HPI, rovan, KingMotor, Shenq

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door YS Buggy, 4 mei 2011.

?

HPI, Rovan, KingMotor, Shenq

1. HPI

70,4%
  2. Rovan

17,4%
  3. KingMotor

7,0%
  4. Shenq

5,2%
  1. leobijvlagen

leobijvlagen

Lid geworden:
    21 aug 2010
    Merit Racing is geen dealer maar de enige officiële distributeur van HPI in nederland
    HPI Racing Europe - Distributors

en pitstop-shop verkoop naar mijn mening de rovan omdat de winst hoger is!
    ik zou nooit uitgaan van advies van de verkoper vooral als ze zeggen dat de rovan van de zelfde kwaliteit is dan de hpi

2. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Het gaat ook niet over Merit maar over TopRc uit Uden. Er word gesugereerd dat zij een HPI dealer zijn, maar ze staan niet bij Merit op de dealerlijst dus is het nog maar de vraag of dat wel zo is.

3. igot

igot

Lid geworden:
    14 aug 2010
    Informeer dan eens rechtstreeks bij Merit ;)

4. Banana

Banana

Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Even tussendoor...
    Zijn er ook FG cloons:p?

5. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
  6. igot

igot

Lid geworden:
    14 aug 2010
    De Carson Attack is toch geen volledige clone? Maw niet alle onderdelen zijn uitwisselbaar. Zo heeft Smartech ook nog een modelletje a la FG Marder.

7. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    En zo is de rovan geen volledige kloon van de hpi omdat de radio doos niet past. ;)
    Ik zie het gewoon als cloon, en die van smartech ook

8. Predator-X

Predator-X

Lid geworden:
    8 jun 2010
    Radiobox is wel uitwisselbaar alleen de bracket voor de stuurservo heeft een ander formaat .

9. igot

igot

Lid geworden:
    14 aug 2010
    Het is een clone inderdaad, alleen ik doelde op "Volledige" ;-)

10. PieterVds

PieterVds

Lid geworden:
    3 okt 2009
    ik zou eigenlijk graag een baja kopen gewoon om er een electro versie van te maken maar als je ziet hoeveel versies/klonen er zijn van de originele weet ik het ook niet meer. HPI word telkens als de beste vooruitgeschoven wat ook normaal is omdat het de originele fabrikant is maar ik zou graag eens weten welke van de klonen er het meest compatibele is van allemaal, kwestie van reserve onderdelen, plaatsing van schroeven, kwaliteit onderdelen,...

gewoon zeggen dat HPI de beste is vind ik te makkelijk, ook al is het waar natuurlijk maar sommige namaak is beter dan het origineel omdat er soms verbeteringen aan gemaakt zijn of,..., niet dat het in dit geval zo is he ;)

Ik zou er dan graag de ombouwset inbouwen van Castle creations maar het zou nogal jammer zijn moesten de schroeven toch net iets anders zitten als bij het origineel.

Ik kan natuurlijk ook een "echte" kopen maar mn budget laat niet toe een nieuwe te kopen dus kijk ik toch eerst es liever rond tussen de kloontjes, ik heb eigenlijk enkel een roller nodig dusja moeîlijk moeilijk maar wie weet kan er mij hier iemand helpen :)

heb nog een Flux XL te ruil anders voor een baja roller :cool:

11. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    Bij alle drie de clones(SQ,KM en rovan) zijn de plaatsing van de schroeven 100% hetzelfde en passen gewoon alle onderdelen.

12. PieterVds

PieterVds

Lid geworden:
    3 okt 2009
    spreek je uit ervaring of via mensen die een kloon hebben?

alvast bedankt voor de reply!

13. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    @PieterVds: HPI heeft een Buggy bedacht, getekend,ontworpen, getest, ontwikkeld en gebouwd. "De HPI Baja 5b". Ze hebben daar succes mee en brengen in de vervolg jaren een paar nieuwere versies uit. Vervolgens komen er een paar luilakken die vlug en zonder moeite over de rug van anderen hun zakken willen vullen en maken deze modellen exact hetzelfde na. "De Neppers!" Omdat ze veel goedkoper willen zijn en er toch nog veel op willen verdienen gebruiken ze niet dezelfde materialen, maar rotzooi. Het kunststof wat gebruikt is is veel te bros en breekt veel eerder, ook de stijfheid is niet hetzelfde wat je bij het sturen goed kunt merken. Het aluminium is belabberd, er zijn delen die je gewoon met je handen kunt verbuigen. En als laatste, de kap is helemaal niks, als je iets raakt dan klapt ie in duizend stukjes. Dit zijn gevolgen van kleine ongelukjes die ik heb zien gebeuren. Het alu, heb ik zelf ter test aangeboden gekregen en handmatig met het origineel vergeleken. De test met de kap was van korte duur, een maat van me die met veel moeite een schitterende "nep" kap had gespoten was na 5min. klaar en kon de kap in duizend stukjes van de baan rapen. Jammer van zijn ijverige spuitwerk.

Maar om antwoord te geven op je vraag: ja de schroefjes zitten op dezelfde plaats.

Maar denk effe na, en koop gewoon een HPI daar heb je uit de doos zonder al te veel aanpassingen vele malen meer plezier van als een Neppert. Ook als je wat extra uit wil geven en electro wil gaan rijden. Zo is de laatste versie van HPI nog verder doorontwikkelt en hebben ze de aandrijving robuuster gemaakt, wat voor het koppel van jou Castle creations uitvoering zeker geen overbodige luxe is. Ook zijn er op marktplaats of op het bigscale forum altijd wel een aantal HPI's te koop.

14. PieterVds

PieterVds

Lid geworden:
    3 okt 2009
    het enige ambetante is dat ik echt een roller wil zonder zender/motor/tank dus als ik een nieuwe of 2de handse koop zit ik met al die spullen die ik niet nodig heb en verkocht moet krijgen :mad:

15. joester

joester

Lid geworden:
    12 mei 2007
    Ik bezit al een tijd lang een rovan 5t.(eerste op de fora iniedergeval)

16. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Wat zou je dan graag willen? Je zult het moeten doen met de dingen die aangeboden worden, toch? Het goedkoopst is en blijft een 2e hands auto te kopen en daar de spullen uit te halen die je niet nodig hebt.

klik hier eens
    Daar word regelmatig wat aangeboden.

17. johnbob

johnbob

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Ben ik deels met je eens.
    Wat betreft buigbaarheid van aluminium, het zelfde gaat ook op voor HPI.
    Ik heb inmiddels 3 baja 5T's een 5SC en een rovan 5T (1 hpi 5T is inmiddels verkocht) maar de Rovan is absoluut niet slecht.
    Wellicht dat de eerste "clonen" slechter waren, maar ook Rovan groeit.
    Ik ga er van uit dat ook zij iets doen met de negatieve input.

Simpel iets kopieëren...ja in eerste instantie lijkt het een simpele manier om snel veel geld te maken.
    Maar zoals het met alles gaat is kopieër gedrag niet erg.
    Het zou de markt scherp houden.
    Iets waar HPI zich niets van aantrekt, hun prijzen blijven belachelijk hoog.
    In mijn optiek een vorm van arrogantie en blind vertrouwen dat de trouwe klant wel blijft terug komen.

Ik rijd het liefst met de HPI's, maar het is eerder een onderbuikgevoel dan negatieve ervaringen gebaseerd op feiten.
    Rovan gaat even goed mee met de HPI.
    LET WEL, HPI breekt ook op de plekken waar Rovan breekt.
    Ook HPI moet out of the box hier en daar getuned worden.

Neem Fender Jazz bassen Of de Stratocaster gitaren...NIETS word meer gekopieerd dan dit merk.
    Ik ben zelf bassist (conservatorium gedaan en beroepsmuzikant geweest)
    Het orgineel, Fender dus is gewoon stukken minder dan zijn clones tegenwoording.
    De oude Silver sieris Jazz bassen van eind 70 begin 80ties van Ibanez kosten een fractie van een Fender uit die periode, maar de kwaliteit is gelijk zo niet beter.

Kopieëren vind ik prima en vind het erg overtrokken als men daar zo negatief over doet.
    Hij zou HPI moeten triggeren om het opvolgmodel van de 5T en 5B stukken beter te maken en daarmee de clones ver achter zich te laten....
    Maar HPI teert eveneens op hun oude succes door een (in mijn optiek) behoorlijke tegenvallende opvolger te verzinnen voor de 5t, namelijk de 5SC.

Het zou me zelfs niets verbazen wanneer HPI zijn kwalitatief "minder goede" onderdelen verkoopt aan bijvoorbeeld rovan.
    De onderdelen die niet door de kwaliteitstest komen...zodat ook daar nog aan verdient word.
    Onderdelen die niet altijd slechter zijn, maar een leleijk afgewerkt randje hebben o.i.d.
    Dit is de tijd van de mega rechtzaken, als HPI ook maar een beetje benadeeld zou worden door de klonen, dan waren deze kopieën al lang van de markt verdwenen.
    Kijk naar de Ipad en het gevecht om de tablets die er op lijken....rechtzaak na rechtzaak alleen omdat ze er op lijken!
    Rovan en KM is een 1:1 kopie.
    Ik geloof dat HPI het prima vind zo.

Mijn zoon rijdt met een Rovan en "als" er al iets breekt, vervang ik het echt niet met HPI, ook niet bij mijn eigen 5T, maar dan vervang ik het met PD, Turtle racing what ever....

;-)

18. fast wil

fast wil

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Je hebt een heel verhaal geschreven en alles netjes onderbouwd maar je stelling gaat niet op vind ik.

Het puur en exact namaken van HPI baja's is te simpel en zou niet moeten mogen, maar het aanvechten zoals apple het doet kan HPI helemaal niet, dat is een utopie. Dat kost ze zoveel dat het niet meer haalbaar is. Dat is dus ook meteen de reden dat de namakers er zo mee weg komen.
    Een concurrerende auto maken is heel iets anders als iets kopiëren, dat is nep en namaak en makkelijk inkasseren.

Ik heb nog nooit een onderdeel van een namaak fabrikant gezien dat verbeterd is, laat staan anders is ontwikkeld dan van HPI. Zelfs de laatste nieuwe verbeteringen van HPI nemen ze niet over. Ja de uiterlijke veranderingen nemen ze over zoals een 'ss' body.
    Hier heb ik geen antwoord op, dit is volledig uit de lucht gegrepen. De reden dat HPI zo groot is in rc auto's, is dat ze een kunststof samenstelling hebben die goed aanslaat in deze sector. En het grote verschil met de neppers is dat ze deze samenstelling niet kennen en daarom eerder kapot gaan. Oeps toch een antwoord.

Het is jammer dat je de prijzen van HPI belachelijk hoog vind. Ik kan alleen maar de vergelijking maken met andere merken en dan kom ik toch tot de conclusie dat HPI de goedkoopste Bigscale auto levert op dit moment, ja op de neppers na die niet alle ongtwikkelingskosten hebben en met goedkopere materialen werken.
    Dit is jammer want ik heb eerder in dit topic aangegeven dat dat juist niet het geval is want HPI verbeterd aan de lopende band de onderdelen. Je zult het niet meteen opmerken omdat het vaak kleine aanpassingen zijn aan bv. kunstof delen. Zo zijn de voorhubs, voor onderdraagarmen, wielen, inlays, aandrijfassen, aandrijfcups, enz. enz. in de loop van de tijd aangepast. En zijn die aanpassingen NIET op de namaak auto's doorgevoerd.
    En een RTR kit van HPI hoeft juist NIET uit de doos hier en daar getuned te worden. Het enige wat ik je zou adviseren te vervangen is de koppelingsklokhouder die zou ik van alu nemen. Maar volgens mij is dit bij de laatste versie's al standaard. Ook ik heb een aantal delen in het verleden bij de aftermarket dealers gekocht, vaak omdat ik dacht dat het beter was , maar ook voor de bling bling. Ik heb op dit moment bijna geen aftermarket delen meer gemonteerd zitten, dit is eigenlijk zomaar gegroeid nadat ik er eigenlijk achter gekomen ben dat origineel HPI vaak goedkoper en net zo goed is. Daarnaast zou ik nogmaals willen verwijzen naar de baja 12 uurs challenge die ieder jaar plaats vind en alleen met standaard baja's verreden mag worden. Hier moet ieder team met 1 auto 12 uurtjes racen. Wat bewijst dat ze compatibel zijn. Even wat info hierover van HPI.

we are proud to offiicially announce that the 2011 Baja Endurance Challenge Finals will be held at the Hillerød RC Racing club, north of Copenhagen in Denmark!
    The date for this year's race will be the 9th and 10th of September!
    Like the 2010 Baja Finals, the 2011 event will be at a permanent large-scale racing club with complete international-spec racing facilities and tall lights for racing at night.

DETAILS
    Date: 9-10 September 2011
    Location: Hillerød, Denmark, 35km north of Copenhagen, Denmark
    RC Club: Hillerød RC Racing large scale club, HRCR.dk
    Hotels: Hotel Hillerød, Hotel Hillerd - Om Hotellet or Pharmakon Hotel, reserve room here
    Campsite: Hillerød Camping, Hillerd Camping - en rigtig by-oase i hjertet af Nordsjlland
    Food & Drinks: on-site during race - breakfast, lunch, coffee, etc.
    Maximum # of Teams : 15 teams of 4-6 drivers, extra mechanics allowed
    Team Entry Fee : €250 per team
    Entry fee includes: handout tyres, limited edition 2011 HPI Baja Finals T-shirts for all team members, fuel and oil for the whole weekend, special Friday evening team activity and buffet, prizes for the Top Qualifier team, trophies for the top 3 teams and raffle prize tickets

SCHEDULE (times TBC)
    Thursday
    • Track setup only, no practice
    Friday
    • Morning: Free Practice & team registration
    • 12:00 Qualifying, 1 hr
    • 13:00 Free Practice, 2 hrs
    • 15:00 Group and Team Pictures
    • 16:00 Go-Karting then Racer Buffet
    Saturday
    • 9:00 Race Start
    • 21:00 Race Finish
    • 21:30 Prize Ceremony and BBQ

Er komen 2 teams van Holland aan de start, waarvan team holland 1 titelverdediger is.

Dat je ook de vergelijking trekt met muziekinstrumenten vind ik niet gek vanuit je achtergrond, met die opmerking dat de namakers van de instrumenten die je noemt dus het instrument door ontwikkeld hebben. Wat eigenlijk ook het stelen van het eerste ontwerp is, en dus ook niet goed te praten. Maar ik heb nog niks van dit soort door ontwikkelingen gezien bij onze neppers.

19. paul Vingerhoets

paul Vingerhoets

Lid geworden:
    23 sep 2008
    Nou, ik heb toch wel ervaren dat een hpi recht uit de doos niet lang leeft.

Deze heeft , waarschijnlijk net als vele andere toch wel wat extra bescherming nodig zoals hoezen op trekstarter,carter en lichtfilter
    Ik had na paar ritjes in duinzand al een weggesleten ontsteking.
    Nu naar ong. 7 liter brandstof een nieuwe zuigerveer en lagers van krukas.

orginele Koppeling ook al enkele vervangen nu een teflonkoppeling erop gezet

Als hpi geen beter materiaal wil maken zullen ze toch klanten verliezen omdat men dan toch eerder genegen is om met een goedkopere basis te beginnen.

Heb je nog steeds je aandelen hpi niet weggedaan gast wil

20. johnbob

johnbob

Lid geworden:
    9 nov 2009
    Ja, maar het feit dat jij eerder in dit topic aangeeft dat HPI wel verbeteringen doorvoert wil niet zeggen dat het dan ook feitelijk zo is.
    Dat zelfde geld ook voor het wel of niet monteren van aftermarket parts.
    Jij vind dat het niet hoeft, da's prima, maar maak er geen "feit" van als het geen feit is.
    Het lijkt idd of je aandelen hebt hahahaha

Ik vind HPI laks omgaan met de klachten die ik en velen met mij sturen... ik hoor dat ook terug van meder-rijders hier.
    HPI is behoorlijk "arrogant" op dat gebied.
    Één voorbeeld van de velen is het smeren/vetten van de diffs en versnellingsbakken waar we over klaagden.
    Een jaren lang slepend issue wat voor HPI simpel op te lossen is!
    Maar HPI mailt constant terug dat alles voldoet aan de specs.
    Ik heb diffs gehad in 2 van mijn Savage XL's die LEEG waren in 3 van mijn bigscales het zelfde geval.
    HPI ontkent ondanks dat iedereen hier wel herkent wat ik zeg.
    Een simpel voorbeeld, maar wel typerend voor de arrogante instelling van HPI.

Een lange rechtzaak is overigens niet aan de orde in dit geval.
    Als je kunt aantonen dat het om een 1 op 1 kopie gaat is het eerder een formaliteit dan een slepende rechtzaak.
    (ik weet waar ik over spreek)
    Jouw argument valt hierbij dus af.
    Je hebt pas geld nodig als een ander merk iets bouwt wat op jouw ontwerp lijkt.
    Het juridische steekspel kan dan jaaaaren duren om de bewijzen aan te leveren die duiden op "kopieergedrag".
    Deze merken zijn 1 op 1 uitwisselbaar wat in mijn ogen betekend dat HPI er aan verdient (sideways) anders was het via een zitting zo bekeken.
    HPI zal er zeker aan verdienen door minder goede onderdelen toch van de hand te doen via deze "B" merken.

Laatst bewerkt: 22 aug 2011

Deel Deze Pagina