Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Daniël, 20 dec 2007.

1. Mondiaan

Mondiaan Guest

Ik ga hem vanmiddag maiden... ik ben benieuwd :)

2. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    wij ook!!

3. squid275

squid275

Lid geworden:
    17 mei 2008
    mijn Dlg fox is inmiddels gestorven, ik gooide hem vanmiddag met een krachtige dlg worp op, trok iets hoogte en toen scheurde de vleugel van de romp af:(
    heb inmiddels alweer een nieuw model gemaakt met de vleugel van de fox, het ontwerp lijkt hier Jomari - Onlineshop wel een beetje op.
    het zal denk ik nog wel even duren voordat ik er een motor e.d. voor ga kopen aangezien ik net mijn maandelijkse modelbouwbudget heb overschreden:)

Groeten,
    Sam

Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  4. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    Bekende problemen:D
    Ik heb vanmiddag mijn fox ook kapot gekregen.
    Ik had een andere vleugel erop gezet (iets groter) en dat paste net in het originele gat van de vleugel.
    Eerste worp ging goed, zwever vloog beter. Bij de tweede worp kwam ik wat ongelukkig tegen een paar stenen aan, en de vleugel sneed de fox aan de voorkant doormidden...
    Zit nu te denken aan een nieuwe fox, of aan een ander foam-vliegtuigje om om te bouwen, bijv de robbe mini discus of iets in die geest.
    Quartel heeft een aantal op de site staan van gunther, maar daar kan ik verder niets over vinden.
    Iemand een suggestie??

5. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Waarom bouw je geen MiMi DLG? Voor een paar tientjes (inclusief electronica!) geweldig vliegen :)

6. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    ik heb al teveel bouwprojecten...........en te weinig tijd

o.a. de bug, kiss, minium eigen ontwerp, dubbeldekker van depron, speed modelletje van depron (met duwprop) etc etc.

dan heb ik nog een zeilbootje staan, 2 brandstof autoos die nog moeten worden nagekeken, 1 nog aan het bouwen en natuurlijk ook nog een heli.....

Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  7. Mondiaan

Mondiaan Guest

... en die van mij is ook ter ziele gegaan!

Vloog voor geen meter, zwalkte van links naar rechts en kon nog een korfbalpaal ontwijken (enige obstakel in de wijde omgeving) om vervolgens tegen de vlakte te storten.

Het staat op film, na bewerken zet ik hem op youtube zodat wij met z'n allen kunnen beoordelen wat er niet goed ging :)

8. squid275

squid275

Lid geworden:
    17 mei 2008
    als je nog een leuk alternatief voor de fox zoekt zou je misschien een felix kunnen kopen.
    heb er zelf ook twee gehad, één met 60cm span (als zwevertje) en een 1 meter versie met een motor erop, vliegt echt erg goed, zweeft ook redelijk en is gemaakt uit een veel lichtere soort epp, is echter ook wat flexibeler maar dit is met een stukje carbon opgelost.

Groeten,
    Sam

Laatst bewerkt: 8 feb 2010
  9. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    daar had ik ook al eens aan zitten denken.

Vanavond maar eens de vleugel opgemeten , waarmee hij zo goed vloog: kwam op bijna 80 cm...

een merlin zou dan toch een beter idee zijn.......maar ja, dan wordt het gelijk weer 1 serieus model (met een serieuze prijs)

10. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Gewoon nog even wachten tot na 14 februari dus en het modelletje van united hobbies aanschaffen. 49 euro ARF (alleen ontvanger en accu plaatsen) incl verzenden ongeveer

11. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    die is wel gaaf, maar ook een beetje buiten mijn budget.

Ik denk dat ik hier nog even mee door ga experimenteren:

of anders maar eens op zoek naar mini discus van robbe (ook leuk)

12. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    De robbe mini duscus vliegt echt voor geen meter. (behalve aan de helling dan).. De Fox is echt superieur. Leuk vleugeltje heb je daarop zitten, waar is die van?

13. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    zat even te kijken op hobby king, maar die heeft leuke hebbedingetjes.
    Is dat niet te koop in nederlandse winkels??

bijv de cuscat micro

14. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    vleugeltje is van sky-swooper hawk (jamara).
    Dat was zo'n twee-motorig vliegtuigje, waarbij je met de motoren moest sturen.
    Vloog voor geen meter.
    Op marktplaats stond een tijdje geleden een advertentie met dozen vol van die vleugels (voor een paar euro per stuk), maar ik kan de advertentie niet meer terugvinden

15. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    die discus is toch van graupner??;)

16. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    dat kan ook.

Weer even zitten knutselen: vleugels verlengd met 2 stroken depron van 3mm.
    Span is vergroot met 28 cm, en hij vliegt nu als een...ja wat.
    Heb er een klein filmpje van gemaakt, ga deze morgen even op youtube knallen (mobieltje is nu leeg)
    Klein nadeel: depron is niet echt hufterproof....

17. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Beetje off topic, de mijne is meer "outdoor vliegende baksteen".

Setup:
    - Body: MP Fox [2brothers]
    - Motor: 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
    - Prop: GWS 3030
    - Lipo: ZIPPY Flightmax 350mAh 2S 20C
    - Servo's: 2x2.5g, richting en hoogte [uit micro Cessna]
    - Esc: TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller
    - Ontvanger: Corona Synthesized Receiver 4Ch
    - Overig: 3 dunne rietjes, 1.5g piepschuim, 2 Control Horns 16x20mm

Gebouwd als een easystar, dus met de prop op de rug en de servo's op z'n kop a/d buitenkant. Hoogteroer is met de hand ingesneden. Richtingsroer is een stukje piepschuim met plakband tegen de staart aangeplakt. De 'kanalen' voor de rietjes heb ik thermisch uitgefreesd met een soldeerpistool waarin ik een oude fietsspaak gezet heb (na wat bochten in de spaak gebogen te hebben). Dat soldeerpistool was ook nuttig voor het uithollen v.d. romp: gewoon een stukje dun koperdraad in de juiste vorm gebogen en als thermisch mes gebruikt. Alleen uitgehold wat nodig was. Met de accu achter en de ontvanger voor ligt het CG net iets (dwz. enkele mm) voor het originele CG. Totaalgewicht bijna 100g. De motor trekt 1.5A WOT.

Ik heb nog amper ervaring en dit is mijn eerste ombouw projectje, dus ik ging er vanuit dat de maiden zeg maar een "hele leerzame ervaring" zou gaan worden. Maar het vloog eigenlijk opvallend goed! Precies rechtuit en bij volgas licht omhoog trekkend. Loopings geen probleem, zelfs niet met deze kleine prop. CG ligt iets te ver naar achteren, maar dat is verholpen door ontvanger en accu te verwisselen van plaats. Moet wel het gas erop houden, want 't zweeft natuurlijk niet super met dit gewicht en met de 'air break' bovenop ;-). Bij de 2e vlucht toch nog ff een boom geraakt waardoor de prop en pylon stuk gingen. Ben nu bezig aan een grotere pylon en een GWS 5030 prop.

[​IMG][​IMG][​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Vliegt precies zoals die van mij dus (zelfde opgebouwd qua motor); relaxed en gehoorzaam. Alleen zweven is er inderdaad niet echt meer bij (zelfs niet bij die van mij die maar 83 gram weegt)

Ik heb net een 14 grams motortje van zolder gehaald, mijn volgende Fox gaat morgen doormidden. Eens kijken hoe snel ik 'm kan krijgen op 3S :D

20. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    ik moet zeggen, dat hij met die vergrote vleugels erg goed zweeft.
    Zeker als ik lees dat de mijne zonder motor ongeveer net zo zwaar is, als die van jullie.

Deel Deze Pagina