Hong-Nor SCRT10 TOPIC

Discussie in 'Electro offroad' gestart door slashbasher, 19 mrt 2010.

1. slashbasher

slashbasher

Lid geworden:
    18 feb 2010
    dat zinnetje staat bij elke dealer wel ergens tussen zijn advertenties.
    brushless! 100km per uur!!

ja mischien op een hele lange weg maar niet offroad en zeker op geen 1 baan haal je dat.

2. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    bedankt voor jullie reacties, ik had al zo'n vermoeden..
    op de site van PK hebben ze het wel over dat tegenwoordig de sensorless motoren net zo goed, zo niet beter zijn dan de sensored motoren.. wat is jullie mening daarover? hoe doet een sensorless motor het in een SCRT? en dan vooral bij het wegrijden?

kunnen jullie voor en nadelen tegen elkaar zetten?

3. murky123

murky123

Lid geworden:
    26 dec 2008
    een sensorloze motor zal zeker in het laag toeren gebied niet zo soepel lopen als een gesensorde motor .

derhalve is de sensorkabel wel weer iets storings gevoeliger.

om het iets ingewikkelder te maken voor je..
    ik ga binnenkort e.e.a in een shortcourse truck testen met een 4 pole motor sensorloos. en ik kom van een gesensorde setup af ;)

4. motorsports

motorsports Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2006
    ............verkeerde topic, excuus

Laatst bewerkt: 27 apr 2011
  5. Synasthesia

Synasthesia

Lid geworden:
    11 jan 2010
    en sinds gisteren is er weer een SCRT10 rijder bij :)
    houd hem voorlopig nog standaard met een simpele 540 motor + regelaar, later overstappen naar een grotere Short Course/1:8 motor.
    Moet zeggen, is wel heel wat anders dan de vrij simpele tamiya kits welke ik gewend ben.
    Gisteren meteen de banden gelijmd en wat kleine dingen gemonteerd.
    Vanavond nog alles verder inbouwen en van het weekend de body spuiten en ik ben er klaar voor.

6. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Deze zeker? Castle Creations Mamba Max Pro 1/10 Scale Short Course Brushless Package (2400kV) [CSEC0091] | RC Cars & Trucks - A Main Hobbies
    die had ik ook al gezien.. ben benieuwd naar je bevindingen...
    waarom stap je van sensored af? te veel storing?

Gr Remko

7. murky123

murky123

Lid geworden:
    26 dec 2008
    nee, iets anders..

ik heb al een jaar een mamba max pro, de short course versie is pas net op de markt.

de MMPsc is het zelfde als de MMP van een jaar oud. maar tegenwoordig verkoop het beter als er een sticker opzit dat het speciaal voor shortcourse is..

ik ga een 1410 4pole 3800kv motor rijden.

die je ziet in jou link is een 1415, maar ik snap die short course combi eigenlijk helemaal niet. tenzij deze puur voor de basher op de markt is gezet.

ik heb nog nooit storing gehad met de sensor, werkt prima. maar de 4 pole 1410 3800kv wil ik gewoon testen.
    een sensor kan kapot.

ik wil qua gewicht een hele lichte auto, maar wel de prestaties van een 550 setup. dat ga ik uitproberen met de 4pole 3800kv. de 4pole 3800kv is ook nog eens stukken goedkoper dan een 550, scheelt een setje banden rondom.

een short course wedstrijd rijder heeft niks aan een 2400kv 1415 want je rijd maar met max 2s lipo

8. Gies

Gies

Lid geworden:
    24 dec 2009
  9. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    @ Murky,

dank je voor je uitleg. Ik ben (en word waarschijnlijk) geen wedstrijdrijder.
    dus zal misschien wel eens met een 3s gaan rijden in de toekomst.
    wil beginnen met 2s.

na een beetje heen en weer geslingerd te zijn tussen verschillende opties,
    denk dat ik er toch uit ben en ga voor de combi-Novak Ballistic 550 Brushless (4.5T/5000Kv) [NOV3504]
    -Castle Creations Mamba Max Pro 1/10 [CSEMMBMAXPRO]

kost omgerekend 165 eur ex verzenden..

nu nog ff wachten of er nog wat geld over is na de APK van de 1:1 auto.
    dan ga ik daarna maar eens wat bestellen her en der.

zal voordat ik mijn bestelling plaats hier nog wel ff posten wat ik precies bestel.. om te checken of ik geen dingen vergeet.. want heb dus nog niks op Electro/ lipo gebied.. zal je zien dat ik straks nog stekkertjes oid mis.
    heb je alles binnen, en dan kan je nog niet rijden...

dit is het lijstje zoals ik het nu op heb staan..

missen jullie nog iets? of zijn er dingen die ik direct moet upgraden?
    lees dat de ballcups nog wel eens los gaan...

10. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    wie wil er nou langzaam rijden? We hebben niet allemaal een scaler of crawler :cool:

11. murky123

murky123

Lid geworden:
    26 dec 2008
    je lijstje ziet er prima uit.
    volgens mij zit er bij de novak ballistic 550 motoren gewoon een sensorkabel dus die hoef je niet aan te schaffen.
    40C lipo's is naar mijn mening wel prima maar ga niet lager in C-waarde

wat ik je wel wil adviseren is om de castle creations field program card aan te schaffen

die programmeerkaart zorg er voor dat je de belangrijkste functies van de regelaar gewoon langs de baan kan programmeren zonder een laptop bij je te hebben.
    en icm elke willekeurige USB-kabel kan je dan je regelaar updaten met de laatste firmware.

12. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Neem er nog wel een externe bec bij, en een servo verlengkabeltje. Bij een externe bec moet je de plus naar/ van de esc onderbreken. Maar dan doet de fieldcard het ook niet. Door de plus in het verlengkabeltje te onderbreken omzeil je het mooi. En je hoeft de ontvanger box niet telkens te openen

13. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    @ Murky en Bricks
    Bedankt voor de tips!
    zal het opnemen in mijn lijstje!
    welke externe Bec is een goede? en waarom is een Externe Bec benodigd?
    en waarom moet die plus dan onderbroken worden?

14. murky123

murky123

Lid geworden:
    26 dec 2008
    BEC - Battery Eliminator Circuit

BEC is een klein stukje electroninca waar mee waarmee je je servo / ontvanger rechtstreeks kan voeden vanaf de accu.
    vroeger had met nog een aparte ontvanger accu

de meeste externe BEC's zijn "switching" en interne BEC's zijn Liniar.
    nu weet ik daar tussen niet precies het verschil, maar een switching is wat je wilt.
    huidige zware/snelle servo's kunnen best wat stroom vragen en dan is de interne BEC van de regelaar soms niet afdoende. om eventuele electrische storingen op te kunnen vangen word vaak een externe BEC van minimaal 5 Ampere aangeraden. de interne BEC's zijn vaal maximaal maar 1,5 of 3 Ampere.
    de externe BEC zorgt ook voor een hele stabiele spanning op je servo, sommige BEC's kun je de uitgangsspanning instellen op 5.5V, 6V, 6,5V zelfs 7,4V
    Als de servo het aan kan , hoe hoger de spanning deste meer kracht je servo heeft.

HOBBYWING RC UBEC 5V 6V 3A Max 5A Lowest RF Noise BEC - eBay, Other, RC Engines, Parts Accs, Radio Control Control Line, Toys Hobbies. (Eindtijd 13-mei-11 09:08:18 CEST) deze heb ik ook in mijn slash 4x4 zitten. prima dingetje .

hier heb je de CCBEC ( heb ik in mijn crawler zitten ) de CCBEC is programmeerbaar en max 10A maar een stuk duurder.
    en de CCBECpro nog groter/zwaarder/uitgebeider niet nodig zeg maar
    Castle Creations | CC BEC and CC BEC Pro

er zijn vast mensen die het beter en uitgebreider kunnen uitleggen als ik. maar dit is mijn poging

edit: maar wat ik al zei, komt anders eens langs bij ons in bergschenhoek. niet ver bij jou vandaan.
    zondag's of dinsdagavond zijn we open.

Laatst bewerkt: 28 apr 2011
  15. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Wederom bedankt voor de duidelijke uitleg, wat mij betreft duidelijk genoeg hoor!
    snap alleen nog niet helemaal waarom de bij gebruik van een bec de plus dan moet worden onderbroken tussen esc en de..??.., maar dat kan ik inderdaad beter een keertje komen bekijken op jullie baan. (had je aan mij trouwens nog nooit gevraagd hoor dacht ik..) maar weet dat jullie redelijk in de buurt zitten, dus kom denk ik nog wel een keertje langs.
    as zondag zit ik op een meeting in Schiedam (RCnitroteam) waar ik mijn baja even ga uitlaten.. (er kan daar trouwens ook Electro worden gereden, voor diegenen die dat willen..) daar is een aparte baan voor schaal 1:10.
    dagje meerijden kost 5 euro! kijk maar eens op www.rcnitroteam.nl

ik zal als ik een keer naar berschenhoek kom wel even een seintje geven hier, dan weet ik of er bekenden van het forum komen..

Gr Remko

16. Haastnooit

Haastnooit

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Een aparte BEC kan je eigenlijk op 2 manieren aansluiten.

Manier 1: Op de ontvanger in de batt. Poort (Futaba RX) of bind poort (spektrum RX). De ontvanger zelf en alles wat de voeding via de RX ontvangt moet wel geschikt zijn voor het hogere voltage van de BEC. Normaalgesproken wordt de RX gevoed door de ESC, met de BEC aangesloten wil je dat niet dus onderbreek je de plus van de ESC naar de ontvanger.

Manier 2: Op de servo. De servo moet geschikt zijn voor het hogere voltage van de BEC. De stekker van de servo moet gesplitst worden, rood en zwart gaan naar de BEC, wit in het originele stekkertje naar de RX. De RX ontvangt de voeding gewoon van de ESC.

Wat betreft je lijstje, waarom niet de scrt10 kit ook bij modelsportUk vandaan ? Is goedkoper als PK, bovendien scheelt het ook vrachtkosten want je besteld er ook al andere spullen.

17. bricks

bricks

Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Een bec heeft helemaal geen hogere spanning. Bij de simpelste kun je met een jumpertje kozen tussen 4,5 of 6 volt. Da's bij mijn weten voor geen enkele servo of ontvanger een probleem. Bij de duurdere kan je het via de computer en eenadaptortje ("link") instellen, tot iets van 7V.
    Een externe bec levert wel meer stroom (A). Ik neem nu even aan dat het verschil tussen stroom en spanning bekend is.

En bij mijn weten moet je voor het signaal ook de negatief (massa) aansluiten op de rx (receiver)

18. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    bedankt voor je uitleg over het aansluiten van de BEC.

wat betreft prijzen engeland..
    is volgens die site niet goedkoper wanneer ik prijzen in euro's laat zien.

maar als ik het zelf omreken, dan is het wel goedkoper ( 159pond*1,12305201 = +/- 179 euro)

echter die van 159 pond heeft volgens mij slechtere schokbrekers dan die blauwe van 169 pond en die van PK. toch? hij is niet voor niets goedkoper dan die blauwe van 169 pond..

Pk is trouwens ook niet heel ver weg voor mij. kan ik het evt ook ophalen.
    alhoewel met de huidige benzine kosten dat misschien duurder is dan verzenden..

Als die rode van modelsport net zo goed is als de blauwe, dan koop ik m inderdaad graag daar.. (daar komt mijn baja ook vandaan..) binnen 3 dagen in huis met maar 14 eur verzendkosten.. (en weet je hoe groot en zwaar een Baja SS in doos is??)

19. gecko265

gecko265

Lid geworden:
    29 mrt 2008
    nou, tegen de tijd dat ik het ga aansluiten, dan vraag ik wel om wat hulp bij aansluiten.. zodat ik het niet in rook op laat gaan.. voorlopig eerst nog ff sparen.. APK van 1:1 viel tegen :(

20. Haastnooit

Haastnooit

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Ik heb de CCbec en daarbij is de output instelbaar tussen 4.8V en 9V, in de XR10 gebruik ik die op 7.4V. Precies wat je zegt tot 6V geen probleem bij de meeste servo's en ontvangers, maar het wordt vervelend als dat de maximale spanning is van je RX, en je wilt toch net iets meer.

Deel Deze Pagina