Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Daniël, 20 dec 2007.

1. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Ik heb op het moment 2 vliegende foxjes, beide met een 18-11 en 2s500.
    In mijn ogen de perfecte setup voor een Fox. Ideaal dat het motorsteuntje zo lekker klein is van die 18-11. Zo is het monteren op een pylon een eitje. De pylon zorgt voor een crashproof modelletje. Hij kan meer hebben, dan welke schuimen vliegtuig ik ook heb gehad:).

2. Jasper.tm

Jasper.tm

Lid geworden:
    2 jan 2009
    Mijn fox is toch eigenlijk ook wel zwaar, ik had me voorgenomen om niet op het gewicht te letten maar eerst gewoon te zorgen dat alles paste ..
    Zonder motor begonnen, discusworp de lucht in, op het dode punt viel die dan weer als een baksteen naar beneden maar dan kon ik em nog wel optijd bijtrekken dat hij nog verder zweefde..

3. packard

packard

Lid geworden:
    23 feb 2004
    Accu voor indoor zwever

Wat voor accu heb je gebruikt? Ik zoek precies zo'n accu voor zelfde toepassing.

4. Joren G

Joren G

Lid geworden:
    10 aug 2008
    mss even off-topic, maar ben er ook eentje aan het bouwen;)

Ik had het volgende vraagje; IS het noodzakelijk dat ik ook ailerons monteer, of is het voldoende als ik het bij rudder/elevator hou.
    Ik ge er ook een brushlessmotortje opzetten..

grtzzz

5. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Als je graag wil dat je enige reactie krijgt van je toestel zou ik zeker ailerons monteren en dat rudder gewoon lekker weglaten :)

6. Joren G

Joren G

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Neem nu bv een easystar, deze hebben alleen rudder/elevator. En vliegen ook goed.
    Tg maar ailerons monteren dan?;)

grtzzz

7. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Um, ja een EZ heeft alleen rudder/elevator. Maar je probeert die twee toch hopelijk niet te vergelijken? Tenslotte heeft een EZ een span van (wat, iets van 165 cm ofzo)? dus aanzienlijk meer gewicht. En ook bij de EZ is het rudder nou niet echt functioneel.

Gewoon ailerons (samen 1 servo) en elevator maken, vliegt prima

8. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Nou niet suggereren dat een Fox met alleen richting een hoogte niet goed vliegt. Zelfs met mijn raketaandrijving doet hij het perfect met hoogte en richting en ik heb de video's die dat bevestigen.

Mvg,

9. Joren G

Joren G

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Wil wel eens een filmpje zien, ben er nog niet uit hoe ik het ga doen;)

grtzzz

10. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Vliegt als een dooie dweil. De Fox is een toestel waar je wel een beetje snelheid in wil houden en dan is een vlotte reactie wel zo prettig. Het zal best vliegen met alleen rudder maar er zijn ook genoeg mensen die dat van de EZ beweren.

Maar gelukkig, ieder het zijne. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om mijn toestellen van een raket te voorzien ;)

12. Daniël

Daniël

Lid geworden:
    9 nov 2003
    Als je hem bouwt als een baksteen moet je idd snelheid houden.

Mvg,

13. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Een zware fox valt inderdaad anders uit de lucht maar helaas, mijn fox weegt vliegklaar 83 gram incl. 450mAh 2S lipo. ;)

Ook ik moet wat snelheid houden, bij lage snelheden begint de fox te "dwarrelen" en heeft 'ie nogal de neiging tot tipstalls. Moet ik er wel bij zeggen dat het zwaartepunt bij mij nog steeds ligt waar het origineel zat, bij de meeste mensen zie ik dat het soms wel 3 cm verder naar voren zit..

Natuurlijk kun je - zo noem ik het maar - "geluk" hebben met een toestel; ik kon met mijn easystar een handstart maken zonder motor en zo thermiek pakken en anderhalf uur zweven; mijn vliegmaat met hetzelfde toestel op dezelfde plek kreeg het niet voor elkaar (en ik ook niet, met zijn toestel)..

-edit-

oh, en denk nu niet dat ailerons heiligmakend zijn op een Fox.. Voor ik de uitslagen dempte in de zender had ik +/- 8mm uitslag op de ailerons, genoeg voor een rollrate van 10x per seconde ofzo.. :( niet normaal mee te vliegen.

14. Joren G

Joren G

Lid geworden:
    10 aug 2008
    hmm, weet het nog niet goed. Ik heb de neiging zonder ailerons te werken...
    Ik vergelijk de fow helemaal niet met de EZ maar zijn tog in ruwe lijnen dezelfde, ik bedoel, dat de EZ ook geen v-stelling heeft...

grtzzz

15. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    De EZ heeft geen V-stelling nodig door de omkrullende vleugeltips (werkt hetzelfde, namelijk zelfstabiliserend)

Waarom heb je de dan de neiging om geen ailerons te gebruiken?

16. Joren G

Joren G

Lid geworden:
    10 aug 2008
    Moeilijker te realiseren, ik zou graag de lipo in de canopy hebben...
    EN daar zit normaal de servo voor de aileron...

17. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ik heb dat zo opgelost:

Eerst helemaal uitgehold:

Beide servo's onderin de vleugel gemonteerd (op de kop dus)

En dus meer dan genoeg ruimte onder de canopy voor je lipo :)

Ontvanger ligt achter de regelaar, 4-kanaals synth van UH. Ruimte zat :)

18. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    En hoe zet je je accu vast?= gewicht.
    Rompje moet weer vast gelijmd worden = gewicht.
    Romp uithollen met een soldeerbout haald maar 50% van het schuim weg, De rest maakt hij hard plastic van = gewicht.

Ik hol hem hoe dan ook, altijd uit met een mesje, zodat ik 100% zeker weet dat ook het weggehaalde schuim weg is.

Ik kom vliegklaar op een totaal van 102 gram.
    Verder ziet het er goed uit:).

19. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Accu zit er klem in, 2S450, schuift alleen bij een, um, harde landing wat naar voren.

Zowel aan de boven- als onderkant een stukje "onzichtbaar plakband" of andere tape. Gewicht is verwaarloosbaar en je kunt altijd weer in je toestel als het nodig is :)

Volledig mee eens, smelten werkt voor geen meter (al geeft het doordat het schuim wat uithardt op de snijvlakken daardoor wat extra sterkte), ik snijd alles weg met een hobbymes of - als het een beetje waait - gebruik ik de dremel.

Wat voor accu heb je er dan in? Ik moet wel zeggen dat ik zelf mijn lipo's soldeer, dat scheelt behoorlijk in gewicht met fabriekspakjes..

20. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Nouja zeg,

Heb ik hier gisteren een bericht getypt, is nu ineens alles weg.
    Nouja opnieuw uploaden dan maar.

Sadking, ik heb mij dan vergist. Goed dat je je accu niet nog vast hoeft te zetten, en je je romp gewoon uit hebt gehold met een mesje. Het was op de foto's wat slecht te zien.

Mijn setup is een 11 grams motortje ( 14 met prop en adapter), 4,3 g servotjes (4,7gram) 6a regelaartje, en een 2s 500 flightpower.

Het is inmiddels mijn 4de fox, maar ik krijg het gewicht niet lager dan 102 gram. Met dat gewicht word er nauwlijks lijm gebruikt, korte stuurstangetje, zoveel mogelijk materiaal weg enz.

Wel is er dit keer een klein carbonnen staafje in de vleugel gekomen.

Vliegt goed:). De rolroertjes zorgen voor een net wat lagere vleugelbelasting..

Wel gas houden in de bocht, zo'n FOX blijft een irritante overtrek hebben.

Alles zit dus in de romp. het stuurstangetje voor het hoogte roer komt er achter uit. Die zie je dus niet.

Deel Deze Pagina