Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Daniƫl, 20 dec 2007.

1. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Op de servo's na heb ik er redelijk zwaar materiaal in zitten. de ontvanger is al ruim 8 gram en de lipo weet ik zo effe niet, is een Etec pakketje van 2s 250 mAh. Ook de stuurstangen (staaldraad 1 mm met stukjes buitenmantel) konden lichter, maar dit is materiaal wat ik zo direct vond in mijn werkplaats.

2. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    oke,
    Ik bouw hem dus met een goedkoop setupje uit hongkong samen met Robert (Ratjetoe) en ik gebruik 0.5 mm carbon door stukjes buis denk ik.
    Wat weegt die ''gewichtskogel'' nou eigenlijk? In het Mini discus topic las ik 20 gram of iets dergelijks, dan zal het bij deze wel weer net iets lichter zijn.
    Igor

3. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Die gewichtskogel weegt ongeveer 9 gram.

4. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Laatst bewerkt: 28 apr 2008
  5. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Iemand een idee waar de MPX Fox niet te duur is en niet uitverkocht?
    We willen graag komende dagen de fox bestellen, want de setup is al onderweg!

Igor

6. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
  7. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    En is die website die Robert (Ratjetoe) noemde betrouwbaar?

Daar zijn de verzendkosten 4 euuro.

En Heb je ervaring met die gele status? Duurt het lang voordat ze hem weer hebben of leveren?

8. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Willkommen bei Modellbau Lindinger

Goede service en goedkoop.

9. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Oke, ja, daar was de status geel.

Robert heeft vandaag een zender besteld bij natterer, daar waren de foxjes wel net iets duurder, maar we hebben ze toch maar meebesteld omdat ze bijna overal uitverkocht waren.

De foxjes en de setup is dus besteld, de lipo's van UH zijn al verzonden en morgen worden de servo's en de ontvanger van Bidproducts verzonden.

Igor

10. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ok, en welke zender heeft robert besteld?

11. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Een MX-12,

We zitten er trouwens om te denken er een haak aan te maken die er ook weer makkelijk af te halen is waarmee we hem dan af kunnen schietten met een lang stuk elastiek (ik heb ongeveer 2.5 meter dikke elastieken aan elkaar geknoopt, daar dan nog een stuk touw aan en dan kunnen we hem wegschieten!) Heeft iemand een idee hoe we dat zo stevig maken?

Igor

12. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Met dikke elastieken krijg je een zwever van bijna een kilo omhoog dus ben bang dat dit iets te veel van het goeie is.
    Dunne stiekjes zijn goed genoeg, desnoods dubbel als het krap aan is.

Laatst bewerkt: 29 apr 2008
  13. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Oke bedankt!

Dan heb ik die lange elastiek (nog) voor niks gemaakt, dunne elastiekjes heb ik ook nog veel van liggen.

Maar moet ik dan serieus 10 meter elastiek doen?

En moet ik het stuk touw aan de grond doen of de elastiekken?
    Igor

14. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Elastieken moeten op de grond blijven.
    Wel dun touw gebruiken ivm het gewicht.
    Vliegertouw of visdraad. Visdraad zit wat rek in.

Elastiekjes moet je gewoon door elkaar heen lussen dan heb je zo een eind aan elkaar geknoopt. Hoe langer het elastiek en touw hoe meer hoogte je kan halen.
    Dus je kan het ook proberen met een meter of 5 maar minder zou ik niet doen dan is het meer een catapult dan een lier.
    Met 1 doosje kleine elastiekjes kom je een heel eind.

Door de weerstand van je model trekken de elastieken zich geleidelijk in waardoor je een constante snelheid houd en daar mee kan klimmen.
    De instelhoek van je vleugel bepaald de weestand. De optimale plaats moet je even bepalen maar het ligt net iets voor je zwaartepunt als ik het goed heb onthouden.
    Haakje verder naar voren is meer snelheid en minder klimmen. Als scheelt het dat je ook nog up kan geven. Vroeger deed ik dit met vrijevlucht modellen vandaar.

Laatst bewerkt: 30 apr 2008
  15. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Oke, bedankt voor de info!

Ik heb meteen een bos kleine elastiekjes gepakt (ik had laatst bij de blokker in de 1 euro bak een pak met elastiekjes gekocht, 1 tros dikke en 3 trosjes dunne dus even kijken hoe ver ik kom!

16. pdspds

pdspds Guest

Hoe werkt dat zo'n start met een elastiek?

17. Senne

Senne

Lid geworden:
    25 nov 2006
    haakje onder de romp plaatsen,elastiekje eraan,elastiekje rond je duim van je ene hand,naar achter trekken met de andere hand en dan loslaten ;)

18. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Nope,

Lees maar eens terug.

Ik heb het zo gedaan, 5 meter elastiek en 15 meter vliegertouw, aan het elastiek maak je een tent haring die je in de grond stopt, dan doe je aan het einde van touw een lus en daar doe je het vliegtuig aan.

Dan loop je een stuk naar achter en laat je hem los. Er staat ook een filmpje van op het internet volgens mij, ik zal hem er zo bijzetten.

Igor

19. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Zo de Fox, de lipo's, krimpkous en stekkertjes van de lipo naar de ontvanger zijn binnen.

We hebben de de lipo'se enzo in exact 7 en een halve dag binnen vanuit UH, de fox kwam van Natterer samen met de zender voor Ratjetoe/Robert.

De bestelling van bidproducts (servo's en ontvanger) is ook vorige week verzonden, 2 dagen later, dus die komt misschien morgen of overmorgen!

Dan nog de mini/micro kristallen van RC technics die we gister (pas) besteld hebben, die zijn (nogsteeds :() niet verzonden maar dat zal vandaag hopenlijk wel gebeuren.

De eerste mening over de fox:

Ziet er leuk uit! We hadden gelukkig allebij de fox met de witte romp en de oranje vleugels en cockpit-kapje, die vonden we allebij het mooist :cool:

Alles in elkaar schuiven (zit goed vast) en testvlucht in de huiskamer... Vliegt super! Een mooie lange glijvlucht naar beneden, daarna even in de achtertuin, en nogmaals een super mooie vlucht! Hij verliest nouwelijks hoogte in een vlucht van zo'n 8 meter!

Igor

Edit:

Zozo, de micro kristallen zijn verzonden, en we hebben de fox vanmiddag een tijd uitgeprobeerd!

Nou, het waaide niet echt hard, dus even de fox buiten uitproberen! Samen lekker gooien totdat mijn fox op het bankje van het speeltuintje kwam... Er zat een scheur in de vleugel vlak naast de romp doordat 1 vleugel tussen de planken van het bankje bleef hangen... Daarna naar huis gelopen, beetje UHU por, en aan bijde kanten een plakbandje en weer vliegen, hij doet het (gelukkig) nogsteeds super!

De stuken vleugel vlak naast de romp zijn zwakke plekken, robert had ook al een klein scheurtje, en bij mij was de vleugel dus bijna doormidden...

Verder heb ik erg zin om hem bestuurbaar te maken, want nu moest je telkens een heel stuk lopen om hem weer te pakken :p

De kristallen zijn verzonden, dus hopen dat morgen of overmorgen alles binnenkomt, want dan zetten we donderdag alles in elkaar, want Robert gaat 2 dagen weg.

Ook hebben we vanmiddag de lipo celletjes al gesoldeerd, we hebben gewoon een stuk servo-kabel gekocht en daar de + en de - van gebruikt, straks nog even een laadstekkertje maken, maar dat is nog niet noodzakelijk, elke cel zit zo rond de 4 volt.

Igor

Laatst bewerkt: 5 mei 2008
  20. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ok, komt er bij jullie eigenlijk ook een motortje in?

Deel Deze Pagina