Hydro houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door Majestic, 2 jun 2013.

1. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Van de week bezig geweest met de as en het bleek dat de mal niet helemaal goed was.
    Ik heb toch nog 50x in de boot moeten passen voordat hij goed was ;).

Vandaag hebben we de boel er in gelijmd met glasbubbles en restjes fijn geknipt glasvezel.
    Voor de stevigheid ook nog een extra plaatje hout er in gelijmd.
    Ik vond de 1mm huid toch iets te slap om daar het geweld van de motor op te zetten.

Omdat ik geen gebruik maak van een koppeling met zo'n huis erom,
    moest ik iets hebben om de as in het midden te krijgen.
    Dus een plaatje gemaakt met een gat in het midden en dan als het uitgehard is met de Dremel de as op maat slijpen.
    Daarna word het plaatje gebruikt als contraplaatje voor de motor.

Onderkant ook nog even aangesmeerd.

Op naar de volgende update.

2. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    en weer erg mooi! je bouwt echt super netjes!

3. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    dat ziet er weer netjes uit joris! ik sta nog steeds stil i.v.m. geen hardware.

dat alu plaatje is puur om het vibreren van de as tegen te gaan neem ik aan? ik zat ook nog te denken hoe ik de as binnenin goed vastzet.

nogmaals ziet er strak uit!

Gr Thom Aka Archer

4. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Dankjulliewel! :D

Nee zeker niet! Dat alu plaatje heeft straks niks met de as te maken.
    Nu heb ik de asbuis te lang gehouden en het gat in het aluminium rond 6 gemaakt om de as uit te lijnen.
    Straks zal de as/messing tot +/- 10 mm vanaf de bodem afgeslepen worden, ongeveer net boven de epoxy.

Het gat rond 6 boor ik straks op naar 13mm en dan gebruik ik hem als 'ring' tussen de boutjes van de motor.
    Ik heb de motorsteun wel beide kanten met drie lagen glasweefsel bekleed maar daar draai je de boutjes nog in.
    Dus vandaar het plaatje aluminium er tussen.

5. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    okejj die alu plaatjes zijn je motor steun ;) nu snap ik hem haha.
    ik moet me hardware nog binnen krijgen en dan kan ik weer verder duurt weer VEEL te lang! ben inmiddels met een cat romp bezig om de handjes bezig te houden zal binnenkort daar even een draadje voor starten. word een langzamere bouw die ga ik over de winter heen maken. een mystic c5000 van 89cm. is lastiger dan jou hydro. had daar alleen een tekening van. dan zit je met onderdelen te puzzelen hoe het in elkaar hoort haha. heb het nu redelijk in me hoofd hoe het hoort. en ik weet nog neit of hij single of twin word. twin is stabieler maar niet zozeer sneller. en een twin is VEEL duurder. maar ziet er wel vetter en professioneler uit :p dilemma.

ben jij nog dingen tegengekomen in jou bouw waarvan je dacht dat had ik anders moeten doen in me ontwerp? ik niet namelijk ja het kapje maar dat is bij mij goedgekomen. en bij jou ook geloof ik.

hoe zit het met propwalk en prop torque in een hydro met de plaatsing van de esc links of rechts zou je dat wel iets tegen kunnen gaan denk ik dus waar zal ik die plaatsen? die 180amp seaking weegt paar honderd gram dus die geeft wel wat balast. en de lipo kan ik ook nog links en rechts wel wat schuiven.

gr Thom Aka Archer

6. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Wachten op spullen is altijd lastig :D

Ik zou niet zo veel anders doen. Er zijn wat dingen die ik aan zou passen om het nog makkelijker te maken.
    Waar ik wel meer rekening mee had moeten houden is de grote en de setup.
    Achteraf was het iets makkelijker geweest als hij wat groter was.

Het kapje zou ik anders doen en ben ik nog niet mee verder gegaan.
    Eerst wil ik de motor erin hebben zitten zodat ik exact weet hoe ik hem aan moet passen.
    Jij heb iets meer ruimte onder de kap :)

Voor mijn eerste eigen ontwerp en eerste houtbouw ben ik zeker niet ontevreden.

7. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    ik heb idd iets meer ruimte mja stop er ook een monster van en 4065 in :p dus dat heft die "extra" ruimte ook weer op haha. evenals de esc jij gebruikt een 120 amp geloof ik? die 180 is ook weer een grote slag groter en de 5s 5000mah lipo ook :p dus tsja extra ruimte. Ja maar is ook weer goed opgevuld hahaha.

ik had de "raampjes" om gewicht te besparen iets meer vlees naar de slots voor de spanten gelaten met figuurzaag is dat soms heel krap en fragiel om te zagen. ;) in elk geval als je het zelf zaagt als je het laat lasercutten tsja dan heb je dat probleem niet ;) maar het is idd een solide zelfbouw/ontwerp ligt ook zonder voorbeeld zo in elkaar.

dat is mijn ervaring in elk geval ;) figuurzaag is makkelijk maar je zet soms onbedoeld kracht als hij even blijft haken ofzo. en als je hem vaker maakt maten van een jig erbij maakt het ook weer makkelijker natuurlijk ;) hoef je dat zelf nie uit te meten ( wat niet veel moeite is) maar toch die gegevens erbij maakt het preciezer. ook als je upscaled. ik ga hem denk ik ook nog een slag groter maken dan de slag groter die hij al is. hij is nu 80+/- cm en ik ga hem denk ik ook op 100cm maken. just for the fun of it. haha anyway toekomst muziek :p eerst deze varend en gebalanceerd krijgen ;)

gr Thom Aka Archer

8. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Ik zag het niet zitten om het met de hand te gaan zagen in het korset en ik was net klaar met de cursus voor het tekenprogramma dus wilde wel weten of ik het goed geleerd heb :)

Ik denk persoonlijk dat de maat die je nu hebt een mooie maat is.
    Als je richting een meter gaat moet je budget ook vele malen groter.

Maten van de mal is niet te doen, en redelijk recht toe recht aan, zoals jij hebt hem ook opgeschaald dus zul je de mal sowieso op moeten meten.

Volgende is de F1+1kg afmaken of misschien wel opnieuw bouwen als houtbouw ;)

9. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    in dat korset is figuurzagen idd niet te doen ;) maar mocht je hem aan andere geven ofzo en die doen het met de hand dan zou ik daar een grotere marge houden zo bedoelde ik het meer ;)

die f1 1kg is ook wel erg vet idd.

maar hem nog een maat opschalen is nog toekomst muziek. eerst deze klaar en gebalanceerd krijgen en dan die mystic afbouwen en van hardware voorzien. dus daar ben ik nog wel even mee bezig ;) haha

ben benieuwd hoe het gaat vorderen met jou hydro. ik hoop ik elk geval dat ik snel mijn hardware binnenkrijg dan kan ik tenminste weer verder!

Gr Thom Aka Archer

10. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Afgelopen tijd weer wat gedaan.

Ik ben bezig geweest met de waterkoeling en moest daarvoor messing buigen.
    Ik heb messing gebruikt omdat ik dit nog had liggen. Ik heb eerst het buisje gevuld met gezeefd geel zand.
    Bij gebrek aan een brander :) :

Werd ook lekker warm van in de schuur :) :

Vandaag heb ik hem vast gezet in de boot:

Ook twee strippen erin verlijmd voor de regelaar, waarom twee? Zo heb ik ruimte om te schuiven voor het zwaartepunt. Elk grammetje is er één :) :

Ook het aluminium plaatje bij de spiegel is verlijmd:

Ik heb volgens mij wel iets verkeerd gedaan met de epoxy met glasbubbels.
    Of te weinig glasbubbels of te kort laten staan, het zakte telkens weer weg.
    Maar goed gaat vast wel vast zitten en daar gaat het om hè :)

Laatst bewerkt: 13 okt 2013
  11. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    wat ziet dat er weer verdraait strak uit! ben jaloers wou dat ik zo kon werken haha.

ook slim om die messingbuis zo te buigen. hij komt er zo zonder knikken weer uit. die neem ik mee voor mijn volgende bouw!

nogmaals ziet er super strak uit man. gaat er mooi uitzien!

Gr Thom Aka Archer

12. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Dankjewel :)

Zorg wel dat je het messing goed warm stookt.
    Ik had de eerste bocht niet warm genoeg en ondanks het zand is de buis iets dunner geworden in de bocht.

Ik kan ook niet wachten om verder te gaan, zo jammer he die droogtijden :)

13. Dirk Jan

Dirk Jan Forum veteraan

Lid geworden:
    2 apr 2003
    Dat is een fikse koelingbuis! Waarom steekt hij omhoog en niet uit de spiegel?

Strak werk hoor, leuk om je vorderingen te volgen!

14. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Het is een buisje van 5mm. Ik had 4 mm aluminium gehaald maar ik denk dat ik dunwandig heb gehad want die brak bij de minst buiging dus heb deze er voor gebruikt.

Hij wordt nog wel ingekort hoor :) Ik heb hem omhoog gedaan omdat ik de spiegel niet verder wilde verzwakken met een relatief groot een gat erin. De spiegel is in totaal maar 24mm hoog, om daar dan een gat van 5,5mm in te boren vond ik iets te fragiel.

Dankjewel, probeer ook te laten zien hoe ik dingen doe voor de meelezers. Zo heb ik ook veel geleerd van andere hier op het forum.

15. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    die droogtijden zijn er om je geduld te testen! hahahaha
    maar idd zon gat boren in de spiegel is wel overdreven en word het fragiel van, al zal het redelijk meevallen. gezien de extra laag hout en glasvezel versterking. maar toch ;)
    ik heb de ingang ook via de bovenkant en de uitgang wel uit de spiegel. mijne is ook net iets groter.

ik ga voor de volgende bouw wel zorgen dat ik alle hardware heb voor ik ga bouwen! dat is iets wat ik wel geleerd heb kan je meteen passen en meten en voorbereiden kom je geen rare dingen tegen.

Gr Thom Aka Archer

16. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Één dun 3mm of 4mm alu-buisje zo goed als recht door de spiegel had je veel werk bespaard. Daarnaast is aluminium ook nog 's veel lichter. Nu staat het messing-buisje ook nog 's omhoog... (reden: ?).

17. Samz11

Samz11

Lid geworden:
    13 jun 2012
    :rolleyes:

18. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    en dat messing buisje word afgevlakt met de huid die erop komt kijk maar naar mijn hydro die komt ook uit de bovenkant of gaat er daar naar binnen eigenlijk. ;)

ik snap majestic wel de spiegel is vrij klein en als het roer en strut erop vast zit. plus gaten voor servo stang dan is er niie veel ruimte meer voor een relatief Groot gat. dus vandaar die overweging. :)

Gr Thom Aka Archer

19. Majestic

Majestic

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Het meeste is al uitgelegd :) bedankt.

Gewichtsverschil zal hij straks weinig van merken vermoed ik met deze setup.
    Achteraf had hij misschien recht door de spiegel gekund aan de rechterkant, volgende keer beter :)
    Zou het veel af doen aan de werking 4 of 5 mm?

20. archer

archer

Lid geworden:
    21 aug 2013
    nja je zit ook met het volume dat de in en uitgang kan toelaten hè. dus als de binnendiameter groter is zal er een iets wat zuigende werking komen maar als het eruit moet gaat het weer door een kleiner gat. dus dan word het weer samen gedrukt. denk dat je alles even groot moet houden dus de messing of alu buis zo groot als de in en uitgangen van de esc en waterjacket, dan hou je de meest beste stroom zonder grote druk verschillen ( das theoretisch nagedacht) maw kan het niet onderbouwen. maar denk wel dat het zoiets zit.

Gr Thom Aka Archer.

en volgende keer zal ik Jou het laten uitleggen :p het is jou boot haha ;)
    en bij mijn hydro gaat het ook door de bovenkant maar dat is ook de klep. dat had ik anders willen doen elke keer als ik de klep eraf haal, verplaats ik de waterslang. die had ik liefst (achteraf) statisch willen hebben dat je hem 1 keer goed legt en dan zo blijft ipv elke keer te verplaatsen. maar dat probleem heb jij niet ;)

Deel Deze Pagina