Honeybee FP tailmotor naar servo besturing!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door RonW, 30 nov 2008.

1. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    uiteindelijk wel maar je bent wel eerst wat centen kwijt aan het frame.... kost je al snel zo'n 6 tientjes kaal..... daar heb je een hoop tailmotortjes voor

2. RonW

RonW

Lid geworden:
    27 apr 2007
    FP

De bediening van een FP heli is hetzelfde als een coaxiaal heli met dubbele rotors.
    En aangezien ik al redelijk kan vliegen met mijn lama v3 full upgrade xtreme.
    Al zeg ik het zelf,,,,,,,,
    Dan is een FP heli de de beste keus, ook qua crash kosten is dit veel acceptabeler dan bij CP heli.
    Ik ben al tig keren op een meeting van het RCP forum wezen kijken.
    En als ik dan zie wat voor schade's er gevlogen worden met de bijbehorende kosten.
    Dan lijkt mij dit voor mij een zeer leuke optie.

Maar om hier ook flink wat uit te kunnen halen, moet er toch wel het 1 en ander worden veranderd.
    Daarbij komen 3 dingen echt naar voren:
    brushless main motor met flink wat toeren op de kop.
    Beltdrive met HH gyro.
    Kyosho M24 rotorbladen of de MS composite carbon rotorbladen.

Om de overstap van mijn Coaxiaal naar een FP heli te maken heeft de volgende redenen.
    Ik kom een paar dingen tegen die mij aan de lama niet zo erg bevalen.
    *Windgevoelig.
    *Bladestrike's bij extrem buiten vliegen.
    *Snelheid bij het buitenvliegen valt tegen.
    (de coaxiaal heli gaat vanzelf weer recht hangen na een flinke stuurbeweging vooruit)

Dus aan een ieder die dit allemaal leest en iets heeft gevonden of iets weet om een ultimate FP heli te bouwen, meld het dan hier in dit topic!

@Ferdy,

Het frame wordt gemaakt van alu en carbonplaat van 1,5mm.
    Ben immers in het bezit van een freesmachine en draaibank.
    De kop en staartrotor wil ik echter niet zelf maken.
    Dit heeft te maken met de eventuele schade die kan ontstaan.
    Nu kan ik deze makelijk vervangen door hem te kopen.
    Anders gaat er veel tijd in zitten om hem zelf te maken.
    Vliegen blijft straks voorop staan.
    Het project zal wel niet snel verlopen omdat ik niet alles in 1 keer wil bekostigen.
    Ook omdat ik monteel bezig ben met een grotendeels zelfbouw 1:6 monstertruck op FG/Elcon basis.
    Degene die hier wat van wil zien moet even op de volgende link kijken:
    • Toon onderwerp - Monsterbeetle pro XL! update 27 september! - YourBB.nl Jouw Gratis Forum

3. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    vliegen lukt mij ook wel aardig, ik heb er nog al wat staan een picolo V2 standaard, Picolo pro met losse elektronica... en 2 keer een eco 8 waarvan een helemaal uit elkaar...
    en o ja vanmiddag mijn Lama Exteme behoorlijk gecrached..

landings skids en frame kapot, staartboom afgebroken en canopy volledig gescheurd..waarschijnlijk ook nog wel wat tandjes kapot

gr
    Ferdy.

misschien leuk om elkaar en iedereen op de hoogte te houden via dit draadje mbt de ultime FP heli...

4. RonW

RonW

Lid geworden:
    27 apr 2007
    FP

Kun je niet wat laten zien van de piccolo.
    Ben al wel wat leuks tegengekomen voor de piccolo, kost alleen heel wat geld.
    Ben wel benieuwd!!!!!!!!

rotorkop voor de pro

Kijk hier maar eens:
    piccolo upgrades

xtreme crash,,,,,,, dat is jammer.
    frame kapot,,,, zeker zo'n pootje afgebroken?
    Is heel simpel weer te maken, pootje van bovenaf doorboren en ook door het frame.
    Nu kun je hem van boven met een korte zelftapper weer vastzetten.
    je houd dan van de onderkant nog genoeg over om je landingsgestel weer vast te zetten.

5. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    helaas.... linker poot is op 3 plaatsen door ....
    zo'n piccolo cnc set heb ik ook wel eens gezien... de gedachte om mijn Pic daarmee uit te rusten heb ik snel laten varen toen ik de prijs zag .... wat je laat zien is overigens de CP head
    er is ook een hele mooi FP head.... beetje verder naar onder staat een mooie centre hub

6. RonW

RonW

Lid geworden:
    27 apr 2007
    Door de bladhouders vast te zetten of door de swashplate in hoogte te fixeren kun je van deze complete rotorset ook een mooie FP maken,,,,, lijkt mij.
    Maar 160$ vind ook ik wel beetje aan de erg hoge kant!

7. RonW

RonW

Lid geworden:
    27 apr 2007
  8. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Deze hub staat op mijn verlanglijstje. Het gaat alleen deze kerst niet lukken.

:xmas:

Het is nog de vraag wanneer deze hub geleverd wordt. Wordt waarschijnlijk gemaakt door Xtreme-production.

Laatst bewerkt: 24 dec 2008
  9. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    he Grey,
    waar heb je die vandaan......??...ziet er goed uit

10. RonW

RonW

Lid geworden:
    27 apr 2007
    as

Ja we zijn benieuwd waar deze te koop is

11. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Laatst bewerkt: 25 dec 2008
  12. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Heren,

Even een vraagje, let op:

Alleen het frame kost 19,75 dollar: Guru-Z 300 class Neon Series Fiber Frame(Black) [JES-4005] - US$24.88US$19.75 : Heli-Fever RC Hobby Online Store

De ombouw naar belt tail kost 17,50: Guru-Z 12mm Belt Tail kit [GQT-5001] - US$27.50US$17.50 : Heli-Fever RC Hobby Online Store

Als je dus een HBFP hebt, heb je aan bovenstaande zaken genoeg qua frameombouw. Uiteraard wel nog een brushless setje en een losse ontvanger en gyro.

Maar...
    Er is ook nog de conversion kit, die beduidend meer kost dat de 2 bovenstaande zaken bij elkaar: Guru-Z 300 class Neon Series Conversion Kit [GN3-4011] - US$75.00US$56.88 : Heli-Fever RC Hobby Online Store

Waar zit dat verschil dan in? Volgens mij is die conversion kit niets meer dan frame + belt-tail en een witte canopy, maar die canopy alleen rechtvaardigd toch niet dat prijsverschil?

Mijn idee is om frame + belt-tail te kopen en eerst een tijdje al mijn tailmotors op te stoken met dit frame. Daarna belt-tail monteren met gelijk brushless.

Ik heb overigens een vermoeden dat ik een aantal uit dit draadje regelmatig op maandagavond voorbij zie hoveren in een niet nader te noemen veilinghal...

13. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Dat is misschien inderdaad wel zo ...... maar dan nog....je mist nog steeds de aandrijving van de tail en las ik mij niet vergis de conversie naar de 12 mm boom

Als je van de bodem af aan opnieuw gaat beginnen is de complete conversie kit voordeliger, deze is incl. as, hoodtandwiel en complete aandrijving van de tail.

14. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    In de conversiekit zit ook een deel van de aandrijving, waaronder hoofdas, maingear, beltpulley, guidewheels, canopy en de juiste tailboommount.
    Persoonlijk zou ik gaan voor deze set.

http://www.addictive-hobby.com/product_info.php?products_id=1349

Van die veilighal klopt ook wel, hoewel ik niet echt aan het hooveren ben.....:p

Laatst bewerkt: 6 jan 2009
  15. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Bedankt voor deze reacties. Toch nog even voor de duidelijkheid:
    - ik heb een standaard HBFP, wel met Kyosho M24 bladen en vliegend op 3S
    - het liefst bouw ik eerst alleen het frame en dan in 2e instantie brushless + belt-tail. Ik wil nl. wel snel een beter frame i.v.m. geklooi met de lipo en zwakke landingskids ('keertje gebroken, oude breuk blijft een weak spot) en dan rustig een brushless setje uitzoeken. Wil wel de belt-tail gelijk er bij hebben i.v.m. shipping.

Moet ik nu die 2 setjes hebben of de conversiekit?
    En wat is nou het verschil tussen de conversiekit en het linkje van Grey? zijn dat die 4 plaatjes?

@Grey: ben jij de gene waar ik gisteren mee stond te praten over die belt-tail?

groetjes,
    Dennis

16. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Dennis,
    De kit, die ik liet zien, heeft tevens een complete FP rotorkop.
    Dat is in jouw geval dus niet nodig. Dan kan je idd het losse Neon frame bestellen met de losse belt tail. Je moet er dan nog wel een aparte 12mm tailboommount bij bestellen.

En ik heb idd gister met jou gesproken over die belt tail.

Gr.
    Peet

17. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
  18. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Die had ik ook gezien ja; da's eigenlijk die uit mijn eerste post (die van 56.88 usd) en dan inclusief alle E-skyparts zegmaar. Hou je uiteindelijk weer een barebone HBFP over ;-)
    Ik denk dat ik maar ga voor die van 56.88 usd en een adapter er bij neem voor m'n huidige tail; heb ik wel die Canopy (m'n huidige is niet zo mooi meer) en vlieg ik 'm eerst nog met 4-in-1 en staartmotor (wil ff rustig nadenken over gyro, brushless enzo)

Even wat anders: ik vlieg met die Kyosho-bladen; heeft dat nog aandacht nodig m.b.t. kv van de brusless motor en/of het pignon?

19. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
    @ZamBeZi

Op maandagavonden: Mijn HoneyBee heeft een rood kapje :)
    Die andere heli van mij is de KingV2 (geel kapje)

Groeten Anton

20. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Van dat kleine Assan-ontvangertje toch?
    Mijn HBFP heeft een geel kapje ;-)

De KingV2 heb ik ook in overweging; ik heb nogal wat 1800 mah lipo's op voorraad van m'n vleugelkisten.
    Denk toch dat ik bij de HBFP blijf; heb voorlopig aan 1 heli genoeg, maar vind het wel leuk om deze stap voor stap een beetje te upgraden.

Is dat Guru-Z brushless motortje ok, of kan ik beter die van E-sky nemen? en welke pignon moet daarbij? (ik heb die witte Kyosho bladen)
    Oh ja: wat is een aan te bevelen, niet te dure gyro voor een heli van dit formaat?

Deel Deze Pagina