Illegale drones plaag en gevaar

Discussie in 'Multicopters' gestart door Thieu, 1 mei 2013.

1. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Blauwe ogen?

En tja, had niks met modelbouw te maken, maar indertijd was m'n werk echt m'n hobby. Tussen te 60 en 80 uur per week, decennia lang. Die scheidslijn tussen waar hobby eindigt en beroep begint is gewoon niet te maken, door komen ze dan wel achter.

Het zal me verder een worst wezen hoor, want ik heb niks met opvliegende camera's. Maar de discussie zelf interesseert me wel.

Groet,

Ad

2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja, dat weet natuurlijk nog niemand, waarschijnlijk ook de overheid nog niet.... :D

Groet, Bert

3. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Professioneel = ervoor betaald krijgen.

Als ze dat b ij de overheid niet snappen is het land er wel heel slecht aan toe...

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Als het zo simpel lag...

Hoe dan met modelvliegscholen (door KNVvL erkend). Die zullen dus als professionals minder mogen dan hun leerlingen/hobbyisten?

Ik vrees dat men hierin volledig vastloopt.

Groet,

Ad

5. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik zie nu zo vaak mijn forum naam voorbij komen, dat ik wel moet reageren.

Dat moet een drukfout zijn geweest.
    In mijn concept tekst staat.

"Bedrijfsleven wil recreatieve modelvliegsport aan banden leggen voor eigen commercieel belang".

Dat is toch toppie:)
    I.p.v. jaren lobbyen bij de gemeente krijg je zomaar een veldje toegewezen.

Ja dat kan, op hun eigen locatie waar ze les geven kunnen ze een beperking hebben.
    Buiten de les tijden en/of op een andere locatie is het vrije tijd.
    Als je dan van je hobby je beroep hebt gemaakt is het in de vrije tijd hobby en dus recreatief.

Ik wacht ontspannen af wat er gaat gebeuren.

6. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Zo simpel is het niet ... ten eerste moet je volgens de wetten "deelnemen aan het economisch verkeer" ....wat op zich een niet exact afgeperkt begrip is (met een behoorlijk "grijs" gebied), maar een aantal criteria zijn ... het actief binnenhalen van opdrachten, de duidelijke doelstelling winst te behalen ... al met al het moet "duidelijk" zijn dat het deel uitmaakt van een bedrijfsmatige activiteit ... (en daar hebben we de belastingdienst voor om dat te beoordelen)

Maar er zijn natuurlijk ook professionele gebruikers die niet voor de winst gaan (hooguit kosten besparing) ... de Politie (op zoek naar wietplantages, verkeerscontroles, vangen van boeven, etc.) ... de Brandweer, Defensie, de Waterschappen (schouwen van b.v. sloten) etc. etc. ... kortom overal waar nu bemande heli's of vliegtuigen ingezet worden, kunnen nu in veel gevallen de heel veel goedkopere "drones" ingezet worden ... met alle "voordelen" ... geen vliegveld meer nodig in de buurt (start vanuit de "kofferbak"), geen omslachtige vergunningen en andere belemmerende regelgeving ... inspectievluchten kunnen op lage hoogte uitgevoerd worden ...

7. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    En we krijgen ook verregaande Hack bevoegdheden voor Politie en Justitie.

Niet dat dat hier wat mee te maken heeft maar toch.....

Het geeft te denken.

8. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    En een veld krijg je ook niet zomaar toegewezen
    dat is jaren zeuren bij een gemeente om dan door rijkswaterstaat afgepoeierd te worden met het is een stiltegebied

9. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    <O:p</O:p

Niet alleen jij hebt hiervoor gewaarschuwd, er zijn meer mensen die dat gedaan hebben en ook bij de KNVvL en de Limburgse Federatie aan de bel hebben getrokken. Zo heb ik ook al vele jaren gewaarschuwd voor die troep die men bij elke speelgoedzaak kan kopen, ook die spullen maken het voor ons riskant om onze hobby te kunnen blijven uitoefenen. Meen je nu werkelijk dat die kinderen naar de modelvliegclubs komen, die gaan op het plantoen om de hoek staan en gaan daar spelen met hun helikoptertjes en vliegtuigjes. En oom wijkagent zal heus niet op die kinderen afstappen om hun aan de hand van de Luchtvaartwet erop te wijzen dat ze daar niet mogen spelen met hun vliegtuigjes en helikoptertjes. Die wijkagent zal zelf die luchtvaartwet nog niet eens kennen, laat staan de regeling modelvliegen.
    Nu met dat FPV gebeuren en dat hele gebeuren rond die drones ben ik bang dat de KNVvL te laat is en de normale modelvlieger ook zwaardere eisen (waar we misschien niet aan kunnen voldoen op een normale manier) opgelegd gaat krijgen. Men roept nu wel dat men de wetgever gevraagd heeft ook rekening te houden met de hobbyist, maar die grens is zo vaag dat men daar zeer waarschijnlijk toch niet uit gaat komen.
    Voor mij was het niet ingrijpen toen ik daarom riep een van de redenen om mijn lidmaatschap van de KNVvL weer te beëindigen. De andere redenen voeren te ver om die hier nu openbaar te maken. Diegene die het wel wil weten kan gerust een berichtje eraan wagen en zal dan uitleg krijgen. Mijn vertrouwen in de KNVvL op dit moment is tot onder het nulpunt gedaald.

Als ik straks hier in Nederland niet meer kan modelvliegen wijk ik wel uit naar het buitenland, dat is hier toch op een steenworp afstand……… En ja, ik kan zelfs in Nederland staan en in het buitenland vliegen………..

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dus..... als jij ergens om roept, moet de KNVvL buigen als een knipmes, en gelijk doen wat jij zegt :confused: :confused: :confused:

Er zijn nog 15000 andere leden, weet je? Enig idee wat de KNVvL moet doen als die iets anders roepen dan jij? Of is dat niet zo belangrijk? :rolleyes:

Die andere reden ken ik, die heb je me al eens gestuurd, en is op onnavolgbare wijze puur naar jezelf toe geredeneerd, al zal jij dat ongetwijfeld héél anders ervaren....

Beetje "Calimero-complex", en de oproep om het dan maar per PB te vragen, komt op mij een beetje onruststokerig over. Daar zou je eens mee op moeten houden, want die verdeeldheid verzwakt de positie van "de modelvlieger" (ongeacht of die nu wel of geen lid is) alleen maar tegenover de overheid. Ofwel, door zo dwars te doen, Theo, naai je alleen maar jezelf. Heb je wéér iets om over te klagen....

Ik weet dat je een hoop nare dingen in de hobby meegemaakt hebt, maarre.... je bent niet de enige, en je hebt dat ook voor een deel aan jezelf te danken.

On Topic: Wat er uit gaat rollen weet ik ook niet, wat ik wel weet, is dat "de overheid" aangegeven heeft, naar aanleiding van het commentaar van de KNVvL, dat hun inschatting dat het aan boord zijn van een camera maatgevend zou zijn voor het onderscheid modelluchtvaartuigen (recreatief)/onbemande luchtvaartuigen (professioneel/commerciëel), bij nader inzien verkeerd bleek te zijn.
    Men gaat zich bezinnen op een andere wijze om dit onderscheid te maken.

Ik wil graag wel kwijt, dat wij allen dit puur aan de KNVvL te danken hebben, en dat de KNVvL in deze kwestie opgekomen is voor ALLE modelvliegers, leden zowel als niet-leden (dus ook voor jou, Theo).
    De rest heeft alleen maar wat staan roepen, maar niets effectiefs gedaan.

Groet, Bert

Laatst bewerkt: 5 mei 2013
  11. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Het lijkt me ook logisch dat de knvvl niet in actie komt tegen het intertoys speelgoed. Dat heeft toch niks met onze hobby te maken. Vind ik te ver gezocht. Als dat zou gebeuren is men het spoor helemaal bijster...

Edit: en daarom Bert, ben ik buiten clubverband als individu gewoon knvvl lid.

12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ook: zonder KNVvL was het hele gebeuren rond mijn vliegschool domweg niet mogelijk geweest.

Al die mensen die lopen te zeiken "de KNVvL doet niks voor ons" (en ik geef heel eerlijk toe dat ik daar tot een jaar of tien geleden ook toe behoorde) die redeneren gewoon egoistisch, omdat de KNVvL toevallig niks voor hun persoonlijk gedaan heeft. Zo was ik ook, vroeger.

Maar de KNVvL doet achter de schermen heel erg veel, en met uiterst beperkte middelen. Dit gebeuren is daar een voorbeeld van.

Dat neemt nog steeds niet weg, dat de KNVvL niet heilig is, en ook niet boven alle kritiek verheven: met zoveel leden kun je het nooit iedereen naar het zin maken. What else is new?

Maar het is wel het beste wat we hebben in NL.

Groet, Bert

13. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Het ligt natuurlijk wel wat complexer ... de "overheid" wil vaker onbemande vliegtuigjes/heli's gaan inzetten, maar dat moet veilig ... dus moet je alle in de buurt zijnde "luchtvaartuigen" onder controle hebben ... als de brandweer "zijn" FPV-heli inzet bij een grote brand moet deze niet gestoord worden door de foto-heli's van journalisten en andere "thrillseekers" met hun hobby fpv en/of foto heli/vliegtuig ... bedrijfjes als Delft Dynamics maken zich sterk om veilige en makkelijk te besturen robot luchtvaartuigen in te zetten ... en dat geeft een clash met vooral de hobby FPV vliegers ...

14. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Vergeet ook niet dat er waarschijnlijk met de botte bijl gehakt gaat worden, Er hoeft maar te worden vastgelegd dat modelvliegen, electro, en brandstof, alleen op modelvliegveldjes mag worden gedaan en nergens anders en alle vliegers die genieten van het zo veilig mogelijk vliegen in de vrije natuur zijn het haasje.

Ash.

15. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Nee hoor is niet nodig, maar ze hadden wel eens kunnen bekijken wat men had kunnen doen in plaats van hun kop in het zand te steken.

Moet ik mij dan zo maar laten bedreigen en beledigen door een zogenaamd kopstuk van de KNVvL afdeling modelvliegen, dacht het niet. En 2 keer door de KNVvL genept worden is meer dan voldoende. Vele jaren geleden was ik ook al eens lid en toen mijn clubje in de problemen kwam en het veld verloor gaven ze niet thuis terwijl wij wel aan alle eisen van het clublidmaatschap van die tijd voldeden. Alle toenmalige KNVvl leden binnen die club hebben toen allemaal hun lidmaatschap beeindigd. En nu dus dat bedreigen en beledigen, is meer dan voldoende om nooit meer lid te worden.

Schijnbaar weet jij meer van mij dan ik zelf

Dat de KNVvL niet weet wat eruit zal gaan rollen kan kloppen, als ze er eerder op gesprongen waren en zich gedistancieerd hadden van die FPV en de drone gasten die alles voor iedereen verpesten dan had het misschien al opgelost geweest. Maar, ja, volgens een kopstuk binnen de KNVvL liep dat allemaal niet zo een vaart. Nu zijn jullie te laat.................

16. j.weel

j.weel

Lid geworden:
    2 feb 2009
    Wolgens mij staat er in de wet
    modelvliegen in nederland is verboden
    met als uitzondeling de modelvliegclubs
    en volgens mij behoren die ook nog aangesloten te zijn bij de knvvl
    maar dat weet ik niet zeker

wild vliegen met een model dat vliegen kan
    en daar valt alles onder wat hoger komt dan een paar meter
    is verboden in nederland

kortom zomaar eve rondvliegen met een helikopter of vliegtuig mag gewoon niet

een qwad kopter met een camera er onder boven de stad laten vliegen
    dan zou je voor het gerecht gesleept kunnen worden
    inbreuk op de privacie 1 verkeerde gefilmde persoon is genoeg

je zou namelijk zo die bloedmooie dame die half naakt op het dak licht te zonnen op de film hebben staan
    of die stiekume orgie in de achtertuin bij een parlementslid

17. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Nee, nee, en nog eens nee.

O0k weer Nee.

Mag wel.

Hier de regeling modelvliegen zoals deze in de luchtvaartwet vermeld staat.
    http://www.bosmodelair.nl/diverse/regelingmodelvliegen.PDF

Toen deze regeling er niet was was modelvliegen niet legaal, strikt genomen zelfs niet op daarvoor aangewezen terreinen daar de modellen niet voldeden aan de luchtvaartwet (denk hierbij aan geen geldig bewijs van luchtwaardigheid, keuringen etc.).

De huidige regeling maakt juist mogelijk dat wij vrij mogen vliegen met modellen tot 25 kg als we ons maar aan de beschreven regels houden.

Een mogelijkheid om de modellen te reguleren is om ook voor deze modellen een bewijs van luchtwaardigheid te gaan af geven.
    Maar laten we het AUB niet zover komen, dat willen we echt niet :nooo:

18. Dirk

Dirk Forum veteraan

Lid geworden:
    30 aug 2002
    Fotograferen (of "filmen", = beelden vastleggen) van uit een luchtvaartuig is verboden zonder vergunning van het Ministerie van Defensie (er zijn wel een paar uitzonderingen, maar die zijn hier niet van toepassing) ... en verder bestaat er ook nog het "portretrecht" hierin is geregeld dat je niet "zomaar" een foto of "film" van "iemand" zonder zijn toestemming openbaar kunt maken (het maken van een dergelijke foto is op zich niet verboden !!!) ... dus ja je mag met je quadkopterje je buurvrouw in de tuin vastleggen terwijl ze in evakostuum ligt te zonnen, zolang je het maar niet openbaar maakt ... en zolang je het maar niet "stiekum" doet, want dan is het weer bespieden en dat mag ook weer niet in Nederland tussen burgers onderling ...

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Alweer een calimero gevoel.... zij zijn groot en ik is klein.
    Weet je, die KNVvL is niet oppermachtig, en ze hebben niet het laatste woord in of een club blijft bestaan of niet. Geef dus niet de KNVvL de schuld, als het een beslissing van het lokale gemeentebestuur is.
    Ik ben ook al minstens twee keer (verschillende clubs) mijn vliegplek kwijtgeraakt (ook KNVvL aangesloten clubs), maar heb ook gezien dat er andere clubs een plek terugkregen.
    Soms lukt het, soms niet.....

Heel erg ikke, ikke, ikke, Theo. En heel erg onnozel ook.

Dan ben je kort van geheugen: je hebt het zelf (ongevraagd, ook nog) via PB aan me verteld, toen je ook weer eens bezig was met een soort van anti-KNVvL actie, en hoe gemeen iedereen wel niet tegen jou was terwijl jij het "overduidelijk toch beter wist dan iedereen"....

De hele bubs, over uitgeleende motortjes en andere spullen die je niet terugkreeg, al die beginners die je geholpen had waarna je stank voor dank kreeg, etc etc....
    Het verhaal over je privé omstandigheden kwam ook voorbij, en daar zal ik verder maar geen details over loslaten....

Niet zeuren over dat "ik meer weet dan jij", want je hebt notabene een aantal posts terug mensen uitgenodigd om van jou per PB het hele verhaal in geuren en kleuren toegestuurd te krijgen....
    De mensen die daar op ingaan weten over twee jaar dus óók meer dan jijzelf....

En het is nu te laat? welk deel van: "de overheid gaat zich opnieuw bezinnen" begrijp je niet?

Ik heb zelf niks op met FPV en drone vliegen, maar jij bent nu wel heel eenzijdig die gasten de schuld aan het geven, terwijl jij zelf, door te gaan wildvliegen, net zo hard boter op je hoofd hebt. Maar zoals gebruikelijk, zit de hele wereld fout, behalve Theo.
    Nogmaals, daar moet je eens mee ophouden, want je bereikt er niks mee.

Hoe anti-KNVvL je ook bent, dat de overheid nu aangeeft de veranderingen te her-overwegen, is óók in jouw voordeel als wildvlieger, maar jij blijft de hand slaan die jou ondanks alles nog steeds uit het water probeert te trekken.

Groet, Bert

20. ashikaga

ashikaga

Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Houd SVP de anti-pro KNVvL discussie buiten dit onderwerp. Persoonlijke frustraties over de KNVvL helpen hier niet echt bij. Het gaat er om wat de "idioten" in Den Haag beslissen. Ik kom zelf uit het Onderwijs, en wij maken ieder jaar mee hoe alles afgebroken wordt door mensen die nog nooit voor de klas hebben gestaan. Hetzelfde geldt voor diegenen die gaan bepalen hoe het Modelvliegen inclusief wat zij drones noemen ingekleed gaat worden. Ik kan je garanderen dat NIEMAND van hen ooit een modelvliegtuig heeft bestuurd.

Ash.

Deel Deze Pagina