Indoor kunstvlucht

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Guest, 18 aug 2003.

1. Theo

Theo

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Rob,

Ik heb ook even op de site gekeken naar een verkoop-tekening. Zag ook niets staan.
    Gelukkig zijn er op internet voldoende gratis te downloaden. :lol:

2. Guest

Guest Guest

Even bellen met Stefan Hartman helpt goed, de mijne is onderweg.

Ik wilde een Astro motortje kopen, maar Aeromicro levert niet meer buiten de States en een ander adres weet ik niet. Inmiddels ben ik begonnen mijn TM280-5 opnieuw te wikkelen. Ik hoop er met 0,3mm draad 62 :!: wikkelingen in driehoek op te krijgen. Daarmee weegt hij dan ongeveer evenveel als een vertraagde Mega, zou ongeveer 80W vermogen moeten leveren bij Lipo 3s en ± 7,5A. Ik moet de prop er nog bij zoeken.

Als hij gewikkeld is zal ik het resultaat vermelden.

3. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Je kan ook ster wikkelen. Dan kan je wel iets minder stroom aan. Ik heb nu 28 wikkelingen van 0,4 draad in ster op 9 polen en die trekt met een 10x4,7 direct ook ongeveer 7,5A op 3 lipos. En dat met 300+ gram trekkracht en 26 gram voor de motor compleet :)

4. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Ik heb Stefan een mailtje gestuurd en hij antwoordt dat een tekening nog een probleem is maar dat hij de Ultimate in onderdelen (depron+hout) voor 45 euro aanbiedt...

5. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    @Rob: Plaatje stuurstang-servo en stuurstang-control horn verbindingen bij de Ultimate.

De Mega 16/7/10 is in combinatie met de hiervoor verkrijgbare 1:2,8 vertraging ook een goede optie.

Nog in testfase voor de Ultimate: Razor 350 met 1:6,6 GWS box en een SFR variant van de PJS 300.

6. Guest

Guest Guest

Mag ik vragen welke motor dat is? Wat voor regelaar gebruik je hierbij? De TM280-5 weegt zonder wikkeling 48 gram.

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Motor is een zelfbouw CD-Rom motor :) Regelaar word een Hacker Master 08 met de nieuwe software. Erg goed gelukt CD-Rom project dacht ik zelf...

8. Guest

Guest Guest

Nou, dat denk ik dan ook. >300 gram trekkracht uit een 26 grams motortje. Echt goed. :D

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik hou een vuistregel aan < 1:10 (gewicht motor : trekkracht) dan is het een redelijke tot goede motor. > 1:10 dan is het een erg goede motor. Nu geld dit alleen voor laag toeren motoren want impellers hebben weinig statische stuwkracht ivm. hun gewicht maar leveren meer kracht op hoge snelheden.

10. Arjen van Viegen

Arjen van Viegen

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Als dit de eisen zijn dan kan het resultaat alleen maar tegen vallen:

3x lipo = 11,8Volt nominaal bij 7,5 ampere =68,50 watt.
    Als er 80Watt geleverd wordt ben ik benieuwd waar de rest vandaan komt.... redelijker verwachting: 68 watt bij 75% rendement = ongeveer 51 watt afgegeven...

11. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    maar kijk eens hoeveel stroom dat motortje trekt :roll:

12. Rob

Rob Forum veteraan

Lid geworden:
    30 mei 2002
    Kopen jullie de kit of kopen/krijgen jullie de tekening :?:

13. Guest

Guest Guest

Dit is volgens de rekentabel van Torcman. Ik ben zelf ook benieuwd, want de motor krijgt nu zijn 4e wikkeling en heeft helemaal nog niet gebracht wat hij beloofde. Niet bij de twee wikkelingen die Torcman gedaan heeft en niet bij die ik zelf gedaan heb. Ik zal wel zien, denk dat er morgen weer een prop aan kan.

Inmiddels heb ik ook een fax naar Astro Flight gestuurd in de hoop dat ik daar zo´n motortje kan krijgen.

Ik heb een kitje besteld van het nieuwe model van Stefan Hartman. Solero, volgens hem voor F3Ai. Ik heb nog geen idee hoe hij er uit ziet. Spannend dus. :D

Ik denk dat het CD-rom motortje wat andere magneetjes heeft, waardoor ik hopelijk van de TM bij 7,5 A een ander rendement mag verwachten.

En anders wikkel ik hem toch weer opnieuw..........pffffff...... :oops:

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    CD-rom motor heeft toch mooi wel 12 x 45N magneetjes dus echt geen rotzooi....

15. Guest

Guest Guest

Zou ik ook niet durven beweren. Wil je niet beledigen :wink:

De TM neemt nu met 62 wikkelingen 5,8A ipv. de 7,72 of meer zoals de rekentabel suggereert. :x Maar toevalligerwijs 2,9A met mijn 2s1p 1020 Lipo´s en 8x3,8 prop. En dat is wel weer aardig voor mijn 300gram Bückertje. Misschien moet ik een grotere prop monteren, maar dat zie ik wel. De TM verhuisd dus weer naar de Bücker.

Via Astro Flight rechtstreeks komt nu een Astro-motortje met 4:1 vertraging (zelfde als op de Hacker B20) naar mij toe. Met 3 Lipo´s moet deze 4,8A nemen met een 9*6 Prop. Ik moet even afwachten wat hij doet met een 10*4,9 op 3s1p 340 Lipo´s. Theoretisch zou ik op net iets meer dan 200W per kilo uit moeten kunnen komen. Afwachten.............. :D

16. Uitgaande van de stuwkracht draait de prop ongeveer 4500rpm (299gr stuw) hangt er natuurlijk vanaf of de stuwkracht berekent is of gemeten... Als we uitgaan van ca. 10.8V op de lipo's, komen we op een rendement uit van ong. 25%. De motor word vast wel een beetje warm :roll:
    Geslaagd cd-rom project? Ja, dat wel, in het lipotijdperk is 25% rendement niet echt een bezwaar...Maar had je nu een vertraging gebruikt, had je rond de 60% rendement gezeten, en nog meer stuwkracht gehad. Motor + vertraging (en kleinere cdr) hoeft dan maar ca.7 gram meer te wegen... maar de lipo's kunnen lichter en goedkoper voor dezelfde vliegtijd.... dus is met vertraging lichter...

dus ja, Eelco, ik denk wel dat je een beter rendement mag verwachten...zolang je maar goed tot 62 kan tellen en netjes wikkelen tegelijk :roll: :wink:

Niels :wink:

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Die 300 gram is op 8,5 volt :) met 6A, ik gok dat ik op 10,8V dus 7,5A ga trekken. ook meer stuwkracht dan :) Rendement word laag bij grote props. Ik ga voor de 4,5A op 8,5V combi met een 8x3,8 met 230 gram stuwkracht :) klinkt al stukken beter niet... Motor is ook gebouwd voor max 250 grams modellen...

18. Guest

Guest Guest

Modellen met een vliegewicht van minder dan 250 gram zijn niet zo dik gezaaid. Ik vind de Ultimate van Bert al wel super licht. Aan welke modellen zit je te denken?

19. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Mijn Mini corsair :) vliegklaar voor 230 gram. Of een ultimate met lipo's, funtana mini achtig iets van 60cm, pipercub van 90cm (vrijevlucht model) keuze zat.. of een simpel indoor dingetje, 250 gram is echt wel te doen met Kokam 3s1p 740 HD's

Electra :) motor + prop + regelaar : 26 + 6 + 10 = 42
    Accu 740 HD 3s1p = 3x 16 = 48
    2 x mini servo = 5,6x2 = 11,2
    ontvanger = 8

totaal = 42 + 48 + 11,2 + 8 = 109,2 gram. nog 140 gram ruimte voor vliegtuig. Mijn corsair weegt 90 gram leeg dus totaal zou die op 200 gram komen zeg maar :) Gooi daar 200+ gram trekkracht in en gaan maar :)

20. Guest

Guest Guest

Deel Deze Pagina