Net terug van een turbulente dag, helemaal uitgewaaid.
Vanochtend voelde ik me niet lekker bij mijn afmelding omdat ik ook had aangeboden te helpen bij het opnemen van de scores. Dus op het allerlaatste nippertje onze Sioux en mijn koffer in de auto gegooid en naar Dalfsen gereden.
Tot het laatste moment heb ik heel erg getwijfeld of ik wel zou vliegen want het waaide erg hard. Uiteindelijk heb ik wel meegedaan en alles heel gehouden. Of eigenlijk, met epoxy de Sioux de hele dag vliegend weten te houden.
Er zijn negen mensen aan de start verschenen en heeft iedereen zijn eerste ervaringen opgedaan. Leerzaam, zowel voor de organisatie als de deelnemers.
Echt thermiek vliegen was er nauwelijks bij; het bleef vooral bij tegen de wind in stijgen en zo lang mogelijk met de neus vooruit blijven hangen. Landen was een listige aangelegenheid. Er waren nogal wat buitenlandingen en radslagen door de vlagerige wind vlak bij de grond. Toch werden er ook mooie vluchten gemaakt met goede doellandingen.
Degene die dat het meest consequent deed was Ton Reinten met zijn Epsilon Competition; niet gehinderd door motorvermogen waren zijn starts steeds rond de 110 meter. De massa en stabiliteit van zijn Epsilon deden de rest (en Ton stuurde natuurlijk ook geweldig). Van de 5 gevlogen rondes wist hij er 3 te winnen.
Op de tweede plek is Adrie van Brouwershaven geëindigd met zijn Pike Perfect F5J. Adrie is denk ik de enige die tijdens een ronde echt flinke hoogtewinst wist te boeken en richting de 8 minuten vliegtijd ging. Hij won tweemaal in zijn groep.
Zelf ben ik derde geworden met één ronde de 1000 punten. Henk Struijk met zijn Pike Perfect eindige als vierde. Hij had het geluk dat er geen zesde ronde werd gevlogen want bij de laatste landing werd hij verrast door de turbulentie en brak de romp van zijn toestel.
Peter Keim had wat problemen met het inschatten van de starthoogte wat hem de eerste 2 rondes erg veel punten deed verliezen. Zelfs zoveel dat hij op 0 punten totaal uit kwam (starthoogte van 271 meter kost al direct 313 punten, dus als je vervolgens korter vliegt dan 5min13 sta je in de negatieve cijfers....) Toen hij dat eenmaal onder controle had steeg hij gestaag en wist hij zelfs ronde 5 op zijn naam te schrijven.
Gerben deed een dappere poging met zijn 2-asser Simprop Excel maar startte de eerste ronde onder grondniveau, wat nogal wat balsabreuken opleverde. Met zijn Avionic F5B ging het beter al was het niet handig dat hij in 1,5 seconden al op bijna 200 meter zat - de rest deed daar 30 seconden over en dan was Gerben al weer een heel eind gezakt. Spectaculair was het wel
Dus...een geslaagde dag.
Een woord van dank aan RMF Friendship te Dalfsen voor de gastvrijheid, de subcommissie elektrozweef voor de organisatie en de KNVvL voor het beschikbaar stellen van de materialen.
Einduitslag:
1. Ton Reinten, Epsilon competition, 3897 punten (100%)
2. Adrie van Brouwershaven, Pike Perfect F5J, 3670 punten (94%)
3. Arjan Harmans, Valenta Sioux, 3247 punten (83%)
4. Henk Struijk, Pike Perfect, 3145 punten (80%)
5. Jan Willem de Wolf, Simprop Excel Competition v1, 2596 punten (66%)
6. Frans Doff, Spirit V, 2491 punten (63%)
7. Peter Keim, Next Flash, 2085 punten (53%)
8. Juun Albers, eigenbouw, 1865 punten (47%)
9. Gerben van Berkum, Simprop Excel/Avionic F5B, 963 punten (24%)