Ikarus Meteor

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Dopieman, 6 okt 2019.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    41C3402F-36F0-45C0-BE9C-8F16C3BBB2BD.jpeg Er is mij geadviseerd om Titebond lijm te gebruiken. Schijnt beter te zijn dan gewone houtlijm! Vandaag voor het eerst gebruikt om de rompstringers te verlijmen. De spanten heb ik allemaal met CA gelijmd.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    4E474B3A-4D3A-48B1-B35A-048274A6C231.jpeg 55430E81-501F-44F3-9BC7-03A1B28E7BA1.jpeg Een aantal jaren geleden in Dortmund.
    Toen was ik al verkocht!
     
    J.B, aurectar, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Eerst de romp helemaal uitrichten en daarna met CA verlijmen.
    5E348477-0F28-4221-98F1-8FD9C34329AC.jpeg
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    De onderdelen voor het kielvlak. Daar waar mogelijk wordt balsa gebruikt en zelfs van gewichtsbesparende gaten voorzien!
    EDE50190-66C9-4AFC-899B-419B294EB3BE.jpeg FB615D6D-A491-495B-BFAC-EC7272C1C704.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Nog een kleine wijziging. De romp van de Meteor heeft een vrij sterke insnoering achter de vleugel. Om toch nog wat extre stijfheid toe te voegen heb ik diagonaal stringers toegevoegd. 25EDCDE3-9F06-4E8D-A07A-AEB49AFC9CCA.jpeg
    180DDDF4-757E-4A43-AC3F-53983478E2FA.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
    Berrie, aurectar, Fotor en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    AC530D49-6828-4167-BE26-68AFEC29D7AC.jpeg 92C91EC0-BB5B-4400-8656-E8F61BB4605D.jpeg Echt een heerlijke dag om flink vorderingen te maken! Gelijk maar even het stabilo gedaan!
    De ribben hebben kleine voetjes en de achterlijst is een freesdeel waardoor het stabilo zonder moeite in elkaar kan worden gezet.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2019
    Berrie, aurectar, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    E9F2613F-3D05-46A9-B338-EE8F0FA7EA0B.jpeg Dit vind ik ook wel geslaagd!
    Alle servo montageplaten zijn bijgevoegd!
    Geschikt voor 10 mm servo met zijbevestiging. De KST X10 is een mogelijke optie. In de vleugel komen ook 3 van dergelijke servos voor de rolroeren en welfklep. De remkleppen kunnen gewoon met een standaardservo aangedreven worden.
     
    aurectar en jve vinden dit leuk.
  8. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    1FE4CE4E-8748-479F-9D43-E6D33F1F1359.jpeg Vandaag de hoogteroeren gedaan!
    Deze worden nog ingedekt met 0,4 mm triplex.
     
    DirkSchipper, serge pot, Huibert en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    39958FBC-008B-4008-A12F-EFD8153A9DAC.jpeg Weinig vorderingen de laatste dagen. Vorige week zondag was natuurlijk een topdag om nog even naar het veld te gaan. Een perfecte gelegenheid om weer eens met de Goevier te vliegen.
    Ik heb een Fema retract binnen gekregen en pas gemaakt in het model. De kit was al voorbereid op dit type retract. Het wiel moet naar voren inklappen net zoals het origineel, dus moet ik het wiel andersom monteren.
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2019
    serge pot, J.B en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    tjarko en jve vinden dit leuk.
  11. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    792C52C8-AD11-4BCE-A2BC-F67B19D1F219.jpeg De staartvlakken moeten ingedekt worden met 0,4 mm triplex. Ik heb een plaat van 100 x 50 gekocht en vervolgens alle benodigde stukken uit papier geknipt. Vervolgens was het passen en meten om het materiaal zo optimaal mogelijk te benutten..En helaas... net tekort...;-(
     
  12. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Voor het indekken moet het frame van de roeren voorzien worden van balsa vullingen. Dit om het lijmvlak te vergroten en inzakking te voorkomen. Een klein maar tijdrovend klusje! A4892892-8B2B-494B-AFAA-16ACD7851AAA.jpeg 433A03B8-DB01-4069-A8BC-EAE935B0E81F.jpeg
     
    jve en Hans V vinden dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Mooi verslag! Ik volg het in detail, heb de Petrel schaal 1:3 op het oog van deze leverancier. Lijkt goed inelkaar te zitten nietwaar?

    Ik vind de stabilo neuslijst een beetje vreemd geconstrueerd, 2 vuren latjes en balsa opvulling, en dan moet je ook nog het triplex tot nul afschuren straks?
    Handiger lijkt mij om er als laatste een vuren latje op te lijmen en dan gelijk met het triplex te schuren. Zo ging dat bij mijn Moswey. En die had een doorlopende balsa " false leading edge" latje, ook veel minder werk..

    Succes
    Tjarko
     
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Leuk dat je volgt! Ik neem aan dat de tekening van de Petrel ook vrij te downloaden is. Dan krijg je een goede indruk van de constructie.
    Ik ben erg tevreden over deze kit. Het ontwerp is tot op de kleinste details goed doordacht. Jilles is overigens nu ook bezig met een SZD-8 Jaskolka. En men is bezig met de “beta” bouwtest van een Slingsby kirby kite, ook van zijn hand. Twee prachtige kisten, beiden schaal 1:3.
     
  15. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    Een scherpe waarneming! De neuslijst moet volgens tekening 10 x 3 zijn. Ik had alleen 5x3 liggen. Vandaar de dubbele latjes!
    Ik ben het wel eens met je opmerking over de “false leading edge” . Ik zal Jilles vragen waarom hij voor deze constructie heeft gekozen. Misschien om de optie open te houden om het triplex om de neuslijst heen te vouwen. Dus boven en onderkant uit 1 stuk. Dat ga ik niet eens proberen want ik verwacht problemen met deze methode. Bij de vleugel is ook gekozen voor deze constructie. Daar zal ik de false leadingedge ( hoe vertaal je dit in het Nederlands?) nog eens in overweging nemen.
     
  16. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Leeuwarden
  17. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
  18. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    IMG_3592.JPG IMG_3593.JPG De staartvlakken moeten dus allemaal ingedekt worden met 0,4 mm triplex. De hoogteroeren en het richtingsroer heb ik al gedaan. Met de nodige gewichten probeer ik zeker te stellen dat het triplex overal aan de ribben hecht. Bij het kielvlak en het stabilo wordt dit een stuk lastiger vanwege de sterkere kromming. Daarom wil ik nu de "strijkbout" methode toepassen. Ik heb een test uitgevoerd op een stukje afvalhout. Dat ging uitstekend! Lijm aanbrengen op beide vlakken en daarna een half uur laten drogen (los van elkaar) . De lijm kleeft dan nauwelijks meer. Je kunt nu de te lijmen onderdelen eenvoudig positioneren en vervolgens vaststrijken. De onderdelen zitten na het afkoelen muurvast!
     
    Thedo, ISOLA2, Hans V en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    De strijkbout methode werkt uitstekend, wel de bout goed de tijd geven om de warmte zijn werk te laten doen.
     
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.021
    De strijkbout methode werkt inderdaad prima. Lijm op het frame aanbrengen, dan de beplanking in de juiste positie op het frame leggen, om zodoende de lijm op beide zijden aan te brengen. Dan 30 minuten laten drogen en dan strijken maar!
    Twee problemen; te hard aandrukken veroorzaakte gebroken voetjes en een doorzakking tussen de voetjes. Dit was eenvoudig te verhelpen door de lijmverbinding weer te verwarmen.
    IMG_3682.JPG IMG_3734.JPG
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2019
    serge pot, ISOLA2, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina