Indoor 'Flying around the poles' -> EIM racer -> Gee Bee R3

Discussie in 'F3P' gestart door wvr, 21 dec 2009.

  1. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Das waar. We zullen het vanzelf wel gaan zien. Ik heb er alvast zin in.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Dat wordt wel anders als ik je lap ;)
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.952
    Locatie:
    Velserbroek
    @plaaggeest

    Lezen is ook een vak, In de allereerste post van dit draadje staat:

    We moeten alleen even kijken hoe (en of) we dit gaan inpasssen in het NK-F3P, want in principe heeft deze klasse niets met de SC-kunstvlucht te maken. Dat laten we nog even weten.

    Het enige wat de SC doet is soepel meewerken en mensen hun lolletje gunnen.

    Enne:Wat was jouw bijdrage aan modelvliegend nederland ook al weer? Of vlieg je soms stiekum met een Taurusje?

    Voor mij is het wel weer genoeg aandacht geweest voor dit persoon.
    Hoe zat het ook al weer met onzichtbaar maken van posts......
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.212
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Doe het een keer en je hoeft meteen niet meer terug te komen in die zaal.....:rolling:
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Daarom bedenk ik me wat meer koolstof toe te passen, zoals bij de voorlijst;
    zo ook wat 'paal' bestendiger..

    ps wat wegen de bestaande vliegklare?
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Sleur, RR is nodig, anders wil ie de bocht nie om! Stuurt als kunstvliegshok!
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.952
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Niek,

    Die van Derk, Bert en mijzelf zitten rond de 80 gram.

    GrWinfried
     
  8. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ik denk van niet gezien de manier van vliegen in de filmpjes. Gewoon beetje banking en dan up geven, zoals ook met de mijn Graupner Nemesis (v.l.n.r. 45cm/98gr/10gr 2000kV 2S en 64cm/275gr span/2230 4300kV 2S) en de Pico Raven (versierd door dochterlief ;), 56cm span/110gr/19gr 1400kV 3S). Met die laatste is uitstekend door de sporthal te scheuren zonder richtingsroer. Zoals gezegd, er komt een snelheid waarbij het richtingsroer nauwelijks nog enig doel dient, je stuurt, ziet de achterkant iets bewegen en vliegt vervolgens gewoon weer rechtdoor omdat de trekkracht van de motor wint van de actie van het roer. Om nog effect te hebben zal het richtingsroer vergroot moeten worden. Dat mag dus niet. :teacher:
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.952
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn ervaring is dat Rudder bij dit kistje wel degelijk van belang is om lekker rond de bochten te komen. Geen idee waarom dat is, denk vanwege het relatief grote vleugel oppervlak.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Anders gaat ie de grond in :p

    Meer door het relatief kleine zijkantoppervlakte. Ik zag Derk er mee meskanten en dat doet het kistje best wel, maar daarbij heeft ie een behoorlijke rudderuitslag nodig.

    Als je 'm nu 90 graden banked en dan met hoogte een bocht trekt, zonder rudder, zal ie volgens mij de grond ingaan..
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Als je van plan bent om te gaan pilonnenracen met 90° banking dan dienen de vleugels ook hun oorspronkelijke doel niet meer en zijn eerder een last. Praktijk toont aan dat 62° à 65° de meest optimale hoek is om snelle bochten te maken. Daarboven begint zich een stall situatie te vormen waardoor je snelheid gaat verliezen. Bij hoeken vermindert de voorwaartse snelheid aanzienlijk, dat wil je niet. :nooo: ;)

    En een servo met alles erbij minder scheelt toch snel 7 à 8 gram. Da's zo'n 10% en zal zeker merkbaar zijn. :D
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  12. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hallo,

    Het zwaartepunt ligt 20 mm achter de voorlijst bij de romp.
    Hier enkele foto's van de racer:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Edit Niek: Url -> Img
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2009
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.952
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Dick

    als je [​IMG] om de URL naar de foto zet, dan zien we de foto's meteen in de post

    Thanks voor de foto's

    Winfried
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Fotos, geen roldif correctie nodig?
     
  15. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Welke koolstof wordt gebruikt voor de verschillende verstevigingen en voor de besturing? Voor die laatste ga ik uit van 1 mm, wordt dit ook gebruikt voor de versteviging of doe je dit met 0,8 mm?
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Romp versteviging en stuurstangen=1mm. Vleugel verstevigingen en onderstel afsteuning=1,5mm.

    Het rudder weglaten gaat niet werken, je hebt het rudder echt nodig in de bochten om nog maar te zwijgen over de grondstart zonder rudder.

    @Niek de differentiering is precies goed als je het model volgens plan in elkaar zet. De bekende anti differentierings hevel is alleen handig als je van plan bent om de race op z'n kop te vliegen.
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Zijwaartsstelling?

    Bert, das een goed idee! :D
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2009
  18. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    Iemand al een leuk motortje gevonden bij onze grote chinese vriend? HC??
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Krijg je pluspunten als je het op z'n kop doet? :p
     
  20. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl

Deel Deze Pagina