Honeybee FP tailmotor naar servo besturing!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door RonW, 30 nov 2008.

1. soul

soul Guest

2. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Na het draadje op RCGroups te hebben gelezen kom ik tot het volgende boodschappenlijstje:
    - Guru-Z Fiber Frame met extended bottom board
    - Canopy (de mijne is niet zo mooi meer)
    - Guru-Z 3900kV Brushless Motor met 10T pignon

de bedoeling is om eerst de ESC van de motor op kanaal 6 te zetten en dus de brushed aansturing te bypassen
    pas als ik een belt-tail er in zet, komt er ook een losse ontvanger en gyro in en kan de 4-in-1 er uit

goed plan?

3. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
  4. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Deze gyro ben ik nog nergens tegengekomen. Ik heb de EK2-0704 A, die voldoet redelijk. Ik had daarmee altijd een licht waggelende tail en het lukte me niet om dat eruit te krijgen. Misschien dat z'n opvolger beter is?

Als je van plan bent om later een nog grotere heli te vliegen kun je ook meteen voor de Logitech 2100T gaan. Die gyro is perfect en tevens heel klein.

4RC (For Radio Control)

5. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik had ook al begrepen dat die Logictech erg goed is; die heb jij toch in je Belt? Aan de andere kant is 115 euro vs. een kleine 35 euro (Heli-fever, dollarkoers e.d.) wel een flink verschil!

Dit alles is nou net de reden dat ik het pimpen van die HBFP in twee stukken heb gehakt; eerst frame (check), dan ff rustig nadenken over hoe en wanneer die tail; reviews opzoeken van die nieuwe E-sky-gyro en dergelijke. Laten we wel wezen: ik kan nog amper vliegen (hooveren lukt wel goed) terwijl de basis HBFP op zich prima is. Met een belt-tail wordt die 4-in-1 useless en daar zitten ook gewoon euro’s in; wel leuk om er nog even mee door te vliegen (tenzij er interesse in is om ‘m over te nemen).

Veel plezier in de hal straks; ik ben een beetje druk en denk dat ik ’t niet ga redden ;-)

6. soul

soul Guest

kijk eens in het draadje over de HK 450 ( heli mess) daar staan links naar gyro´s in.
    Sommige op de website waar je de hk 450 kunt bestellen.
    Las over sommige goede reviews zoals de telebee kost rond de 35 dollar voor een HH gyro.http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8471&Product_Name=Telebee_Head_Lock_&_Standard_Gyro_(Digital/Analog)

Is je bijtje veel zwaarder nu met het guru-z frame ?

Als ik iets verder ben dan hooveren ga ik hem zelf ook ombouwen naar een belt driven met gyro. Denk alleen dat hem dat nu iets kwetsbaarder maakt dan de standaard met geupgrade skids ( van de King2 ) en met die combo kan ik nu veel oefenen dus dat laat ik even zo.

Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2009
  7. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Hij is wel zwaarder, maar ik heb er nu natuurlijk ook een extra ESC in zitten en een brushless motor.
    Qua gyro voor de belt-tail denk ik aan de XMHobbies G401B HH gyro; ik lees daar erg goede verhalen over op RCGroups. Enige nadeel van deze Futaba-kloon is dat ie net zo groot en zwaar is als het origineel; net ff oversized voor dit kleine helitje, maar wel te doen verder.

Zojuist nog even gehooverd op zolder; ging wel, maar al gauw kwamen buro, workmate en verhuisdozen dichtbij. Eerst maar eens goed trimmen in de veilinghal en dan kijken we wel verder.

Met de 4-in-1 nog steeds voorop past de HB-canopy inmiddels niet meer zo lekker. Ik mag aannemen dat die van een Belt of King een stukje groter is?

8. soul

soul Guest

Die belt canopy is erg ovesized die hangt op de grond die past niet, de king canopy is net iets groter dan de HBFP canopy en wordt vaak gebruitk op de HBFP.

Ja binnen is lastig als je iets te laat bent krijgt hij best wel een snelheid. Gaat me nu wel goed af ook vaak de glitches opvangen dar wordt ik op het moment gek van want side in oefenen is zo wel erg lastig, tail in lukt nog wel. pff...ik denk dat ik ga overstappen naar of iets anders of deze HBFP ga ombouwen naar separates en belt driven met een andere zender.
    Post wat foto´s als het af is, ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2009
  9. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik zal i.d.d. eens kijken voor zo'n King canopy. De Guru-Z canopy was niet zo'n succes; de Tamiya-verf moet op de buitenkant, want deze is standaard wit. Het resultaat was niet zo mooi. Ook heb ik vervolgens het zwart van het ruitje verklooit; volgende bestelling maar gewoon een "arf-canopy" meebestellen.

Bij deze een paar plaatjes van de bouw van het frame.

10. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Die gyro ga ik trouwens bestellen in the States. Die zaak verkoopt trouwens waanzinnig veel leuke canopies formaatje T-Rex 450. Wat moet ik me daarbij voorstellen? te groot?

RC heli canopy

11. AeroTronic

AeroTronic Guest

12. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Ik heb eens zitten kijken naar de canopy van een T-Rex 250....
    maten van het frame kloppen zo ongeveer wel.
    Persoonlijk vindt ik een 450 canopy te bulky

13. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Ik gebruik op het moment op mijn FP een glasfiber canopy van de t-rex 450.
    Drie jaar terug zat die op mijn 450. Na wat beschadigingen en aanpassingen vloog ik er een tijd mee op mijn King2. Sinds een maand of 5 zit die nu op mijn FP.
    Ook nu weer met de nodige aanpassingen (lees: verkleinen). Dit is nog eens recyclen..............:p:p
    Voordeel van die canopy is de breedte van het model. De packs die ik nu gebruik passen weer niet in de t-rex 250 canopy.
    Daarnaast is op het internet het aanbod goedkope 450 canopies op het moment erg groot.
    Het gewicht neemt iets toe, maar in combinatie met de zwaardere staart (tail belt) is het zwaartepunt goed. Mijn vliegklaargewicht is nu 385gram.
    Daarmee haal ik met vliegen met gebruik van 750mAh packs meer dan 10 minuten, met mijn vliegstijl.................:p
    Mijn zoon kon tijdens oefenen nog langer vliegen.

14. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Okee, ik heb de volgende spulletjes onderweg:
    - Telebee gyro + HXT900 servo voor de tail
    - Guzu-Z belt-tailsetje (toch maar wel - uitzoeken wat precies nodig voor de tail van de King kostte me ff te veel tijd)

Ook nog op Ebay een leuke canopy gevonden voor weinig; straks is er weinig meer over van het origineel ;-)

Binnenkort in de aanbieding: E-sky 4-in-1, ca. 8 lipo's "oud"

15. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Peet / anderen,

Hoe zit dat nou met zo'n gyro met een apart (in mijn geval geel) kabeltje dat op kanaal 5 van de ontvanger moet?
    Kan dat op een tuimelschakelaar (aan/uit) of moet dat op een schuif/draaiknop?

Als ik de handleiding van m'n Telebee lees zie ik het volgende: Identify the gyro gain switch position on your transmitter which gives the standard gain mode and head-lock mode blablabla
    Dit zou kunnen suggeren dat ik met die switch dus alleen tussen 2 zaken te kiezen heb en al het afstelwerk op de gyro zelf moet doen?

16. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Dat zit zo: als je daarvoor een schuifknop zou gebruiken dan kun je binnen de eerste 50% de gyro in normal-mode instellen en daarboven hetzelfde in headlock-mode.

Nu hebben veel zenders een handig schakelaartje waarmee je ook percentages kunt instellen.

Bijvoorbeeld stand 1 = 20% en stand 2 = 35%.

De gyro staat in stand 1 dan eigenlijk op 40% = normal mode en op stand 2 = 70% = headlock mode.

Op deze manier kun je met een schakelaartje wisselen tussen normal en headlock mode.

17. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik denk dat ik het snap. Ik heb een switch op m'n zender die op de print op aansluiting 4 zit; deze is voor de dual-rate van een van m'n vleugelkistjes. Verder heb ik een schuif die niet in gebruik is.
    Nou is die dual-rate niet echt nodig, dus ik zou die switch ook kunnen verhuizen naar kanaal 5 i.p.v. de schuif te gebruiken.

Wat is het handigst? een switch bovenop, of een schuif (met een midden-"klikje") aan de achterkant?

18. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    p.s. aangezien ik m'n 4-in-1 nu ga vervangen door een losse gyro; ben jij van mening dat ik nu m'n revomixer moet inschakelen op m'n FX-18, of pakt de gyro (headlock / normal) dat wel op?

19. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Eh, ik ken de FX-18 niet, heb je daar een heli-programma op zitten?
    Het schakelaartje zit "verstopt" in het heli-advanced programma.

De eenvoudigste oplossing is denk ik om voorlopig een schuifkanaal te gebruiken en dan je gyro in te stellen met die schuif.

Als je in de onderste 50% blijft, normal mode dus, moet de revo-mixer worden aangezet. Die moet je dan nauwkeurig gaan instellen en dat duurt wel even.

Als je later voor de headlock-mode gaat is die revo-mixer niet nodig (moet uit) en hoef je alleen nog de juiste stand van dat schuifkanaal te vinden.

Het schuifkanaal kan bij voorkeur tussen de sticks zitten.

Laatst bewerkt: 30 jan 2009
  20. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    ik vlieg zelf ook met een FX18....zit een redelijk goed heli menu op
    iig via kanaal de gyro aansluiten en dan via de schuif bedienen

even de handleiding lezen stel ik voor ...zit niet precies meer in mijn hoofd

Deel Deze Pagina