Indoor zweefvliegen met de Multiplex Fox

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Daniël, 20 dec 2007.

1. jasperdlg

jasperdlg

Lid geworden:
    11 dec 2008
    ik las net dat hobbyking ook een warehouse in duitsland heeft,
    ook in andere landen dus dat scheelt heel wat transport kosten!

grt jasper

2. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    @jasper: voor een foxje van 90 gram kun je eventueel ook 3.7 of 4.3 gram servo's nemen. De HXT500 zijn wel beter, maar ook wat zwaarder (typical 6 gram, geen 5).

Verzenden vanuit duitsland gaat razend snel, 2 dagen in huis. Maar de prijzen zijn wat hoger.

Lipo kun je ook zelf solderen uit losse ZIPPY cellen. Is ook lichter (17 gram i.p.v. 21).

3. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Transportkosten en hogere prijs wegen aardig tegen elkaar af heb ik gemerkt; het enige (grote ook nog!) voordeel is dat je dan geen 3-10 weken op je spullen wacht maar twee dagen :) en soms is het dan inderdaad de moeite om in Duitsland te bestellen. Helaas zijn de prijzen van bijvoorbeeld hun toestellen in DE warehouse zo hoog (in HK inclusief verzenden ook overigens) dat het bijna de moeite niet loont.

Maar dan moet je wel lipo's kunnen solderen en 2S of 3S balanceerkabels hebben liggen. Jasper, als je een balanceerkabeltje nodig hebt moet je het maar ff melden, stuur ik er een paar jouw kant op :)

4. Douwe74

Douwe74

Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Als je alleen toebehoren moet hebben moet je ook eens op rc supplies uk kijken (nog geen ervaring mee trouwens).

Verder kun je op ebay ook best leuk connectors, kabels enzo aanschaffen, zie bijvoorbeeld: eBay verkoper: kinglipo-2008: Speelgoed en spellen objecten op eBay.nl, hier heb ik woensdag wat besteld en het was vandaag al binnen :D

5. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Als je de HK Mini Swift bestelt en de order aanvult met wat zwaars, b.v. wat 500mAh lipo's, en zodoende tussen de 1Kg en 1.5Kg uitkomt, dan kan het ook verzonden worden met Air Parcel voor zo'n 24 dollar.
    (je kunt dan kiezen tussen EMS Express $36.33 en Air Parcel $24.36)

6. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Net die van mij omgebouwd van pylon motor naar (tiengrams) motor in de neus, gewoon een stukje van de neus afgesneden en met 5 minuten epoxy de motormount eraan vastgelijmd. Sterk zat!

Gegevens vorige motor:
    5 grams turnigy motor 3000KV
    GWS 4x3 prop teruggeknipt naar 3.3x3
    6A regelaartje
    WOT 5,7A
    Thrust +/- 55 gram op 2S350 lipo

Gegevens nieuwe motor:
    9 grams 2290KV motor
    GWS 4x2.5
    Zelfde 6A regelaartje
    WOT 1,7A ( !!!!! )
    Thrust +/- 100 gram

Helaas veranderde mijn CoG behoorlijk (vanzelfsprekend) dus moest de accu verplaatst worden van onder de canopy naar net achter de achterste servo (die ingebouwd zijn in de vleugel), CoG is nu weer zoals dat bij het originele toestel ook was, op ongeveer 47mm van de LE. Alles nog provisorisch erin en niks vastgelijmd, als het zometeen goed vliegt ga ik de ruimte waar nu de lipo wat klem in zit groter maken en voorzien van een klepje. Ik hou niet zo van lipo's vastlijmen in een toestel.

Foto's volgen vanmiddag :)

7. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ok, dat was een... Wisselend succes. De accu moest zeker NIET achter de servo´s, de eerste worp wilde ´ie recht omhoog (en dus ook weer recht omlaag waardoor de motor losging, gelukkig had ik plakband bij me). De accu weer (achterin, net onder de voorkant van de vleugel) onder de canopy geplaatst en dat ging stukken beter. Ook zweven gaat nu veel beter dan met de pylon!

Thrust is ruim voldoende nu (stijghoek 50+ graden) en verbruik is netjes, met wisselend gas zal het zeker een kwartier zijn. Helaas had ik veel te weinig motordomping ingebouwd waardoor de Fox met iets meer dan kwartgas al omhoog wilde. Vijf minuten op halfgas rondjes gevlogen over het veld, daarvoor moest ik de subtrim van hoogteroer in de uiterste down stand zetten. Ging 86mAh weer in de accu. Stukken beter dan de vijfgrams motor dus!

betreffende motor: 1404N 2290Kv 9.2g 3.5A 160g Thrust Outrunner $10.50

Deze Fox heeft haar beste tijd als testplatform gehad, er ligt nu een rose te wachten op de RC.
    Mocht er nog iemand een losse elevator over hebben van een Fox die een crash niet overleefd heeft hou ik me aanbevolen, wie weet kan deze dan een nieuw leven krijgen als hellingzwever :)

Tijdelijk toch nog maar even de oranje gebruiken, ik vond op zolder nog een Graupner cam folder 6x3, deze trekt 3,4A bij 24W, een flink stuk sterker dan wat ik er vanmiddag op had dus. Eerst maar weer in elkaar zetten (heb nog een hoogteroertje liggen dat eigenlijk voor een andere fox is, heel houden dus ;)), motorschotje enzo.. Eens kijken hoe het dan vliegt. En daarna netjes een nieuwe in elkaar zetten!

Sneak preview:

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt: 13 mei 2010
  8. stephan_eggy

stephan_eggy

Lid geworden:
    29 apr 2008
    Ik heb ook een fox aangeschaft.

Nu heb ik even mijn schuur opgeruimd en ben een kleine set esc + brushless motor + accu tegengekomen. Het gaat om:
    Himodel fly 12a esc
    Brushless motor van +/- 27 gram
    Himodel 2s 860 mah accu
    Een parkflyer prop

Als ik het me goed herinner heb ik deze setup in een kleine zelfbouw tigermoth gebruikt.

Op de motor staat niets dus ik weet er eigenlijk ook niets van, alleen het gewicht.

Ik heb er foto's van gemaakt:

Zou deze setup gaan werken in een fox?

Laatst bewerkt: 16 mei 2010
  9. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    nee, ik weet haast zeker van niet. dit is echt veel te zwaar. je fox moet/mag ongeveer max 100 gram wegen, wil het een beetje goed vliegen. en liever natuurlijk nog wat lichter;) dat weegt deze setup alleen al;)

10. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ligt er natuurlijk wel aan wat voor vermogen je setup levert, al zul je met een zware setup (en dus een zware Fox) flink moeten doorvliegen om in de lucht te blijven. Zoals vinnygogo zegt, alles onder de 100 gram gaat wel (zweeft ook nog enigzins) maar daarboven wordt het echt vechten tegen de zwaartekracht. Mijn setup met 9 grams motor en 350mA 2S lipo weegt op dit moment 96 gram en heeft bijna halfgas nodig (motor levert 130 gram thrust) om überhaubt in de lucht te blijven.

11. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    nieuw toestel op de markt:

geen idee wat de span is, maar aangezien er een playmobil poppetje inzit voor het zwaartepunt, moet het , denk ik, vrij simpel zijn om het om te toveren...

12. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
  13. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    HAH tof ding!! is volgens mij wel wat leuks van te maken :p (klein pushertje van maken?)

14. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    dat zat ik inderdaad ook al te denken badbert!;)

15. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Stephan Eggy,

Dat motortje is van Rc-technics. je vind hem daar zo terug. Waardeloze lagertjes, en veel te zwaar voor je fox..

Dat kistje van playmobil had ik laatst in een bart smit krantje zien staan:).
    leuk!

•Afmetingen verpakking (lxbxh):55cm x 8cm x 30cm•Gewicht:484 gram

Hmm..

Laatst bewerkt: 18 mei 2010
  16. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    wat? 484 gram?! dat is geen zweefvliegtuig, maar een steen vliegtuig:D

17. pinty

pinty

Lid geworden:
    15 jul 2005
    haha, dat zal wel inclusief verpakking zijn....

18. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    ja dat hoop ik wel, maar weet je bij lego maar nooit;)

19. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
  20. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    duplo is toch van lego? :p

Deel Deze Pagina