@Jan: ik had het al even opgezocht en het voegt inderdaad niets toe aan stevigheid, sterker nog het word zelfs minder sterk ( heel minimaal). Het is sowieso de bedoeling om de onderkant helemaal in het glas te zetten. De binnenkant smeer ik wel in met een laagje als bescherming met wat matjes op plaatsen waar de krachten hoog zijn. Weer wat sfeerplaatjes: De onderkant: Ik heb besloten om nu al te beginnen met het kapje. Nu zit het allemaal op de goede plek, als ik het los haal is dat maar weer afwachten. De bovenkant:
Mooi werk Joris! Je bouwt lekker door. Ik zie inderdaad de Whiplash terug in je ontwerp, vooral vanaf de onderkant. Niks mis mee, want de Whiplash vaart erg goed!
Het gaat ook lekker op deze manier bouwen! Ik moet denk ik al serieus gaan nadenken over een setup. Ik zit alleen met een aantal vragen, het zwaartepunt kan ik niet echt ergens terugvinden. In het ene verhaal staat 10% van de sponson en het andere verhaal kom ik uit op 14% van de sponson achter de sponson. Dan de motor, ik kan een 3660 kwijt op 4S maar dan heb ik weinig speling om te testen op zwaartepunt. Tenminste als ik uit ga van een 4S 3300mAh lipo. De motor: LEOPARD 3660 KV2120 Lipo: Turnigy 3300mAh 4S 30C Lipo Pack Regelaar: Turnigy Aquastar 120A Watercooled ESC w/Programming Card *edit*: De boot weegt nu 265gr, ik denk dat er nog een keer dit gewicht bij komt als hij af is.
Met de vermogens tegenwoordig is een beetje gewicht voorin niet verkeerd. Houd maar 10% van de sponsonlengte achter de sponsons aan. Naar achteren schuiven is met een Hydro meestal makkelijker dan naar voren. Een 3300mAh lipo zal niet zo'n lange vaartijd geven. Waarschijnlijk heb je die capaciteit uitgekozen voor de dikte van het pakket? Je zou ook kunnen kijken naar een 2x 2S in serie setup als dat beter uitkomt met de ruimte.
Inderdaad dat is de reden geweest voor dat pakket! Aan hoeveel capaciteit moet ik dan denken om wat vaartijd te hebben of is dat uit te rekenen? Motor en ESC zijn goed zo? *edit*: Ik had eens gekeken naar 2S en van Deze zou ik er wel twee van kwijt kunnen maar ik heb hier op het forum wat berekeningen gevonden voor vaartijden. Als ik die berekeningen maak kom ik op nog geen 5min varen met deze setup! Motor / accu = x, uur / x = tijd 61A / 5 = 12.2, 60 / 12.2 = 4.92 Is het niet verstandiger om dan toch naar een 3S setup te gaan?
Een hogere spanning i.c.m. Een motor die minder toeren draait is efficiƫnter. Dus ook minder stroomverbruik. Ik zou met jouw Hydro van 65cm voor een 4S setup gaan. De regelaar is prima, die heb ik zelf ook. De motor heb ik geen ervaring mee, maar de specs zijn goed voor je Hydro. Die 2S lipo's zijn mooie pakketjes die het vermogen ook goed kunnen leveren. Persoonlijk zou ik daarvoor gaan i.p.v. De 4S 3.3Ah lipo. 5-6 minuten vaartijd is zo ongeveer de standaard. Vaar je langer, dan heb je kans dat je setup ongezond heet wordt. Mijn Hydromite vaart maar 4.5 minuten volgas en dat is eerlijk gezegd niks te lang. Dan kan je weer even ontspannen
Ontspannen ja! ik las dat je hydromite iets van 80km/u gaat! Ik hoop dat die van mij in de buurt komt De 2S lipo's gaan het ook worden, ik moet wel bij twee spanten gedeeltes weghalen en misschien weer wat verstevinging erin zetten maar dat gaat wel goed komen! Binnenkort de boel maar eens bestellen Ik moet nu alleen nog een as en het roer, turnfin maak ik zelf. Nu had ik voor de as een H&M 3.2mm (helaas kun je niet linken naar hun site: toch gelukt: strut en as ) wat zou dan beter/handiger zijn gewoon M4 of dogdrive? Ik had ook bij hun gekeken voor een roer maar waar moet ik op letten bij een roer? Hoe ver moet hij onder de boot komen en moet het roer precies naast de schroef of kan hij ook er iets achter? Van de week nog met het kapje bezig geweest: Vervolgens de zijkanten op maat gemaakt en het kapje verwijdert Heel kaal ineens: Daarna de zijkanten er opgeplakt en dan heb je een modelbouwkano Even weer passen...: Past perfect! Dacht even dat er teveel spanning op zou staan maar viel erg mee.
Het roer moet je naast de prop monteren en niet erachter. Links of rechts, daar zijn de menigen over verdeeld. Het werkt allebei! Ik zou het roer op dezelfde positie plaatsen als bij de Whiplash, omdat je boot daarop is gebaseerd. De lengte van het roerblad zou ik rond de 70-80 mm houden. Het is een beetje gegokt, maar in die orde van grootte moet je denken. Een fikse snelheid ga je wel halen hoor met jouw setup! Aan het bouwen zal het niet liggen, want dat is strak werk! Nog een tip voor het kapje, maar dat was je misschien al van plan, om een plaat/rand onder de cockpit te lijmen die de lijn van het dek volgt. Dat is veel makkelijker met afplakken.
Dankjulliewel! Ik doe mijn best @ Lexo: ik heb eens zitten zoeken naar dogdrive schroeven maar ik kom alleen grote maten tegen. Volgens mij heb ik tussen de 28mm en 33mm schroeven nodig ( of ik heb het verkeerd) ik vind ze pas vanaf 40mm. @Dirk Jan: hmm het enige roer dat dan in aanmerking komt is een hobbyking roer. Ik lees hier geregeld dat die niet je van het zijn... Hydro&marine heeft er ook een de wel makkelijk aan te passen is voor mijn boot maar goed dan moet je in een roer van 30 euro gaan slijpen....keuzes... De kap word de breedte van spenten. Ik ga aan de binnenkant langs de rand nog een latje van 3mm lijmen zodat ik +\-6mm oplegging heb rondom. Alleen bij de neus ben ik nog niet uit hoe ik dat ga doen. Of de hele neus mee open of een deel laten zitten.
Als je een LEOPARD 3660 KV2120 gaat gebruiken gok ik dat je een schroef tussen de 40 en de 45 kun gaan gebruiken ? vaar zelf met een leo 3674 2650kv met een 42mm alu prop
Is dat dan ook op 4S? Zit je dan niet erg hoog in de toeren? Ik zou natuurlijk ook eentje hoger kunnen nemen de 2550kv
Vaar idd ook op 4s, kwa toeren vind ik het nog mee vallen. wat het verschil in lengte van de motor doet 3674 of 3660 durf ik niet te zegge, meer koppel ? op 4s met een 42mm prop [media=youtube]MGw8DMulFbA[/media]
Dat gaat er goed overheen! Ik bedoelde hoger in Kv. Groter/langer kan de motor niet daar is geen ruimte meer voor. Ik denk dat ik nog te veel aan de F1 zit te denken met de schroeven
Ik zat nog eens de site te bekijken van Hydro&marine. Is het niet een idee om een M4 as te nemen en dan een dogdrive adapter erbij te kopen? Dan heb ik nog meer keus of werkt dat niet best?
Als ik dan alles op een rijtje zet heb ik het volgende: De motor: LEOPARD 3660 KV2120 Of Leopard 3660 2550kv Lipo's vanwege ruimte 2x2S: 2S 5000mAh turnigy Regelaar: Turnigy Aquastar 120A Watercooled ESC w/Programming Card As en strut: H&m 3,2 M4 flex as Voor meer keus in schroeven: Dogdrive adapter Spankoppeling: Spankoppeling 5-3,2 Roer: Roer 75mm Volgens mij heb dan zo'n beetje alles of vergeet ik nog iets? Alleen ik had hier wat servo's liggen maar om een of andere reden doen die het niet meer. Welke specificaties moet de servo op zijn minst hebben? Misschien ook een link als jullie hebben
Het is lastig te zien op de foto maar de binnenkant staat in de epoxy met 80gr/m2 glas. Ben benieuwd hoe hij eruit komt! Vind het steeds meer een mooie en bijzondere manier van bouwen. Elke handeling maakt het steviger en sterker! Dit is de eerste houtbouw maar zeker niet de laatste!
Ik had gezien, ziet er goed uit! Ik lees in stilte mee ben benieuwd naar de beelden van het varen op vlak water!