Hyperion EOS0606i ac/dc laadprobleem Turnigy Lifepo

Ik heb voor m'n zender een Turnigy nano-tech 2100 2s1p 20-40C Lifepo4 (van HK) aangeschaft. Als ik deze wil laden op m'n Hyperion EOS0606I ac/dc lader krijg ik na een paar seconden de melding "open circuit".
Dit probleem heb ik ook met een Lipo (zippy) voor m'n ander zender.

Weet iemand wat het probleem kan zijn ?

Eelko

Die melding lijkt mij aan te geven dat er ergens een verbinding los is. Als het goed is staat er in de gebruiksaanwijzing precies wat deze melding betekend. Dan weet je ook waar je naar moet zoeken.
Een mogelijke oorzaak die me zo te binnen schiet is dat de balans connector niet of niet goed is aangesloten. Zit hij misschien verkeerd om of op de verkeerde aansluiting?

Sluit je de accu's rechtstreeks aan op de lader of probeer je ze via de laadplug van de zender te laden? Is de aansluiting wel correct, dus zowel de voedingskabel als de balanceerkabel (correct) aangesloten?

Open circuit betekent, dat de lader de accu niet ziet.
-Via de laadplug van de zender kan dit komen doordat er in het laadcircuit van de zender een beveiligingsdiode zit.
-Bij rechtstreekse aansluiting kan dit komen doordat de lader een defect heeft of doordat het laadsnoer of de accu een onderbreking heeft.

Je kunt nog proberen of laden zonder de balanceer-steker aan te sluiten wél gaat, maar dit zal vermoedelijk geen verschil maken.

Ik heb al de laad/ balans snoeren doorgemeten, deze zijn goed.
Laad de lipo/ lifepo direct op de lader.Als ik de lipo/lifepo aansluit op de lader zonder het balanceersnoer aan te sluiten gaat hij gewoon laden en geeft geen melding" open circuit" . Zodra ik het balanceersnoer dan aansluit krijg ik deze melding en stop hij met laden

Normaal gesproken krijg je dan een andere melding, maar in ieder geval is het dan duidelijk, dat je de fout bij het balanceer-circuit moet zoeken.

Om vast te stellen of de fout in de lader of daarbuiten zit zou je de spanningen direct op de steker moeten meten, die op de balanceer-ingang van de lader wordt aangesloten. De meest rechter aansluiting van de connector in de lader is accu-min. Hierop komt de eerste zwarte draad van de balanceerconnector, dus ook de accu-min (en de min van cel 1), de draad ernaast is de plus van cel 1 (en de min van cel 2) en de draad daarnaast de plus van cel 2. Uiteraard hoeft de connector niet op de lader te worden aangesloten om te kunnen meten.

Op beide cellen moet je praktisch dezelfde spanning meten. Is dit niet zo, dan mankeert er wat aan het balanceerbordje of de balanceerconnector van de accu. Klopt dit wel, dan mankeert er wat aan het balanceer circuit van de lader. Je zult dit dan moeten (laten) repareren.

Alles nog een keer na gemeten en alles klopt. Waarde's zijn goed en kan geen draadbreuken of draaiingen vinden in het balanceer gedeelte. Het vreemde van dit hele verhaal is dat ik het alleen heb met de lipo/lifepo die in m'n zenders gaan. Alle andere lipo's (die ik in m'n toestellen gebruik) heb ik dit probleem niet. Ik moet deze lipo/lifepo maar eens op een lader van iemand anders proberen om te kijken of die dan het zelfde probleem geeft.
bedankt voor jullie reaktie !

Eelko

Alles nog een keer na gemeten en alles klopt. Waarde's zijn goed en kan geen draadbreuken of draaiingen vinden
Eelko
Toch moet er aan die accus of de aansluitingen iets mankeren.
De lader en het balancer bordje werkt goed op andere lipo dus die kan je uitsluiten.
De lader constateert dat een spanning niet klopt dus moet dat ook te meten zijn.
Wat zijn de individuele cel spanningen op het balancer bordje gemeten en wat gebeurt daar mee bij het opstarten van de lader bij de diverse accus.:confused:;)

Probleem gevonden,
Hyperion wil de lipo's niet laden omdat ze waarschijnlijk niet in z'n "programma" staan en daardoor de lipo's niet herkend.:(
Heb nu een Ultramat 16S gekocht en deze laad ze zonder problemen :):)

Had het juiste programma gekozen, met de handleiding erbij ......
Toch na een paar seconden de melding "open circuit".
Deze lipo / life accu's ga ik gewoon op de Ultarmat lader laden.

Dat de lader de accu niet in zijn "programma" heeft staan en daardoor de accu niet wil laden lijkt me meer dan onwaarschijnlijk.

Er moet iets anders aan de hand zijn.

Als ik een Hyperion Li-Po koop, moet ik altijd de balancerdraden op de connector verplaatsen anders heeft mijn lader problemen met het laden van de Li-Po.

Om een mij onbekende reden wordt er op de balancer-connector van een Hyperion Li-Po een pin overgeslagen. Als het overslaan van die pin essentieel voor de werking van de balancer, dan klopt het dan laden met balancer niet werkt.

Voor een voorbeeld van een Hyperion balancer-connector waarvan een pin niet wordt gebruikt, zie
http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-FG305-0850-2S

Meer zinnigs kan ik hier niet over zeggen omdat ik geen ervaring heb met Hyperion laders. Wel met Hyperion Li-Po's.

Laatst bewerkt:
Back