citaat van Roger Wat voor mij het meest vervelend was / is : Alles paste dus perfect - geen opening / naad tussen de aansluitende ribben. Maar vervolgens ging ik de boel bespannen met Oracover en trok de boel toch naar binnen. Ik heb nu toch een naadje in het midden. Je kunt dit ondervangen door de ribben aan de binnenzijde extra verstevigen - Of je Oracover niet te heet maken. Ik overweeg omdat ik de vleugels toch met witte oracover ga bespannen, om tussen de eerste twee ribben 2 mm balsa, met de nerf haaks op de ribben,te verlijmen, waardoor het niet makkelijk naar binnen gedrukt kan worden. Hopelijk gaat dit werken Terence
Helemaal duidelijk Terence!.....maar ook te laat ;-) Ik heb Roger's manier gebruikt, met vaseline op de pennen en huishoudfolie tussen de ribben. Alsof ik met hersenchirurgie bezig was alles voorzichtig uitgelijnd en na een half uur voorzichtig en probleemloos uitelkaar gehaald om verder te laten harden. Aan 1 kant zit het binnenwerk iets verdraaid, aan die kant sluit de rib ook iets minder strak maar dat scheelt geen mm. De beide tips staan ook op de mm gelijk omhoog dus dan is het goed!
Maiden Inside! Hallo allemaal, ik heb gisteren met een tweedehands s-bus converter (de voor mij speciaal gemaakte is voorlopig nog zoek bij Post Nl...) de maiden gevlogen met de Inside... Er moet nog veel gebeuren: Het stijgvermogen was zwaar onder de maat...heb daarom besloten de orginele setup (Hacker A-20 L Evo) te laten komen. Verder had ik voor het eerst sinds jaren last van storingen! (motor aan-uit / ongewilde plotselinge uitslagen op mijn hoogteroer). Ik weet niet of het komt door de ontvanger (Frsky 8 kanaals S-bus) of door de regelaar (YEP 30 A met 4 A. geschakelde BEC) Of door de S-bus converter?...Voor zolang de vlucht duurde ( 20 minuutjes) viel op dat de kist goed boven blijft en vooral bijzonder goed stuurt. Zelfs alleen op het richtingsroer draait íe al geweldig! Alle electronica gaat er maar met moeite in...het is echt proppen geblazen. Ik heb de ontvanger nu vóór het schot van de servoruimte liggen, de sbus-converter op de plaats vóór de servo's. Ik speel nu met de gedachte om de binnenste rollen vast te plakken en dus niet meer te gebruiken zodat ik weer zonder converter en met een kleine 7-kanaals ontvanger kan vliegen. Is er iemand die mij met goede argumenten van dat idee af kan brengen? (Het is natuurlijk wel jammer dat de thermiekstand dan onderbroken wordt - misschien zelfs onbruikbaar?) Ik krijg ook nog een 12 kanaals Corona R14Fa van een maat te leen om eens te proberen...Iemand ervaring met deze ontvanger?
Heb je de LBT firmware in je futaba zender zitten? Deze werkt NIET goed samen met frsky futaba ontvangers!! Beter originele ontvangers of matchende firmwares gebruiken
Even er van uitgaande dat je 8 servo's aan boord hebt; een 4A BEC is dan wel extreem krap bemeten. Gemiddeld mag dat best goed lijken maar als alle servo's tegelijk aan de bak moeten zul je flinke piekstromen hebben. Mocht hij overbelast raken dan zal dat rare effecten opleveren. Ik zeg niet dát het zo is, maar dat zou ik zeker even goed bekijken. Bijvoorbeeld door er tijdelijk een losse ontvangeraccu aan te hangen en te proberen of het dan over is.
de storing deed zich vreemd genoeg niet voor als de servo's flink aan de bak moesten...een paar keer bij gewoon rechtuit "floaten"...Ik heb nu die 12 kanaals ontvanger gemonteerd. Is een stuk groter. Staat op de zijkant vóór de servo's...Heb nog genoeg ruimte voor de multistekker. Wel zoor de zekerheid een 1 mm. plankje boven de voorste servo geplakt zodat deze niet belemmerd wordt door de bekabeling. Nu nog goed weer afwachten voor een tweede poging... Iemand anders al de maiden gevlogen?
[QUOTE="kdenhoed, post: 3654073, member: 6440. Is een stuk groter. Staat op de zijkant vóór de servo's...Heb nog genoeg ruimte voor de multistekker. Wel zoor de zekerheid een 1 mm. plankje boven de voorste servo geplakt zodat deze niet belemmerd wordt door de bekabeling. Nu nog goed weer afwachten voor een tweede poging... Iemand anders al de maiden gevlogen?[/QUOTE] Het is inderdaad krap. Ik heb mij draden die uit de vleugel komen met een touwtje gefixeerd zodat ze netjes naar voren liggen en strak tegen de vleugel. Het draad zit vast met een klein schroefje dat ik in de vleugel heb gedraaid. Ook een tussenschot geplaatst om te borgen dat niets de servos raakt - met een uitsparing voor de kabelboom. De ontvanger ligt plat tussen het servo plankje en het volgende rompschot. De sbus convertor heb ik voorbij dit schot gefrommeld, het kan er doorheen. Verlengde antenne kabels en een hoogte sensor liggen naar achter. Als ik mijn middenvleugel aan de achterzijd op de romp laat steunen heb ik net voldoende ruimte om de drie connectoren te verbinden.
Servo's zo ver mogelijk naar achteren is dan wel nodig voor de beschikbare ruimte qua kabels. Hoe kwam je uit met cg en je accu? Moest er nog lood bij of redde je het met je 1300 accu? Hoe zwaar zijn jouw mooie accu's trouwens?.....mijn 1000's zijn ws wat korter maar wel hoger want die kan ik niet plat kwijt daar.
Eerst even de vraag van Justus beantwoorden: Zie post 223: Mijn accus wegen met de andere stekkers 111 gram. Als mijn accu op de positie zit van de foto bij post 223 heb ik een CG van 90 mm precies. Als ik, met accus nog steeds op die positie, 15 gram bij plaats kom ik op CG: 87mm. Voor mijn maiden heb ik dus even 15 gram erbij gedaan – maar hieronder lees je dat je soms spontaan aan gewicht verliest…… ============== Maiden!! – met een luchtje…. Vandaag mijn Inside voor de eerste keer de lucht ingegooid. Ik ben altijd aardig gespannen bij de eerste vlucht en nu helemaal. Nog voor ik ermee had gevlogen is dit mijn favoriete toestel! Maar alles ging eigenlijk (bijna) perfect. Eerst een hand startje, toen omhoog. De eerste keer zonder down compensatie op het gas en ik moest dus regelmatig een heel klein beetje drukken om de stijghoek te controleren. Vervolgens de eerste echte zweef. En dat was prima. Over de eerste vliegervaring mag ik niet klagen. Het weer was niet eens ideaal. Ik had een hele dikke Bft 3 (volgens internet 10 knopen) met op sommige momenten een kleine Bft 4 (11 - 12 knopen). Bij deze laatste windkracht blijft de Inside gewoon op zijn plek hangen. Speed stand geeft weinig gang, je moet echt drukken om vooruit te komen. Trek je je kleppen dan zakt hij rustig en bijna recht naar beneden. Als je een bocht maakt bij 11 - 12 knopen en je neus is iets omhoog dan kan hij door de wind worden gepakt en zwiept er een vleugel omhoog. Maar op ieder moment is hij goed bestuurbaar en vlot te corrigeren. Ik voelde op geen enkel moment dat ik de boel niet meer controleerde bij die 11 – 12 knopen. Eigenlijk opvallend voor een 3 meter toestel van 1250 gram. De landingen gaven ook vertrouwen. Met volledig getrokken kleppen goed controleerbaar – ook bij een wat steviger bries en een plotselinge vlaag. Maar op de momenten dat het net wat minder waaide merk je dat de Inside veel beter in zijn element is. Hij vliegt heerlijk rustig en toch scherp, ik ben geen top zwever maar naar mijn gevoel biedt dit toestel veel potentie voor mij om mijn zweef prestaties te verbeteren. De eerder geopperde mogelijkheid dit toestel te bombarderen tot een standaardklasse in de FJ5 lijkt mij in ieder geval een goed plan. Maar veel tijd om rustig te experimenteren had ik helaas niet. Niet alleen begon het steeds harder te waaien, ik zag bij de 4de vlucht terwijl ik lekker aan het stijgen was op 80 meter hoogte mijn prop naar beneden dwarrelen….. Huh?? Mijn toestel vloog netjes door en alle servos werkten nog. Van de plotselinge verschuiving van het zwaartepunt had ik overigens geen last. Bij de landing rook ik zo’n electro luchtje en bleek mijn hele as te zijn verdwenen. De motor was zo heet geworden dat de as los was komen te zitten. Een 13 x 8 op deze motor is ruim te veel… http://www.poly-tec.org/epages/78026952.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/78026952/Products/C20-40-880 Gelukkig heb ik de prop en as nog kunnen vinden en heb ik verder geen schade aan het toestel. Ook heb ik de motor reeds getest en die is nog goed. Morgen gaat er een 12 x 6.5 op of beter nog een 11 x 7. Bij e-calc heb ik even de ‘E-flite park 450’ als referentie genomen. De specs lijken op mijn motor. Hij geeft dan bijna 200 watt en 944 gram static trust. (Als ik hier 13x8 invul gaat hij in het rood en krijg ik 1083 gram static trust – niet veel meer dus. Ik denk niet dat deze motor een goede keus was….). Volgens diezelfde e-calc geeft de Hacker A20 22 l 924 Kv 1245 gr trust en een climb rate van 4.8 meter per sec.. http://www.ecalc.ch/motorcalc.php?ecalc&lang=en Nou goed, dit is allemaal theorie, kijken hoe de praktijk uitpakt, met die 11 x 7 ga ik in ieder geval omhoog morgen (en die Reisenauer met vertraging had ik toch al op mijn verlanglijstje staan….) Al met al reed ik met een tevreden gevoel naar huis: ik ben door die eerste vlucht heen en weet nu wat ik kan verwachten (een heerlijk voorspelbaar vliegend toestel!). Vier goede, gecontroleerde landingen gemaakt en verder geen schade aan het toestel. Morgen beloofd het windstil te worden, mijn vrouw heeft weekend dienst en de kids zitten midden in de proefwerkweek….. dus.. Voor jullie overweging, nog even de instellingen van mijn toestel voor deze maiden: CG: 87 mm – nadat de 20 gram zware prop eraf viel: 91 mm. (Ik moest 15 gram extra lood meenemen om de CG op 87 mm te krijgen – die gaat er bij de volgende vlucht dus meteen af en dan zit mijn CG op 90 mm) Launch mode: Elevator down compensatie: 1.5 mm Flaps: 70 graden, elevator down compensatie: 8 mm Rudder +/- 40 mm Verder alles volgens de manual. Met groet!! Roger
Gefeliciteerd! Ik zal dus goed op mijn staartgewicht moeten letten om het cg te halen....goed om te weten! Was je klimsnelheid wel voldoende? Ik hoorde dat de reisenauer uitverkocht is.....ben blij dat ik hem al heb! Verder snel aan de bak, ik heb mijn servosnoer nog niet binnen dus kan ik alleen nog maar de romp (neusje is nog niet dicht) en de vleugltipjes afmaken...daarna loop ik spaak (misschien ga ik al aan de AndREaS beginnen)
Klimsnelheid kan ik niet zo goed inschatten, het was redelijk maar hield niet over. Ik wil richting de 7 m per sec zodat je in ieder geval binnen 30 sec op 200 meter zit - maar dat was het denk ik zeker niet. Morgen zal ik verder kijken
Bedankt voor het aanbod Bob, maar ik heb afgelopen week bij hyperflight besteld en het is al onderweg dus heel lang kan het niet meer duren.
Servo snoer kun je toch heel simpel zelf maken? Drie kleurtjes litze uit de hobby zaak, het ene einde even bij elkaar solderen en het andere einde in de boormachine. ..bij voorkeur zo'n hand hand boormachientje...
Ik weet niet wat litze is en ik weet geen hobbywinkel waar ze bruikbaar snoer verkopen. Ik heb wel een goede modelbouwwinkel in de buurt maar die had alleen de dikste niet gevlochten en voor die 1euro de meter bij hyperflight ga ik niet moeilijk doen hoor Lichtgewicht en extra buigzaam (handig voor de krappe romp) en een goede prijs.