Honeybee FP 2 - Trillingen

• Topicstarter Topicstarter CNSchipper
  • Startdatum Startdatum
C

CNSchipper

Guest
Onlangs de HoneyBee FP 2 ontvangen. Mooi dingetje. Heb alvorens te vliegen eerst de organen getest, hierbij moest ik de rotorbladen er af schroeven. Alles zag er goed uit.

Rotorbladen er weer opgezet, (oefen)landingsstelsel eronder en proberen...

Hij trilde heel 'snel/constant' alvorens hij in de lucht was.
Toen ik de rotorbladen daarna wat steviger vastschroefde, was dit weg. maar zodra hij in de lucht kwam (en dus echt veel touren maakte) trilde hij ENORM. hij maakte echt hele rare krullen, stortte eigelijk gelijk weer neer.

- De rotorbladen zitten dus stevig vast, deze lopen in 1 lijn met elkaar, geen beschadigingen.
- Die balancer is aan de ene kant 1mm langer dan aan de andere kant. (veroorzaakt dit alleen deze enorme trillingen?)

Kan iemand mij vertellen wat waarschijnlijk het probleem is?

Volgens mij moeten de bladen niet muurvast zitten, maar iets kunnen scharnieren, ze richten zichzelf dan als de rotor op toeren komt.

Bladen moeten ongeveer "zo vast" worden gedraaid dat als je de heli op zijn kant houdt de bladen net niet (door de zwaartekracht) bewegen (scharnieren), maar als je dan iets schudt wel

Het trillen als je er een tijdje mee gevlogen hebt hoort er jammer genoeg een beetje bij. Het gebruikte plastic is vrij zacht (en dan stotende belasting redelijk goed 'hebben') maar ik heb het idee dat delen vaak plastisch vervormen. Zien er dan op het oog nog goed uit, maar zijn wel vervormd. Heb dit zelf aan de hand gehad met de 'center hub')

Het is een goedkope helikopter en dan mag (kun :rolleyes:) je niet teveel verwachten.

Op zich is 1 mm uit het hart voor de flybar (neem aan dat je dit bedoeld met balancer) vrij veel, m.n. omdat dan andere draaiende onderdelen daardoor in een soort van cadans kunnen komen wat de trillingen verhevigt. Proberen dus om dit zoveel mogelijk in het midden te krijgen.

Groet,
Robbie

Inderdaad, het trainingskruis, helemaal niet meer aan gedacht :cool:

Is een onding, vliegt er ook nog eens beroerd mee.
Gewoon eens proberen zonder. De Honey Bee is zo stevig en simpel dat hij een crash hoogstwaarschijnlijk zonder schade zal overleven, zeker op gras.

Groet,
Robbie

Dank voor jullie hulp tot zover!
Ik ga de flybar maximaal centraliseren, de rotorbladen ietsjes losser maken en het eens zonder oefenkruis proberen!

Corné

Rotorbladen zo vastgesteld, dat ze niet bewegen, als je de helix draait, maar zelf kun je ze redelijk makkelijk verstellen.

De trillingen komen volgens mij met name door de rotorbladen. Als ik de bladen half gas laat draaien en ze trillen, dan verschuif ik ze iets, (zodat ze kaarsrecht tegenover elkaar staan) en dan trilt hij niet.

Maar zodra ik dan op 30 cm hoogte kom (en dus veel gas heb moeten geven) trilt hij ENORM. hij maakt dan drie dimensionale achtjes.

De flybar is 1mm langer aan de ene kant, maar hoe moet ik deze verstellen?
Sorry maar mijn handleiding zegt hier niets over :-( ben bang dat ik dingen ga 'verbuigen'

Hoop snel wat van jullie te horen
Gr Corné

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kunt het kleine inbusboutje (1.5mm) in de paddle losdraaien en vervolgens de paddle zelf draaien (zit er met schroefdraad op), zodat beide paddles op dezelfde afstand zitten en natuurlijk ;) ook weer horizontaal.

Als je bang bent de flybar te verbuigen: ik heb na een fikse crash waarbij de flybar zowat haaks verbogen was (natuurlijk geen reserve :rolleyes:) op 'goed geluk' de flybar weer rechtgebogen. Is wel even prutsen, maar het materiaal is zo zacht dat het prima gaat. Werkte prima :D
Zelfde grapje ook uitgehaald met de aluminium staartbuis en de ski's :cool:

Verder verbuig je niet zó snel iets hoor bij de Honey Bee FP V2. Het is allemaal redelijk stevig.

Groet,
Robbie

@Corné,

Flybar van de Honey Bee:

Aan de onderzijde van de paddles (in het metalen deel) zit een "inbus zonder kop" (is eigenlijk een stelboutje), grootte 1,5 mm. Dit met een goed passende (dus niet het bijgeleverde inbussleuteltje, hiermee maak je alleen de boutjes kapot :() inbus losdraaien; dan kun je de paddles eraf schroeven. De flybar moet aan weerskanten evenveel uitsteken.

Om de flybar compleet te verwijderen moet je in het 'paddle control frame' (hier loopt de flybar doorheen) de twee inbusboutjes (zitten ook aan de onderzijde, kun je erg slecht bij) losdraaien, dan kun je de flybar eruittrekken. Er zitten op de flybar twee "platte kanten" waar de inbusboutjes tegenaan moeten klemmen. Als het nog nooit los is geweest trek je de flybar er niet zo gemakkelijk uit, maar nogmaals dit hoeft ook bijna niet, zie mijn bovenstaande post.

Over het schokken ("3 seconden"): controleer goed of de maingear (het grote tandwiel) niet slingert, alle tanden nog heeft en er geen vuil tussen de tanden zit. Gecontroleerd? en draait de hoofdrotor nog niet soepel rond? Controleren of er een héél klein beetje speling zit tussen het motortandwiel en maingear zit (je kunt de motor iets verschuiven) Gecontroleerd en goed? dan hoofdmotor verwijderen en controleren of het motorasje radiale speling heeft; zo ja: einde motor, dus vernieuwen.

De meest voorkomende redenen voor trillen zijn, kromme hoofdas of bladen met verschillend gewicht.

Mocht je met bovenstaande niet 'verderkomen' laat maar weten. De Honey Bee kan, tenminste optisch, trillingsvrij vliegen.

Groet,
Robbie

Mijn Honey Bee FP2 trilde ook enorm als ik probeerde op te stijgen. Nu bleken mijn laden te los te zitten. Deze heb ik nu vaster gedraaid en het probleem is weg.

Bij de Honey Bee FP2 van me broertje hebben we echter een andere probleem. Als hij opstijgt (met trainingskruis) begint hij te trillen totdat hij een een paar cm van de grond is en dan is het trillen verdwenen. Kan dit te maken hebben met het trainingskruis?

Mijn Honey Bee FP2 trilde ook enorm als ik probeerde op te stijgen. Nu bleken mijn laden te los te zitten. Deze heb ik nu vaster gedraaid en het probleem is weg.

Bij de Honey Bee FP2 van me broertje hebben we echter een andere probleem. Als hij opstijgt (met trainingskruis) begint hij te trillen totdat hij een een paar cm van de grond is en dan is het trillen verdwenen. Kan dit te maken hebben met het trainingskruis?

Trainingskruis is vaak een bron van allerlei vage problemen.
haal hem eraf, kijk of de heli dan nog zo trilt.

Vaak hebben dit soort problemen te maken met de snelheid op de kop.
iedere heli heeft een eigen frequentie, de bladen die hard rondraaien hebben op ieder toerental ook een frequentie.
Als die 2 te dicht bij elkaar in de buurt komen = enorme trilling.

Ga je van de grond af, ga je met de fp dus meer toeren draaien = andere frequentie, probleem over

Algemeen, trillingen komen meestal uit onbalans.
Dus de flybar MOET links en rechts even lang zijn. Liefst de paddles eraf, dan de ijzeren staaf links en rechts gelijk maken door hem in het middenblok te verschuiven
Dan de paddles erop, en nog steeds zorgen dat ze even ver uit het midden staan.

Doe je het anders, heb je aan 1 kant meer ijzer van de flybar en heb je dus aan 1 kant meer gewicht, dus onbalans.

En de bladen moeten gebalanceerd worden, die hebben onderling ook wel eens onbalans.

Is dit alles goed, en blijkt dat je met de frequentie een probleem hebt (dus op 1 toerental een verschrikkelijke trilling), en die trilling zit precies in het hoovergebied, kun je eens proberen een stuk plakband over heet de langte van allebei de bladen te plakken.
Of iets in de heli (batterij..) zit niet lekker vast, en heeft een extra elastiek nodig

Back