SAVOX en BECS
Toch nog eens een opmerking over Savox plaatsen...
Op mijn 1/8 Truggy steeds met een Savox 1256TG gereden. Fijne servo, ong. 20KG als ik me niet vergis. Deze servo's trekken maximaal 5A bij de maximale belasting, net als de 1258TG serie. Bij "stationaire stand" (wielen van de grond, regelaar aan) trekt deze servo onbelast al bijna 1A. Onbelast op en neer bewegen (volledig links naar volledig rechts, etc) trekt hij al ruim 2A.
Probleem is dus de hoeveelheid stroom die bij je servo terecht komt. Dit kan liggen aan:
A - de ontvanger
B - de regelaar
Spektrum trekt dit niet. De ontvanger valt al uit bij een beetje op en neer bewegen met de wielen van de grond. De stroompieken kwamen niet boven de 2,5A uit en dat is dus ruim onder het vermogen dat mijn regelaar aankon (3A). tevens was het probleem met 2 andere onvangers (KoPropo en Sanwa) opgelost.
Een losse Bec levert uitkomst, maar lekker is het niet als er zoveel stroom door een ontvanger gaat als je bedenkt dat de koperstreepjes op de printplaat erg dun zijn. Dat dit aan de Spektrum ligt werd bewezen wanneer andere ontvangers (KoPropo en Sanwa) wel bleken te werken.
Het kan ook aan je regelaar liggen. De meeste regelaars (MAMBA, HW XERUN en EZRun, HPI, HK, etc) leveren max 3A op de BEC uitgang. Savox vraagt tot 5 en trekt daardoor gewoon te veel stroom. Wanneer de servo dit ook echt nodig heeft maar niet krijgt, zal hij vertragingen/ stotteringen vertonen of zelfs doorbranden.
Deze servo maakt het mogelijk om op 7,2V te worden aangesloten, ook al wordt hij niet als High Voltage servo verkocht. Dat zegt ook wat over wat de interne onderdelen van de servo aankunnen. Wanneer mogelijk zou ik dit zeker aanbevelen.
Jij rijdt de auto blijkbaar met een andere servo, moet HPI daar rekening mee houden? Lijkt me dat je moet beseffen wat de geplaatste onderdelen doen met je elektronica. Ga jij ook terug naar de VW-dealer als je besloten hebt een 2L turbo blok uit een Passat in een polo hebt gelegd en de voortrein trekt het vermogen niet?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden bij een Savox:
Ga na of de Servo op 7,2V kan worden aangesloten en zo ja, sluit hem aan op een 2S (van je) accu. Op de site van die ene winkel in de regio Dordrecht staan wel schema's als ook op de site van Mamba als je zoekt op BEC.
Neem een extra BEC van bijvoorbeeld LRP/Spektrum die je in de ontvanger prikt. Is een oplossing, is niet ideaal voor je ontvanger.
Neem een volledig losse BEC (liefst met variabele in en uitgangsspanning) en sluit deze volledig parallel aan op je regelaar. Liever 14,4 V terug brengen naar 6V dan 7,2 van één van je 2S blokken als je 4S rijdt. De Accu's worden niet synchroon ontladen en de LIPO cut-off van je regelaar zal nooit op tijd afslaan.
Good luck!
Toch nog eens een opmerking over Savox plaatsen...
Op mijn 1/8 Truggy steeds met een Savox 1256TG gereden. Fijne servo, ong. 20KG als ik me niet vergis. Deze servo's trekken maximaal 5A bij de maximale belasting, net als de 1258TG serie. Bij "stationaire stand" (wielen van de grond, regelaar aan) trekt deze servo onbelast al bijna 1A. Onbelast op en neer bewegen (volledig links naar volledig rechts, etc) trekt hij al ruim 2A.
Probleem is dus de hoeveelheid stroom die bij je servo terecht komt. Dit kan liggen aan:
A - de ontvanger
B - de regelaar
Spektrum trekt dit niet. De ontvanger valt al uit bij een beetje op en neer bewegen met de wielen van de grond. De stroompieken kwamen niet boven de 2,5A uit en dat is dus ruim onder het vermogen dat mijn regelaar aankon (3A). tevens was het probleem met 2 andere onvangers (KoPropo en Sanwa) opgelost.
Een losse Bec levert uitkomst, maar lekker is het niet als er zoveel stroom door een ontvanger gaat als je bedenkt dat de koperstreepjes op de printplaat erg dun zijn. Dat dit aan de Spektrum ligt werd bewezen wanneer andere ontvangers (KoPropo en Sanwa) wel bleken te werken.
Het kan ook aan je regelaar liggen. De meeste regelaars (MAMBA, HW XERUN en EZRun, HPI, HK, etc) leveren max 3A op de BEC uitgang. Savox vraagt tot 5 en trekt daardoor gewoon te veel stroom. Wanneer de servo dit ook echt nodig heeft maar niet krijgt, zal hij vertragingen/ stotteringen vertonen of zelfs doorbranden.
Deze servo maakt het mogelijk om op 7,2V te worden aangesloten, ook al wordt hij niet als High Voltage servo verkocht. Dat zegt ook wat over wat de interne onderdelen van de servo aankunnen. Wanneer mogelijk zou ik dit zeker aanbevelen.
Als op 4S de regelaar niet voldoende power kan geven om een regelaar uit te schakelen is er een probleem. Het is niet relevant of het een goede zender is of niet. Op een bigscale hoor je een goede failsafe te hebben, niet een failsafe die het misschien doet als die voldoende stroom krijgt. Deze wagen is een RTR, die hoort a fabriek voor dit soort dingen gecheckt te worden.
Jij rijdt de auto blijkbaar met een andere servo, moet HPI daar rekening mee houden? Lijkt me dat je moet beseffen wat de geplaatste onderdelen doen met je elektronica. Ga jij ook terug naar de VW-dealer als je besloten hebt een 2L turbo blok uit een Passat in een polo hebt gelegd en de voortrein trekt het vermogen niet?
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden bij een Savox:
Ga na of de Servo op 7,2V kan worden aangesloten en zo ja, sluit hem aan op een 2S (van je) accu. Op de site van die ene winkel in de regio Dordrecht staan wel schema's als ook op de site van Mamba als je zoekt op BEC.
Neem een extra BEC van bijvoorbeeld LRP/Spektrum die je in de ontvanger prikt. Is een oplossing, is niet ideaal voor je ontvanger.
Neem een volledig losse BEC (liefst met variabele in en uitgangsspanning) en sluit deze volledig parallel aan op je regelaar. Liever 14,4 V terug brengen naar 6V dan 7,2 van één van je 2S blokken als je 4S rijdt. De Accu's worden niet synchroon ontladen en de LIPO cut-off van je regelaar zal nooit op tijd afslaan.
Good luck!