Heeft iedereen het geld teruggestort gekregen? Ik hoor het graag, dan weet ik dat het voor elkaar is. Liefst via PB. Met vriendelijke groet, Jorn
Alles gaat naar omstandigheden zeer goed hier! De jonge zweefvliegers doen het goed. Wel raar, ik ben papa, maar heb thuis geen kinderen. Aan de andere kant kan ik nu nog even bouwen!
Als ik de bouwbeschrijving goed begrijp, worden de scharnieren voor hoogte- en richtingsroer gemaakt met de Ora-cover. Is dat een goed plan? Zie ook hier: Aspi 97 BLH, planeur DLG F3K de poche onder 'Finition'. Jos.
Ik gebruik voor mijn roeren tesa-tape als scharnier. Werkt wat mij betreft goed. Er is ook scharniertape speciaal voor dit doeleind te koop, maar dat heb ik nog niet gekocht.
Hallo Jos, Mooie kist hoor! Volgende keer zou ik persoonlijk voor oracover light gaan (is lichter, wel belangrijk voor F3K modellen maar niet killing en heb je ook mooie kleuren in) Misschien even handig om te weten met wat voor zender je vliegt, type? Een Corona ontvanger wordt veel gebruikt bij F3k HobbyKing Online R/C Hobby Store : Corona Synthesized Receiver 4Ch 35Mhz (v2) $15.99 Is een synthesized 4 kanaals ontvanger (ook verkrijgbaar in 6 kanaals) en dus geen kristal nodig. Accu >> batterij-voor-dlg inkoopaktie-gp-cellen Lipo met voltagebooster - F3K Nederland en vooral de zoek functie op het forum gebruiken, staat er mega veel info op het forum Succes met je maiden!!! Groet, Lyckele
Besturing bijna ingebouwd. Wel nogal een prutswerkje om de stuurlijnen aan de stuurstang van de servo vast te maken. Hoe doen jullie dat? Ik heb nu een klein schroefje (zo een waarmee je de stuurstang op de servo vastzet) in het buitenste gaatje van de stuurstang geschroefd en daar dan de stuurlijn rond gewikkeld. Waar blijf ik met de antenne? Rond de staart draaien? Gewoon uit de romp laten bengelen? Jos.
Ik heb mijn stuurlijntjes van het buitenste gaatje naar het binnenste gerijgd en en dan een paar slagen om het schroefje heen gedaan. Ik heb er ongeveer 5cm aan laten zitten zodat ik er later nog wat aan kan stellen. Ik heb in het verleden de antenne door de onderkant van de cockpit naar buiten laten komen en dan om de staartboom gespiraald. Dit wordt niet aangeraden omdat de carbon buis het signaal kan storen, maar ik heb er geen problemen mee gehad. Tegenwoordig bouw ik de antenne altijd in de vleugel. Succes met de maiden!
Als je niet de volle uitslag van de servo gebruikt (en ik vermoed dat dat hier het geval is) probeer dan altijd de stuurlijn door het gaatje te leiden wat zo dicht mogelijk bij de as zit. Op die manier gebruik je de volle uitslag van de servo en is hij veel preciezer. Die D47's zijn best nauwkeurig maar op deze manier maak je daar geen gebruik van. En dat is zonde. [EDIT]Bij een D47 worden ook kleinere roerhoorntjes geleverd, misschien moet je die proberen[/EDIT]
Er is een mooiere manier om je stuurlijn vast te maken. Draad gaat van onderen naar boven door het gaatje in de servoarm, dan draad 1 of 2 keer rond de borgschroef van de servoarm draaien en borgschroef vastdraaien. Zo hou je het heel makkelijk verstelbaar. Zorg wel dat de draad rechtsom om de borgschroef wordt gedraaid, anders gaat hij losser bij het vastdraaien van de schroef.
Kortere roerhoorntjes geven ook minder roeruitslag, ik heb net de langere gebruikt om de roeruitslagen te halen die opgegeven werden. Of vergis ik me hier?
Bedankt voor de stuurlijn info. Ik had in het Mimi bouwverslag op fk3.nl gekeken en daar wordt de lijn gewoon geknoopt. Dat lukte me niet. En omdat bij de Mimi de servo's plat liggen kan de jullie methode daar waarschijnlijk niet. Trouwens wel erg handig dat Mimi bouwverslag om even na te kijken wat de mogelijkheden zijn, ook bij het bouwen van een niet-Mimi Maiden mislukt. Ok het veld werkte de besturing niet meer :-( Straks zender, ontvanger en batterij nakijken en hopelijk toch nog wat vliegen.
Nou, dan heb je flinke uitslagen. In ieder geval moet je ervoor zorgen dat je de gehele servoweg gebruikt. Als dat te veel is dan niet in je zender de servo-uitslag beperken maar een gaatje dichter bij de as gebruiken. Als je dat gedaan hebt is er niets aan de hand.
Goeie tip met dat korte servo armpje! Ik ga ze meteen verwisselen. nooit goed over nagedacht blijkbaar. Ik heb in mijn zender de uitslagen kleiner gemaakt, doodzonde natuurlijk...
Ik heb een nogal oude zender waar je eigenlijk niets kan instellen. Ik gebruik dus het volledige berijk, en kom amper aan de uitslagen (15mm voor hoogte, 50mm voor richting).
Als je je uitslagen niet haalt met volle servo-uitslag moet je je roerhorn verkorten. Je moet dan een gaatje in de roerhorn boren die wat dichter bij het roer ligt en daar je aansturing in zetten. Dan vergroot je de uitslag op je roer bij dezelfde servo-uitslag.
Tijdens lunchpause naar het veld, en eindelijk de eerste vluchten kunnen maken. Eerst wat glijstarts en toestel vliegt mooi rechtdoor. Daarna enkele voorzichtige discus starts. Super! Zo'n lunchpause is echt veel te kort Het toestel vliegt nog vaak met mij ipv omgekeerd, toch een paar keer kunnen vangen, en een paar F3J punt landingen. Straks de richtingsroeruitslagen nog wat verhogen en het zwaartepunt iets naar voor brengen.