storm op die de enorme vleugel pakte. Helaas waren de bevestigingen waarmee het toestel vast stond niet tegen dat geweld bestand en werd het toestel opgepakt en in de bomen gesmeten. De schade vond de eigenaar zo groot dat reparatie niet economisch werd geacht. Helaas was dat het einde van een vrij uniek toestel, de Libel werd afgeschreven en gesloopt.
    Zie ook HIER voor iets meer informatie.

7. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, vind ik voldoende overtuigend. Eerst maar testvliegen en daarna verder aan het model werken.

Ernst,
    Dank je voor de link. Ik had de foto's al eens gezien maar wist niet meer waar. Het viel mij weer op dat er zo'n streep vuil achter de tankdop op de vleugel zit. Ga ik op mijn model ook nog doen.

Wout

8. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Het model is vliegklaar, enkel nog een rubbermotor knopen. Gewicht is 61 gram en dit is zonder rubber. Met motor verschuift de balans natuurlijk weer en is er weer extra ballast nodig. Het model is naar mijn begrippen wat aan de zware kant maar met een spanwijdte van 65 cm en een vleugelbelasting van 10 g/dm2 moet het nog wel goed vliegen.

Na de eerste vluchten hoop ik nog een staartwiel en vleugelsteunen aan te kunnen brengen.

9. jef

jef PH-SAM

Lid geworden:
    14 jan 2011
    Wat voor rubber en hoeveel strengen ga je gebruiken ?
    Kan je daar niet een paar foto's van maken hoe jij een motor maakt ?

Groeten Jef

10. micheldeman

micheldeman

Lid geworden:
    3 aug 2009
    Is er van dit vliegtuig enkel maar 1 exemplaar ooit gebouwd?

11. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Klopt, alleen de PH-NGX.

12. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Hier wat plaatjes van de Libel op zaterdag.

13. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Nog eentje dan ... Hier heb ik het model weer terug na een lange zoektocht. Zilverkleur is niet de makkelijkste kleur om terug te vinden op de hei.

14. crins

crins

Lid geworden:
    21 okt 2005
    Mooi!
    Prachtig vluchtbeeld ook!

En wat was het heerlijk om weer es achter een model aan te hollen.

15. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    wederom schitterende foto's!

16. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Mooie foto`s en vliegbeeld!
    Aparte kist en strak afgewerkt.
    Veel vliegplezier ermee

Groeten, Ramses

17. Histone

Histone PH-SAM

Lid geworden:
    24 jul 2010
    Hollandair Libel HA-001

Er is inderdaad heden ten dage weinig te vinden over de Hollandair Libel.
    Toch bevindt zich in het tekeningenarchief van de NVM (Ned. Ver. van Modelbouwers) een schaaltekening 1:25, met daarin de neusdetails van zowel de boxer- als de lijnmotor.
    NVM tekeningnr. 50.00.014
    In het maandblad "De Modelbouwer" was destijds een uitgebreide technische- en historische beschrijving compleet met foto's opgenomen.
    Invlieger was Jan Hoekstra (die van het duurrecord zweefvliegen in de Grunau Baby met 24u en 7 minuten aan de Nederlandse kust !).
    Alleen J. van Tol heeft ooit een v.v. schaalmodel 1:10 gebouwd en gevlogen.
    Ook in de "Avia" heeft destijds een beschrijving gestaan met de bekende opengewerkte 3D tekening, gemaakt door de gebroeders Das.
    Een model dat eerder aan een gemotoriseerd zweefvliegtuig doet denken, dankzij het grote vleugeloppervlak !

18. moerman

moerman

Lid geworden:
    16 aug 2007
    Bedankt voor deze info!

Ik moet die NVM-tekening maar eens kopen. Ik wil toch ook wel eens een echt schaalmodel van de Libel bouwen, zeker omdat de grote en slanke vleugel het voor outdoor erg goed moet doen.

Heeft iemend misschien meer schaaldocumentatie voor mij? Die Modelbouwer en die Avia lijken mij wel heel mooi materiaal te bevatten.

Wout

19. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Ik zal ook eens in mn archief(..lees; vaders hobby-ruimte....) doorspitten, Pa kent alles wat ooit gevlogen heeft, zo ook deze kist.

20. specialpainter.nl

specialpainter.nl

Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Pa, meent idd het een en ander te weten over de libelle , ik hoop dat er wat bruikbaars tussen zit, uiteraard zal ik dat dan even hier posten;)

Deel Deze Pagina