Als de ESC wel BEC heeft en je gebruikt aparte voeding voor ESC dan moet je volgens mij één draadje doorknippen aan de ESC.
Klopt, je kan niet twee keer een stroomingang hebben op de ontvanger. Maar Ik weet niet of je de ESC moet/kan programeren of updaten via die kabel zoals bij Castle, maar dan kan je beter het rode draadje uit de connector trekken, door het lipje wat omhoog te trekken met een klein schroevendraaiertje oid, en aan het draadje te trekken, of een kort verleng kabeltje te gebruiken en daar de rode draad uit te knippen. Anders kun je hem niet meer programeren
Klopt, niet doorknippen, alleen "loshalen" en isoleren. Zo kan je zonder moeite weer terug naar BEC mode.
Er is weer een vooruitgang. Ik ben begonnen met het solderen van stekkers en heb de nooduit lus gemaakt. Nu wilde ik de plaats bepalen van de nooduit en loop tegen een probleem aan. Ik heb drie opties; Optie 1 vóór de regelaar maar dan moet de regelaar naar achter. Het probleem is dat ik al moeite heb om het zwaartepunt ver genoeg naar voren te krijgen. En het zal niet makkelijk zijn om de stekkers op de goede plek te krijgen. Optie 2 naast de regelaar maar dan kan ik denk ik de regelaar er niet meer in krijgen. Daarnaast heb ik dan niet genoeg ruimte om het dek af te plakken. Optie 3 is achter de regelaar / naast de motor maar dan is de draad van de regelaar te kort. Dit zou op te lossen zijn door de draden te verlengen maar dit wordt afgeraden. Vanwege de beperkte ruimte en gaat mijn voorkeur uit naar optie 3. Is het een probleem om de draad met max. 10cm te verlengen? Of hebben jullie een ander idee?? Foto voor beeldvorming (regelaar ligt helemaal voorin)
De nooduit moet toch te ontkoppelen zijn zonder de kap er af te halen? Aangeraden word om de accu kabels zo kort mogelijk te houden, en de motorkabels eventueel langer. Als u de accukabels langer wil maken word er aan geraden om een of een paar condensatoren te plaatsen op de accu kabels van de ESC.
(Zeg maar je tegen u hoor ) Met condensatoren komt er weer wat bij wat ik kwijt moet en ik heb al zo weinig ruimte ik ga nog eens verder puzzelen... Als jullie nog ideeën hebben laat het maar weten...
Sorry, ik zal er aan proberen te denken! Als het helpt, de condensatoren kunnen ook parallel met draad aan de ESC gesoldeerd worden, zodat ze ergens anders in de boot kunnen. Wel met dik draad is mij aanbevolen.
Bij zwaardere setups wordt meestal voedingsdraad van de ontvanger onderbroken met de nood-uit, die mag je gewoon verlengen en kan je veel kleiner maken omdat er niet zoveel stroom door hoeft.
Maar dan krijgen de ESC en motor toch nog stroom, waardoor de schroef eventueel nog zou kunnen draaien door signaal verlies?
Dat zou wel een oplossing kunnen zijn. Wordt dit vaker toegepast? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat als je regelaar een eigen leven gaat leiden je schroef nog steeds kan draaien. Dat is volgens mij het idee achter de nooduit (correct me if I'm wrong...).
Volgens mij is het beste om de nood-uit bij de "bron" aan te pakken, dus onderbreking van de + of - van de Lipo . toch....
Ja dit wordt vrij veel toegepast, als de setup zwaarder wordt is het meestal niet meer mogelijk en niet wenselijk om een accu-draad te verlengen en extra overgangen door meer stekkerverbindingen te plaatsen. (bij setups van 10-12S heb je ook al snel blusweerstanden nodig om de laadstroom van de condensatoren van de regelaar te binnen de perken te houden, anders branden je stekker weg of aan elkaar) Natuurlijk is het onderbreken van de voedingsspanning het beste, maar dit is een prima alternatief.
Ik denk dat ik dan voor die oplossing ga. Ontvangeraccu komt aan de andere kant en daar is ruimte zat. Bedankt!
Trouwens mannen, ik zie dat jullie allemaal uit de buurt komen, waar varen jullie? Mijn hydro ligt nu uit elkaar voor een kleurtje, maar misschien is het leuk om eens te meeten als we wat varends hebben? (Mijn brandstof bootjes zijn wel vaarklaar)
Dat is een goed idee! Ik ben al een aantal keer tijdens het fiesten langs elst gefietst maar er was niemand aan het varen.
Daar vaar ik zondags wel eens, tegenwoordig wat minder vanwege tijdsgebrek. We hebben daar een steiger en ophaalbootje liggen. Ideaal.
Voor mij zal dat pas volgens jaar worden, voor die tijd heb ik mijn project nog niet af. (ben op dit moment bezig met de badkamer te verbouwen ) Maar wel leuk idee !
Of ik de boot dit jaar varend krijg weet ik niet. Ik ben wel van plan om 4 oktober naar het henschotenmeer te gaan.