Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catweazle(c), 30 nov 2008.

  1. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Robbie,
    sorry voor de wat late reactie, maar dank voor je compliment. :D
    Ja en als je maar goed naar jou bouwkunsten kijkt, pik je nog wel eens wat idee'tjes over. :lol:
     
  2. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Heb de koplampen weer op de truck gemonteerd.

    Hier even een kort filmpje van de werking.


    Moet nog wel het een en ander aanpassen aan het geheel.

    Als eerste moeten de LEDs in de bumper vervangen worden.
    Deze zijn nu blauw en vallen in het niets in verhouding met de koplampen.
    Ga daar dus minimaal de zelfde LEDs gebruiken als in de koplampen, en als het mogelijk is zelf met wat meer mcd.
    In de koplampen zitten nu LEDs van 4000mcd en ben van plan in de bumper de volgende LEDs te plaatsen:
    LED superhelder goud wit 5mm 92000mcd

    De lichtkleur is dan gelijk aan die van de koplampen maar ze stralen hopelijk een stukje feller dan de koplampen.
    Moet dan alleen zonnebrillen uitdelen aan eventuele toeschouwers als ik ze dan aanzet. :lol:

    Het tweede punt dat me nog niet aanstaat is het ronde lampje op het spatbord.
    Deze brand nu constant en te fel.

    Het is de bedoeling dat dat lampje uitgaat als de richtingaanwijzer op de koplampen aangaat, en weer aangaat als het lampje van de richtingaanwijzer op de koplamp weer uitgaat.

    Moet alleen eens heel diep nadenken hoe dat is te realiseren.
    De richtingaanwijzer zit nu op de "winker" aansluiting van de MFU, en het lampje op het spatbord zit op de "aux lamp/f" aansluiting van de MFU.

    Het zou dus de bedoeling moeten zijn dat zodra de "winker" aansluiting actief wordt, de "aux lamp/f" aansluiting onderbroken gaat worden.
    Als dan de "winker" niet actief meer is moet de "aux lamp/f" aansluiting weer hersteld worden. :p

    Iemand een oplossing????
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Ruud,

    Je kent het printje in dit geval al...
    Ik heb ook een 2e versie... oohja, Ja ;)

    Deze versie werkt namelijk andersom !

    Normaal staat de uitgang (Load) aan en zodra je op de ingang (MFU) spanning zet, gaat de uitgang juist uit :)
    Dit is precies wat jij nodig hebt. (2x)

    Als je nog een printje over hebt, dan kun je het ook met eentje proberen.
    (is niet veel om-soldeerwerk overigens :))

    Edit: hier een foto van dat type:
    [​IMG]
    Zoek de verschillen maar met de printjes die je nu al hebt :)
    (het gaat om die 2 draadbruggetjes onder R2 !)
    De bovenste zit er bij jouw nu niet op en die onderste, die gaat bij jouw van het midden naar boven !
    Als je het om soldeert zoals bovenstaande, dan zou het moeten werken.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2010
  4. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Marten,
    heb eerlijk gezegd, in gedachte, al met die mogelijkheid zitten spelen.

    Maar zou het volgende mogelijk zijn:
    Het printje in de voedingslijn van de "winker" MFU uitgang aansluiting.
    De "aux lamp/f" uitgang van de MFU op de "accu" aansluiting van het printje aansluiten.
    Het LEDje op het spatbord op de "load" aansluiting van het printje aansluiten.

    De MFU laat toe dat er twee LEDs in serie op de "aux lamp/f" uitgang en 1 LED op de "winker" uitgang van de MFU worden aangesloten.
    De "winker" uitgang van de MFU zou dan de richtingaanwijzer LED en de Opto van het printje in serie moeten aansturen.

    Of is de stroomverzorging van de "aux lamp/f" of de "winker" uitgang van de MFU daar te laag voor?
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Ruud,

    Probeer het eerst inderdaad op de manier zoals jezelf beschrijft...
    Mocht dat niet werken...
    Dan had ik het zo in gedachte:
    [​IMG]
    De lichtgroene lijnen zijn externe aansluitingen !

    De accu sluit je in dit geval wel deels aan, namelijk alleen de +...
    (hierdoor ligt het voltage iets hoger en is er meer kans op werken.)
    Zoek ook even de + uitgang op van je AUX-uitgang.
    deze sluit je aan op het spatboord-lampje en het lampje sluit je aan zoals aangegeven.
    De MIN van je AUX-uitgang sluit je aan, op de MIN van de accu-aansluiting op de print.
    (dus niet op de MIN van de accu zelf)

    Zolang als je Aux-Lamp uitgang uitstaat, zal ook dat lampje uitblijven.
    (ook als je op dat moment richting aangeeft.)
    Zodra de Aux-uitgang aan staat, dan gaat het lampje aan en zal tijdens het richting aangeven gaan mee-knipperen.
    Dit gebeurt dan tegenovergesteld van je richtingaanwijzer.

    Van bovenstaande, ga ik er vanuit dat de MFU "MIN schakelend" is !
    (er kan anders altijd nog een 2e opto-coupler gebruikt worden)
     
  6. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Marten,
    heb je PBtje gelezen.

    Zal eerdaags eens lekker aan het experimenteren gaan.
    Denk dat één van de ideeën dan wel de oplossing zal brengen.
    Mocht ik je hulp nog nodig hebben bij eventuele metingen, neem ik nog even contact met je op.

    Vermoed alleen dat ik nog wel weer een beroep op je zal doen voor nog 2 extra MFU uitbreidings printjes. :)
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Ruud,

    Ik ben benieuwd en laat het maar weten of het je gelukt is ;)
    Had je er graag mee geholpen, maar ik zelf heb geen MFU om te testen :)

    Qua printjes bestellen, geen probleem... heb er voldoende van op voorraad :D
     
  8. Tiemke

    Tiemke Guest

    Hoi Ruud,

    Complimenten voor je truck, word een topmodel!:thumbsup: Bij de echte trucks zie je vaker de breedtelampjes mee knipperen. Hier word de massa van het breedtelampje via de richtingaanwijzer aangesloten. Ik twijfel of dit met ledjes gaat lukken ivm. de stroomrichting. Zal het eens uitproberen en je nog wat laten weten. Je hebt dan geen printje nodig.
     
  9. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    hey Ruud,

    Ziet er allemaal perfect uit hoor:D
    Maar even een vraagje het hitteschild rond de uitlaat welke diameter heeft die en hoe lang zijn die??????
     
  10. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Nokkie,
    dankje voor je compliment. :D

    Het hitteschild rond de uitlaat heeft een buitendiameter van 18mm en is 85mm lang/hoog.
     
  11. Arno Verstegen

    Arno Verstegen

    Lid geworden:
    1 apr 2008
    Berichten:
    257
    Locatie:
    Mierlo
    hoi Ruud,

    Super, bedankt voor de info:-D
     
  12. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Ben nog steeds een beetje aan het experimenteren met de MFU.

    Eindelijk een proefschakeling voor elkaar gekregen die de richtingaanwijzer en spatbordlamp om en om laat knipperen. :D

    Nu alleen de hele zaak nog inbouwen en alles, (koplampen, richtingaanwijzers, spatbord verlichting en daklampen), op contactstrips zien te monteren.

    Zodra dat gefikst is laat ik daar weer wat foto's over zien.;)


    Ook heb ik ondertussen de LEDs in de bumper aangepast.
    Deze vielen enigzins in het niets als ik alle koplampen aanzetten.
    Leken dan eerder een op paar kaasjes in plaats van verstralers. :lol:

    Dat is nu wel anders. :D
    Hier een de vergelijkings foto's.

    Voor de aanpassing. (orginele Tamiya LEDs )
    [​IMG]

    Na de aanpassing. ( Sunny white LEDs 9200cmd )
    [​IMG]

    Heb de foto's expres schuin genomen omdat de leverancier ten sterkste afraad direct in de LEDs te kijken vanwege de scherpte van het licht.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2010
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    ag je hebt ze nog feller hoor :p

    9200mcd heb je nu heb hier 22.000 mcd liggen.. *zaklamp sterkte*.

    maar ziet er mooi uit ruud ;)
     
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Ruud,

    Hmmmm, mooie verlichting hoor !!

    Als ze je nou nog niet zien in het donker, dan is het niet best, (mistig of blind) hahahahaha !!
     
  15. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Robert,
    heb jou idee om de "pole-lights", een poosje geleden, aan te sluiten op de ontvangeraccu ingang doorgevoerd.
    Werkt perfect. :lol: Als nog dank voor de tip. :thumbsup:

    Nu heeft dat wel weer een volgend vraagje bij mij opgeroepen.
    Tot hoe zwaar mag je die aansluitng van de ontvanger eigenlijk belasten ?

    Daar dit een mooie vaste spanning is wou ik dit punt ook gaan gebruiken om de MFU uitbreidingen op aan te sluiten.
     
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.533
    Locatie:
    Nieuwegein
    hangt van je BEC systeem af...

    ontvanger zelf kan wel een ampere of 5 doorgeven zonder moeite.

    Of je BEC systeem van je regelaar dit kan betwijfel ik. 1 of 2A is gangbaar. anders zul je zwaarder moeten gaan in je BEC.

    *BEC = Battery Elimination Circuit
     
  17. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Alwin,
    daar kan ik wat mee. Bedankt voor de uitleg.:D

    Ik heb denk ik niet meer dan enkele mA nodig.
    Het gaat hoofdzakelijk om de aansluiting en voeding van zo'n, maximaal, 15 a 20 Leds daklampjes.
    Dus denk dat ik de 1 ampere bij lange na niet zal halen. Zal eerder rond de 500mA á 750mA blijven hangen.

    Maak dus uit je uitleg op dat dit eigenlijk geen problemen mag geven.;)
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Ruud,

    Vergeet niet dat er meerdere verbruikers op die BEC voeding aangesloten zitten !
    Dit zijn alle servo's en de ontvanger.
    Vooral de schakelservo zal in de 1e en de 3e versnelling wel wat verbruiken...
    Dit mede door dat drukveer-systeem in de 3-bak.

    Is het niet makkelijker om een servo-snoer/ontvanger-accustekker te gebruiken en die op de accu plug te solderen (aan de MFU kant)
    Hierdoor loop je geen risico meer op oververhitting van de BEC voeding.
    (meen dat de MFU dan alles uitgooit en ook de ESC blokkeerd.)
     
  19. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Hoi Marten,
    even niet aan gedacht. :oops:
    Bedankt voor de waarschuwing. :D

    Ook dat is me even ontgaan. :D
    Zat dus al veel te moeilijk te denken met het aansluiten in de stekker van de accu.

    Vond dat opzich niet zo'n goede plaats ivm extra draden bij het wissellen van de accu.

    Wel zit ik dan weer, na een tijdje rijden, met de spanningsval van de accu.
    Deze zal niet constant 7,2 blijven.
    Dan gaan de LEDs toch ook minder fel branden naar mate de accu leger wordt?

    De BEC levert een mooie constante spanning van 5 volt vandaar dat die mijn voorkeur had.

    Maar uit dit alles kan ik denk ik opmaken dat de beste oplossing eigenlijk zou zijn:
    Een tweede BEC systeem zo dicht mogelijk aan de MFU kant op de accukabel te monteren.
    En vanuit de tweede BEC de extra LEDs en printjes van spanning te voorzien.
     
  20. Catweazle(c)

    Catweazle(c)

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Zutphen (Gelderland)
    Deze update laat ik jullie mijn oplossing zien om de kap van het chassis te pakken zonder dat ik alle 6 de stekkers, van de verlichting die in de kap zit, los te hoeven maken.

    In eerste instantie zat ik te bomen over een contactstrip.
    Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat niet nodig is?

    Zag bij toeval één van mijn netwerkkabels liggen en het idee was geboren. :D
    Dus mijn toevlucht maar gezocht in de computer netwerk aansluitingen.


    Eerst alle draden in de kap maar eens netjes in een draadboom verwerkt. :lol:
    [​IMG]

    Ik had geen zin om alle bedrading in te tapen, dus heb ik in plaats van tape de draden maat door limonade rietjes gestoken en alleen de uiteinde van de rietjes verstevigt met een stukje tape. :)

    Links in de achteropening van de kap is de netwerkstekker te zien waar ik de eerste 8 draden van de verlichting in kwijt kon.

    Hier twee detailfoto's van de stekker en de plaats waar ik die heb gemonteerd.
    [​IMG]

    Het monteren van de stekker stelde niets voor, gewoon draadjes insteken zonder de uiteinde te strippen, daarna de stekker net een speciale tang dichtknijpen en klaar was Kees.

    [​IMG]

    Het monteren van de stekkerbus was wel wat meer werk. :lol:
    Hier moesten alle draden stuk voor stuk op de juiste plaats in vast gesoldeerd worden.
    Maar met de multimeter er naast en een beetje geduld was ook dat toch weer goed te doen.
    Eenmaal gemonteerd ziet dat er zo uit.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat alles netjes op de vloer achter de stoel is gemonteerd, zijn de stekker en stekkerbus na het plaatsen van de kap van buitenaf niet meer zichtbaar. :D

    Zo vallen de stekker en de stekkerbus na plaatsing van de kap in elkaar.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus van nu af hoeven er bij mij geen "tig" stekkertjes meer los en/of vast gemaakt te worden bij het plaatsen en/of verwijderen van de kap.

    Nu nog zo'n aansluiting maken voor de daklampen van de kap ook deze klus is dat weer geklaard en kan een begin gemaakt worden met het afwerken van de binnenkant van de cabine.

    Denk dat ik daar af kan met een 4 polige stekker ipv de 8 polige die ik nu gebruikt heb.
     

Deel Deze Pagina