Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jitze, 10 apr 2009.

1. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
  2. Harold

Harold PH-SAM

Lid geworden:
    16 aug 2002
    Ik heb een balanceer stekkertje op de 2s 240 gezet. Uit gewichtsoverwegingen zat die er niet op.
    Blijkt een flink stuk mylar om de cel gedraaid ter bescherming. Wel stevig, maarzwaar, dus dat maar weggelaten. Kom ik weer op het oorspronkelijke gewicht uit (17g met 2mm stekkers).
    Op het prinje is trouwens met masief veel tin gesoldeerd. Dat zou ook wel lichter kunnen.

3. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    ik heb het volgende in de startpost geplaatst:

Tips:
    Zorg dat je de accu's de eerste 15 cycles met niet veel meer dan 7C ontlaadt en met niet meer dan 2C laadt. Dit verlaagt de inwendige weerstand van de cellen, waardoor de levensduur omhoog gaat.

Is dit een goede samenvatting van wat er op de vorige pagina besproken is? Er zitte allicht wat marges op, maar dit is aan de lezer om het goed te interpreteren.

4. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003
    zoiets voor LiMnPo (het is wel fijn dat de linkjes ook gevolgd worden):

Hohe Spannungslage unter Last - diese kann sogar noch über den von uns
    ermitteltenWerten liegen, wenn Sie sich die Zeit nehmen und den Akku
    “einpflegen”. Dazu belasten Sie den Pack während der ersten 15 Zyklen nur
    mit maximal 7 C ( normaler Flugbetrieb ohne Stunts / 3D ).
    Danach steht Ihnen die maximale Spannungslage zur Verfügung.
    Dies ist durch chemische Prozesse in den Zellen begründet, die in dieser Zeit
    ( bei neuen Zellen ) zusätzlich auftreten.

5. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Krijg mijn 2 stuks 6S 35C 4200mAh G3 Hyperion lipo's ook binnenkort binnen:)

Maar geld bovenstaande ook voor deze lipo's of alleen voor de LiMnPo cellen?

6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Clubgenoot krijgt deze ook elk moment dus ik ben ook benieuwd naar zijn ervaringen.

7. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    hm, zelf heb ik dus nog geen ervaring met de G3 cellen. Ik dacht uit jullie verhaal op te maken dat het ook raadzaam zou zijn op de G3's...

Mijne zijn onderweg, worden vandaag geleverd :D

8. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Morgen krijg ik mijn lipo's:-D

9. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik heb ook mijn eerste twee Cx 3S 2500 (ipv 3S A123) pakketten besteld.

10. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Heb ze vandaag van RCtechnics binnen gehad:)

En meteen getest met de Unilog in de heli om een vergelijk te kunnen maken.

Voor een zo'n goed mogelijk vergelijk heb ik bij elke lipo in het begin het zelfde gedaan, hoover op zo'n 5m dan recht omhoog met full-pitch dan 1 rondje vliegen en terug naar hoover hoogte voor het volgende toerental,
    de rest was voor mij vrij vliegen;)

Voor de duidelijkheid heb ik de log's in drieën opgesplitst,

log1=Spanning-Stroom-toerental (helaas gaat het toerental soms de mist in)
    log2=vermogen-temp motor-temp regelaar
    log3=hoogte-stijgsnelheid

Het betreft de volgende lipo's, alle 2x6S dus 12S totaal

Outrage XP25 5000mAh 1510 gram totaal (zo'n 30 vluchten)
    Hyperion VX-G3 4200mAh 1354 gram totaal (was de eerste vlucht!!)
    Zippy-R 4800mAh 1528 gram totaal (zo'n 20 vluchten)

Laatst bewerkt: 29 mei 2009
  11. hezik

hezik Guest

Leuke grafieken, maar wat is je conclusie?

12. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004

Conclusie tot nu toe?

Tja nog wat vroeg voor de Hyperion's, maar ze zijn zeker niet verkeerd,wel al een erg mooie vlakke spanning's verloop.

De Outrage zijn wel duidelijk de winnaar in deze, maar ook 800mAh groter, dus een echt vergelijk gaat niet op, valt wel op dat het spanning's verloop minder mooi is als bij de Hyperion's.

De Zippy-R staan duidelijk onderaan in deze test, maar qua prijs ook natuurlijk, je merkt het ook goed tijdens het vliegen dat ze minder zijn.

Denk zelf dat voor de heli waar ik de lipo's in gebruik de Hyperion's toch het beste uit de bus komen omdat bijna 200g best wel veel is op een totaal gewicht van 4.5Kg.

13. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Inwendige weerstand is van de Hyperion's is ook nog best wel hoog 9mOhm, maar die gaat nog wel zakken net zoals bij de Outrage, de Outrage zit momenteel op 3mOhm.

Gemeten op de Hyperion DUO lader met V2.1

14. knaller

knaller Guest

waar kan ik deze hyperion lipo,s het beste bestellen ( voor weinig geld uiteraard :) )

groetjes van pieter

15. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
  16. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    En wat is die van jou?

17. Erik v. Schaik

Erik v. Schaik

Lid geworden:
    22 dec 2003

Daarom mag je ze invliegen. Als de interne weerstand lager wordt krijg je dus een hogere spanning dus meer vermogen ;)
    Mischien ben je al te laat... ben erg benieuwd naar je verwachtingen over een maand of 3.

grtz! erik

18. hezik

hezik Guest

Vind het lastig te zeggen.. en was te lui om al die schermen naast elkaar te zetten.

Zo te zien doen de Hyperions het goed, maar ik wil ze nog wel eens zien als ze evenveel vluchten gemaakt hebben als de andere packs.

Wat betreft de Interne weerstand, echt vergelijken kun je die niet. Ik heb ook een Hyperion Duo II en heb daar wat mee zitten experimenteren, maar er is echt geen peil op te trekken. Goed vergelijken gaat alleen tussen pakketten die verder exact gelijk zijn (aantal cellen/capaciteit). Het is vooral nuttig om van 1 lipo de 'vorderingen' bij te houden.

Daar zitten trouwens ook dingen bij die ik niet verwacht had. Bv. mijn Zippy Flightmax 25C's 8s1p 5000mAh hebben leeg een interne weerstand van 1mOhm, maar vol zit het rond de 4 mOhm. Bij de 1e keer laden is de weerstand rond de 2mOhm blijven hangen, de 2e keer rond de 6mOhm, de derde keer 8mOhm en de 4e en volgende keren is het eigenlijk altijd gelijk (leeg 1mOhm, vol ~4mOhm).

Voor de goede orde: ik heb nooit beweerd dat de Hyperion lipo's niet goed zouden zijn. Ik verwacht dat het prima lipo's zijn, heb tot nu toe met Hyperion spullen alleen maar goede ervaringen.

Ik verwacht alleen niet dat ze revolutionair beter zullen zijn dan de huidige producten van de andere lipo-leveranciers. Let ook op bij die grafieken dat er vergeleken wordt tussen een net nieuw aangekocht pakket, en pakketten die waarschijnlijk al weer enige tijd geleden zijn aangeschaft.

19. xyz

xyz

Lid geworden:
    2 dec 2007
    Hezik, lees het draadje nog een keer ik heb bijna gloednieuwe FP 3700 mAh vergeleken met een bijna gloednieuwe CX 3300 mAh. Voor mij is FP een nono geworden en komen er nooit meer in.

Bart

20. hezik

hezik Guest

Lees het draadje zelf dan ook even na. Ik ben ook geen FP liefhebber, integendeel. FP presenteert zichzelf als A-merk, met bijbehorende prijzen, alleen hebben de lipo's niets met A-merk kwaliteit te maken. Kwalitatief zitten ze aan de onderdkant van de markt; Zippy is nog beter.

Deel Deze Pagina