IMax B6(AC) topic

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door darkfire, 16 okt 2011.

1. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Zo lijkt het wel...

Als user:
    Maar evne persoonlijk,
    De goedkoopste is 63,00 ex verzend. Dus grofweg 70,00 met verzend.
    Voor zeker minder dan de helft heb je de accucell... En voor een 50 watt lader, heb ik liever 2 accucelletjes dan 1 hyperion... Daar kom ik dan met 2 laders beter weg dan slechts 1.

Gaan we naar de 100 watt toe, en meer word het ene ander verhaal!
    Dan is die snellere en betere balancer ook echt een aanrader, die werkt gewoon sneller...

2. aurectar

aurectar

Lid geworden:
    16 dec 2007
    Hong Kong

Heb net mij B6 uit Kong-Kong ontvangen.
    Enkel verpakt in plastiek zakje.
    Niet de originele doos dus.
    Heb er maar 15 euro voor betaalt.
    Hopelijk doet hij het beter dan mijn Robbe lader van 40 euro.
    Voor mij bestaan er maar 2 soorten laders.
    Zij die gaan en zij die niet gaan.

In geval van pech kan ik nog altijd terugvallen op mijn oude BMI lader.

Aurectar

3. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Video: What's inside: LiPo chargers
    Een aantal laders waaronder de Imax B6, wordt ontleed en van commentaar voorzien, met name m.b.t. kwaliteit en nauwkeurigheid van de balancer. Met de nodige uitleg over verschillende manieren van balanceren. Aanrader :thumbsup:
    https://www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos

4. Tjeerd47

Tjeerd47

Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Heeft iemand wel eens de externe temperatuur/usb aansluiting gebruikt?
    Jullie universeelmeters zijn wel verschrikkelijk goed hoor, zelfs zonder calibreren meten ze veeeeel nauwkeuriger dan mijn ieder jaar opnieuw gevalideerde fluke....
    Groet,
    Tjeerd

5. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Wha, al mijn fluke apparatuur word ieder jaar gekalibreerd hoor...
    (fluke 87V / fluke123)

Btw mijn fluke spul verloopt niet... Iederjaar weer keurig door de test, zonder echt te kalibreren... De fluke 77 is in al die tijd slechts 1x echt gekalibreerd...

6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Is je meter nu elk jaar gekalibreerd of slechts één keer:?:

Kalibreren is het vergelijken met een bekende standaard, dat gebeurt dus ieder jaar met jouw meter. Dat er slechts één keer een te grote afwijking is geconstateerd is mooi. Toen is je meter niet gekalibreerd maar afgesteld om weer binnen de gestelde afwijkingen te komen.
    Het controleren of er afwijkingen zijn is dus wat kalibreren wordt genoemd, niet het afstellen!

En je hebt gelijk Fluke apparatuur is prima. Het kost wat maar dan heb je ook wat! Toch moet je je niet te veel verkijken op de toegestane afwijkingen.

De Fluke 77 mag bij gelijkspanningsmetingen ±0,3% afwijken + 1 count.
    Bij wisselspanningsmetingen mag hij ±2% afwijken + 3 counts.
    Bij gelijkstroom metingen mag hij ±1,5% afwijken + 3 counts.
    Bij wisselstroom metingen mag hij ±2,5% afwijken + 5 counts.
    Al met al geen slechte meter maar ook niet echt indrukwekkende specificaties.

De Fluke 87 mag bij gelijkspanningsmetingen ±0,1% afwijken + 1 count.
    Bij wisselspanningsmetingen mag hij ±0,7% afwijken + 2 counts.
    Dit is een true RMS meter vandaar dat hij bij wisselspanningen ook duidelijk nauwkeuriger is. Toch loopt de toegestane afwijking nog aardig op naarmate de frequentie van de wisselspanning hoger wordt. Bij frequenties tussen de 5kHz en 20kHz mag de afwijking zelfs ±2% + 20 counts zijn. De Fluke 77 kan overigens bij deze frequenties de spanning niet eens meten!

De Scope meter Fluke 123 mag ±1% van de uitlezing + 0,05 x de range/div. zijn. Staat hij op 10V per division en de uitlezing is 20 V dan is de toegestane afwijking (1%van 20V) + (0,05x10) = 0,7Volt!

7. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Thnx Ernst voor de uitgebreide uitleg....

Ik bedoelde:
    Ieder jaar worden ze gecontroleerd...
    Of zoals men dat op de rekening zet, "ter calibratie aangeboden"
    1x had de 77 dus een te grote afwijking, en is toen weer netjes "bijgesteld" om binnen de gegeven marges te blijven.

De rest van de jaren (en nu nog steeds) zitten alle meters dus binnen de opgegeven eisen.

Jammer dat dit zo duur moet zijn, ieder jaar kost me het toch weer zon 200 euro om deze meters te laten controleren...

8. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Tja wat heet duur? Zelf heb ik jaren op de elektronische kalibratie afdeling van Fokker gewerkt. Zodoende weet ik dat het kalibreren toch een redelijk arbeidsintensieve zaak is. Naar schatting zou ik ongeveer een uurtje nodig hebben om die drie meters te kalibreren. Dat is inclusief het afstellen als er een enkele kleine afwijking zou zijn. Grotere en meerdere afwijkingen kosten meer tijd.

Dan krijg je natuurlijk de kosten nog bij van het opstellen van het rapportje, de kosten van de secretaresse, het weer inpakken en terug sturen en niet te vergeten de onmisbare kop koffie.
    Al met al zullen de loon kosten wel de hoofdmoot van die €200 uitmaken maar je hebt gelijk het is een hoop geld.
    Overigens dwaal ik nu wel heel erg :offtopic: ik kan maar beter stoppen. ;)

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Was ik zo happy met mijn Imax B6 (de echte)... laat-ie me gisteren opeens in de steek. De meting van cel 1 staat alle kanten op te dansen, en de rest van de lader ziet dat en snapt er niks van en roept dus meteen dat-ie te vol (of te leeg) is. Welke lipo ik er ook aan hang, cel 1 staat altijd te variëren (en niet zo'n beetje, maar van 0 tot 20 volt...)
    Dus, daar wil ik geen lipo's meer mee laden. Heb vanmiddag een nieuwe besteld bij HK, ditmaal een imitatie... voor 16 dollar (plus verzend & douane) wil ik wel eens kijken of die net zo precies meet (tenminste, tot-ie kapot gaat).

Oh dit topic ging eigenlijk over de B6 AC... nou dit is dus de 12 volts versie...

10. j.albers

j.albers

Lid geworden:
    19 dec 2007
    HTML:

voor 16 dollar (plus verzend & douane)

Bart,

Ik hoorde toevallig eerder deze week van G&E-er FW dat bij jullie (G&E) niet goed bekend schijnt te zijn hoe de importregels zijn. Als je onder 22 Euro goederenwaarde blijft, betaal je geen btw en ook geen postkosten. Boven 22 Euro betaal je BTW over goederenwaarde + verzendkosten en ook nog eens postkosten. Boven 150 Euro komen daar nog invoerrechten bij.

Ik begreep dat er in Nederland steeds meer wordt gecontroleerd. Dat is hier in Oostenrijk al twee jaar zo. Vooral de zwaardere en grotere pakketten worden onderschept, ongeacht de waarde die er op staat. Ik moet dan eerst een kopie van de factuur opsturen met het bijbehorende Paypal-transactieoverzicht waarop de omrekeningskoers staat. Dus op de verpakking een lagere waarde laten zetten heeft geen zin en doe ik ook niet want je riskeert er een boete mee.
    Ik probeer altijd orders onder 22 Euro te houden. Kost iets meer aan verzendkosten, maar komt beslist gunstiger uit. De postbode is inmiddels niet zo blij met mij, want ik bezorg hem veel werk (de berichten van de douane komen aangetekend!) en hij vangt zowat niks.

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dankjewel... ik had er nog wat kleingoed bij tot een totaal van 40 dollar ongeveer, tja ik laat al een tijdje de echte waarde op het pakket zetten. Als ik het pakket had gesplitst had ik toch ten minste meer porto moeten betalen...
    We zullen zien. Ik ben ook benieuwd of de "imitatie" B6 net zulke mooie meetresultaten op de multimeter geeft als de "echte"...

12. Psygho (Emil)

Lid geworden:
    7 jan 2004
    @bart, waaron niet meteen de accucell6 ?
    Doet het al zolang hij uit is prima, hier, en bij de rest van de hobby-isten...

Geen los draadje op een van de balancers, of op de print van balancer aansluiting ?

13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja, ik heb zitten aarzelen...
    Een montagefoutje kan volgens mij overal gebeuren. Pech dat het een apparaat is dat uit China komt, maar zoveel kost het nou ook weer niet... misschien schroef ik de oude nog wel eens open om te kijken of ik de storing vind - maar ik maak niet veel kans, gezien het varieren van de meting zal het niet gewoon een los draadje zijn.
    Als de nep-B6 net zo goed is als mijn oude B6 en oude B8 dan ben ik dik tevreden, voor 7 dollar minder... :rolleyes:

Waarom zou een Accucell 6 eigenlijk beter zijn dan een B6? Volgens sommigen hier is het precies hetzelfde apparaat, en als je de kastjes vergelijkt zou dat zo maar kunnen.

14. Koala2

Koala2

Lid geworden:
    14 feb 2012
    Tja, wat een draadje !
    Ik dacht dus ook dat:Voltcraft multilader/ontlader B6 AC/DC, Imax B6AC, Thunder AC6 dual power, Digital AC/DC LCD Charger – V6AC, MaxxTrax 680 AC+, enz... allemaal dezelfde waren maar niet dus, er zit wel degelijk verschil op.
    Wie ze uiteindelijk maakt : zowel SkyRC Technologies Ltd als iMaxRC beweren er de fabrikant van te zijn, waarbij opvalt dat beide firma's, hoewel ze een afzonderlijk adres hebben, allebei in Shenzhen/Hongkong gevestigd zijn EN door dezelfde meneer Kelvin Chen zijn opgericht en geleid worden, net als Shenzen Southtop Tech C° die ook al beweert fabrikant te zijn (wel de grootste, duidelijk echte fabriek uitstalt).
    Nochtans zijn er wel degelijk verschillen :
    - de meeste zijn 50 W, behalve de Maxxtrax die 80 W aankondigt en als je goed kijkt heeft die ook een boel méér koelvinnen op het voedingsgedeelte staan dan de andere modelletjes. (en ze werken want ook al laad ik zes NiCad's na mekaar met 2A toch blijft hij ijzig koel)
    - sommige bevatten het circuit voor aansluiting op de PC via USB-minipoort en dan krijg je er gratis de software bij (meestal te installeren via internet).
    - sommige staan op pootjes (voor ventilatie want er zitten sleuven in de onderzijde) anderen niet. Op sommige afbeeldingen staat de Maxxtrax zelfs op tamelijk hoge rubberpootjes - en de mijne had helemaal geen poot om op te staan. Ik heb hem wel meteen kleefpootjes gegeven zodat hij toch iets van grond komt maar laat hem normaal in vertikale stand werken (= alle ventilatiesleuven mooi vrij en minder plaats nodig op de werkbank).
    - de bijgeleverde aansluitkabels varieren uiteraard een beetje volgens merk, maar je kan van bvb G-Force RC alle soorten kabeltjes los verkrijgen.
    Ik heb dan ook de indruk dat ze wel degelijk allemaal uit dezelfde fabriek stammen maar dat er, volgens de wens van de verschillende merken, een en ander telkens aangepast inzit, zodat ze toch niet helemaal hetzelfde zijn, mogelijks de ene al wat betere (lees kwaliteitsvollere) componenten bevat dan de andere, anders zouden de prijsverschillen niet te begrijpen zijn, buiten de hoge marges die de grote merken zichzelf teokennen zit er toch een serieus prijsverschil op quasi dezelfde toestellen als je de prijzen binnen eenzelfde regio vergelijkt.
    't Was leuk grasduinen maar echt correcte antwoorden zullen we niet vinden, tenzij iemand uit de biecht wil klappen ...

15. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    SkyRC is een handelsfirma. Van Southtop Tech had ik nog niet eerder gehoord. Het is in Aziatische landen overigens altijd ondoorzichtig wie wat produceert en ook wie voor wie produceert. Daarnaast kan er natuurlijk ook sprake zijn van licentierechten. Zelf veronderstel ik trouwens ook, dat alles uit één fabriek afkomstig is. Kopiëren met exact dezelfde printen en (zo op het oog) dezelfde toeleveranciers van componenten is namelijk bar lastig te realiseren.

17. K9 Spike

K9 Spike

Lid geworden:
    1 feb 2012
    Weet iemand waar ik een Netvoeding adapter kan vinden voor de iMax B6 ?
    Liefst in België, maar Nederland mag ook alleen wordt die dan weer duurder in transport kosten.

18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
  19. K9 Spike

K9 Spike

Lid geworden:
    1 feb 2012
  20. K9 Spike

K9 Spike

Lid geworden:
    1 feb 2012
    Kent iemand deze webshop in nederland.

Ze hebben trouwens de Imax B6AC ook.
    Dan hoef ik geen aparte netvoeding adapter bij te kopen.
    Prijs valt ook mee, maar weet niet of deze de originele of clone verkoopt.
    En hoe zit het met de service van deze webshop?

Deel Deze Pagina