[inrijden] De WOT-methode voor brandstofmotoren uitgelegd

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Bart_Banaan, 24 sep 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel

    Merci voor het antwoord.
    Ik weet dat de tank niet leeg mag, ik heb daarom onmiddelijke de uitlaat dichtgehouden (was gelukkig rond mij aan het rijden).

    Ben nu de gloieplug aan het laden en ga hem verder inrijden zodra het weer dat toelaat.
     
  2. Verlengsnoer

    Verlengsnoer

    Lid geworden:
    26 mei 2010
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Uithoorn
    Oeps...
    in het kort ( ik ben een beginner, erg enthousiast ;-D ):
    Mijn nieuwe FW-06 opgehaald, 2 tankjes stationair en heb erna rustig gereden.
    Ik heb na het lezen op dit forum aan de HSN schroeven gedraaid en kreeg de auto niet meer aan. (terug denkend...heb ik vast de motor verzopen).
    Toen met behulp van mijn zwager de auto aan de praat gekregen...Dol gelukkig als ik was heb ik erna nog 2 tankjes gereden. Wij kregen de auto namelijk niet zo afgesteld dat deze vol gas op weinig toeren bleef draaien.

    Heb mij net door de 29 pagina's heen geworsteld en ga morgen toch proberen de motor in te rijden volgens de WOT. Ik hoop dat het niet te laat is... De reden waarom ik niet met de WOT begonnen ben is omdat ik de auto niet goed afgesteld kreeg (vol gas en dan lopend / joggend bij kunnen houden)...

    Als ik mij niet vergis en het goed heb gelezen kan ik morgen gewoon de auto starten...Ik zal dan mijn HSN 2 slagen open zetten ( mocht hij verzuipen) dan zet ik hem een halve slag terug. Op deze manier krijg ik (hope so) de motor zo dat ik vol gas de auto lopend/ joggend bij kan houden. Vanaf hier per tankje een kwartslag armer en dan zal het hopelijk goed komen...

    fingers crossed
     
  3. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Inlopen is niet verplicht om met de WOT methode te doen. Het belangrijkste is dat je de eerste tankjes rustig aan doet en daarna pas gaat afstellen.

    Je hebt de eerste 2 tankjes stationair gedaan en daarna rustig gereden, dus dat is in de basis goed.

    Wat belangrijker is, is de foute afstelling...als je hier lang mee rijdt dan zou je daadwerkelijk je motor kunnen slopen. Bij twijfel moet je gewoon even aan de motor voelen qua temperatuur, de spuugtest doen of een infrarood thermometer kopen. Hiermee kun je zeker in het begin zien dat je de motor in ieder geval niet te arm hebt lopen.

    Suc6 met inrijden en veel plezier met de Kyosho.
     
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hele verhaal van de WOT, is dat je Niet sneller KAN.. wat met halfgas methodes wel kan.. wordt er vaak gedacht mwaa, ken wel ffies stoer doen door toch even volgas te gaan..
     
  5. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    De GXR-15 motoren staan fabriek af al vrij rijk. Je hoeft hem echt geen 2 slagen verder open te zetten hoor. Je zult hem dan echt verzuipen.
    Zet hem eerst maar een halve slag verder open en begin vanaf daar met inrijden.

    M.v.g. Mark
     
  6. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.065
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Even een vraagje.

    ik heb een robbe temp sensor (weerstand in een draadje) welke ik rond de koelkop moet doen.

    Tussen welke ribben moet ik de sensor doen? (en welke temp moet het zijn? gaat over een kyosho mp 7.5 sport)

    Ik bedoel dus tijdens en vlak na het inrijden met de WOT methode.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  7. roland1973

    roland1973

    Lid geworden:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Helmond
    Er is geen geschreven bedrijftemperatuur voor deze motoren. Is bij ieder type, merk weer anders.

    Ik zou bij het inlopen rond de 100 gr proberen te blijven, als de motor is ingereden zou de bedrijfstemperatuur best eens rond de 130 gr kunnen liggen. Afstellen doe je op gehoor, hoe klinkt de motor en een beetje op zicht want de motor moet nog wel een mooie rookpluim geven.
    Afstellen van onze motoren is een leerproces, is in iedergeval geen vast gegeven.
     
  8. chillin

    chillin Guest

    Hallo !
    Ben een nieuweling dus zal me eens kort voorstellen.
    Ik ben Ali, 21 jaar oud en heb sinds gisteren een Kyosho inferno sports 3 aangeschaft.
    Eerlijk gezegd ben ik vrij A-Technisch maar dat maakt het voor mij juist een uitdaging.

    Vanwege het slechte weer vandaag heb ik mijn autotje alleen stationaire 1 tankje er doorheen laten halen. Op een gegeven moment begon hij langzaam weg te rijden waarna ik hem rijker had gezet op de stationare. Nou hopen dat het nog mooi weer wordt zodat ik het autotje helemaal kan inrijden.
     
  9. rc joepie

    rc joepie

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    voorburg
    oke veel suc6 ermee:D
     
  10. DJstoneX

    DJstoneX Guest

    hallo,

    ik heb een vraagje ik heb een nieuwe auto gekocht met een team infinity motor maar hoe veel graden mag zoon motor nou maximaal worden? het staat niet in de beschrijving.
    kan iemand mij raad geven?

    stefano
     
  11. Jasper Tielen

    Jasper Tielen

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    615
    Locatie:
    Kedichem
    Je zal wel iets meer info moeten geven denk ik.
    Type motor / Type auto
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vrees dat je meer van het afstellen moet leren. voor veel motoren is 100 tot 120 graden prima maar niet iets om blind op te staren. Met de temperatuur werkt het eerst andersom: eerst goed afstellen op geluid, prestaties en rookpluim als de motor goed staat meet je de temperatuur en dat is voor die meter en motor iets om voortaan een beetje aan te houden.
     
  13. denizz

    denizz Guest

    ik kocht mijn nieuwe buggy gister bij PK in dordrecht en hun raden mij alleen maar aan om hem in te rijden zoals 4 tankjes half gas leeg rijden en dan kan je gaan hun zeggen dat hij dan goed in gereden is

    nog niet eens even 1 tankje stationair laten lopen zecht hij
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het hele topic door leest (lange zit) zal je zien dat er geen aanwijsbare argumenten zijn welke inloop goed of fout is. De enige voordeel van de methode van PK is dat je niet aan de naalden hoeft te draaien en je dus van het begin van de inloop tot de start van het echte rijden geen afstelproblemen hebt (al is dat nog steeds wel brandstof afhankelijk)

    De stationaire loop met de 1e tank is wel degelijk beter voor de motor om alle oneffenheden van de fabricage met beleid een eerste rustig met beleid inloop te geven.
     
  15. denizz

    denizz Guest

    Ja klopt ik heb ook zo een dvd van hpi gehad waarin hun het uitlegde

    Volgens hun is het

    1 tank stationair
    2 tanken half half rondjes rijden maar echt niet harder als half gas
    Dan 1 tank. Telkens 2 sec vol gas geven

    Dan moet hij redelijk zijn in gereden. En dan gaat afstellen
    Met telkens. 1/8 stukje opendraaier. Weer rijden enz. Tot hij een mooi blauw rook pluimpje geeft niet hapert en zonder problem naar vol gas gaat
     
  16. Jizmac

    Jizmac

    Lid geworden:
    14 dec 2009
    Berichten:
    363
    Locatie:
    Rechts van Zwijndrecht & onder Papendrecht
    Kies de methode waarbij JIJ je lekker voelt. Als het maar rijk is. Echt klaar met inrijden ben je ongeveer met 1 litertje. Dan komt het echte afstellen. Pas bij 3 a 4 liter merk je dat de motor echt op gang komt.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Jij hebt de video niet goed begrepen, of hebt niet opgelet...

    De DVD heeft het over telkens 1/8ste slag DICHT (!!!) draaien... Met open draaien stel je hem alleen maar rijker en dat is juist NIET de bedoeling...
     
  18. denizz

    denizz Guest

    Ja je hebt gelijk naar rechts draaien is dicht mijn fout haha
     
  19. shotokan

    shotokan

    Lid geworden:
    7 mrt 2010
    Berichten:
    29
    Vraagje, mijn rc auto heeft 4 maanden ongeveer stilgestaan. Moet ik hem nou opnieuw inrijden ? Is het verstandig om met dit koude weer te rijden ? Als ik hem start gaan de wielen keihard draaien ik heb begrepen dat ik er voor moet zorgen dat er 1-2 mm opening is bij de carberateur en anders evt. stationare idle naar binnen schroeven klopt dit ?
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.709
    Locatie:
    Sassenheim
    Inrijden is er voor te zorgen dat de zuiger zit mooi op maat naar de cilinder slijt, eenmaal ingelopen hoef je niet weer in te lopen.

    Wielen die keihard gaan draaien klinkt als een trim die niet goed staat of een stationairschroef verkeerd, dat laatste is onwaarschijnlijk als je hem goed hebt weggezet.

    Koud weer is niet helemaal bevoordelijk voor je motor, ook je motor zal iets onderkoeld blijven wat invloed kan geven op de passing van de zuiger wat in de zomer als versleten naar voren kan komen. Ik zeg kan want er zijn er genoeg die geen problemen kennen.
    Nu met 5 tot 10 graden valt het nog mee, wordt het onder vriespunt zal het kritischer worden. Beter is het dan dat je de motor voorverwarmt voor een makkelijker start wat ook de levensduur ten goede komt.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina