Horten XL electro van LCtech

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Dopieman, 2 dec 2022.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Langzaam komt er wat stevigheid in de constructie. Volgende klus betreft de webbing tussen boven- en onderligger.
    171925F6-259B-4F67-B788-943A74870B7B.jpeg 91B1EC39-C64B-424F-829E-00B327EF9C6B.jpeg
     
    aurectar, jve, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    De webplaten voor de hoofdligger zijn een cruciaal onderdeel van de vleugel. Ze zorgen met name voor torsionele stijfheid. Een behoorlijk tijdrovend klusje want elke plaat moet op maat gemaakt worden.
    Ik gebruik 3 mm balsa van een harde kwaliteit. De tekening adviseert 2 mm balsa. Aan de wortel kies ik echter voor 3 mm multiplex.
    Helaas is de ribafstand meer als 10 cm dus heb ik eerst 2 platen aan elkaar gelijmd. Ik heb overwogen om de webplaten pas aan te brengen als de vleugel van de bouwplank genomen is, maar dit leek me niet verstandig omdat mogelijk vervorming zou kunnen optreden.
    2 problemen:
    - de wiggen onder hoofdligger zullen waarschijnlijk vast komen te zitten. Om dit te voorkomen heb ik onder alle wiggen plastic folie geschoven.
    - je kunt geen klemmen op de onderligger zetten bij het verlijmen van de webplaten. Ik heb balsa blokjes en spelden gebruikt om het geheel toch wat aan te drukken. Ideaal is dit niet..
    62D0A4AF-F800-4170-A2E8-CD59D23CBC41.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2023
    jve, ISOLA2 en Lyckele vinden dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    De webplaten zijn nu allemaal aangebracht. (Webplaat…is dat de goede naam?)
    Een leuk klusje, alhoewel de eerste twee platen wel wat passen en meten is vanwege de doorvoer van de vleugelverbinder.
    91EEF70B-AE14-4B17-B74C-B7B639C9D852.jpeg 929526BF-D614-4EC6-A410-9D44510F80E9.jpeg D29C0BDA-A8FB-456F-9448-0E8E55F245E8.jpeg 75DA32FF-A70E-4F0C-900C-4BA52605CC2C.jpeg
     
    jve, Helikapoter, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Meestal gebruiken we er het Engelse woord "webbing" voor.
    Deze opmerking komt te laat maar... als je aan weerszijden stukjes steviger hout (restjes lat van de liggers, of stukjes triplex) over de webbing heen legt, kan je daar een lijmklem op zetten en wordt de kracht over boven- en onderligger verdeeld.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    De Engelsen spreken van Webbing, in het Nedrlands is de officiele naam "Lijfplaat".

    PS, vrijwel tegelijk gepost met @bdoets
     
    aurectar vindt dit leuk.
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Die tip met die houtjes is een goeie! Ga ik toepassen op de linker vleugel!
     
  7. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    209
    Locatie:
    noord limburg nl
    Verf roer latjes in verschillende lengte/dikte zijn erg handig voor opspannen.
     
  8. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Dendermonde
    Hallo,

    Mooi om deze tot leven te zien komen!
    Toch even kijken of ie ook niet op mijn bouwtafel zou passen...maar zonder bouwomschrijving lijkt me dit toch wel een hele uitdaging.


    Al wat research gedaan.

    Hieronder heb ik de link geplaatst (website LCTech) van de as constructie die ze in dit model gebruiken, een aluminium of messing buisje met een binnen diameter van 10mm waar 3 lagers ingelijmd worden, MR104 ZZ kan je bij Conrad verkrijgen alsook de 4 mm cardan koppeling Thicon Models 20023

    Ik denk wel dat je Robbe motor een groter as heeft en dan ben je weinig met deze koppeling

    Ik las ook dat je hem met 6s gaat vliegen op de website raden ze 3s 5000 aan.

    Prachtige filmpje op Youtube, lijkt nog behoorlijk snel te vliegen voor zijn afmeting en ik zie dat ze hem bij de start met een rekker lanceren:



    https://12bb33b8-2ce8-9ad5-bbd9-97e...d/fac755_6fb9d74eb8164ba3a13757081a29e9ce.pdf

    Groeten,

    Frederik
     
    jve en ISOLA2 vinden dit leuk.
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Hallo Frederik,
    Ik zal de diverse bouwstappen zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Daarnaast is ook veel op FB te vinden.
    Groet Ger
     
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    upload_2023-3-13_9-27-59.png
    Inderdaad een mooi filmpje. Ik heb het al een aantal keer bekeken om te ontdekken hoe de vleugelkleppen worden aangestuurd tijdens de landing. Je kunt in de screenshot zien dat de kleppen aan de tip bijna recht omhoog staan en de middelste klep omlaag - waarschijnlijk om het moment te compenseren. Een soort van "butterfly" - instelling. Ik kan weinig concrete informatie vinden met betrekking tot de instelling van de kleppen. Het instellen tijdens de eerste vluchten wordt dus nog een leuk klusje.:)
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2023
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  11. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Dendermonde
    Ik begin te denken dat de buitenste kleppen gebruikt worden als spoilers\butterfly met de midden ailerons als je hierboven naar de begin afbeelding van Youtube kijkt, lijkt me ook niet geheel onlogisch om een vliegende vliegen de vleugel stabiel te houden.

    Heb je de short kit rechtstreeks bij LCTech aangekocht, ik zie dat Airmanics.EU (Frans bedrijf) hem ook aanbied met als opties motorisatie, servo's, carbon ligger en balsa paket.
    De aandrijf as leveren ze in carbon, volgens mij heel wat gewicht besparing maar of dat veilig is, daar twijfel ik toch aan.
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Ik heb de Horten bij LCTech gekocht. (Ludo Clavier). Ik kreeg snel antwoord op mijn vragen en de communicatie was zeer prettig. Ik heb gevraagd wat hij mij kon aanbieden. Dat bleek de spanten-set, de vleugelverbinder (aluminium) + huls (glas) en de tekening te zijn. Hij kon geen onderdelen voor de aandrijflijn leveren. Misschien kan Airmaniacs dat wel. De stalen as die ik gekocht heb is inderdaad nogal gewichtig. (6 mm). Carbon is een mooie optie. Ik weet echter niet hoe carbon zich gedraagd in een spanconus (bij de prop) en setschroeven (bij de cardankoppeling). Je zou misschien aan de uiteinden staal moet gebruiken en het geheel met bussen in elkaar lijmen. Als ik problemen met het zwaartepunt krijg, lijkt mij dit wel een optie.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Setschroeven en spanconussen op een carbon buis zal inderdaad niet werken. De verlijmde stalen inserts zijn wel een goede optie.
    Wanneer je een carbon buis gaat gebruiken voor de aandrijfas zul je er wel een moeten hebben die gemaakt is met (gedeeltelijk) weefsel. Een pultrusie buis met alleen vezels in lengterichting zal direkt barsten als je de motor aanzet. Je hebt vezels nodig onder 45° om dit op te vangen. Bij groter lengtes is het ook van belang dat de buis voldoende buigstijfheid heeft om slingering te voorkomen, daarom zal hij ook in lengterichting vezels moeten hebben.
    Deze buis lijkt me geschikt, met 8 mm buiten en 6 mm binnen diameter:
    https://www.r-g.de/art/730806-PW
    Zoals aangegeven de binnenzijde goed ontvetten voor het verlijmen van de 6 mm stalen kern.
     
    Frederik S en jve vinden dit leuk.
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Krabbendijke
    Klopt, bij Vario hadden ze daar speciale voor, maar die zijn voor zover ik kan zien weer terug gegaan naar aluminium buis

    Groeten,

    Arie
     
    Frederik S vindt dit leuk.
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.216
    Locatie:
    Gouda
    Frederik S vindt dit leuk.
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.696
    Locatie:
    Krabbendijke
    Frederik S vindt dit leuk.
  17. Frederik S

    Frederik S

    Lid geworden:
    26 okt 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Dendermonde
    Ik heb het Franse artikel gelezen en weet hoe je hem moet afstellen.
    Eigenlijk mag je hem in je zender niet als modeltype delta of vliegende vleugel instellen.

    De uiterste stuurvlakken (liggend aan de wing tips) worden uitsluitend als "speed brakes" gebruikt deze worden ook gewoon vlak tegen de vleugel gemaakt omdat deze alleen maar naar boven klappen, niet naar beneden.
    Hier moet dus geen afschuining voorzien worden

    De stuurvlakken in het midden van de vleugel zijn de Ailerons

    De stuurvlakken die tegen de romp liggen worden als hoogteroer beschouwd.

    Hoe wordt dit nu gemixt in de zender, volgens mij, met vrije mixers

    Mixer1
    Volgens mij heb je deze mixer nodig om het hoogte stuurvlak van beide vleugels aan te sturen vleugel hoogte L moet volgen met vleugel Hoogte R

    Mixer2
    Hoogte met de Ailerons +/- 75%
    Mixer3
    Ailerons met de hoogte +/- 50%

    Door bovenstaande toe te passen krijg je eigenlijk een delta mix

    Mixer4
    De spoilers (wing tips) worden up ingesteld met een hoek van 70° en gemixt met hoogte down -35 mm


    Volgens het artikel worden de uitslagen gemeten aan de voet van de stuurvlakken dus ter hoogte van het scharnierpunt. (zal een Franse logica zijn, waarschijnlijk hebben Citroën rijders het hier minder moeilijk mee dan mezelf)

    Hoogte: +/- 30 mm
    Ailerons: Up +30mm \ Down -25mm
    Spoilers 70°

    Hier zijn waarschijnlijk wel wat liters koffie voor nodig, een paar uur aan de keukentafel met de handleiding en 6 servo's die waarschijnlijk een hele tijd niet doen wat jij wil.


    Er wordt in het artikel geschreven dat het uiterst belangrijk is dat de vleugel juist en volgens plan gebouwd wordt.
    Rollen is niet mogelijk en loopings gaat moeilijk, toch met de zwever versie omdat die blijkbaar te weinig massa heeft hiervoor).

    Wat hij wel makkelijk doet is vrille\spin in het artikel raden ze aan om hier toch aandacht aan te besteden alsook de juiste vliegsnelheid.
    Aan (te) hoge snelheid de bocht in draaien en je riskeert dat ie er als een boomerang uitkomt. De meest vliegende vleugels hebben inderdaad wel een of twee kielvlakken om dit juist te voorkomen.
    De auteur waarschuwde er ook voor om niet teveel met het zwaartepunt naar achter te gaan, hij gaat dan zeer plezierig stabiel vliegen maar de kans dat hij gaat spinnen wordt groter en de kans dat je er hem uitkrijgt kleiner.

    Maar dat maakt het waarschijnlijk net zo leuk, de kunst om met zo een Horten te vliegen. Het zou een goede zwever zijn voor mooie niet al te windige dagen.

    Ik vind het een prachtig toestel, Ik ben bang dat er hier terug wat bouwdozen naar zolder gaan verhuizen als project 2024...


    Groeten,

    Frederik
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Mijn ervaringen met Horten-vleugels zijn:
    - rolroer-uitslagen moeten groter zijn dan hoogte
    - rolroer-uitslagen altijd symmetrisch (zoals jij hier schrijft [meer up als down] kun je geen zuivere rol maken, want je geeft altijd een beetje up erbij).
    Succes!
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  19. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Hallo Frederik,
    Dank voor de vertaling en verheldering van het Franse artikel. Ik had al een poging gedaan om het artikel te vertalen met Google Lens. Dat gaf een "interessant" resultaat. Zie hieronder.
    Even een vraag: (voor de zekerheid)
    Je schrijft: Mixer 2: hoogte met de Ailerons +/- 75% ; betekend dit hoogte moet worden gemixed naar de ailerons? Dit kon ik niet afleiden van het Franse artikel.

    CEDD4A87-CBB4-4273-B2B4-F2E4BD1C4FA3.jpeg 74322AD9-3C35-468C-B4C1-DD312E7054CA.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2023
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.435
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja na jouw uitleg over hoe je de roeren moet gebruiken is dat logisch, hij heeft een afzonderlijk hoogteroer dus die delta mix is niet nodig.
    Als je er niet uit komt met de vertaling kan ik je mogelijk helpen, ik heb een paar jaar ervaring met Frans vliegjargon.
     

Deel Deze Pagina