Nog enkele vraagjes: - De vleugel zit vast aan de romp met een nylon bout en wordt verder vastgehouden met een carbon staafje aan de voorkant. Dit staafje breekt snel. Soms moet ik het al vervangen na 10 keer gooien. Nu durf ik het niet vervangen door een dikker staaf om het zwakste punt niet naar ergens anders te verschuiven. Is dit verwacht? Hoe doen andere mini dlg's dat? - Ik heb last om na het gooien (linkshandig) uit de bocht naar rechts te geraken. Meestal maakt het toestel een bocht van 180 graden voor ik het echt kan controleren. Nu heb ik het richtingsroer rechtshandig gemonteerd omdat ik nog niet wist hoe ik zou gaan gooien (dat is dus linkshandig geworden). Is ook dit verwacht gedrag? Jos.
- Als de staaf het al begeeft na 10 keer gooien, zou ik het verstevigen. Breekt het carbon staafje zelf? Vervangen! - Ik gooi ook links, ook met een 'rechtshandig' richtingroer (Tantalus, origineel rechtshandig gebouwd) maar die gaat kaarsrecht omhoog. Ik denk dat het aan je werp-techniek ligt. Veel oefenen en kijken naar filmpjes van anderen dus.
ok,ik ga 1mm dikker proberen. nog meer geprobeerd, soms gaat de zwever recht, soms in een grote bocht, meer oefenen dus. een vast draadje met DLG technieken zou wel interessant zijn,
Laat jezelf eens filmen bij een worp, en post dat in het DLG filmpjes-draadje. Dan volgt de opbouwende kritiek vanzelf
Effe zoeken... Erg mooi filmpje hoor! Dat filmpje hoort ook hier te staan, toch? (Raken we niet een beetje hier?)
ivm breken carbon staafje: Aspi 97 BLH Andorra - Page 51 - Modelisme.com Hun voorstel: carbon staaf waar vezels niet in de lengte lopen, maar in 45 graden tov de lengte. Of een glasvezel staaf omwikkelen met carbon vezel (ook 45 graden)
Ik vind het wel vreemd, mijn Spinnin Birdy heeft ook een carbon staaf als vleugel bevestiging, en die doet het nu al 2 seizoenen. Ik hou me echt niet in bij het gooien.
Hoe dik is die bij de spinning birdy? Aspi 97 heeft een 2 mm staafje meegeleverd. Ik ga die vervangen door een 3mm zoals bij de Mimi, nog geen tijd gehad.
Ik heb nog even de schuifmaat erop gedaan, omdat ik ineens twijfelde, maar hij is 2mm. Vandaar dat het mij verbaast. 3mm kan geen kwaad denk ik.
3mm (vol) als vleugelbevestiging en als werppen houden het. Vanavond een uurtje gevlogen met een aantal zware landingen, geen enkel keer moeten vervangen.
De meegeleverde stukjes verenstaal voor de roeren lijken wat te zwak. Ik had de aansturing 'rechts' gebouwd, maar gooi uitendelijk links. En het toestel maakte vaak een grote bocht naar rechts alvorens het bestuurbaar werd. Nu heb ik de veer verstevigd en gooien gaat veel 'rechter'. Een zwak punt is ook het stukje balsa waarmee het hoogteroer vastzit aan de staartbuis. Dit is reeds verschillende keren afgebroken. Gelukking had ik met de in de bouwhandleiding als 'een klant had dit als voorstel tot versterking' vermelde touwtjes door gaatjes het hoogteroer vastgebonden aan de staartbuis zodat alles toch nog een beetje samenbleef. Het kan ook aan mijn manier van landen liggen natuurlijk dat die stukje balsa makkelijk breekt
Net nu starten beter gaat breekt de staartbuis in de romp, net in het midden van het stukje hier getoond: Gelukking had ik al P90's besteld om een Mimi te beginnen. Nu CA lijm van hoogte en richtingroer loskrijgen ...
Jos, als de schroefdraad in hout getapt is zou je dunne secondenlijm in het gat kunnen laten lopen en dit na uitharding met een M3 tap herstellen. Bas
punt 1, als hij niet straf genoeg is moet je hem nog een halve of hele toer extra spanning geven. punt 2, dat overgangsblokje van stabilo naar de staartboom... meestal (ik altijd) die er een klein glasmatje rond tot op de stabilo... een strookje van 2cm breed is meeer dan voldoende. punt 3, over dat stukje van 2mm dat als vleugelpen dient dat in de romp komt. 2mm was inderdaad wat weinig... 3mm is volgens mij sterk genoeg. punt 4, over die schroefdraad... je kan altijd aan de binnenzijde van het gaatje een moertje plakken. dit heb ik bij mijn fullsize gedaan. zo trekt de vleugel zich enorm stevig tegen de romp zonder dat de schroefdraad er van afziet. ik had ook eerst een schroefje van 2mm dat in de aluminium staartboom zat. deze schroefdraad trok steeds kapot... dan naar 3mm gegaan, maar ook dat hielp niet. en nu als laatste een 3mm boutje met een moertje aan de binnenzijde... zal nooit nog lossen!
Ga ik proberen. Simpler dat twee veertjes steken. Zag ik ook op de Mimi (zoals vaak: if all else fails, check the Mimi) en ga ik proberen voor mijn tweede romp. Hoogteroer is nu helemaal met Oracover bespannen. Inderdaad. 3mm geeft geen krimp. Ik krijg geen moer tussen de staartboom en het stukje hout waarin de schroefdraad getapt is. Ik had al overwogen om het gat uit te boren en er een moer in te plakken. Is dat een goed plan? Jos.
wat je als laatste bedoelt... ik weet niet helemaal wat je bedoelt, maar ik veonderstel gewoon een moertje in het uitgeboorde gat? dus het moertje op EXACT dezelfde plek als waar de schroefdraad voorheen zat? het kan lukken, aangezien het zijwaartse krachten zijn die daar optreden... (de vleugel hangt toch met 1 boutje vast achteraan?)
Ja, getapte schroefdraad vervangen door een ingeplakte moer en het is ook 1 bout die vleugel vasthoudt.
moet volgens mij wel lukken, als hij maar goed ingelijmd word... niet met CA, want dat breekt direct. de krachten komen op dat 3mm carbon staafje... daar wil de vleugel naar boven weggaan. aan de achterkant gaat ie vooral zijwaarts willen. het is het proberen waard... ofwel 2 schroefjes... nog eentje iets ervoor of er achter.