Een lipo is vol 4,2 Volt maar zakt dan na een paar minuten wel iets in. Nominaal is hij 3,7 Volt. Onder belasting kan hij zakken tot ver onder de 3 Volt, ligt aan de kwaliteit van de lipo, capaciteit en belasting (aantal C dat je trekt). Ook heel belangrijk is de temperatuur, een voorverwarmde lipo heeft minder interne weerstand en kan daardoor meer vermogen leveren. Wij hebben altijd alles gelogt en bij belastingen van 100C en meer bij opgewarmde lipo's zakte de spanning soms tot 2.8-2.9 Volt per cel. Zodra de belasting er dan af is loopt de spanning weer op naar 3,5 Volt. Je kan een lipo makkelijk tot 3 Volt per cel leegtrekken, zoals gezegd, als de belasting eraf gaat loopt de spanning weer op. Dan moet je wel de lipo weer meteen laden tot minimaal storagespanning, 3.85V per cel en niet een dag laten liggen. Lipo's gaan niet zo snel stuk door belasting of te lage spanning. Ze gaan stuk als je ze niet goed bewaard of als je ze bij hoge belastingen niet minimaal een uur voorverwarmd. Mijn zwaarst belaste lipo's (3300 mAh, 30C en dan belasten met >400 Ampere) hebben het altijd een heel jaar volgehouden. GJ
Dank GJ! Scheelt halve studie . Ik ga m op 6.0 zetten als ondergrens. En goed letten op wat je vertelde over bewaren en gebruik.
Wat betreft lipo's: ik las dat erin je zender ook een lipo kan. Ik heb de 906A zender. 8xAA. Batterij. Vroeg me een paar dingen af: - 8xAA batterij = 8x 1.5v = 12V. Klopt dat, en moet er dus een 12V lipo in? De zender geeft nu, paar rondes met AA, rond de 10V aan. Vast niet, want: - Bij zoeken kom ik op een 7.4volt1400mah 1C 10.36w lipo, die zou ook nog s op de lader van de drone kunnen - Op dit forum kom ik als tip een 3000mah 2s2p 20-40c lipo receiverpack van turnigy nano tech ook 7.4volt. Veel meer C en mah dus. Elders kom ik ook 11.1V tegen. Dat lijkt meer op voltage in scherm en 8x1.5v. Maar denk dat 7.4 voor het laad voltage staat, of niet? Verwarrend wel, die 11.1v. Wat is het voordeel vd laatst genoemde 7.4v? Meer watt, dus sterker zend vermogen? Tot slot, ik las dat de laatste, na wat kleine aanpassingen, in de zender paste. Ik heb 2 linkerhanden, wat houdt die kleine aanpassing in?
Ik schuif ook even aan...ik heb sinds kort een h501A. In eerste instantie heb ik gevlogen met de Ht011a relay zender, met alleen een wifi verbinding. Werkt erg leuk, vooral met de waypoints werkt het makkelijk omdat je nog steeds (indirect) met je telefoon vliegt. Ik heb tweedehands een heel stel accu's, onderdelen en 2 zenders kunnen overnemen. De accu's zijn redelijk. Ik heb een goede computerlader. De nieuwste accu, die bij de quad zat, heeft ook echt een capaciteit van 2700mAh, iets meer zelfs. Degene die ik tweedehands heb gekocht halen nog maar tussen de 1200 en 1500 mAh. Je ziet ze tijdens het vliegen ook redelijk snel "dippen", de uiteindelijke vliegtijd viel me niet tegen. Toch een minuut of 10-12 met de slechte accu's. De goede accu haalt ruim 20 minuten, heel erg tof. Ik heb nu een stel nieuwe gekocht, 2200 mAh, ben benieuwd hoe lang die werken. Ik vlieg nu met de standaard H501S zender, de h901A, die toch een stuk prettiger en directer stuurt dan de relay zender. En heeft, op de waypoints na, alle functies. Het beeld blijft ook langer goed met deze zender. Ik mis alleen een voltage alarm. Als ik met de telefoon vlieg krijg ik bij 40-30-20% accuspanning een alarm te horen , bij de zender is dat niet zo. Ik zie wel de spanning van de quad, maar ik hoor geen alarm als deze onder een bepaald niveau is. Op de quad gaan wel de rode leds knipperen, maar als je op 100 meter hangt is dat natuurlijk lastig te zien. Ik heb gisteren dicht boven de grond gekeken wat er gebeurt als ik de accu volledig leeg vlieg en het lijkt erop dat het een return to home probeerd uit te voeren, maar daarvoor was de spaning te laag en het ging "plof" op de grond. Hubsan geeft zelf aan dat als de spanning onder de 7V komt je moet landen. Zeker bij de slechte accu's lijkt me dat geen slecht plan. Is dat normaal bij deze zender dat je geen alarm hoort, of kan ik dat ergens aanzetten. Ik heb de nieuwste firmware erop zitten, ik hoor wel piepjes al ik het aanzet, de trim afstel enz. Ik heb ook de H906A (advanced transmitter), maar ik heb daar een accu voor besteld die ik nog niet binnen heb en kan deze dus nog niet gebruiken. Heeft die wel het alarm?
Die transmitter heb ik bij mn h501s, heb daar trouwens 3400mah voor gevonden voor de drone , weet niet of dat ook in de a past maar met die knal ik makkelijk over de 30 minuten
De a is precies hetzelfde qua dimensies als de s. Dus dat moet passen. Is dat de originele van hubsan zelf?
[US$28.11]Verbeterde 7.4V 3400mAh 25C Lipo-batterij voor Hubsan 501S 501A 501M RC Drone Quadcopter RC delen from Speelgoed, Hobby's en Robot on banggood.com https://banggood.app.link/6uLJL4xsg6
Die heb ik ook naast de andere zender. Er zitten ook andere antennes op, maar ik heb voor deze zender nog geen lipo. Ik heb een 3S lipo besteld voor de zender. Ik ben wel benieuwd hoe die werkt., ook naar het scherm, die is wel een maatje kleiner dan van die andere
Ja dat wel maar dat maakt me niet zoveel uit want ik vlieg toch meest alleen met de bril, maar hij had groter gemogen ja, maar het werkt goed
Ik had m vd week over een kilometer uit, ik zit dan met zender wel wat hoger op een dijk bovenop een ouwe Duitse bunker die op de dijk staat, wat ook een mooi landingsplekje is en dan heb ik perfect bereik met fpv, kraakhelder
Als ik de stekker van de accu aansluit geeft de Drone een alarm, weet iemand wat dit betekent en wat ik er aan kan doen? Bij voorbaat dank.