Homemade Hexa crash (filmpje)

Discussie in 'Multicopters' gestart door Aaalie, 7 mrt 2011.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey Hugo,

    hoe maak je een screenshot op een Apple ;) ?
    Zal het zo proberen, maar het vreemde... ik heb er helemaal niets aan gedaan, gewoon de default settings. Aangezien het goed werkte heb ik er niet eens aan gedacht om hier iets aan te veranderen.
     
  2. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Helemaal default? Hmm appart. Ik hoor juist dat iedereen de settings zo moet aanpassen met de converter.
     
  3. Aaalie

    Aaalie Guest

    Bij deze:
    [​IMG]


    Edit:
    Als je plush regelaars gebruikt, dan merk je dat de laatste drie kwart van je throttle vol gas is (geen regeling). Ik heb de regelaars zo gecalibreerd dat de 100% zenderknuppel uitslag volledig reageert. Uiteindelijk kwam het er bij mij op neer dat ik de travel van de throttle in de zender (Spektrum) op 139% heb gezet, en hiermee alle regelaars gecalibreerd. Toen was het super (zoals je ziet in het tweede filmpje).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mrt 2011
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Update...

    Hij heeft al in de sloot gelegen kopje onder, en zoals we weten gaat electronica en water niet samen.
    Camera defect, camera mount defect, twee servo's defect, een regelaar direct uitgefikt, frame krom, enkele lagers van de motoren defect en vol modder en het frame was een hoopje ellende.
    Nadien alles afgespoelt met demi water en op de verwarming gelegd. Een tijdje laten liggen, de lol was er af.

    Na een paar weken maar eens weer aan begonnen. Frame recht gebogen, regelaar vervangen, lagers vervangen, camera mount verwijderd. Alles aangesloten, en hij gaf wat fout meldingen.
    Na het verwijderen van wat oxidatie hier en daar kreeg ik af en toe géén foutmeldingen meer.
    Tijd om zo veel mogelijk te proberen (zonder camera), echter hij draait niet stabiel, ging zelfs af en toe zijn eigen weg, en is af en toe weer gecrashed.
    Na het vervangen van de hoogtesensor, en wat oxidatie onder de GPS antenne lijkt hij het nu weer goed te doen. Ca. tien vluchten zonder ellende, het vertrouwen moet langzaam terugkomen.

    Status tot zo ver:
    [​IMG]

    Hier wil ik graag naartoe, zo vertrouwd moet hij weer worden:
    [​IMG]

    Word vervolgd...
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Zie ik daar nu een giga blok schuim onderhangen? :p Beetje watervrees gekregen?
    Als het alleen een goedkoop KKbordje geweest was had het niet zo uitgemaakt,
    maar je ging dus blijkbaar met GPS en barometer enal de plomp in. Das iets minder.

    En waar je dus naartoe wil is een ornithopter? :lol: ;)
     
  6. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Ik kan me best voorstellen dat de lol er een tijdje af was. Ook het vertrouwen dat weg is... Zuur man, maar niet opgeven, what doesn't kill you makes you stronger (en de hexa ook).
    Zonde dat je goeie apparatuur koopt en dat het dan toch nog mis kan gaan. Hoe kwam het eigenlijk dat hij in de sloot is beland ?
     
  7. Aaalie

    Aaalie Guest

    De sloot aktie was een vreselijk dom stuurfoutje. Hierbij slipte hij met twee props langs takken, waardoor de props stuk gingen en de hexa onbestuurbaar rondtolde. Dat hij in de sloot belande was ook nog eens domme pech.
    Ondanks dat dit een dom stuur foutje was, heb ik wel gemerkt dat je er niet altijd blind op vertrouwen kan. Ook MK's, die het lang goed doen, en super gebouwd zijn, willen soms ook wel eens iets raars doen.

    @ Sven,
    ik doelde op de betrouwbaarheid, en een camera zo scherp en zo stabiel als de ogen van dit dier ;) .
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Mooi dat hij toch weer vliegt....
    Blijft wel erg balen als je dit overkomt...
     
  9. miniquadro

    miniquadro Guest

    Is dit niet al de tweede keer dat ie is gecrashed?
    Denk toch dat je iets fout doet met vliegen.

    Maargoed, veel succes.
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Thanx, succes heb ik wel nodig met de Hexa.

    En idd, ik doe vast iets fout... Maar hoop dus ook van mijn fouten te leren (en hoop dus echt om ze niet meer te maken ;) ).
    Ik moet wel zeggen, je hebt altijd kans dat het eens fout gaat. Het is en blijft een mechanisch/electronisch ding, en je hebt natuurlijk altijd het menselijk falen.
    Als je nu af en toe vliegt, dan heb je (logisch) weinig kans op foutjes. Hoe meer je vliegt, hoe meer kans je hebt dat er iets fout gaat. En geloof me... ik heb de meeste kans dat er iets fout gaat ;) .

    Groetjes,
    Aldert
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Daarom ben ik begonnen met een strontgoedkoop dingetje van quadframe.com.
    Want:
    1. Als het er een keer onderuit knalt doet het niet zon zeer.
    2. Je bent niet bang om eens goed los te gaan als je daar zin in hebt, het vliegt ontspannender.

    GPS en barometer enzo is leuk, maar ik heb het idee dat je daar teveel op zou gaan vertrouwen. "ach als het fout gaat red het apparaat zichzelf wel", dat idee. Dus als je zelfvertrouwen in zon hex een deukje heeft opgelopen, koop eens een goedkoop barreltje en ga daar eens me smijten tot je hem helemaal kent. ;) DAN pas je mooiste machine uit het vet.
     
  12. miniquadro

    miniquadro Guest

    Inderdaad, eerst leren lopen en dan pas rennen......
    Wanneer je pas je rijbewijs hebt gehaald, koop je ook niet meteen een ferrari.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 apr 2011
  13. Aaalie

    Aaalie Guest

    Goede tip Sven!

    Echter (komt hij weer... weer een MAAR ;) ), ik ben helemaal niet zo bang om een duur ding te crashen (liever niet natuurlijk, ik heb ook geen geldboompje), ik ben vooral bang om overige schade aan te richten, en de foto's die ik wil maken niet heb kunnen maken.
    Een "goedkoop" ding kan net zo makkelijk schade aanrichten, en bied niets meer dan een heli.
    Voor het gooi en smijt werk en voor de zeer krappe ruimte's en niet te hoge foto's gebruik ik een Mikado Logo (heli), ook aardig vol electronica. Als deze zou crashen, dan is dat volledig te wijten aan mezelf, of ik heb een stuurfout gemaakt, of hij is niet goed bijgehouden qua "onderhoud". Deze Logo is nu een aantal jaren crashvrij (Knock On Wood), hij is zo ongelooflijk bekend, ieder "zwakke" puntje is bekend (en dat zijn er gelukkig erg weinig). Deze machine ken ik blind.

    Het voordeel van de Hexa (mikrokopter brein) t.o.v. de heli is dat je van exact dezelfde positie en hoogte een foto kan herhalen op een ander tijdstip. Ook een voordeel is dat je veel verder weg kan, en hoger, zonder dat hij afdrijft/wegvalt. Het is niet nodig om hem nog exact te kunnen oriënteren vanwege zijn eigen stabiliteit, positie hold, altitude control, zijn care free functie en zijn comming home knop.
    Het kost gewoon tijd om de machine door en door te leren kennen, en daarbij hoort nou eenmaal het vallen en opstaan, oftewel de af en toe crash. Pas als hij geen geheimen meer heeft, en 100% betrouwbaar is, zal hij ook zo worden gebruikt.

    Hoe minder relevante onderdelen, hoe minder kans op fouten. Dat is de reden waarom HOK (of "vroeger" een ander vleugelplatform) verreweg het meest word ingezet. Zolang de ontvanger maar stroom krijgt, en de twee servo's het doen, dan kan het niet fout gaan. Servo's en ontvangers zijn tegenwoordig zéér betrouwbaar, en als je de stroomvoorziening robuust bouwt, met redundantie (bijvoorbeeld Kontronik regelaar met een vier cellen bufferpack parallel over de BEC), dan heb je ontzettend weinig kans op falen. Het menselijke blijft dan over ;) .
    Met een Hexa is ieder componentje van belang om veilig te kunnen vliegen. En dat zijn best veel componentjes.

    Misschien achteraf had er geen Hexa moeten komen, maar direct een DJI (goed werkende autopilot die ook waypoints kan vliegen) voor in de Logo. Misschien had die ook wel zijn aanloopproblemen gehad... maar dat weten we nu niet. Die komt er ook nog wel, maar dat is voor later.

    De keuze is gemaakt, er is tijd en energie in de Hexa gestoken, de Hexa zal gebruikt worden. De hoop dat deze machine straks 100% te vertrouwen is, is er wel. Een streep er door zetten, mijn verlies nemen en kiezen voor andere opties kan altijd nog.

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  14. Aaalie

    Aaalie Guest

    Yep, je hebt gelijk.
    (Weer die MAAR ;) ;) ) een Hexa of quad zonder de extra functies die een MK brein bied, had voor mij géén meerwaarde en was er dan ook niet gekomen. En voor de Hexa is er ook al een Trikopter geweest, simpel en goedkoop.

    (Met veel dank aan Emil, voor het hoogstaande camerawerk!! )

    Bovendien heeft de Hexa zonder hik veel gevlogen alvorens de opties (Magnetisch Kompas, NaviControl, GPS) zijn aangekocht en gemonteerd/ingesteld.
    Ik ga ervan uit dat het een stukje pech is, en te weinig ervaring. Met meer ervaring proberen we ook het geluk af te dwingen... de pech buiten de deur te houden...

    Vriendelijke groeten,
    Aldert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tof filmpje ;)
     

Deel Deze Pagina