Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catweazle(c), 30 nov 2008.

1. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Geef maar even een PB met je e-mail adres.Anders blijf ik uploaden.Ik heb er een paar gevonden voor je.Misschien heb je er wat aan.
    groetjes Marcel.

2. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hier is een voorzetje van het eerste dak van de sleeper.

Het is de bedoeling dat deze van de breedte van de stuurcabine uitloopt naar de volledige sleeperbreedte.

Daarna mag pas het tweede dak beginnen.

Hier een paar foto's van mijn vorderingen tot nu toe.

Het geheel is nog wat aan de hoekige kant, maar dat hoop ik later tijdens het afwerken nog enigzins af te ronden.;)

3. MichaëlV8

MichaëlV8

Lid geworden:
    2 jul 2008
    ziet er mooi uit !

4. erik vos

erik vos

Lid geworden:
    6 nov 2005
    man dat ziet er nu al indukwekkend uit. ik blijf je topic zeker volgen
    En van dat draadje, wat een idee

groeten erik

5. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Terug naar de tekentafel

Ben eens even rustig voor mijn truck in aanbouw gaan zitten en heb het geheel nog eens goed bekeken.

Dit heeft als resultaat gehad dat ik mezelf weer even terug heb gestuurd naar de tekentafel.

Was toch niet tevreden over het eerste dak van de sleeper. :nooo:

Vond dat het verloop aan de zijkanten van het dak er niet echt uitzag.
    Veel te hoeking en moest beter kunnen.

Heb het eeste dak van de sleeper nu als volgt aangepast.
    De platte stukken aan de zijkanten van het dak zijn vervallen en heb de zaak een beetje afgerond.

Om er voor te zorgen dat de sleeper tijdens de werkzaamheden zijn juiste afmeting behoud, heb ik binnen in de sleeper tijdelijk een steuntje geplaatst zodat de wanden niet in kunnen zakken.

Dit steuntje zal als het dak helemaal dicht is weer worden verwijderd.

Nu op naar het tweede dak van de sleeper.:)

6. SJD

SJD

Lid geworden:
    23 aug 2007
    Ziet er beter uit nu ben benieuwd naar het eindresultaat!!!!

7. jan_m

jan_m

Lid geworden:
    22 dec 2008
    Hey Ruud,

Dit ziet er inderdaad veel beter uit, minder "gemaakt". Hou er echter wel rekening mee dat wanneer je nu naar je model kijkt de toeters en bellen ernog niet opstaan (verlichting, luchthoorn op het dak, uitlaten enz en dit wijzigt volgens mij het totale uitzicht aanzienlijk.

Ik ben nu bezig met de bouw van mijn M3A1 en moet zo'n 250 m2 schroefjes in het koetswerk draaien en dit leek nergens op, totdat ik een laagje grondverfspoot en het totaalbeeld veranderde totaal en was het nog niet zo slecht.

Maar beter nu iets te kritische zijn voor jezelf dan later spijt te hebben van je keuzes.

Kijk al uit naar de volgende update

8. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Jan,
    heb heel stiekum de doos met onderdelen naast me neer gezet, kan ik af en toe even wat spul, verlichting enz, op de kap leggen om een goede indruk van het geheel te krijgen.;)
    Is anders inderdaad moeilijk werken.

Ben er al wel achter gekomen dat ik nog een best aantal daklampjes moet bij bestellen. Deze moeten op beide daken komen.
    Het aantal onderdelen goeit al lekker zo :lol:

9. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    2e dak op de sleeper

Na een hele poos meten, snijden, passen, buigen en plakken, zit het 2e dak dan toch op de sleeper.

Hier zijn de foto's van de vorderingen.

Ziet er nog niet echt uit zo, maar na het eerste laagje plamuur begint het geheel zich te vormen.

Om nog een betere indruk te krijgen hoe de truck er straks zo'n beetje uit komt te zien, heb ik met tape even de vormen van een paar ramen aangebracht.;)

Dan ziet het geheel er al weer heel anders uit :lol:

De volgende klus is de achterzijde van de sleeper.
    Daar moet ik nog even een beetje over brainstormen.

Ga dus ondertussen maar even driftig aan het plamuren en schuren om de zaak verder in vorm te krijgen.
    Er moeten denk ik nog heel wat laagjes plamuur worden gelegd voor ik de uiteindelijke vorm te pakken heb.

10. niels

niels

Lid geworden:
    10 nov 2006
    Zeer mooi gedaan Ruud !
    :thumbsup:

grts

niels

11. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    @Ruud:
    hou er wel rekening mee dat je de cabine + sleepers goed stug en stevig maakt.Als je dit niet doet,en je gaat plamuren heb je kans dat na verloop van tijd de plamuur loslaat op de plaatsen waar het overgaat in het originele plaatwerk(om het zomaar even te zeggen).Maak dus verstevingingsbalkjes aan de binnenkant van de cabine.
    Ik had mijn twee sleepers aan de binnenkant aan elkaar geschroefd en de boel een beetje getest,door het een beetje te torderen.Er zat bijna geen beweging,en kon dus met een gerust hart de epoxyplamuur aanbrengen

Maarrr..........................het begint wel een heel mooi gevaarte te worden.Complimenten!
    gr Marcel.

12. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Marcel,

dank voor de tip, ik heb aan de binnenkant wel extra plakstips gemaakt van 2mm dikte die de naden ongeveer 7mm overlappen.
    Heb daarna alles aan elkaar gelijmd met Revell modelbouwlijm.
    De lijm op beide zijde aangebracht, +/- 1,5 minuut laten inwerken en toen de delen samengevoegd.

Als je door het portierraampje kijkt kan je één van de plakstrips zien zitten. :lol:

Maar zal, als ik een paar laagjes plamuur heb verwerkt, voor de zekerheid testen of het geheel sterk genoeg is.
    Het zou inderdaad jammer zijn als na verloop van tijd de lak op de naden zou gaan schuren.:(

Voor het plamuren en vullen gebruik ik de volgende plamuur:
    http://www.alabastine.nl/interactive/files/manual/82_autoplamuur.pdf

Hoop dat ik hier goed aan doe.:)

Als grondlak wil ik Alclad ALC302 Grijze grondlak en microvuller gaan gebruiken.
    Had gelezen dat je met deze grondlak de kap zo glad als een spiegel zou kunnen krijgen.:D

Laatst bewerkt: 27 dec 2008
  13. rottierood

rottierood

Lid geworden:
    21 jul 2004
    Ruud,
    Ik lees net op die site dat je na het plamuren het object gelijk kan aflakken.NIET DOEN dus!
    Nadat je de boel geplamuurd heb,een laagje primer erover heen spuiten.Zo kun je eventuele kleine krasjes en oneffenheden zien.Dan plamuur je die dingetjes weg en daarna weer een dun laagje primer erover heen.Niet gelijk aflakken.Waarom niet?

Plamuur,in welke vorm dan ook,is poreus.Neemt dus ook de verflaag op.
    Wat krijg je dan als je met hoogglans de boel aflakt? Bonte plekken in de verflaag.En die bonte plekken zijn de plamuurplekken zonder een laagje primer.
    Dus als je zeker weet dat je met plamuren klaar bent,een dun laagje primer eroverheen en dan voor en aflakken.

Denk erom,beter 5 dunne lagen verf,dan 1 hele dikke laag.
    Succes.............
    groetjes Marcel.

14. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Marcel,

dank voor je tips.

Heb al wel twee RC lexan kappen gespoten, maar dit is toch even heel wat anders dan dit.:lol:

Bij de vorige projecten heb ik niet met de combinatie plamuren en spuiten te maken gehad. Dit is een heel nieuw terrein voor mij dus alle tips zijn van harte welkom.;)

Ben nu echt met het vormgeven van de kap begonnen. Lijkt nog meer op kleien dan plamuren, maar de aanhouder wint denk ik dan maar. :lol:

Hier een paar foto's van mijn boetseerwerk :lol:

Kan het nog knulliger, dacht ik niet hé. :lol:
    Nog heel wat werk te gaan dus.:lol:

Zal eerst uit wat afval plastic eens een paar mini plamuurmesjes maken, mss dat het dan wat beter gaat.:smile:

15. mark

mark Guest

Ziet er top uit:thumbsup:

Ben bij mijn opa nu bezig om ook een KinG Hauler om te bouwen.
    Naar een Mack uit de vroegere tijden. Toen het rijden volgens sommigen nog leuk was!(doe mij maar gewoon een dichte cabine met Airco/verwarming!)

Kan natuurlijk ff geen voorbeeld vinden maar de Mack begint al goed gestalte te krijgen(slaapcabine eraf gehaald, Container erachter waar later een zeiltje over heen komt, aanhanger(zelfde container) erachter die verlengd wordt.)

EDIT: wel een voorbeeld gevonden maar nog geen foto's van de truck zelf

Jouw truck mag er beslits zijn! Dus,

Ga zo door:p

P.s. Kan je het nog een keer uitleggen met dat garen want ik snap er niets van:(

Laatst bewerkt door een moderator: 28 dec 2008
  16. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003

duidelijk? :p volgens mij heeft die het zelfs al duidelijk uitgelegd hier ;)

gewoon figuurzaag princiepe.

17. mark

mark Guest

Moet je het dan ook in de figuurzaag haken of kan je het gewoon in de hand houden?

18. jan_m

jan_m

Lid geworden:
    22 dec 2008
    Hey Ruud,

Dat ziet er echt goed uit, de overgang tussen de rechtevlakken is zeer goed gelukt. Plamuurwerk is zeker niet slecht, ik plammur zulke dingen altijd met een zelfgemaakte spatel uit zeer dun ABS. De spatel is dan wat te buigen/plooien zodat ik mooi over het oppervlak heen kan gaan en alle putjes opvul zonder dat er op andere plaatsen teveel achter blijft. Zo hoef je minder te schuren...

Kijk al uit naar de volgende update.

Groetjes Jan

19. Catweazle(c)

Catweazle(c)

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Hoi Mark,
    je houd het draadje garen gewoon in je handen. Je hebt er geen figuurzaag beugeltje voor nodig.
    Houd het materiaal tussen je benen vast, of zet het met een klemmetje vast op de tafel of zo, beetje improviseren.;)
    Leg het draadje op de plaats waar je wil gaan zagen tegen het materiaal.
    Zorg dat je een beetje stevig garen hebt, zelf gebruik ik hier zogenaamd ijzergaren voor. In bijna iedere supermarkt te verkrijgen.
    Haal het draadje heel rustig langs het materiaal en het zal als een soort zaagje zijn werk doen.
    Met een beetje oefenen en geduld, werkt het net zo goed als een figuurzaag.:)
    Zorg wel dat je tijdens het heen en weer halen van het draadje, het draadje strak tegen het materiaal hebt.

Hoi Jan,
    ben nu ook bezig om een mini plamuurmesje te maken van ABS. ;)
    Heb nog heel wat te plamuren en schuren, dus is de moeite even waard om dit te doen.
    Wil de rechte hoeken zoveel mogelijk zien af te ronden zodat deze weer een beetje in stijl komen met de rest van de kap.

Heb er weer echt :lol: in.
    Help ik ben verslaafd aan de truckbouw. :D

20. Ton Duits

Ton Duits Guest

Zo dat begint er aardig op te lijken. Maar is hij niet een beetje erg hoog? Maar het moet worden gezegt dat hij er gaaf uit ziet. Ben benieuwd naar het eind resultaat. Suc6 verder.

Groet, Ton...

Deel Deze Pagina