Hol's der Teufel

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 13 jan 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    In verband met het inschatten van de stuwkracht van de RAK turbine tov de trekkracht van de Hols motor op zoek naar gegevens..

    Welke Dualsky heb ik er in..en welke prop zit er op..


    Max..heb jij nog gegevens van toen? Toen we aan het rekenen waren ivm de Simplon afdaling...
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...ik heb wat gevonden in de admin...



    DUALSKY XMOTOR XM6360EA-22 190KV V3

    https://www.lindinger.at/at/flugzeu...s-motoren/dualsky-xmotor-xm6360ea-22-190kv-v3






    Aero-Naut: http://www.aero-naut.de/fileadmin/redaktion/downloads/de/prospekte/Prospekt_Antriebssysteme.pdf


    Aero-Naut klapprops zijn leverbaar tot 20”: http://www.aero-naut.de/produkte/fl...er/luftschrauben/camcarbon-klappluftschraube/

    ... maar met het benodigde middelstuk heb je effectief ~22”


    Moet dit in een calc programma..en is dan de trekkracht te bepalen??
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.485
    Locatie:
    Boskoop
    Sorry Henk, ik heb wel een rekenprogramma, maar deze Dualsky zit daar niet in. Volgens mij heb je dat destijds door de leverancier laten berekenen…
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Uwe heeft de aandrijflijn bepaald...we zaten toen meer naar looptijd te kijken....wouden over de 10 minuten komen...trekkracht...beats me...
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Er hebben indertijd wel calcs in het topic gestaan...ja...ik gooi te veel weg....grrrr
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    zal fff een mail naar Uwe doen..
     
  7. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    De trekkracht van de Dualsky XM6360EA-22 V3 met een LiPo 10S/6000mAh op 3000m ASL bij 25°C is als volgt, afhankelijk van de gemonteerde prop:
    542EDDB4-6611-4419-BDCD-AA367B2AD5AB.png 53F4F6AD-B1A3-45D7-AEE3-9AAA5EBED221.png 799FDC74-E052-4B03-9323-EF9BE116016F.png 5E707232-971D-4371-AE7C-C35BE6E1239E.png 92477E35-3C96-4686-84F1-0DC792B8FA58.png 1DD5B1DD-79ED-482D-8D5F-125993440CC7.png
    • Min. statische stuwkracht met een Aeronaut CamCarbon prop 20x10”: 6,1kg, stuwkracht bij 40km/u ~4,8kg
    • Max. statische stuwkracht met een Reisenauer RFM prop 22x13”: 9,5kg, stuwkracht bij 40km/u ~7,8kg
    Belangrijk:
    • Deze stuwkrachten zijn via eCalc berekend en niet gemeten; op 10m ASL en bij lagere temperaturen zou de trekkracht groter zijn.
    • De stuwkracht van een turbine neemt toe naarmate de snelheid toeneemt (voorcompressie door accumulatie, toenemende massastroom).
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    De Hols gaat met zijn 17,5 kg als een gek naar boven..

    Dus...Dank je Uwe...ik zie het helemaal zitten met de RAK trust!!
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Vorig jaar rond deze tijd zaten we in Harsewinkel...meer dan mooi weertje.

    Op vrijdagavond moest de "Manschafft" ff trainen..een team van 7 jonge lui en een startleider moesten onder de knie krijgen hoe je de Hols der Teufel met het Hasenteam van 4 personen en dubbel Gummiseil omhoog moesten krijgen..Ook voor mij was het ook nieuw..de kist had nog nooit gevlogen..

    Het was bloss een korte training voor de strijdlustigen..en ze sleepten de kist naar een 4 ..5 meter hoogte...en vervolgens zette ik de kist een 200 meter verderop....dicht bij onze standplaats aan het einde van het grote veld ...weer aan de grond.

    Nou ja..mooi..dat vond de commentator ook...zo ziet een Gummiseil start in de bergen er dus uit...maar ja..geen bergen in Harsewinkel dus zo'n vlucht duurt dan maar 20 seconden...


    Zaterdag overdag was het knap turbulent met stevige vol crosswind ...echter....zaterdag avond het mooiste weer wat je kunt bedenken...dus...iedereen werd door de showleiding opgetrommeld voor weer een Gummiseil start...echter...wat de commentator (die van vrijdagavond dus...) niet wist is ..

    Nou ja kijk maar...( en je ziet nog net een glimp van mijn 2/3 scale 65 kg nr 21 La Manche Blériot..)...




    We zijn weer startklaar...alles is al ingepakt..de auto zit zo vol met handelswaar dat we er nog amper bij in kunnen..en gelukkig past de kist ook in de nieuwe caravan...zelfs beter dan bij de vorige op de mooie bokken die Sebas heeft gemaakt.. De bokken zijn goed voor 4 vleugelhelften...volgend jaar gaat mogelijk de Opel RAK (dat raketvliegtuig) ook mee...nee..geen raketten er in....wel een hele dikke EDF...

    20230521_164119.jpg



    Het weer ziet er fantastisch uit..nog een paar nachtjes slapen en we kunnen weer op pad..
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2023
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Met dank aan Gerard voor alle hulp en de registraties...

    Avondvlucht op zaterdagavond om 21h:







    Tijdens de show op zondag:

     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2023
    Bruno van Hoek, HansH, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.962
    Locatie:
    Velserbroek
    mooi start op Harsewinkel...
     
  12. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    Voor de mensen met weinig tijd nog even een SHORT gemaakt van 55 seconden met de start vanuit twee gezichtspunten

     
    ISOLA2 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  13. Sebastiaan3Z9

    Sebastiaan3Z9 PH-SAM

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    387
    Locatie:
    amersfoort
    Jij zat wel weer first class Gerard, had je een vestje met 'pers' aan? Mooie opnames hoor.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2023
  14. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    Nee hoor Sebas
    Gewoon Henk hulpje, zonder accreditatie.
    Uwe heeft wel een speciaal Pers/Fotograaf polsbandje en hij heeft veel foto’s geschoten.
    Ik heb geassisteerd bij het verplaatsen vd Teufel, treklijnen uitleggen e.d.
    Met toestemming vd Flugleiter nog wel enkele beelden mogen schieten van een ‘foute’ kant ;)
     
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Jongeman aan de tip helpt de zaak bijna aan gort . . .

    Gelukkig goed gegaan.


    jan.
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    Niet alleen de jongeman aan de tip..ook die aan de rechterzijde van het Heck team deed het niet helemaal goed...( waren nieuw).

    Startprocedure:

    - ziehen (33 passen= het op spanning brengen van de 2 stuks 8 mm dia bungies)
    - zodra het Hazenteam stop is dat het teken dat ze de 33 passen hebben gedaan
    - teamleider checkt of de tipman gereed is..de rechter en de linker Heck lieden gereed zijn..of de piloot gereed is...
    - teamleider geeft het commando "laufen" en de 4 Hazen gaan rennen en gelijktijdig laten de tipman en de rechter Heck man los.



    Ondanks dik gebreefed door de Duitse teamleider deden ze dus niet exact wat ze moesten doen..moeten nog wat bijleren..

    - Je ziet in het 1e filmpje dat de tipman begint te kletsen en de startleider hem maant te zwijgen..en bij de start blijft hij iets te lang vasthouden..

    - de rechter Heck man krijgt een extra commando 'loslaten" want laat niet op tijd los..

    - bij de zondag vlucht zijn die 2 vervangen door wat oudere modelvliegers ..de overige 6 waren door de wol geverfd..zelfde als vorig jaar..


    Verder zorgt het team voor het opruimen van de startlijnen en het terugbrengen van het model naar de standplek.
     
  17. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    465
    Locatie:
    Druten
    Henk, volgend jaar misschien de Django start, vlucht en DT demonstreren.
    Qua veiligheid zou het moeten kunnen.
    En zoiets is op het Luftzirkus nog nooit vertoond.
    Succes verzekerd



     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Zwolle
    We gaan voor groter..volgend jaar de Hols en de RAK...zie RAK topic.

    En in 2025 de Santos Dumont Nr 16 Hybride.

    Al met grote spelers bezig zoals gas en doek leveranciers.
     
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Dat klinkt heel precies, maar de spanning is dan afhankelijk van de lengte van de benen/beentjes.

    Als het nauw luistert zou ik beide kanten een unster meegeven!


    jan.
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.333
    Locatie:
    Den Haag
    Deze?

    [​IMG]
     
    RTrider vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina