Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Daniël, 20 dec 2007.

1. Sleurhutje

Sleurhutje Forum veteraan

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ook mijn Fox (eigenlijk gelijk maar twee) is onderweg. ;) Na de avonturen met de EasyStar ook maar iets kleiners voor even op een veldje. Kan natuurlijk ook met de EZ maar dit is makkelijker. :yes:

2. pdspds

pdspds Guest

Knap Igor! :)
    en hoe krijg je hem op hoogte?

Sleurhutje,
    Ga je er ook een motortje opzetten?

Alvast bedankt

3. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Ha,

Bedankt voor de leuke reacties!

De servo zit inmiddels alweer goed vast, hij was helemaal los geraakt doordat ik een vriend er mee liet vliegen dus hij zat in de boom :p Dit keer zo'n 10 meter hoog, dus ik half in de boom geklommen en met een heel lange aluminium buis met nog een buis er aan getaped kreeg ik hem er uit!

Inmiddels heb ik het richtingsroer iets kleiner gemaakt en de servo die los zat met nieuwe dubbelzijdige tape vastgezet en meteen wat lijmpistool lijm (hotglue) er tussen gespoten (de randjes). dus die zitten nu super vast.

Ik doe er nu nog mee gooien om hem op hoogte te krijgen, soms een looping.
    Maar ik/we zijn van plan hem te slepen, misschien te lieren of te huckepakken!

Ik zal kijken of ik vanavond vliegende beelden met mn mobiel kan maken (foto's en filmpje waren ook van mn mobiel)

4. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Ja, want het wordt lastig om gelijktijdig de EZ te de Fox te besturen. ;) Zoals ook ergens in dit draadje eerder voorbij kwam heb ik nog een staartmotortje van een heli liggen, als propje neem ik voorlopig een heel dun plastic propje wat op een speelgoedje van de kinderen zit maar enorm veel luchtverplaatsing produceert, de LiPo komt uit zo'n foto-sleutelhangertje waarvan het display wat stuk is, de servootjes zaten bij mijn Spektrum DX6 (DSP75). Meeste ruimtevreter en gewicht komt van de AR6000 ontvanger. Om nu voor 120 euro een 3,5 gram's ontvanger te kopen lijkt mij niet interessant voor dit gebeuren. :?

Kortom: Een zeer low-budget/restafval/recycle/hand-nog-liggen projectje. ;)

5. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Wat een prachtig ding die Fox!!!! Het vliegt als een zonnetje! 8)
    1 keer gooide ik hem en bleef achter die lange antenne hangen, 'krak' straart er half af. Maar ja daar heb je Uhu por voor (althans, je vriend :p) En het vloog gewoon weer door.
    Het bouwen vond ik trouwens wel nog tegen vallen. had het sneller en makkelijker gedacht! Maarja, alles werkt nu.

Nou, ik ga even aan mijn huiswerk :S. En dan straks weer vliegen :D:D

6. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Jup, UHU por doet het goed :p

Het vliegen word steeds leuker ja, alleen ik krijg wel een beetje een lame arm :p
    Nu even zender opgeladen, dan laad ik mn lipo ook nog een beetje bij, dan gaan we zo nog even vliegen (of zwemmen !?)

Volgende week eens proberen te slepen of huckepakken op de club!

Robert, ik neem straks mn mobiel wel mee dan maken we een filmpje!

7. Boek

Boek

Lid geworden:
    5 mei 2006
    Tja, als je een goed en mooi resultaat wil dan zal je wat geduld moeten hebben.

8. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    maar een mooi resultaat is het zeker!! is er inmiddels al een filmpje???

9. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Nope (nog) geen filmpje, we zijn trouwens net een minuutje terug van het vliegen, steeds meer instellen (trimmen beetje buigen) en ze doen het steeds beter! Zelfs rollen, loopings en rugvluchten gaan! Wel word de neus langzaam groen, maar dat poets je er wel weer een beetje af, maar nogstteeds erg groen...

Ik zal binnenkort een filmpje proberen te (laten) maken, of we vliegen om de beurt.

Igor

10. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Nou, mijn knutselfeestje kan ook beginnen. :banana: Ik zal ook zo tussendoor wat foto's plaatsen. ;)

EasyStar (licht mishandeld) vs. Fox

11. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    leuk !!! we wachten af

12. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Nou, de eerste ruwe uitsnede is gemaakt. Even voor het idee e.e.a erin geplaatst. Dus let niet op de "loodzware" Deans-connector en de meterslange draden. :nooo: De twee DSP75 servootjes passen mooi naast elkaar. Ik twijfel nog een beetje of ik ze onder de vleugel monteer en de LiPo ervoor of de LiPo onder de vleugel met de servo's ervoor. In het laatste geval ligt het zwaarste onderdeel mooi op het zwaartepunt dus dat zou het vlieggedrag wel ten goede komen denk ik. :? ;)

Morgen wat speelgoed van de kinderen slopen voor een motortje en een propellortje. 8O

13. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Ziet er goed uit!

Ik zou de servo's en de ontvanger verder onder de vleugel stoppen.
    Je hebt dan alleen maar voordelen, kortere stuurstangen, niet moeilijk doen met de vleugel als je je accu wilt plaatsen... Je kan eventueel het stukje boven de vleugel even wegsnijden, servo's plaatsen, vleugel vastlijmen en dat stuk er weer bovenop lijmen.

Je moet zelf maar eens goed bekijken wat het makkelijkst en het best is. Succes!

Ik heb trouwens net een half uurtje geleden nog even staan gooien voor de deur, boven de bomen, boch en dan de landing inzetten de straat in dan een beetje down en recht op je af komen vliegen, vol ui en uit de lucht pakken...

Zo kan je echt een uur bezig zijn! En het blijft maar leuk, soms tussendoor trucjes doen (kan beter op een groter veldje.... :p).

14. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Daarom moet er een motortje in. ;) Dat betekent dus zo'n 26-30 gram extra gewicht maar wel weer powerrrrrr om hem in de lucht te houden. Ik twijfel ook nog of ik een richtingsroer of rolroeren ga gebruiken. :? Ga ik nog maar een nachtje over slapen. :lol:

15. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ja is zeker het denken waart!!!

16. Ratjetoe

Ratjetoe

Lid geworden:
    13 jun 2007
    Rolroeren zijn nergens voor nodig. Wij kunnen met ons richtingsroer al rolls maken. en soms kom je gewoon meskant voorbij :)

17. robert14

robert14 Forum veteraan

Lid geworden:
    26 mrt 2006
    nou, kom maar op met het filmpje :lol:

18. Boek

Boek

Lid geworden:
    5 mei 2006
    ik denk dat rolroeren makkelijker te maken zijn en dan laat je het richtingsroer natuurlijk gewoon weg.

19. MaartenR

MaartenR

Lid geworden:
    29 apr 2003
    Niet mee eens, bij rolroeren heb je tegenovergestelde richting (en twee roeren). Hierdoor krijg je meer stangetjes en gepruts in het al zo kleine compartiment. Dit staat weer gelijk aan koolstof + krimpkous + secondelijm in combinatie met de soldeerbout... gevolg; geïrriteerde ogen van de hete, dampende secondelijm, verbrande vingers door de krappe ruimte.. niet doen dus :lol:

Tevens worden 2/3-kanaals vliegtuigen in 99% van de gevallen uitgerust met een richtingsroer ipv een rolroer en dat vliegt bijna altijd gewoon perfect.

20. Sleurhutje

Lid geworden:
    2 jun 2006
    Daar ben ik het weer niet mee eens. Door één servo in het midden hoog onder de voorkant van de vleugel te plaatsen en redelijk lange een servoarm te gebruiken, kun je in één keer beide roeren tegenovergesteld bedienen. De stangetjes zitten direct tussen de servoarm en het rolroer (ca. 4cm lang). Dat scheelt een hoop gepruts en gewicht extra met een stangetje etc. naar de achterkant. ;) :p En hoe verbrand je je vingers in een krappe ruimte? Heb je een gloeiplug gemonteerd? :D

Wat Freek zegt is wel waar, scheelt een hoop gedoe met een extra roer maken op de achterkant. Het materiaal is immers al. Ik gebruik wat ik heb, inclusief "pret"-onderdelen. ;)

Deel Deze Pagina