Honeybee FP tailmotor naar servo besturing!

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door RonW, 30 nov 2008.

1. AVS

AVS Guest

Hoi Murdock,

Kan je de gain wel op de gyro zelf instellen ? m.a.w. hij heeft dan wel een gain ?

Als je wilt zien of het via de zender gaat is het het beste om flinke stappen in de gain te nemen, Je merkt dan vanzelf snel genoeg of je heli strak corrigeert...langzaam corrigeert of gaat hunten. Als de heli dat doet wanneer je de gain via je zender probeert te veranderen dan wil dat dus zeggen dat het via je zender kan.
    Op mijn simpele arttech gyrootje zat geen enkele gebruiksaanwijzing met uitleg hoe je dat dan eventueel doet. Heb het gewoon geprobeerd en ik zag verbetering/verslechtering in de performance van de gyro bij verschillende instellingen in de zender....zo ben ik erachter gekomen.

2. AVS

AVS Guest

oh...en btw. ik hoefde niet telkens de stroom eraf te halen. Nieuwe instellingen waren direkt aktief.

3. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Doe je dat niet door de ATV op je zender te wijzigen?

4. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Nee, daar gebruik ik geen ATV voor.

Mijn zender staat op het heli programma, in het advanced heli menu kan ik dan de gyro van 0-100% instellen. Deze mogelijkheid is niet aanwezig in het basic heli menu.

Waarschijnlijk heb je deze mogelijkheid ook op je zender?

5. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Zou ik even moeten checken; er zijn nog een hoop leermomentjes voor mij qua helivliegen en alles er om heen.
    Andrea heeft mij vorige week geholpen met m'n FX-18 instellen. Op de zender hebben we de ATV naar iets van 40% gezet op zowel kanaal 4 als 5. Ik heb die schuif op 5 zitten; omlaag is dan headhold en omhoog is normaal. Wel vond ik de heli afgelopen maandag minder fijn vliegen dan de week er voor. Eerst die onrustige staart waardoor ik de gain moest aanpassen; door de lineaire schuif iets meer richting normal te zetten lukte dat dus ook.
    Wat mij verder opviel was dat ik toch de staart constant een beetje richting moest geven op de zender; dat zal ik dus mechanish dus moeten zien op te lossen.

Misschien ben ik te kritisch en moet ik me eerst maar wat meer met het vliegen bezig houden; jij vond 'm goed vliegen toch?

Vanmiddag heb ik trouwens m'n Xtreme parts in de rotorhead gezet; mooi spul. Wel is met proefdraaien iets naar de filestijnen gegaan in de esc of motor; uit 1 van de 2 kwam een rookpluim en de regelaar was super heet terwijl ik nog niet eens de motor liet draaien ('was de servo's aan het afstellen).
    Ondertussen krijg ik de motor niet lekker meer aan het draaien (presteert voor de helft ofzo), dus er is iets goed mis gegaan. Ik denk dat de motor nog goed is (ga ik van 't weekend proberen met een andere regelaar) en dat de regelaar moet worden vervangen. el vreemd verhaal; ik had nergens zichtbare kortsluiting, alles zit netjes op z'n plaats en dan dit!

6. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    esc inmiddels vervangen; alles weer okee
    blijkbaar kunnen die dingen ook "zo maar" kapot

ook even de pushrods richting swashplate een upgrade gegeven met wat Guru-Zparts die ik er toevallig bij had gekregen
    de draadeindjes zijn kwalitatief niet helemaal geweldig, maar uiteindelijk heb ik wel een spelingsvrije aansturing gekregen

7. Murdock

Murdock

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Je heli vloog eerst prima, later begon de staart wel wat te zwabberen. Een dalende accuspanning kan van invloed zijn op de gyro. Waarschijnlijk moet de gain nog wat bijgesteld worden.

Een ESC kan ook kapot gaan als de gasstick een heel klein beetje gas geeft waardoor de motor nog niet gaat draaien. De lopende stroom wordt dan helemaal omgezet in warmte. Op deze manier heb ik ook al een ESC van een vliegtuig verloren.

8. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Zou kunnen, al begon er direct iets te roken nadat ik de accu had aangesloten. Misschien een zwak stukje in de print (om wat voor reden dan ook) dat met het opladen van de condensator te veel spanning kreeg? Afijn; er zit nu een 25 amp ESC in, dus we kunnen morgen weer lekker gaan vliegen.
    Over het onrustig vliegen met een bijna lege lipo had ik ook al bedacht ja.

Zit nu een beetje rond te neuzen voor iets dat ik ook goed thuis kan inzetten (naast de sim) om wat meer vlieguren per week te kunnen maken. Denk aan een Lama V3/V4; lijkt me ook erg leuk om brushless te maken. Nog leuker is zo'n Walkera 3#4 of 5#6; ben alleen wat huiverig voor de betrouwbaarheid en zelf zo'n ding brushless maken is nog een hele uitdaging. De 3#4 is wel te doen en zelfs al leverbaar zo, maar dan zit je nog wel met een heel klein brushed staartmotortje. De 5#6 wordt, met 2 gelijke motortjes, echt een hele uitdaging; zeker als je 'm ook niet te zwaar wil hebben.

Ik ben er waarschijnlijk morgen wel weer!

groetjes,
    Dennis

9. soul

soul Guest

de 4#3 is er ook brushless bij miraclemart is de prijs ook in orde.
    rc hellevoet heeft de 4#3 brushless voor 150 euries.

denk dat je snel uitgekeken bent op de lama v3 en dat je veel meer kunt oefenen/leren en meer uitdaging hebt met de 4#3

10. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    het wordt waarschijnlijk geen Lama V3, maar iets anders
    dat je aan een 4#3 meer uidaging hebt, ben ik met je eens, maar daar gaat het mij niet zo om; ik zoek iets ultrastabiels voor thuis

de 4#3 brushless heeft trouwens een brushed staartmotortje; die zal je toch regelmatig moeten vervangen ben ik bang

edit: gisteren met die kleine Blade mcx gevlogen van E-flite; erg indrukwekkend hoe mooi dat vliegt

Laatst bewerkt: 24 feb 2009
  11. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Heren,

Heeft iemand al een kap van trex250 geprobeerd op zijn guru frame.

Gr
    Ferdy

12. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    nope; 'ben wel benieuwd naar de uitkomst!

13. Ferdy

Ferdy

Lid geworden:
    29 dec 2006
    Ik eigenlijk ook wel namelijk...... vandaar...Proberen een soort van FP rexje te bouwen .... :p

gr
    Ferdy

14. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Kleine update: het lijkt er op dat ik toch dik 11 minuten vliegtijd uit m'n 1050 mah lipo's pers, dus met het stroomverbuik zit het wel goed...

Heb ondertussen de Walkera 4#3 V2 Brushless besteld om thuis wat meer vlieguren te kunnen maken.

15. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Nog even een vraagje: is het zinvol om de belt en gears van een beetje vet (WD-40 / teflon) te voorzien?

16. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Het smeert de boel. Het helpt tegen piepende geluiden van gear en snaar.
    Je moet wel geregeld schoonmaken om te voorkomen dat vuil gaat plakken.
    Ik zou alleen WD40 gebruiken.

Gr.
    Peet

17. Huibert

Huibert

Lid geworden:
    5 sep 2005
    Kan WD40 alleen sterk afraden, het smeert nauwelijks en tast aluminiuw en metaal aan. Teflon en siliconen smeert beter en maakt de omgeving niet zo vettig, het vuil pakt hier dus veel minder op.

18. Grey

Grey

Lid geworden:
    26 mrt 2006

Ik gebruik al jaren WD40 voor allerlei toepassingen, maar die ervaringen heb ik niet. Voor bovenstaande toepassingen is het m.i. geen probleem.
    Ik zie trouwens bij menig modelbouwer WD40 in zijn koffer. Zo slecht zal het dus niet zijn.......

19. demen586

demen586 Guest

Hallo iedereen,
    dit draadje is al even oud maar ik hoop hier toch nog mijn vraag te kunnen stellen.
    Ik ben een beginnend helivlieger en heb bij heli-fever de guruz neon kit besteld.
    Deze week is het pakketje aangekomen maar er ontbreken enkele onderdelen.
    Ik ga hierover nog een mailtje sturen naar heli-fever met de vraag om deze nog op te sturen.
    Nu kan dit wel nog een tijdje duren vooraleer deze aan komen.
    De parts die ik ontbreek zijn de main gear en de belt gear.
    Mijn vraag is nu of ik deze onderdelen ook in Belgiƫ-Nedeland-omstreken kan bestellen.
    Als dit niet mogelijk is kan ik dan hiervoor de main gear en de belt gear gebruiken van de honey bee king 2?

Mvg, Demen.

20. ZamBeZi

ZamBeZi

Lid geworden:
    30 aug 2005
    Ik kan je vraag niet zo 1-2-3 beantwoorden, maar had je die gearset niet sowieso apart er bij moeten bestellen?
    Succes er mee!

Deel Deze Pagina